Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Grøn og hvid te

Sundhed

Curator
Forum-indlæg: 534
Område: KBH
Dato: 7/6 2017 18:24 | Indlæg redigeret den: 7/6 2017 18:26

Timeglasmodellen s-110-115, har interessante betragtninger omkring virkningen af grøn og hvid te

Grøn te

Hvid te

Jeg var skeptisk overfor om doserne af whatever der var i grøn te var store nok til for alvor at være virknings-fulde. Men som det fremgår handler det i virkeligheden om at flavonoiderne i ganske små doser er let toksiske hvormed de aktiverer kroppens forsvar lidt som en vaccine. Og så giver det pludselig bedre mening.

Det næste spørgsmål der melder sig er kvaliteten. Jeg skal indrømme at jeg "kun" drikker dette velsmagende label fra Irma. Realistisk skal man nok i en rigtig te-handel, men jeg ved det faktisk ikke. På den anden side, så ser indholdet for mig at se realt ud i i de fine silke-agtige pyramideposer fra Irma, modsat eksempelvis de flade finpulveriserede Pickwick the-breve. Nogen bud ? Eller andre bud på velsmagende virkningsfulde labels med grøn/hvid te?

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 7/6 2017 18:35 | Indlæg redigeret den: 7/6 2017 18:37

Mere info om hormesis her. Jeg har ikke læst det hele men det ser interessant ud.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2248601/

Jeg er meget glad for Fredsted økologisk grøn te med kvæde. Det kan købes i føtex.
Zhcoop
Forum-indlæg: 553
Opskrifter: 7
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/6 2017 21:54

Pickwick og Lipton er noget af det værste lort man kan få af te - havde lige brug for at komme ud med det, heh.

Jeg har ikke prøvet Irma's te'er, men de plejer at have nogen lunde kvalitetsvare.

Vi køber grøn te fra helsekosten (naturdrogeriet), men jeg drikker det sjældent, da jeg ikke kan lide det, heh.
Mariavictoria
Forum-indlæg: 32
Opskrifter: 1
Område: Andet
Dato: 8/6 2017 09:33

Efter jeg har rejst i Kina, er the ikke længere det samme for mig. Alle de overstående alternativer til Irma's the der bliver nævnt, undgår jeg selv.

Da jeg boede i Danmark fandt jeg stedet Simply Tea som jeg virkelig kan anbefale! De er selv ude på theplantager for at hente teen. Processen, forarbejdningen, hvordan det skal brygges, smag og virkning - det meste er beskrevet veldig fint. Det er dyrt, ja, men det er absolut det værd!! :)
Curator
Forum-indlæg: 534
Dato: 9/6 2017 19:37 | Indlæg redigeret den: 9/6 2017 19:38

Fint med feedback. Jeg tror jeg foreløbig fortsætter med Irma's te.

@Serenity

Hormesis er interesant, ja, tak for din artikel som nu er læst. I øvrigt gælder det samme for rødvin som er sundt i mindre mængder pga. toksiciteten.

@Mariavictoria

Kan livligt forestille mig hvad en Kinatur kan gøre. Simply Tea ser interessant ud at dømme fra deres web-handel.

@Zhcoop

Hvid te som smagsmæssigt er forskellig fra grøn, tror jeg tilgengæld de fleste kan lide. Min første oplevelse med grøn te var dum, men jeg fandt ud af at den var blevet for bitter af alt for for varmt vand. Som de skrev på Irma's emballage skal kogevandet stå fem minutter før overhældning, mens Pickwick angiver teen skal skoldes ved 100 grader som er alt for varmt lol.
Theodor
Forum-indlæg: 79
Område: Vestjylland
Dato: 9/6 2017 19:44

Curator -- godt indspark :)
Mariavictoria
Forum-indlæg: 32
Opskrifter: 1
Område: Andet
Dato: 9/6 2017 23:34

Jeg ved godt jeg taler for døve ører, det er bare så sjældent jeg møder nogen med interesse i the. Og så er det sjovt at du nævner aspekter som smag og sundhedsmæssigværdi, når du køber the fra Irma eller Pickwick..

Det kan vel samlignes med vin, Lindemann eller Amarone. Eller rom: Capatain Morgan eller Zacapa. Og så får vi i vesten ofte restproduktionen fra theproduktionen, eller det mindre fine te. Hvis du virkelig genuint er interesseret i smag, så få fat i en the af god kvalitet (læs : ikke en supermarkeds variant) og sæt dig ind i brygning. Det er en verden til forskel.
Omega
Forum-indlæg: 17
Område: Ikke oplyst
Dato: 11/6 2017 22:34

Lad os sige man er ligeglad med smagen, men går målrettet efter virkningen. Har grøn el. hvid supermarkedsposete fra f.eks. Lipton og Picwick ("det værste lort") færre aktive virkningsstoffer end te fra "finere" forretninger? Ved man noget konkret om det?
Bortset fra mit spørgsmål, kan jeg godt lide den lidt beske og bitre eftersmag, man får fra te, der har trukket for længe, sker der noget ved det, bortset fra, at de fleste ikke bryder sig om det? Venligst Omega
Steen E
Forum-indlæg: 54
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 14/6 2017 11:43

Synd at se en tråd om grøn og hvid te der har så mange uplejede vildskud.

@Omega: Det farver tænderne!

Jeg ved ikke om man eksakt ved noget (det gør man jo sikkert) men ihvertfald bliver te prist meget i Kina. Der siges det også at man ikke skal drikke for meget af det, men en bestemt tilrådelig mængde kender jeg ikke.

Et bonus ved drikkelig te er at man godt kan brygge flere gange på de samme blade. Lige med kinesisk te synes jeg Mariavictoria har helt ret, lige bortset fra at den her Simply Tea ser ud til at være dyr. Percks har til den halve pris.
WindamorA
Forum-indlæg: 29
Område: Midtjylland
Dato: 16/6 2017 11:05

Det sundeste te er jo nok det, man selv går ud i naturen og henter og tørrer, medmindre man tager medicinske planter og/eller giftige planter. Medicinske planter kan jo godt være for aktive på nogle områder til en krop, der ikke har behov for netop det lægemiddel, der er i dem.

Man kan starte med at tørre lidt brændenælde. Det smager efter min mening ikke godt, hvis bladene er friske, men de tørre blade giver en ok smag, og så er der jo også jern i dem.

Med naturte gælder der vel det, som der gælder med så meget andet, at det er godt med variation og ikke at overdrive. :)