Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Protein, Cancer, Aging and mTOR

Sundhed

Sider: 1 2 3 4 > >>
Curator
Forum-indlæg: 534
Område: KBH
Dato: 12/6 2017 19:11 | Indlæg redigeret den: 19/6 2017 17:43

Dr. Rosedale's foredrag går millioner år tilbage til livets begyndelse med de første mikro-organismer hvor "reglerne" for spisning opstod, og han forklarer hvad disse betyder for os mennesker i dag. Han taler blandt andet om mTOR-mekanismen, man snakker mere og mere om i ernæringsfaglige kredse, samt insulin, og fordi han er en exceptionel fortæller, er dette et godt sted for begyndere at lære om disse. De har betydning for sygdom og aldring.
.
.

(sværhedsgraden stiger lidt 5:00 men aftager igen efter 8:00)
Curator
Dato: 12/6 2017 19:17 | Indlæg redigeret den: 18/6 2017 12:49

The Intimate Connection Between Cancer, Aging, Protein, and TOR Ron Rosedale, MD

Curator
Dato: 18/6 2017 13:09 | Indlæg redigeret den: 19/6 2017 18:10

Fascinerende. Anden video præsenterer den nok stærkeste evidens der findes for sammenhæng mellem højt proteinindtag/mTOR og cancer.

Det stærkeste argument imod et højt proteinindtag er mTOR.

mTOR næringssensoren er urgammel og registrerer tilgængeligheden af protein i din krop. mTOR er en slags metabolismens "CEO" der hvis den registrer overflod af protein giver ordrer til de fleste af kroppens celler om de enten skal gro større/dele sig ELLER hvis madmangel tone ned og optimere vedligehold så cellerne kan replikere på et senere mere opportunt tidspunkt med mere næring. Essentielt to tilstande der kan slås fra og til medieret af urgamle mTOR: vækst eller vedligehold.

mTOR og cancervækst

21:49 snakkes om de dominerende syn på hvad cancer er og den manglende fremgang indenfor de paradigmer.

Cancer drives ikke af glukose/sukker.
heller ikke af dysfunktion i mitokondrier.
Men drives af bredspektret del-del vækstsignaler, specielt fra mTOR der detekterer protein. mTOR fremmer tumorvækst. Tumorer kan ikke gro uden mTOR

Og midlet Rapamycin der undertrykker mTOR-funktionen, bør ifølge Rosedale være en faste del af de behandlingsmuligheder en cancerpatient har til rådighed.

Et sted omtales personer med m-TOR defekt/mutation med meget lidt risiko for at få cancer eller diabetes i løbet af deres liv.

Hvad er proteinanbefalingerne i forhold til sundhed, longevity og dermed at undgå Cancer?

Spol til 55:30

Overraskende afhænger meget af alder.

Unge atleter behøver ikke tænke så meget i at begrænse proteinindtag, proteinrestriktion tidlig i livet giver ikke de store livs-forlængende fordele, en krop på 30 år er stadig godt rustet til at håndtere protein og kan rydde op.

Billedet skifter drastisk fra 35 års alderen (den post-reproduktive alder) hvor proteinindtag må nedjusteres, for at holde mTOR vækstsignal lav, så vedligeholdelsesmekanismer kan opreguleres for bedst mulig at følge med skaderne, så man kan leve sundest og længst muligt.

- For 25 år siden anbefalede han 1 gram protein - pr. fedtfri kg kropsmasse
- Senere nedjusteret til 0,75 gram
- Endnu bedre 0,6 gram
- evt. 0,5 gram
på hans diæt-anbefalinger, der henter energien fra fedt i maden under et ellers lav kulhydratindtag. Lav kulhydrat og protein bedrager næringsensorerne til at tro der er hungersnød (kaloriedeprivation), så vækstsignaler nedtones mens vedligehold opreguleres maksimalt via bla. autophagy (selvspisning, dine celler skaber membraner der opsøger og genbruger kroppens beskadigede proteiner og junk). Denne process minimerer dit behov for protein fra mad. En mere proteinfattig diæt er næppe mulig - teknisk set.

Diæten udtænkt med indsigt i vores ur-biologi, uden kalorie-restriktion imiteres på alle væsentlige parametre en kaloriebegrænset livs-forlængende diæt (inklusiv kropstemperaturfaldet). De kliniske erfaringer præsenteres 1:01:40 inde

Høj protein/mTOR hindrer i øvrigt den føromtalte autophagy-proces. Gør man alt andet rigtig men inhiberer autophagy i kaloriebegrænsede dyr, så lever de ikke meget længere som de ellers gør i den slags forsøg.

Selv blev jeg nysgerrig på hvad der sker omkring det skarpe vendepunkt omkring de 35 år, hvilket han uddyber i den bog han udgiver indenfor de aller-nærmeste måneder.
mst1983
Forum-indlæg: 71
Område: Nordjylland
Dato: 19/6 2017 17:36

Hvis du begynder at søge info hos de førende inden for LCHF, så findes der mange studier inden for disse områder. Bare et lille tip, hvis du vil læse mere om emnet:-)
Curator
Dato: 26/6 2017 17:41 | Indlæg redigeret den: 26/6 2017 18:48

Yep, tak, mst1983

24:30

De nyretransplantations-patienter der får stoffet Rapamycin som undertrykker mTOR får langt mindre cancer selvom det undertrykker immunfunktionen. Det forekommer modintuitivt, eftersom stærk immunforsvar typisk ses som fundamentet for at holde cancer nede, så noget kraftfuldt synes at være i spil når man hæmmer mTOR.

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Dato: 28/6 2017 16:52

Mtor ser også ud til at spille en rolle i autisme. Jeg læste for noget tid siden en artikel om at autistiske symptomer i mus er blevet fjernet ved hjælp af rapamycin.
Aros
Forum-indlæg: 773
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 28/6 2017 17:44

LCHF er en modedille der ikke har rod i noget virkeligt. Men hvis folk virkelig tror at animalsk fedt er sundt og kulhydrater fra frugt og stivelse er usundt, så vil de sikkert tro på hvad som helst. Der er ikke meget håb for nogle der tror at man bliver tyk af æbler, men at bacon er slankende. At dr Atkins døde fed og overvægtig af et dårligt hjerte har ikke engang ændret tendensen. Se et interview med Loren cardain. Han sidder og puster og kan knap nok trække vejret. haha, ja LCHF virker. Det virker til at ødelægge helbredet og gør det umuligt at være i form. Men folk er ikke interesserede i sandheden, de er interesserede i at høre at det de allerede gør er okay, og at de bare kan fortsætte med deres nuværende livstil. Det er det hele high fat flokken kører på. Tanken at hvis vi ikke kan vi få folk til at ændre sig, så lyver vi bare om hvad der er sundt istedet for. Hvis folk ikke vil stoppe med at spise ost, bacon, æg osv, så må vi jo bare sige det er sundt.

God appetit
Curator
Dato: 28/6 2017 21:26 | Indlæg redigeret den: 28/6 2017 21:39

Så kom Aros på banen

Aros
Dato: 28/6 2017 23:11 | Indlæg redigeret den: 28/6 2017 23:17

Ja hvis man ikke har nogle argumenter, så er det jo godt at man bare kan google et billede istedet for :)

dagens eventyr historie: Helbred kræft med fedt og kolesterol :p . Det lidt for sent eller for tidligt til en april snart synes jeg, men okay.

Men ved nærmere eftertanke har curater måske ret, måske er mælk, ost, æg osv sundt og de mest livsfarlige fødevarer er i virkeligheden frugt, stivelse og alle former for kulhydrat, det lyder da fornuftigt nok ikke? for det er jo det alle læger siger ikke? at frugt, ris og kartofler giver kræft? nå nej det er der ikke en eneste der siger bortset fra LCHF folket, der i de fleste tilfælde har absolut INGEN kvalifikationer til at udtale sig om ernæring.

Men det er sikkert rigtigt at de færreste LCHF folk vil få kræft, for de vil dø af for højt kolesterol tal eller dårligt hjerte inden. Der er også derfor argumenter for stenalderkosten heller ikke holder. Folk dengang blev 30-40 år højst, så næppe deres livstil der er værd at kopiere. Kroppen er utrolig resistent og det kan nogle gange tage 60 år eller mere med den forkert livstil før der udvikles kræft, og i stenalderen var de døde ca 30 før det.

Curatur er ikke bevidst ude på at skade nogle, han har uden tvivl gode intentioner, desværre tager han bare fejl og giver meget forkerte og skadelige råd, som jeg håber at ingen vælger at følge. For det vil i så fald med tiden få konsekvenser for deres helbred. Et højt fedtindtag af selv sunde fedtsyrer er skadeligt, og sunde kulhydrater som frugt, kartofler, ris, kikærter, bønner osv er bestemt ikke noget man bør holde sig fra, det er mad, sund mad. Æg f.eks er derimod hønsemenstruation, og er og har aldrig haft noget med mad at gøre. Er det ikke også interessant at man kan spise al det frugt og grønt man har lyst til, men såkaldt "sund" mad som f.eks curater påstår æg er, pludselig bliver usund og skadelig hvis man spiser for meget af den? Logisk set bør man kunne se at det er ligeså meget vrøvl som at påstå at 1 cigaret er sund, men 10 cigaretter er usundt. Der er aldrig noget der har fået hjertestop af at spise for meget selleri eller for meget vandmelon. Kan man sige det samme om æg, mælk, ost og de andre "sunde" ting curater promoverer?

Og så alle mulige smarte teorier om Rapamycin , mTOR osv, som ingen alm mennesker behøver vide eller kan bruge til noget praktisk i deres daglige liv i forhold til at foretage de rigtige valg. Man kan føle sig klog og intellektuel ved at tale om den slags, men det er også fuldstændig irrelevant i forhold til den simple sandhed i forhold til diæt og den menneskelige ernæring. Og det er - Frugt, grøntsager, stivelse, hele nødder, frø og kerner er mad, og alt andet er ikke. Det ikke specielt kompliceret.

Aros
Dato: 28/6 2017 23:34

Ud fra LCHF folket og curater er det usunde ved en burger brødet, ikke bøffen, ikke baconen, ikke osten, men brødet. Giver det mening?

LCHF paleo promoter får et hjerte anfald.

Aros
Dato: 28/6 2017 23:40

LCHF/paleo folket lyver om kolesterol.
Serenity
Dato: 29/6 2017 02:57 | Indlæg redigeret den: 29/6 2017 03:03

@Aros
Mange ting er sunde, men bliver usunde hvis man indtager for meget. Fx vand. Man kan faktisk dø af at drikke for meget. Selv nogle grøntsager kan være skadelige i for store mængder.

Hvis du læser lidt om mtor, vil du sikkert opdage, at du faktisk godt kan bruge informationen rent praktisk. Start eventuelt med artiklen om mtor på selfhacked.
https://selfhacked.com/blog/mtor-natural-mtor-inhibitors
Aros
Dato: 29/6 2017 09:12 | Indlæg redigeret den: 29/6 2017 09:16

Mange ting er sunde, men bliver usunde hvis man indtager for meget. Fx vand. Man kan faktisk dø af at drikke for meget. Selv nogle grøntsager kan være skadelige i for store mængder.

teoretisk set ja, men ret praktisk er der ikke mange der i den virkelige verden giver sig til at spise 10 kg gulerødder om dagen, eller drikke 20 liter vand. og efter min mening er selv 1 æg om dagen usund, men selv hvis man ikke tror på det, er det 100% sikkert at 5-10 stk om dagen IHVERTFALD er usundt. Er det livsfarligt at spise 10 gulerødder om dagen?. Spiser man nok mælk, æg, ost osv er der ingen helbredsmæssige fordele ved at være vegetar i forhold til den gennemsnitlige kødspiser, og når man ser på hvor dårligt f.eks høns bliver behandlet, kan jeg heller ikke se en moralsk forskel på at være vegetar fremfor en alm kødspiser, med mindre det er et skridt imod snart at blive veganer. I forhold til miljøet er det jo også det samme landbrug man støtter, så der er der heller ingen forskel på at være vegetar og alm kødspiser.

Hvis du læser lidt om mtor, vil du sikkert opdage, at du faktisk godt kan bruge informationen rent praktisk. Start eventuelt med artiklen om mtor på selfhacked.

Men det er irrelevant at sætte sig ind i. Og det er også baseret på præmisser der ikke er sande, så uanset hvor klog og teknisk smart det lyder med unødvendigt fancy udtryk, så er det noget vrøvl, og det giver ikke folk det simple svar til at have en diæt der ikke bidrager til dyrs lidelse, og som er godt for miljø og deres eget helbred. Og det svar er. Frugt, grøntsager og stivelse(ris,bønner, kikærter, kartofler, havre osv) er mad, og alt andet er ikke mad. Hvorfor gøre det mere teknisk end det? eller opfinde teorier om at fedt er sundt og gode kulhydrater fra naturlig mad er usundt, der er der ingen data der viser at det er sandt, og INGEN ernæringsforskere har NOGENSINDE ment det samme. Det er kun LCHF/paleo folket der mener det. Som Dr John mcdougall siger er der kun to muligheder, enten er de uvidende og kender ikke til at al data nogensinde indsamlet siger at fedt og kolesterol er sundhedsfarligt eller også lyver de bevidst for at tjene penge. Det jo helt skørt at det er noget man stadig har en debat om i 2017, når det har været alm viden i snart et halvt århundrede, hvis ikke endda snart et helt århundrede.

Serenity
Dato: 29/6 2017 17:12

Aros
Nej det er ikke irrelevant at sætte sig ind i. Det er ikke noget vrøvl og det er ikke et fancy udtryk, der får en til at lyde smart. Det kan bruges rent praktisk, og det ville du vide, hvis du brugte lidt tid på at læse om det.
Aros
Dato: 29/6 2017 17:51

Serenity, vi taler om folk der i fuld alvor tror at kartofler er ligeså usundt som rødt kød. Tvivler på de har noget fornuftigt at sige som det er værd at høre. Det er uden tvivl bare flere skøre hypoteser som 99% af alle ernæringsforskere der nogensinde har eksisteret igennem historien ikke er enige i, fordi det ganske enkelt ikke er rigtigt.

synes du ikke at det er mærkeligt at alle professionelle sportfolk indenfor alt fra maratonløbere til vægtløftere igennem hele historien spiste masser af havregryn, kartofler, ris, frugt, og meget lidt fedt?. det er fordi det er det der virker. Ingen kan gennemføre et maratonløb på kød, æg og salat. prøv at find en cykelrytter der har gennemført tour de france på en lav kulhydrat diæt. de findes ikke. Og så er der de andre problemstillinger i mit indlæg, som du let og elegant valgte at overse. Jeg stiller endda konkrete spørgsmål, som du vælger ikke at svare på, det motiverer jo heller ikke mig til at sætte mig ind i noget jeg i forvejen er ret sikkert på er noget bavl. Hvis vi skal have en debat, kan du ikke bare overse 70-80% af det jeg skriver, fordi du ikke har et svar på det ;)

At der i 2017 stadig er mennesker der tror at fedt og kolesterol er godt, er for mig lidt ligesom der i 20 érne var folk der troede at cigaretter og alkohol er godt.

Richard om hvorfor der er falske oplysninger om æg og kolesterol:

Serenity
Dato: 29/6 2017 18:32 | Indlæg redigeret den: 29/6 2017 19:05

Selvfølgelig kan jeg ignorere det jeg ikke har energi til at svare på :)

Det ser ud til at en kost med meget plantefedt og lidt kulhydrat kan være sund(eller mindre usund). Om det har noget med mTOR at gøre ved jeg ikke, men aktiveringen af mTOR er vist lavere hvis man spiser lidt kulhydrat(eller faster).

Plant-based Atkins diet (NutritionFacts.org)

Curator
Dato: 29/6 2017 18:59 | Indlæg redigeret den: 29/6 2017 19:00

Aros er tidsfordriv fordi han notorisk angriber den dårligste version af et argument eksemplificeret ved at han bringer Atkins på banen - som kritiseres i allerførste video for at være en forkert måde at køre LCHF kost på. I anden video tales ligefrem om en Anti-atkins diæt. Indlæggende fra Aros bliver dermed idiotiske.

Det mest kritisable er nok at Aros laver falsk modstilling mellem veganerkost og at det at køre LCHF. Veganere kører bestemt også LCHF ud fra langsigtet sundhedsperspektiv og ofte for at bevare huden ung. Det er derfor forkert at LCHF'ere vil dø af kolesterol og hjertekar-sygdomme. Disse livsstilsygdomme er ret nemme at undgå på high fat og der er massere af evidens der bakkervop om det. Youtuberen unnatural vegan gjorde mig opmærksom på en Eco-Atkins low carb veganerdiæt med højt fedt indtag, og den gav bedre kolesterolkontrol end high-carb (Dean Ornish et. al protokollerne) og gav tilmed deltagerne bedre velvære og vægtkontrol.

Fed af fedt? En af de førende kontemporære der taler for fedt i kosten. Hvad med Rosedale i videoen? Hvorfor angribe det nemme offer som Atkins?

Serenity
Dato: 29/6 2017 19:10 | Indlæg redigeret den: 29/6 2017 19:22

Ej hvor sjovt at jeg delte lige netop den video mens du var ved at skrive :)
Jeg tror at jeg vil prøve den der eco atkins diæt, og så få blodprøver taget efter nogle måneder.

Jeg forstår ikke helt billedet. Jeg ser bare hvide og sorte prikker på det.
Aros
Dato: 29/6 2017 20:13

Selvfølgelig kan jeg ignorere det jeg ikke har energi til at svare på :)

Hej Serenity, Det er rigtigt, og du kunne også bare have valgt helt at undlade at svare. Men nu valgte du at svare, så virker det bare mærkeligt at ignorere halvdelen af mine argumenter, hvis man sådan betragter hvordan debat eller normal samtale plejer at virke.

Det ser ud til at en kost med meget plantefedt og lidt kulhydrat kan være sund(eller mindre usund).

Ifølge hvem og hvorfor? de fleste siger det modsatte, og de fleste oplever af egen erfaring at det modsatte er sandt

Om det har noget med mTOR at gøre ved jeg ikke, men aktiveringen af mTOR er vist lavere hvis man spiser lidt kulhydrat(eller faster).

Påstanden om at det er muligt at bringe kroppen i en faste lignende tilstand ved at få den til at forbrænde fedt istedet for kulhydrat via LCHF diæter er falsk, der er kun en måde at bringe kroppen i en fastelignende tilstand og det er ved faktisk at faste.

Kunne ikke komme til at se videoen, men Nutritionfact.org er ledet af dr Michael greger, og han promoverer stort set det samme som John mcdougall, Colin campbell og lignende, så jeg ved at han ikke er på lav kulhydrat/paleo holdet, og han har også videoer der taler om at kolesterol, æg osv ikke er godt, og han er veganer, og ikke vegetar eller kødspiser.

Hej Curater, at sige at jeg er tidfordriv og at mine indlæg er idiotiske er ikke et argument, og bare så vi er på det rene med det, blev jeg aldrig personlig overfor dig, jeg har faktisk skrevet at jeg tror at du har gode intentioner og det mener jeg klart at du har, desværre tager du bare fejl. Det glæder mig at LCHF ihvertfald i nogle tilfælde har flyttet sig fra Atkins helt sindsyge ideer, men det ændrer ikke at Atkins var the godfather of low carb, og hvad er virkelig forskel? Han foreslog bacon og æg til morgenmad, men du foreslår kun æg?

Det mest kritisable er nok at Aros laver falsk modstilling mellem veganerkost og at det at køre LCHF. Veganere kører bestemt også LCHF ud fra langsigtet sundhedsperspektiv og ofte for at bevare huden ung.

Jeg er godt klar over at det er muligt at leve efter en vegansk udgave af LCHF, og at nogle tror det er sundt. Indrømmet så er det da uden tvivl også sundere at være LCHF veganer end at være kødspiser, eller leve af det rene junkfood, men nu spiser du jo æg, ost og mælk, så du er jo slet ikke veganer, så det bliver lidt irrelevant at tale om, og du promoverer jo også ud fra hvad jeg har læst mere end Vegetar LCHF diæt. Men ja der er diæter der er mere usund end Vegansk LCHF , det er bare langt fra den sundeste. Med hensyn til at bevare huden ung, ser jeg ikke det som noget der lig med sundhed, da den mest effektive måde at holde huden sund på er aldrig at smile og at holde sig væk fra solen, men det er tydeligvis heller ikke sundt. Rynket hud er et tegn på at huden og kroppen bliver brugt, det er ikke noget der indikerer sundhed eller det modsatte. At gå op i pæn klat hud osv er kun sundheds relateret hvis vi taler hudsygdomme, uren hud osv, og så vidt jeg ved er bumser og uren hud normalt et resultat af for meget fedt i kosten og ikke pga kulhydrater eller andet.

Det er derfor forkert at LCHF'ere vil dø af kolesterol og hjertekar-sygdomme.

Hvis de vælter sig i æg, ost og mælk er sandsynligheden for det ret stor. Kan jeg garantere det?, nej, men det er heller ikke garanteret at en ryger får kol eller lungekræft.

Disse livsstilsygdomme er ret nemme at undgå på high fat og der er massere af evidens der bakkervop om det. Youtuberen unnatural vegan gjorde mig opmærksom på en Eco-Atkins low carb veganerdiæt med højt fedt indtag, og den gav bedre kolesterolkontrol end high-carb (Dean Ornish et. al protokollerne) og gav tilmed deltagerne bedre velvære og vægtkontrol.#

Åh ja unnatural vegan, har set et par videoer med hende, hun ser ud til at være overvægtig. De fleste af hendes videoer handler om hvorfor bl.a John mcdougall og lignende veganske læger tager fejl, hvorfor og hvad der gør hende kvalificeret til at afgøre det ved jeg ikke lige. Mener også hun har lavet en video om at kaffe var sund, hehe, det synes jeg er sjovt. En drik der beviseligt er afhængighedsskabende og virker dehydrerende, men det er da godt at hun kan komme og lære mig sandheden, på tros af at f.eks John mcdougall som hun kritiserer har helbredt folk i 40 år for livstil og diætrelaterede sygdomme.

Fed af fedt? En af de førende kontemporære der taler for fedt i kosten. Hvad med Rosedale i videoen? Hvorfor angribe det nemme offer som Atkins?

At man kan tabe sig på en fedt baseret diæt beviser intet, hvis kalorie indholdet er lavt nok, og føde indtaget er lavt nok, så vil man selvfølgelig tabe sig selv hvis man levede af bacon og flødekager, men det er ikke en god grund til at foreslå en sådan diæt. Og det gør det ikke sundt. Tror at det Mcdogaull prøver at pointere er at fedt er så koncentreret at det er meget nemmere at blive overvægtigt af fedt, fordi der skal så lidt til. Det er princippet om kaloritæthed. Tag f.eks broccoli, det fylder meget i maven, men har meget få kalorier, hvorimod fritureolie fylder meget lidt i maven, men indeholder mange kalorier. Joel fuhrman taler meget om at spise flest næringsrige, men klaoriefattig mad, fremfor kaloririg , men næringsfattig mad. Selvom jeg ikke er så enig med Fuhrman, som jeg er med Mdougall , så er det logisk at det er svære at blive tyk af broccoli og bananer end lagkage, fordi førstnævnte har få kalorier men fylder meget i maven, og ren olie fylder lidt men har mange kalorier, og iøvrigt er ret fattig på næring ud over ren fedt. Det illustreres ret simpelt her, hvor man kan se hvor maget de forskellige ting fylder i maven, selv om de har samme kalorie indhold:
Serenity
Dato: 29/6 2017 20:26

Ifølge hvem og hvorfor?

Svaret er i videoen. Færre dødsfald på en vegansk kost med meget fedt end en almindelig kost.

Jeg skrev ikke noget om en fastelignende tilstand. Jeg kan anbefale at læse hvad der står på linjerne i stedet for mellem dem :) Budskabet var at både en kost med meget lidt kulhydrat og faste måske kan minimere aktiveringen af mTOR. Jeg glemte at protein vist også skal være lavt.
Sider: 1 2 3 4 > >>