Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Soya. Sundt/usundt

 

Sundhed

-Benedikte
Forum-indlæg: 29
Område: KBH
Dato: 27/10 2017 19:50

Hej!(:
Jeg har hørt flere snakke om at man skal være påpasselig med sit indtag af soya, da for meget ikke er sundt. Samtidig har jeg hørt nogen sige at det er ligemeget*, og at man ikke skal tænke over det.
*selvfølgelig er intet sundt i alt for store mængder

Jeg har selv flere gange (forgæves) forsøgt at finde kilder på internettet- uden held. Så nu tænkte jeg at jeg ville spørge herinde (jeg beklager hvis der allerede er en lign. Tråd)
Så mit spørgsmål er: Er der nogen af jer der har nogle kilder, links eller selv ved noget?
vericon
Forum-indlæg: 664
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/10 2017 21:03

Hej Benedikte
Det må komme an på et forsøg - prøv at bruge soyabønner eller andre soyabaserede fødemidler et stykke tid og se om du trives på det.
Jeg bruger Shoyu (Sojasauce/økologisk)regelmæssigt - er ikke specielt glad for de "rå" bønner og slet ikke kraftigt forarbejdede produkter.
Alt godt
Hans Jørn
-Benedikte
Forum-indlæg: 29
Område: KBH
Dato: 27/10 2017 22:36

Hej Hans Jørn.
Jeg spiser flere soyabaserede produkter (yoghurt, køderstatninger osv.), og er også glad for soya og soyabønner. (Dog spiser jeg det ikke så ofte)
Jeg synes ikke at jeg som sådan mærker noget. Ligesom jeg førhen ikke mærkede noget ved at spise animalsk osv.
Men tak for tippet- det kunne være jeg skulle prøve en uge uden soya og se.

God aften!
Aros
Forum-indlæg: 770
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 27/10 2017 23:35



Omega
Forum-indlæg: 17
Område: Ikke oplyst
Dato: 28/10 2017 10:23

Hej igen Aros. Jeg vidste ikke, om du stadig deltog, men der er svar til dig henne i "filosofiafdeligen". Undskyld, jeg brød ind i denne tråd. Venligst Omega.
Curator
Forum-indlæg: 529
Område: KBH
Dato: 14/11 2017 19:00 | Indlæg redigeret den: 14/11 2017 20:04

Dampede og fermenterede (dvs. gærede) sojabønner kaldes Natto, som er er traditionel japansk morgenmad og ”samuraimad”. Kan du kultivere smag for Natto er det godt.

Den primære årsag er den store forekomst af K2-vitamin i Natto, som næsten ikke findes i plantekost. K2-vitamin, menakinon, dannes nok af bakterier i tyktarmen, men i mindre mængder end hidtil troet. Man snakker i dag om at K1 vitamin (fra grøntsager) og K2 (fra animalier + sojabaseret Natto) realt er at betragte som to meget forskellige vitaminer med vidt forskellige funktioner i kroppen.

Det giver mening at skelne mellem soja og fermenteret soja, det er sidstnævnte man trives på i Fjernøsten. Gæring/fermentering ødelægger sojaens anti-næringsstoffer.