Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetar og intolerant

Sundhed

Armella
Forum-indlæg: 5
Område: Sjælland
Dato: 4/8 2017 03:42

Jeg er vegetar og glad for det, men er også frugtsyre og mælke intolerant.
Hvilket gør det hele lidt mere besværligt synes jeg.
For mange opskrifter indeholder bla. citron eller lime saft, hvilket jeg ikke kan tåle.
Det slår jeg ud af.
Angående mælke produkter får jeg mave problemer, så det er også et total no go.

Er der andre der har det lige sådan, og hvad gør i med opskrifter der indeholder bla. frugt eller frugtsyre ????.
Tænker om man bare kan undlade det....

Zhcoop
Forum-indlæg: 523
Opskrifter: 6
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/8 2017 11:16

Jeg ved at i kage kan det tit være noget kemisk der ikke kan undlades, da det hjælper med noget... hævning? måske, jeg er ikke kage-ekspert...

I de fleste andre opskrifter vil jeg tro det kan udelades evt erstattes med andet.
Kan du tåle eddike? for tænker i salatdressinger, humus og andre madretter, kan man måske tilføje balsamico eddike, hvidvinseddike, æbleeddike eller andre eddiker for at tilføre den syrlige smag til retten.

mht frugt ved jeg ikke hvad man kan erstatte det med. Sød frugt måske? fx banan, mango, melon...
Armella
Forum-indlæg: 5
Område: Sjælland
Dato: 4/8 2017 17:31

Hmm eddike havde jeg ikke lige tænkt på, det må undersøges ;)
Det er desværre ALT slags frugtsyre jeg reagere på, så selvom det er kogt eller tørret, så reagere jeg på det. Mega irreterende.... :(
Men vil bestem undersøge om der er noget eddike, jeg kan tåle.
FB_DK
Forum-indlæg: 14
Område: KBH
Dato: 7/8 2017 21:35 | Indlæg redigeret den: 7/8 2017 21:39

Hej Amalie,

Hvis der er lidt med maven kan du evt. prøve Yosa som er en "havregurt" (yogurt lavet på havre) som indeholder mælkesyrebakterier og bifidobakterier som hjælper med at holde maven i balance. Du kan også bruge det til madlavning :D :D --> Det 100% plantebaseret, dvs. ingen mælk, ingen laktose, ingen soja.

Det kommer først i Føtex og Bilka i uge 43. Der er oprettet en facebookside og insta hvor du kan følge med :)

#Yosaoat

https://www.facebook.com/yosadanmark/?fref=ts