Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk multiallergiker

Sundhed

Reignforever
Forum-indlæg: 17
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 3/1 2007 13:42

En af de ting jeg tit er blivet konfronteret med, når jeg har diskuteret dyrerettigheder med andre, har været problematikken omkring allergi. Idéen om en verden uden indtagelse af animalske produkter, falder jo lidt til jorden, når der er nogle, der ikke kan være med.

Er det muligt, på samme tid at lide af glutenallergi, allergi for nødder, soya, og evt. andre allergiformer, i så høj grad, at det er umuligt at leve som veganer eller vegetar?

- Jeg spørger ganske enkelt for at blive klogere, men håber samtidig på at starte en debat om hvorvidt man bør ofre sig for dyrevenlig livsstil.

Hav en fortsat god dag.
Bjørn
Forum-indlæg: 16
Dato: 3/1 2007 15:49

Det er et kompliceret spørgsmål. mange allergireaktioner er livsstilsrelateret, eller stammer fra en eller anden påvirkning som har været usund (mor røg under graviditeten osv). Det kan være svært at forlige sig med at man skal være tvunget til at spise dyr fordi et andet menneske har gjort noget ved en, eller man er vokset op på en forurenet grund. Men pointen er at allergi er en afvigelse. Det er ikke fra naturens side bestemt at nogle mennesker ikke skal kunne spise nødder, det er som så meget andet et problem som menneskeheden har påført sig selv. Jeg kan ikke bidrage med så meget konkret, men her var min vinkel på sagen.
Hilsen B. G.
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/1 2007 21:04

Hvis man ser længere ud i fremtiden (åbenbart 2057:-), så vil der være mange flere vegetarer og derfor også produkter. Så jeg er sikker på, at man vil kunne undgå det, man er allergisk for, til den tid.
Men for at lave en (mærkelig) hypotese: hvis en person nu er allergisk over for gluten, soya osv. og spiser dette og ligner en, der er dødsyg hele tiden, så vil han/hun jo ikke være en særlig god reklamesøjle for vegetarisme. Så jeg vil foretrække en kødspiser, der ser normal (!) ud, end en der indirekte siger ved sin fremtræden, du får knopper, åndebesvær og svumler op til dobbeltstørrelse, hvis du er vegetar, og på den måde afskrækker andre fra at blive vegetare.
Dermed ikke sagt at kun normale eller pæne mennesker, hvem det så end er, bør blive vegetarer. Kun en lille tanke.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 5/1 2007 17:16

Vil lige tilføje en " : D" til dit alletiders profil billede!

Nu kan man jo sagtens som veganer leve uden soja bønner, hvede og nødder. Hvis man har allergi overfor ved ikke hvor mange former for levendsmidler, så er man nødsaget til at tage piller for at holde sig i live, ligesom man skal tage medicin hvis man har lungebetændelse. SÅ tror ikke der er noget reelt problem i at være veganer og have allergi.

Soya
Forum-indlæg: 5
Dato: 5/1 2007 19:25

Enig med moonie. Desuden tror jeg ikke, at jeg, lige meget hvor allergisk jeg eller måtte være, nogensinde ville kunne retfærdiggøre at æde kød... eller have andet end afsky tilovers for et stykke dødt dyr på min tallerken.
Reignforever
Forum-indlæg: 17
Opskrifter: 4
Dato: 6/1 2007 11:19

Tak for jeres input. Det virker selvfølgelig meget realistisk at der vil være flere produkter at vælge imellem i fremtiden :D

Soya - hvis man kunne være nødsaget til at spise kød pga allergi, vil du så mene at det ville være rigtigst at lade være, og dermed dø, eller leve som alvorligt fejlernæret? Og hvorfor?

Personligt mener jeg at kødspisning godt kan retfærdiggøres hvis det er et spørgsmål om ens eget liv eller død.
Spætte
Forum-indlæg: 240
Dato: 6/1 2007 14:43

Jeg mener også, at kødspisningen kan forsvares, hvis det er et spørgsmål om liv og død. Jeg kan ikke fordømme en familie i et u-land for, at de er nødsaget til at spise kød for at overleve. Jeg forstår bare ikke kødspisning i den vestlige verden, hvor vi har så mange andre muligheder for at leve sundere og samtidig spare en masse dyreliv.
lui
Forum-indlæg: 8
Område: Århus
Dato: 18/3 2007 13:45 | Indlæg redigeret den: 18/3 2007 13:48

Der rent faktisk muligt at være så allerigsk over for vegetabilske fødevarer at et liv som vegetar ville være et helvede. Min kæreste er multiallergiker, dvs at han ikke kan tåle grønsager, frugt, nødder og deslige med mindre det er blevet stegt eller kogt til uigenkendelighed. Nogle ting kan han endda stadig ikke spise efter at de er blevet tilberedt. Han kan heller ikke tåle dyrehår og pollen. Han er meget forstående overfor min vegetariske levevis, men jeg er også meget forstående over for hans levevis idet det ville være selvpineri for ham at spise frugt og grønt råt. . . .

I øvrigt spiser han i forhold til sin allergi rent faktisk mange tilberedte grønsager.
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 11/6 2007 21:18

Jeg tror ikke at det er så mange familier i u-landene der har penge nok til at spise kød. Så det tror jeg ikke er så aktuelt :)
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 28/9 2007 06:47

Personligt har jeg ikke det store indtag af soyaprodukter, da det ikke er et must, der findes jo et alternativ...

Jeg kan ikke tåle rå æbler, kiwi, kartofler, appelsiner og ananas, hverken indvordes eller udvordes...
Nu er det ikke just produkter der ernæringsmæssigt er LIVS nødvendige at spise utilberedt,
dog heller ikke allesammen der er et hit efter en opvarmning...?

Jeg ville nok bliver underernæret hvis kød var eneste alternativ...