Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Protein, Cancer, Aging and mTOR

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4
Aros
Forum-indlæg: 749
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 4/7 2017 16:53 | Indlæg redigeret den: 4/7 2017 17:00

"Logisk" smager oliven og olivenolie ikke af det samme.

haha, så fordi olivenolie ikke smager som hele oliven, så kan olien indholde næringstoffer som ikke var i den oliven den blev taget fra :p .

Når olien hæmmer mTOR har det at gøre med den brændende smag fra olien som kommer bagest i ganen, som er stoffet Olecanthal. Jeg har ikke oplevet at få den brændende smag bagest i ganen ved at spise oliven.

Så hvis noget giver en brændende smag, kan det derfor indeholde næringstoffer der ikke var i det, det blev taget fra, what??!! :/

Et andet stof som findes i større koncentration i olien, ser ud til at opregulere AMPK hvilket øger cellers egenreparation som det kendes fra faste. Koncentration er nøgleord. Fik du den?

Egentligt, ikke, for det første tvivler jeg på at det du skriver er rigtigt, men lad os sige at det er, så er det dybest set bare et spørgsmål om at spise lidt flere hele oliven for at det giver det samme

Jeg latterliggør ikke ide om at uforarbejdet mad er sundt. Hvilket det kan være. Fik du den? Hvis noget latterliggøres må det være din madideologi. Du påstulerer fortsat madideologisk at forarbejdet mad altid er usundere, hvilket man ved er forkert omkring en del madvarer. Du tager ikke ved lære af videnskaben. En person med nogenlunde basisviden omkring kost ville aldrig arrogant skrive som du gør. Det handler ikke om at tage fejl, det her handler om at din tilgang er forkert. Du lommefilosoferer for meget, med manglende ydmyghed overfor de emner der diskuteres.

I modsætning til din madideologi?, som repræsenterer ideer der er direkte modsat af hvad alle læger og ernæringsforskere har sagt igennem tiderne. Du bliver ved at nævne videnskab. Men de fleste er ret enige i at det er videnskabeligt fastslået uden skyggen af tvivl at den menneskelige diæt skal bestå primært at frugt, grøntsager og stivelse, for at være sundt. Og at fedt indtaget skal være ret lavt og komme fra avokado, oliven, nødder, kerner osv og ikke animalsk fedt. På nuværende tidspunkt er de eneste der modsætter sig det LCHF/Paleo folket. Der kan ganske givet være nogle enkelte få fødevarer som er sundere forarbejdet end ikke-forarbejdet, men som hovedregel er forarbejdede fødevarer usundere. Men Curator, du har ikke selv basisviden om kost, og du har flere gange skrevet ting der videnskabeligt set slet ikke kan lade sig gøre, og når jeg påpeger det, ignorer du indlægget, fordi du ikke har et argument. Det har ikke noget med arrogance at gøre, og selvføgelig handler det om at tage fejl eller ej. Det her er ikke fordi jeg har et ego behov for at have ret, og bevise at du tager fejl, så jeg kan føle mig bedre, det her handler om at det du siger er forkert, og det har negative konsekvenser for folk der tror du har ret. For du er intelligent og kan formulere dig godt, og derfor kan folk også fejlagtigt tro at du har ret, fordi du bruger fine ord. Og jeg burde måske være ligeglad, men jeg er ikke ligeglad med at en masse LCHF/paleo folk giver fejl informationer til folk der vil skade deres helbred. Hvis folk vælger at skade deres helbred, velvidende at det de gør er usundt, er det deres eget valg. Men at forvirre dem, så de ikke har mulighed for at foretage det sunde valg er ikke okay. LCHF/Paleo er et modefænomen, og er i direkte modstrid og modsat hvad de fleste videnskabelige data omkring kost og ernæring konkluderer. LCHF er ikke en sund diæt, eller en diæt man kan være på hele livet.

Aros
Dato: 4/7 2017 17:05

ibyx
Forum-indlæg: 22
Område: Fyn
Dato: 4/7 2017 22:57

Hvad er det for en gang pladder i diskuterer. Vi mennesker er forskellige og finder forhåbentlig vores egen diæt. Nogen er vilde med gulerødder, andre med rødbeder, og så er der bønner og linser, og spinat. Vild med frugt, hej er det kirsebær, jeg tager heller en avocado, fy, stikkelsbær. Grøn salat er for kaniner, og salvie, når maven hviner. Drik perikon og hjertensfryd, få det lidt bedre.
Serenity
Forum-indlæg: 1610
Område: Nordjylland
Dato: 4/7 2017 23:45 | Indlæg redigeret den: 5/7 2017 01:40

Nemlig!

Vi er forskellige, og hvad der er godt for en person kan være skadeligt for en anden. Hvis ens krop fx har et problem med at håndtere salicylater på grund af lavt PST eller andre faktorer, kan det måske endda være sådan at jo sundere man forsøger at spise jo sygere bliver man. Det er der skrevet en bog om.
https://www.amazon.com/Salicylate-Intolerance-Healthier-Sicker-Revised/dp/0615317979
Aros
Dato: 5/7 2017 07:44

ibyx, det du taler om er udelukkende om hvorvidt man synes noget smager godt eller ej, som er individuelt fra person til person. Men det har ikke så meget at gøre med om det er sundt eller ej. Det er to forskellige ting. Hvis du synes stikkelsbær er fy, er der jo tusindvis af andre sunde fødevarer at spise. Selv hader jeg radiser og spiser dem ikke uanset hvor sunde de end må være. Vi mennesker er forskellige i forhold til smag, men vi er biologisk set ens, og der er derfor ikke forskel på hvad der er sundt for dig og mig. De fleste mennesker kan lide smagen af junkfood, det gør det ikke sundt.

Serenity, At have allergiske reaktioner, og ikke kunne tåle eller reagere negativt på bestemte fødevarer er i forvejen et tegn på en syg svag krop der er blevet udsat for en dårlig kost og forkert livstil. Og at der undtagelsesvis er personer der får allergiske reaktioner af f.eks jordbær, betyder jo ikke at alt frugt er udelukket og man så ligeså godt kan spise en cheeseburger og friture promfritter

Aros
Dato: 5/7 2017 12:06

Serenity
Dato: 5/7 2017 16:46 | Indlæg redigeret den: 5/7 2017 18:57

Hvis kroppen ikke er god til at håndtere salicylater, er det meste frugt udelukket. Også mange grøntsager. Men bananer skulle være okay. Jeg tror, at der er en del, som har problemer med det uden at vide det.
Aros
Dato: 5/7 2017 20:17

Har aldrig hørt om det før. Men tænker det må være meget sjældent forekommende i en grad der skaber problemer, da de fleste får det bedre af at øge deres indtag af frugt og grønt uanset deres helbredstilstand. Læste lidt op på det og hvis det er et problem man har, så er man lidt på den, da næsten alt vil være umuligt at spise. Sandsynligheden for at man er en af de få der har problemet er dog meget meget lille. Men er man en af dem, ser jeg ikke nogen anden udvej end at gennemgå en lang faste på 20-30 dage. Det vil ihvertfald tage lang tid ellers. I det jeg har læst står der dog at det er muligt at komme af med igennem en diæt hvor et lavt indhold af salicylsyre forekommer.

Der står også: "Salicylsyre overfølsomhed er en farmakologisk reaktion, ikke en allergi. Men det er muligt for acetylsalicylsyre at trigge overfølsomheds reaktioner. 5 – 10% af astmatikere reagerer allergisk på acetylsalicylsyre. Samter’s triade er en kombination af acetylsalicylsyre intolerance, næsepolypper og astma".

Det tyder på at svaret er udrensning og forbedring af immunforsvaret imens man ikke bliver udsat for Salicylsyre. og da der også står at : "En komplet eliminering af salicylsyre fra kost og omgivelser i 4 til 6 uger kan formindske eller fjerne ovenstående symptomer". Tænker jeg at en 20 dages vandfaste er nok til fjerne Salicylsyre overfølsomhed. Alle vil reagere negativt på ekstremt store doser Salicylsyre, Men de fleste sande og raske mennesker vil ikke reagere negativt på de små mængder der er i frugt og grønt. Og at gå rundt uden grund og tro at alt mad er giftigt for en er bare opskriften til at få en spiseforstyrrelse. Spis dig bare med god samvittighed mæt i frugt og grønt, og hold dig fra alt det kolesterolfyldte high fat bras som curator taler om. Det er ikke mad. Og hvis du så stadig ikke føler dig på toppen, og tror det er pga Salicylsyre overfølsomhed, kan du få lavet en provokationstest til at vise om det er et problem for dig. Det tvivler jeg dog på at det er.
Serenity
Dato: 5/7 2017 22:10

Det ser ud til at være et problem for mennesker med autisme, ADHD, migræne og mange andre ting. Jeg har selv tænkt mig at prøve en eliminationskost med bananer og nogle få andre ting.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvor mange tilsyneladende uforklarlige symptomer(fx migræne) der skyldes ting som der er meget af i kosten og meget svært at undgå. Læger har jo nærmest ikke en jordisk chance for at opdage det, hvis det som skaber symptomerne i deres patienter er i mange fødevarer.

Symptomer nævnt i bogen ovenover
blodsprængte øjne, hovedpine, udslæt, sprukne læber, mundsår, tør mund, ømme led

Måske flere, men det er begrænset hvor meget af bogen man kan læse uden at købe den.
Sider: << < 1 2 3 4