Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Råd til en nylig veganer :)

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
AndreaVeggie
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 29/8 2017 20:43

Hej alle i grønne. Jeg er hvad man ville kalde en ægte grønskolling inde for området med vegansk kost og ernæring. Jeg har nogle gange lidt svært at " oversætte" det jeg spiser til hvilke vitaminer/mineraler jeg egentligt får, og nok mest af alt for at få en mindre skeptisk mor til livsstilen ;)
Curator
Forum-indlæg: 522
Område: KBH
Dato: 30/8 2017 18:34 | Indlæg redigeret den: 30/8 2017 18:38

https://cronometer.com/ er din ven.

Men vær alligevel OBS på hvad Denise Minger skriver om programmet, især det hun siger om beta-karoten.

Keep in mind that it’s not what you eat—it’s what you absorb (or convert). Some diet-scrupulous vegans use programs like Cron-o-Meter to track their nutrient intake and ensure they’re hitting the RDA for vitamins, minerals, and amino acids. Unfortunately, these programs don’t distinguish between vitamin K1 or K2, don’t have RDAs set for nonessential amino acids like taurine, usually record beta carotene as “vitamin A” and don’t adjust for its abysmally low absorption rate (meaning that what looks like 100% of the RDA on paper might only be 1% of the RDA in your body), can’t tell you how much iron/zinc/magnesium/calcium you’re losing to phytates, can’t tell you how much non-heme iron you’re really absorbing—on and on. In other words, nutrient trackers can only show you what you’re putting in your mouth, not what your body can actually grab onto. (Worse yet, the USDA’s nutrient values may be wildly different than what’s on your own dinner plate, since the nutritional content of plant foods varies depending on growing conditions, soil quality, season, geography, and a host of other factors.)

kilde
https://deniseminger.com/for-vegans/

Spørg hvis der er noget du ikke forstår.
Aros
Forum-indlæg: 749
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 30/8 2017 19:36

Hvis du spiser sundt og varieret, og får masser af frugt og grønt, skal du nok få vitaminer/mineraler nok. Jeg vil dog foreslå at du tager en multivitaminpille eller B12 vitamin og evt D vitamin, hvis du ikke kan få nok vie solen. Hvilket de fleste ikke kan i dk, især om vinteren. At bruge https://cronometer.com/ og konstant være besat af hvilke fødevarer der indeholder hvad er ikke nødvendigt, hvis du bare spiser rigeligt og varieret af en masse sunde fødevarer. Frugt og grøntsager indeholder masser af vitaminer og mineraler. Hvis du gerne vil have en basis viden om hvor meget c vitamin eller calcium der er i appelsin eller broccoli osv, så kan cronometer eller bare at google diverse fødevarer være fint nok. Har selv nogle gange tjekket http://frida.fooddata.dk/ der dengang hed foodcomp. Og så skal jeg lige nævne at Denise Minger ingen faglig baggrund har for at udtale sig om ernæring, og er iøvrigt heller ikke veganer. Nogle jeg synes det er værd at lytte til og som du kan finde på nettet og youtube er lægerne John Mcdougall, Joel fuhrman, Caldwell esselstyn, Michael klaper, Alan goldhamer.

Start evt her:

Zhcoop
Forum-indlæg: 517
Opskrifter: 6
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/8 2017 20:27 | Indlæg redigeret den: 30/8 2017 20:37

En idé ku være at se Forks over Knives med din mor [:

Find,lån eller køb nogle vegetar-/veganske-kogebøger.
Her er en ok lang liste over evt bøger:
http://plantepusherne.dk/veganske-kogeboeger/

Flere mener at man bør indtage b12 som veganer.
De andre mineraler og vitaminer får man fra mad, vand og sol.

fandt lige et par links mere:
https://anima.dk/lev-dyrevenligt/lev-dyrevenligt
http://veganeren.dk/vegansk-livsstil/ny-veganer-tips-og-tricks/
https://maanebarnet.org/veganer/ny-veganer/

God vind [:
Reader25
Forum-indlæg: 3
Område: Ikke oplyst
Dato: 31/8 2017 11:34 | Indlæg redigeret den: 31/8 2017 13:20

Helt enig med Aros om at du ikke skal bruge din tid på Denise Minger, samt at det eneste tilskud du bør tage er b12 og evt d-vitamin i vinterperioden. Der er så trættende at så mange fokusere overdrevet meget på diverse næringsstoffer, når det tydeligvis viser sig at langt de fleste får for meget af disse. Vi mennesker skal have NOK ikke for MEGET ikke for LIDT men NOK. Nyd din sunde plantebaserede livstil, som gerne skulle bestå af hele planter og minimalt forarbejdede planter, samt et tilskud af b12 (d vitamin). På den måde får du alt du har brug for og spare dig selv for unødvendige bekymringer. Nogle af de længst levende befolkninger fra blandt andet Okinawa (inden de introducerede den vestlige kost) samt 7.dags adventisterne fra Loma Linda spiser stort set udelukkende plantebaseret. De lever sunde og lange liv hvor de næppe har tænkt på hverken K2 eller beta-karoten, men blot spiser sunde plantefødevare. Det er sjovt at nogle går så meget op i evidens herinde, men alligevel bliver der givet advarsler om blandt andet vitamin og mineralmangler uden den mindste evidens for deres påstande.
Curator kender du nogen der der spiser plantebaseret (ikke vegansk junk) som lider under k2 eller beta-karotenmangel, siden du henviser til en der mener man ikke kan udnytte og optage det tilstrækkeligt, eller er det blot fordi du synes det lyder klogt?.
Curator
Dato: 1/9 2017 15:15 | Indlæg redigeret den: 1/9 2017 15:54

Aros skriver: Hvis du spiser sundt og varieret, og får masser af frugt og grønt, skal du nok få vitaminer/mineraler nok. Jeg vil dog foreslå at du tager en multivitaminpille eller B12 vitamin og evt D vitamin, hvis du ikke kan få nok vie solen.
Det her tangerer tom tautologi, da folk har vidt forskellig opfattelse af hvad sundt og varieret er, hvilket jeg implicit kommer ind på om lidt. At sund og varieret kost IKKE er selvindlysende ved enhver klinisk diætist, der har praktisk erfaring med mennesker. Jeg ved det fra de seminarer jeg har været på.

Bare for et par måneder tilbage gik det galt for dig, Aros, du var grundlæggende af den opfattelse, at en ung kvinde herinde spiste en fornuftigt og varieret kost - på basis af utrolig lidt data. Da jeg spurgte mere konkret ind til den pågældende kvinde, viste det sig at hun typisk spiste 200 gram mandler og 6 bananer om dagen - hvilket er ensidig kost for kvinde. Kalorie-mæssigt levner det ikke meget plads til at få dækket vitale næringsstoffer. Samme kvinde klagede tillige nolge måneder tidligere over at hun havde blå mærker, og var meget ked over at de ikke ville gå væk igen - hvilket indikerer mangeltilstand. Din tilgang er ganske enkelt uholdbar og uforsvarlig!

Chronometer blev taget i brug af youtuberen unnatural vegan, der analyserede kosten for en lang række prominente veganske youtubere der promoverer dem selv på helse med vidoer om "What I ate today". Chronometer påviste mangler hos veganere der gør meget ud af deres kost, bruger mange penge på den "rigtige" mad og spiser varieret. Men det er nemt at fare vild i et eller andet hjørne af det store planterige. okraw er en anden prominent youtuber (råveganer), han siger direkte at langt de fleste rå-veganere, ser totalt usunde ud og spiser forkert, selvom de opfatter at de spiser sundt.

Som rå-veganer var du selv afsporet omkring hvad varieret kost betyder: det betyder rå OG varme-tilberedte grøntsager.

Leif Varmak Plantemad.dk harcellerer over at de fleste veganere glemmer at få nok af grønne grøntsager. Et nyere danske studie bad veganere skrive ned hvad de spiste (de skulle spise sundt)- De spiste fedtfattigt og ikke-forarbejede fødevarer - men fik for lidt A-vitamin!

At bruge https://cronometer.com/ og konstant være besat af hvilke fødevarer der indeholder hvad er ikke nødvendigt, hvis du bare spiser rigeligt og varieret af en masse sunde fødevarer.

Ditte Gad Olsen som bidrog med ekstremt kvalificerede indlæg, da hun skrev herinde, har uddannelse i ernæring og udgivet vegansk kogebog baseret på god smag og ernæringstabeller (uha hva!), anbefaler Chrono-meter lærings-værktøj på linje med mig. Selvfølgelig skal AndreaVeggie IKKE blindt stole på hvad en eller anden tilfældig tosse på internettet skriver.

Nogle jeg synes det er værd at lytte til og som du kan finde på nettet og youtube er lægerne John Mcdougall, Joel fuhrman, Caldwell esselstyn, Michael klaper, Alan goldhamer.

Det her giver ikke mening. Du sagde lige før at der bare skulle spises sundt og varieret og nu er vi ude i diæter, som ikke er det der efterspørges og disse strenge veganske diæter er notorisk kendetegnet ved stort frafald grundet sværhedsgraden.

Har du foresten aldrig lagt mærke til at dine råd, Aros, sjældent tager udgangspunkt i andres behov, men de mere har at gøre med dig selv? Jeg mener, hun efterspørger ikke store kostomlægninger? Hun vil gerne gennemtjekke det hun allerede spiser. Get it?

Bottom line.

AndreaVeggie, indtast det du spiser i programmet https://cronometer.com/ (med de begrænsinger det nu har). Aldrig har jeg hørt noget så tåbelig at jeg eller andre skulle være besat af programmet. Jeg brugte værktøjet da jeg ikke viste meget om fødevarer, og fik rettet op på svagheder ved min kost, ved at udvikle smag for fødevarer med relevante næringstoffer.
Curator
Dato: 1/9 2017 17:39 | Indlæg redigeret den: 1/9 2017 20:36

Det er sjovt at nogle går så meget op i evidens herinde, men alligevel bliver der givet advarsler om blandt andet vitamin og mineralmangler uden den mindste evidens for deres påstande.

En bruger vil gerne måle næringsindholdet af den kost hun allerede spiser. Dit indlæg er besynderligt. Vi kommer fx. omkring Okinawa uden jeg kan se pointen i det.

Der er så trættende at så mange fokusere overdrevet meget på diverse næringsstoffer, når det tydeligvis viser sig at langt de fleste får for meget af disse.
Find sølvpapirs-hattene frem, nu skal der spises tomme kalorier for at tynde ud i alle vitaminerne og mineralerne altså lige indtil at der anbefales en kost rig på vitaminer og mineraler:

Vi mennesker skal have NOK ikke for MEGET ikke for LIDT men NOK. Nyd din sunde plantebaserede livstil, som gerne skulle bestå af hele planter og minimalt forarbejdede planter, samt et tilskud af b12 (d vitamin). På den måde får du alt du har brug for og spare dig selv for unødvendige bekymringer.

Nogle af de længst levende befolkninger fra blandt andet Okinawa (inden de introducerede den vestlige kost) samt 7.dags adventisterne fra Loma Linda spiser stort set udelukkende plantebaseret. De lever sunde og lange liv hvor de næppe har tænkt på hverken K2 eller beta-karoten, men blot spiser sunde plantefødevare.

Afsnittet spækket med uvidenhed så man ikke ved hvor man skal begynde.

1) Halvdelen af adventisterne spiser kød (modsat hvad der påstuleres)

2) De adventister der rent faktisk spiser vegetarisk/vegansk begyndte på det EFTER at en ernæringskyndig person fandt sundhedstilstanden blandt adventisterne kritisabel, hvorfor der blev udarbejdet kogebøger baseret på viden om ernæring der i dag danner grundlag for deres madkultur. Dermed bliver din vilde påstand om at der ikke er tænkt over tingene usand. Adventisterne har ikke forbedret deres sundhedstilstand med nogen fodgængeragtig tilgang til kost men på baggrund af sund videnskab. Man ser tillige forskelle mellem Adventister og andre vegetarer rundt om i verden selvom de alle "spiser varieret og sundt". Dit simple "kostråd", betyder totalt forskellige ting for forskellige mennesker, med vidt forskellige udfald. Helsbevidste adventister spiser tillige fermenteret mad med K2-vitamin ligesom de har gjort det længe i Japan. Costa Rica spiser de meget fedt og noget gedeost (K2). At bevidst undgå K2 er et nyere "påfund" i historien.

3) Af uransagelige årsager bringer du Okinawa-diæten op. Ja jeg skal ikke gøre mig klog på din kringlede tankegang, men sige at de største studier konkluderer at det ikke er overraskende at de levede længere given det faktum at de praktiserer kalorie-restriktion eller mådehold, som er kendt for at dramatisk øge den maksimale livslængde hos stort set alle levende dyr. Mange steder hvor der fortrinsvis spises plantebaseret og fedtfattigt og proteinfattigt holder folkeslagene sig nok sygdomsfri (diabetes, hjertekarsygdomme) men forøger ikke deres maksimale livslængde. De to ting er forskellige. På Okinawa er oparbejdet en madkultur ligesom på Adventisterne, hvilket ikke har en dyt at gøre med dit "kostråd".

4) Der findes mennesker organiseret omkring projekter der handler om at leve længst muligt via kalorierestriktion, og erfaringerne viser, at på sigt bliver detaljer omkring næringstæthed på fædevarer afgørende på kaloriereduceret diæt (hvor der selvsagt spises mindre). På lang sigt bliver fx. dosering af E vitamin afgørende. Du kan have alt andet rigtig - men dø af en enkelt kostparameter der ikke er optimal.

Curator kender du nogen der der spiser plantebaseret (ikke vegansk junk) som lider under k2 eller beta-karotenmangel, siden du henviser til en der mener man ikke kan udnytte og optage det tilstrækkeligt, eller er det blot fordi du synes det lyder klogt?.

Denise Minger fik 16 huller i tænderne med afkalkning af knogler pga. K2 vitaminmangel og er derfor ikke råveganer længere. Sådan kan man fucke store dele af sin studietid op med kostteksperimenter. Endvidere er der forskel på grov mangel og hvad der er optimalt og der foreligger efterhånden massere af evidens. En af de mest anerkendte overlæger herhjemme overhovedet og som var først til at anbefale D anbefaler i samme stærker vendinger i dag K2.

Jeg ser ingen pointe i at diskutere beta-karorenmangel med dig, vi er langt ude over trådens emne, pointen er at programmet fejlagtig angiver beta-karoten (forstadiet) som A-vitamin, hvilket Minger korrekt påpeger, hvilket ret så mange veganske youtubere ikke fatter - så de skule nok have læst Minger's kritik af chronometer. Foruden det hun siger om phytater der betyder at de meste zink ikke optages fra fuldkorn, at plantebaseret non-hæm jern har meget ringe optagelse (som skal afhjælpes ved at supplere med C-vitamin i samne måltid). Mange indlæg på vegkon om kvinder der uforstående lider af jernmangel. Det er farligt at trivialisere kostråd til bare spis varieret.

Aros
Dato: 1/9 2017 19:03

Bare for et par måneder tilbage gik det galt for dig, Aros, du var grundlæggende af den opfattelse, at en ung kvinde herinde spiste en fornuftigt og varieret kost - på basis af utrolig lidt data. Da jeg spurgte mere konkret ind til den pågældende kvinde, viste det sig at hun typisk spiste 200 gram mandler og 6 bananer om dagen - hvilket er ensidig kost for kvinde. Kalorie-mæssigt levner det ikke meget plads til at få dækket vitale næringsstoffer. Samme kvinde klagede tillige nolge måneder tidligere over at hun havde blå mærker, og var meget ked over at de ikke ville gå væk igen - hvilket indikerer mangeltilstand. Din tilgang er ganske enkelt uholdbar og uforsvarlig!

Okay, nu er det simpelthen nok, nu er det fandme nok, du skal sku ikke påstå at jeg har sagt ting jeg ikke har. Har prøvet at ignorere dine sidste par indlæg, fordi jeg er træt af dit vrøvl og ikke gad at spilde tid på at besvare dine indlæg mere. Men her lyver du simpelthen og påstår at jeg har skrevet ting jeg ikke har. Nu det nok!. Det vil jeg ikke finde mig i. Alle der har læst den tråd, ved at jeg netop skrev at hun IKKE spiste en fornuftigt og varieret kost. Jeg skrev at 200 gram nødder om dagen er for meget. Og jeg skrev at det var okay at spise 6 bananer på en gang, jeg skrev ikke at hun i løbet af en hel dag KUN skulle spise 6 bananer. Du er uærlig og fordrejer bevidst mine ord ved at tage dem ud af sammenhæng. Selvfølgelig vil 6 bananer om dagen være for få kalorier for enhver. Men det var jo heller ikke det jeg skrev og det ved du godt at det ikke var. Du er uærlig og uværdig til at debattere med. Jeg svarer kun nu her for at folk skal vide at det du påstår jeg har sagt er det rene løgn.

Har du foresten aldrig lagt mærke til at dine råd, Aros, sjældent tager udgangspunkt i andres behov, men de mere har at gøre med dig selv? Jeg mener, hun efterspørger ikke store kostomlægninger? Hun vil gerne gennemtjekke det hun allerede spiser. Get it?

Interessant at du formulerer dig på nøjagtigt samme måde som Theodor aka Skovnød/Elias osv gør
Aros
Dato: 1/9 2017 19:11

Her er hvad jeg Virkelig skrev:

Det er faktisk en misforståelse, det er netop ikke så godt for blodsukkeret at spise store koncentrerede mængder fedt sammen med kulhydrater, kroppen har svært ved at fordøje det, fordi kulhydrater fordøjes hurtigt og fedt langsomt, og 100 g nødder er ret meget synes jeg på en gang. 6 bananer pr dag er derimod ikke meget, så jeg håber du spiser en del kartofler og fuldkornsbrød som du også nævner er en del af din kost. Ellers har du ihvertfald en kost der ikke indeholder kalorier nok, og i så fald vil ens blodsukker altid være ustabilt. Men spiser du nok kartofler og fuldkornsbrød ved siden af er det ikke noget problem. For at være på den sikre side skal du måske blive undersøgt af din læge, for at være sikker på at du ikke har diabetes, for jeg synes ikke det lyder normalt at dit blodsukker er ustabilt af at spise helt almindelig sund mad, og når du samtidig er så ung, så lyder det altså forkert. Der kan jo aldrig ske noget ved at blive tjekket. Vil ikke gøre dig nervøs eller noget, men undrer mig bare over hvorfor alm naturlig mad skulle påvirke dit blodsukker negativt. Det lidt bekymrende.

uanset om du vælger at være vegetar/veganer eller andet, håber jeg du får styr på blodsukkeret og kan spise uden udsving.

alt vel. :)

Hov hvad var det? hvad skrev jeg, skal vi lige tage den igen -
6 bananer pr dag er derimod ikke meget, så jeg håber du spiser en del kartofler og fuldkornsbrød som du også nævner er en del af din kost. Ellers har du ihvertfald en kost der ikke indeholder kalorier nok,
Ja det vist det modsatte af hvad du løgnagtig påstår jeg har sagt.
Theodor
Forum-indlæg: 63
Område: Vestjylland
Dato: 1/9 2017 19:12 | Indlæg redigeret den: 1/9 2017 19:21

Interessant at du formulerer dig på nøjagtigt samme måde som Theodor aka Skovnød/Elias osv

Hvad har du gang i ??
Jeg kan kun spørge undrende
Ufatteligt at du stadig kan få lov til at blive her på vegetarkontakt
Aros
Dato: 1/9 2017 19:15 | Indlæg redigeret den: 1/9 2017 19:20

Her er hele debatten, så man kan se at Curator er fuld af løgn, og citerer mig for ting jeg ikke har sagt:

https://vegetarkontakt.dk/forum/filosofi-etik-religion/169420-fra-veganer-til-vegetar
Aros
Dato: 1/9 2017 19:19

Nej Theodor, du er nok bare tilfældigt logget på hver gang Curator er, og i har bare tilfældigt nøjagtigt samme måde at formulere jer på. Og du er heller ikke den der tidligere var på vk under navnene Skovnød og Elias, den køber vi :p
Aros
Dato: 1/9 2017 19:32

Leif Varmak Plantemad.dk harcellerer over at de fleste veganere glemmer at få nok af grønne grøntsager. Et nyere danske studie bad veganere skrive ned hvad de spiste (de skulle spise sundt)- De spiste fedtfattigt og ikke-forarbejede fødevarer - men fik for lidt A-vitamin!

Her er et andet uddrag af noget af det jeg skrev i den tråd -

Med det være sagt, så skal en sund vegansk diæt selvfølgelig ikke kun bestå af stivelse og/eller frugt, det er vigtigt også at spise grøntsager.

Igen hele debatten er her og alle kan se at det du siger ganske enkelt ikke er sandt:
https://vegetarkontakt.dk/forum/filosofi-etik-religion/169420-fra-veganer-til-vegetar
Aros
Dato: 1/9 2017 19:42

Hvad har du gang i ??
Jeg kan kun spørge undrende
Ufatteligt at du stadig kan få lov til at blive her på vegetarkontakt

Ja det fylder vist meget i dit liv at du ikke vil have at jeg er her. Det vel også derfor du sendte beskeder hvor jeg blev svinet til og kaldt både det ene og det andet. Men for at blive ved sagen her, så synes jeg nu det er meget rimeligt at Curator ikke skal have lov til at lyve og citere mig for at have sagt ting jeg ikke har sagt. Enhver kan jo læse debatten han referer til og se at det ikke er det jeg skriver. Så er den ikke rigtigt længere
Theodor
Forum-indlæg: 63
Område: Vestjylland
Dato: 1/9 2017 19:59

Oki . vi lader den blive her med din påstand og fred med det
Curator er ellers meget kompetent at lytte til

Dette kan skrives uden den sindsyge store afhandling
Aros
Dato: 1/9 2017 20:07 | Indlæg redigeret den: 1/9 2017 20:11

Oki . vi lader den blive her med din påstand og fred med det
Curator er ellers meget kompetent at lytte til

Dette kan skrives uden den sindsyge store afhandling

Ja ja, man skal altid være kortfattet for det er jo din "regel". Angående at det er en påstand, så kan du jo gå ind i tråden og se ordret hvad jeg har skrevet. Manden lyver, det et faktum. du kan se det sort på hvidt her:

Curator
Dato: 1/9 2017 20:17 | Indlæg redigeret den: 1/9 2017 20:24

Aros skrev

"Jamen det lyder da nogenlunde sundt synes jeg"

På baggrund af alt for lidt information.

Hvor jeg kommer fra spørger vi altid først hvor meget spiser du, når folk taler om vægtproblemer i den ene eller anden retning. Det er ganske naturligt.

Her er et andet uddrag af noget af det jeg skrev i den tråd

Hvad du har eller eller ikke har skrevet andre steder og på andre tidspunkter kan ikke rigtig være relevant for den problematiske natur af det simplistiske kostråd du giver her. "Bare spis varieret" til en nybegynder som ikke er nogen nærmere defineret størrelse men en subjektiv størrelse. Adskillige autoritære organisationer skriver at en .... velplanlagt veganerkost ... sagtens kan være sund! Nøgleordet er velplanlagt som står i diametral modsætning til dit kostråd i tråden.

Andrea her skulle finde ud af om hun får dækket sit behov. Så dit indlæg besvarer slet ikke spørgsmålet. En mor skulle desuden overbevises om at hun får de relevante vitaminer og mineraler. Det er noget man måler og ikke gætter sig til.
Aros
Dato: 1/9 2017 20:24

Hehe ,, Hr. desperat

Det er ikke et argument og det er sagen irrelevant. Hvis man vil vide hvad jeg skrev kan man læse tråden, og så kan man se at jeg ikke har kommet med de argumenter Curator påstår jeg er kommet med.

Aros
Dato: 1/9 2017 20:40

Hvis man læser tråden, kan man tydeligt læse at vi snakker om hvor meget hun spiser. Jeg beskriver klart hvad jeg mener med varieret, og giver link til Plantemad.dk, og adskillige youtube videoer hvor hun kunne hente mere information. Hvis adskillige autoritære organisationer skriver at en .... velplanlagt veganerkost ... sagtens kan være sund! er det mig en gåde hvorfor du bruger så meget tid på at overbevise folk her på vk om at de bør spise ost, æg osv. Det forekom mig også som om du brugte mere tid i tråden på at overbevise hende om det gode ved at spise æg og hvorfor hun med god samvittighed skulle spise æg end om hun generelt fik dækket sine behov. Jeg tvivler på at hendes diæt har ændret sig meget, bortset fra at hun nu er begyndt at spise æg.
Curator
Dato: 2/9 2017 20:21 | Indlæg redigeret den: 2/9 2017 21:04

Afslutningsvis til topic starter, hvis du er her endnu.

Er din mor meget svær at overbevise, kan det være smart at alliere dig med en diætist og diskutere i plenum.

En bog kan være meget at forlange, men denne er fin og prikker hul på myter om veganerkost samt giver en ide om hvad der skal indenbords for at kunne trives på veganer-kost.

https://www.amazon.com/Vegan-Life-Everything-Healthy-Plant-Based/dp/0738214930

Jack Norris (forfatteren ovenfor) har skrevet denne brugbare oversigt

http://veganhealth.org/

Som allerede skrevet har du CRON-O-Meteren der holder styr på ikke bare mikronærings-stoffer men også kaloriedækning og protein (som ofte bekymrer mødre).

Sider: 1 2 > >>