Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hjælp til kosttilskud?

 

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
IbenSommerfugl
Forum-indlæg: 4
Område: Ikke oplyst
Dato: 25/1 2018 10:42

Hej alle sammen

Hvilke specifikke kosttilskud vil i anbefale at tage, som veganer? Jeg ved at det er nødvendigt, som veganer at tage B12 og evt. D vitamin. Jeg tager selv lige nu OmniVegan, som er et multivitamin, men jeg er ikke helt tryg ved at tage dem, da jeg tisser grønt af dem og jeg har læst at nye undersøgelser har rejst mistanke om, at multivitaminpiller kunne have skadelige effekter. Der er på nuværende tidspunkt ikke overbevisende dokumentation herfor, men det kan på den anden side heller ikke helt afvises… Så er det bedre at tage B12 og D vitamin? Hvilke kosttilskud tager i og hvor ofte??
Jeg håber i vil hjælpe mig med at blive klogere, selvom dette spørgsmål sikkert er blevet stillet mange gange før, men jeg vil gerne have de nyeste svar (2018) :-)
Ronnie D
Forum-indlæg: 11
Opskrifter: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 25/1 2018 14:38

Hej med dig ibensommerfugl :)

Personligt ville jeg ik anbefale dig at spise kunstige vitaminer, for det er bare kemiske kopier lavet af firmaer der vil tjene penge og de er ikke the real deal, og yep Der har nemlig været undersøgelser som viser at de ik virker (beskytter mod sygdomme) og at de kan have skadelige efekter, men hvor er fornuften og logikken os i at vi lige pluslig skal have vores vitaminer igennem piller og ikke den naturlige fødevare, som vi mennnesker og dyr har haft fået dem fra, igennem tusindvis af år uden mangel, just saying :p hehe.. er faktisk kun b12 som du ik kan få selv igennem kosten (med mindre du spiser lidt uvaskede grøntsager med jordbacteria på engang imellem måske :p hehe ) så spis lidt af dem engang imellem, men vitaminer er nok noget af det sidste du burde bekymre dig så længe du spiser varieret (frugt, grønt, fuldkorn, bælgefrugter frø/nødder/kerner) glem alt om hvad du høre om protein, kalk og omega 3 og vitaminer mangel og bla bla bla der ud af, fra en rådden og profit orienteret sundhedsstyrelse og alle de mennsker som er blevet programmeret af dem :p hehe.. så længe du sørger for at få nok kalorier, fra en afbalanceret kost og sollys (når den er der selvfølgelig :p ) så er du ok... og når du spiser en hel/naturlig/og ik forarbejdet plantebaseret kost få du os meget andet godt end vitaminer kalk,og protein, men os en masse fytokemikalier og planesteroler og livsenergi osv ;) hehe.. og ellers bare undgå alt det døde/kunstige/fake ass fabriks lort fyldt med kemi og sprøjtemidler i.. det i hvert fald min mening ud fra det jeg har læst mig frem til og afprøvet på mig selv igennem tiden :p hehe.. ps der er masser af veganer ude i verden som lever et sundt og langt liv, rent naturligt, de er gode eksempler/beviser, hvis du skulle blive nervøs/usikker på den naturlige vej ;) hehe
IbenSommerfugl
Forum-indlæg: 4
Område: Ikke oplyst
Dato: 25/1 2018 21:30

Tak for omhyggeligt og velinformeret svar :) Jeg vil smide mine OmniVegan piller ud og tage B12 engang imellem i stedet, fordi jeg også er overbevist om at det er det sundeste :p
Ronnie D
Forum-indlæg: 11
Opskrifter: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/1 2018 00:14

Det var så lidt :) men omhyggeligt og velinformeret ved jeg nu ik helt med, jeg gik lidt i selvsving, men du fik i hvert fald mit synspunkt i form af en lang smøre :p hehe..
IbenSommerfugl
Forum-indlæg: 4
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/1 2018 07:52

I forhold til at jeg havde forventet et svar på en sætning eller to, så blev jeg glad over dit lange svar :) hehe.
vericon
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/1 2018 10:16

Hang til tang ?
Hele historien om hvad man oplever i det lange løb:

https://vegetarkontakt.dk/forum/politik/126147-saa-ved-du-hvor-du-har-dem-

Alt godt
Hans Jørn
Ronnie D
Forum-indlæg: 11
Opskrifter: 9
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/1 2018 12:29

Hehe ja jeg overgik vist to sætninger en smule :p men godt at høre du kunne bruge min ævl og bævl til noget :)
Serenity
Forum-indlæg: 1626
Område: Nordjylland
Dato: 26/1 2018 17:44 | Indlæg redigeret den: 26/1 2018 17:46

Mit råd. Begynd at bruge cronometer. Så kan du se om der er ting du ikke får fra kosten som du bør supplere med. Jeg tør næsten garantere at der vil være et eller andet hvor du ikke kommer op på det anbefalede. Gode bud kunne være zink, selen, forskellige b vitaminer, calcium og kalium.
Reader25
Forum-indlæg: 12
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/1 2018 19:15 | Indlæg redigeret den: 26/1 2018 19:16

Cronometer er et udemærket redskab til at få et overblik over næringsstofferne i ens kost, MEN - Min erfaring er, at nogle mennesker skal passe på med at "tracke" sin mad, da det kan ende med at blive en unødvendig stress-faktor. Dermed ikke sagt at Cronometer ikke kan være en fin hjælp til at komme i gang, for det kan det - Men at "uddanne" sig selv i hvilke fødevarer der indeholder hvilke næringstoffer, ville være et klogere valg.

- For du kan GODT få dine "ting" fra kosten, med undtagelse af b12, og D vitamin i vinterhalvåret. Så hvis du nu kan se du ikke spiser fødevarer der indeholder nok Zink, selen B-vitaminer, calcium og kalium som Serenity skriver (hvilket er usandsynligt hvis du spiser en varieret kost af ufoarbejdede plantefødevarer og opfylder dit kaloriebehov), så undersøg i stedet hvad du bør spise mere af. At begynde at tage diverse kosttilskud som ovennævnte er en lappeløsning som ikke giver dig de sundhedsfordele som fødevarerne gør. Du sparer i øvrigt også en del penge - Win win.
Curator
Forum-indlæg: 559
Område: KBH
Dato: 26/1 2018 19:58 | Indlæg redigeret den: 26/1 2018 19:58

Reader25 skriver. Dermed ikke sagt at Cronometer ikke kan være en fin hjælp til at komme i gang, for det kan det - Men at "uddanne" sig selv i hvilke fødevarer der indeholder hvilke næringstoffer, ville være et klogere valg.


Det her forvirrer og virker som en selvmodsigelse.
Curator
Forum-indlæg: 559
Område: KBH
Dato: 26/1 2018 20:04 | Indlæg redigeret den: 26/1 2018 20:04

så undersøg i stedet hvad du bør spise mere af. At begynde at tage diverse kosttilskud som ovennævnte er en lappeløsning som ikke giver dig de sundhedsfordele som fødevarerne gør. Du sparer i øvrigt også en del penge - Win win.

Det virker som et vildt påstulat. Fx. vil en simpel stivelsesbaseret kost + vitaminer i princippet være ret billig kost.

Reader25
Forum-indlæg: 12
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/1 2018 20:12

Selvmodsigende?:/ Jeg understreger at det kan være et fint redskab til at få et overblik over næringstofferne i ens kost, men at det ikke bør være der, at det primære fokus er. Jeg skriver også, at det er min erfaring. Det er selvfølgelig forskelligt hvad folk føler der er bedst for dem.

- Unødvendig kommentar.
Curator
Forum-indlæg: 559
Område: KBH
Dato: 26/1 2018 20:41 | Indlæg redigeret den: 26/1 2018 21:12

Hej IbenSommerfugl!

Hvilke specifikke kosttilskud vil i anbefale at tage, som veganer? Jeg ved at det er nødvendigt, som veganer at tage B12 og evt. D vitamin


I tillæg til det du allerede tager så klart algebaseret omega-3 fedtsyre. Det kan du ikke lige sådan spise dig til via kosten.

Ellers undgå multi-vitaminpillerne eller indtag dem kun meget in-frekvent.

Selen kan også være tricky, da jordbunden her i norden er af ringere kvalitet, så du kan ikke regne med de tal chronometer giver. Men i stedet for kostilskud, så kan det evt. løse med et par enkelte paranødder!
IbenSommerfugl
Forum-indlæg: 4
Område: Ikke oplyst
Dato: 26/1 2018 23:09 | Indlæg redigeret den: 27/1 2018 08:27

Tak for jeres råd :) Jeg spiser en varieret kost og håber på den måde at få dækket mit vitaminbehov med undtagelse af B12, da jeg heller ikke ser nogen grund til at tage kosttilskud, hvis jeg kan spise mig til det uden at tænke for meget over, om jeg får nok af det ene og det andet, hvilket det også lyder til jeg kan :)
Curator
Forum-indlæg: 559
Område: KBH
Dato: 28/1 2018 18:57 | Indlæg redigeret den: 5/2 2018 19:08

Selvmodsigende?:/ Jeg understreger at det kan være et fint redskab til at få et overblik over næringstofferne i ens kost, men at det ikke bør være der, at det primære fokus er. Jeg skriver også, at det er min erfaring. Det er selvfølgelig forskelligt hvad folk føler der er bedst for dem.




Så forstår jeg ikke dit råd om at "uddanne sig" (ikke nærmere defineret) og hvordan hænger det sammen med bare spis varieret.

Selve frasen "varieret kost" er problematisk, det er der mange subjektive opfattelser af, som enhver klinisk diætist ved. Youtuberen Unnatural vegan undersøgte desuden kosten for helsebevidste youtubeveganere der bruger både mange penge og tid på kost, hvor hun afslørede mange lå under referenceindtag for flere næringsstoffer (navnlig gjaldt det E-vitamin), mens hun selv blev 'offer' da hendes kost blev gransket og viste sig slet ikke at leve op til hendes egne anbefalinger.

Du påstulerer at spise varieret er vigtigt for at dække mineral og vitaminbehov. Dette kan jeg på ingen måder tilslutte mig. Lad mig give et eksempel, jo mere jeg varierer mit frugtindtag jo større risiko er der simpelthen for at komme under referenceindtaget for c-vitamin. Det er skuffende hvad de fleste frugter har af c-vitaminindhold, tydeliggjort af chrono-meter der gennem fin grafisk repræsentation kan vise at de fleste frugter ikke flytter meget i det regnskab. Derfor varierer ikke mit frugtindtag men spiser primært c-vitaminrige appelsiner og kiwi med god samvittighed. Jeg behøver hverken 1) smide mange penge efter varieret eksotisk frugt 2) eller spise varieret af pligt. 3) stresse ud over om jeg nu får spist varieret nok.

Man taster ting man spiser ind i Chronometer. Måske mangler derr K-vitamin. Googler K-vitamin og der fremkommer K-vitaminrige fødevarer. Der er spinat jeg synes om. Man introducerer spinat i kosten. Jeg ved ikke hvad det er for et problem du opfinder. Grøn spinat (200 gram) giver 500% af referenceindtag på chronometer. Meningsløst at skulle ”uddanne mig” mig i K-vitamin for alskens fødevarer. Variation er ikke et mål i sig selv. Jeg har eksempelvis anbefalet en bekendt med prædiabetes at indtage spinat på næsten daglig basis, da han får den gavnlig effekt Lutein der forbedrer syn og bremser forfaldet af hans øjne. I stedet for ineffektive doser af lidt af hvert.



Reader25
Forum-indlæg: 12
Område: Ikke oplyst
Dato: 28/1 2018 20:57

Vi snakker forbi hinanden.

Selve frasen "varieret kost" er problematisk, det er der mange subjektive opfattelser af, som enhver klinisk diætist ved.


Helt enig.Jeg burde måske havde uddybet.

Du påstulerer at spise varieret er vigtigt for at dække mineral og vitaminbehov. Dette kan jeg på ingen måder tilslutte mig.


Med en varieret kost tænker jeg i fødevaregrupper og at ens kost består af både frugt,grønt,fuldkorn, bælgfrugter og nødder/frø, da forudsætningen for at nå sine næringsbehov derfor er god. Man behøver absolut ikke "over" variere sin kost - den kan egentlig være relativ simpel. Det behøver hverken kræve mange penge eller tid.

Youtuberen Unnatural vegan undersøgte desuden kosten for helsebevidste youtubeveganere der bruger både mange penge og tid på kost, hvor hun afslørede mange lå under referenceindtag for flere næringsstoffer (navnlig gjaldt det E-vitamin), mens hun selv blev 'offer' da hendes kost blev gransket og viste sig slet ikke at leve op til hendes egne anbefalinger.


At unnatural "undersøgte" og "afslørede" dette er ganske enkelt ubrugeligt. En hvilken som helst anden youtuber kunne have undersøgt det samme men fundet det modsatte. Heller ikke så mærkeligt at hun ikke kan leve op til sine egne anbefalinger, da hendes kost består af mange forarbejdede fødevarer. Unnatural vegan har ingen professionel erfaring i forskning eller behandling af patienter inden for ernæring og derfor bør man være varsom med at bruge hende (eller andre youtubere) som argument. Lægen Dr. John Mcdougall har desuden inviteret hende op til flere gange til hans webinar. Her ville han gerne diskutere nogle af hendes kontroversielle påstande og vise på en saglig måde hvorfor hun tager fejl - Hun har nægtet begge gange.

man taster ting man spiser ind i Chronometer. Måske mangler derr K-vitamin. Googler K-vitamin og der fremkommer K-vitaminrige fødevarer. Der er spinat jeg synes om. Man introducerer spinat i kosten. Jeg ved ikke hvad det er for et problem du opfinder.


Du misforstår. Med uddannet mener jeg præcis det du skriver. At man blandt andet undersøger hvilke fødevarer der indeholder hvilke mineraler og vitaminer, som i dette tilfælde k-vitamin. Mere er der ikke i det ord. Burde måske havde været uddybet.

Variation er heller ikke optimalt. Jeg har anbefalet en bekendt med prædiabetes at indtage spinat på næsten daglig basis, da han får den gavnlig effekt Lutein der forbedrer syn og bremser forfaldet af hans øjne. I stedet for ineffektive doser af lidt af hvert


Sådan som du definerer variation er det måske ikke optimalt. Men som tidligere nævnt vil jeg mene det er yderst optimalt at de nævnte fødevaregrupper indgår i ens kost og derefter kan man altid diskutere hvad varieret er.
Rasmus Nielsen
Forum-indlæg: 2
Område: Århus
Dato: 3/2 2018 21:34

Hej Iben, jeg har selv i længere tid suppleret min kost med både spirulina og chlorella. Begge disse kosttilskud indeholder overordnet alt hvad man skal bruge af vitaminer, mineraler, antioxidanter og ikke mindst masser af plantebasseret protein. Blandt andet derfor har man spist dette som vegetar langt tilbage i historien. Du kan finde mere info om det her: mave-problemer.dk/spirulina/
XVX VFL
Forum-indlæg: 6
Område: KBH
Dato: 4/2 2018 04:29

Hej,

Selv tager jeg 2 slags kosttilskud.

1) Jack

2) Shit
Curator
Forum-indlæg: 559
Område: KBH
Dato: 5/2 2018 19:05 | Indlæg redigeret den: 5/2 2018 19:05

@Rasmus Nielsen
Har du nogen gode kilder med info omkring chlorella?

@XVX VFL
Afføring er nok meget klogt når man ikke tager B12.
Curator
Forum-indlæg: 559
Område: KBH
Dato: 5/2 2018 23:28 | Indlæg redigeret den: 6/2 2018 15:37

@Rasmus Nielsen
Som jeg læser det indeholder spirulina pseudo B12 vitamin der beslaglægger plads så optaget af ægte B12 i kosten bliver mindre. Kort sagt har spirulina negativ indvirkning på B12 niveau. Det lyder ikke godt.




Sider: 1 2 > >>