Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Peanuts forårsager depression men hvorfo

Sundhed

Serenity
Forum-indlæg: 1641
Område: Nordjylland
Dato: 13/4 2018 17:19 | Indlæg redigeret den: 13/4 2018 17:21

Jeg har fundet ud af, at peanuts gør mig deprimeret. Det er sket så mange gange, at jeg er sikker på der er en årsagssammenhæng. Jeg har både testet det bevidst, hvor jeg var opmærksom på hvordan jeg havde det dagen efter at have spist peanuts, og ubevidst hvor jeg har pludselig har fået det meget dårligt og indset at jeg spiste peanuts dagen før. Det er ikke bare en mild form for depression jeg får hvis jeg spiser det, men så slemt at jeg næsten er klar til at dø. Derfor er jeg selvfølgelig stoppet med at spise dem, men jeg er blevet lidt nysgerrig. Hvorfor kan peanuts gøre at jeg bliver deprimeret? Nogen der har et bud? Dem jeg spiste har for det meste været dem man kan købe i rema hvor der også er cashewnødder og peanuts med coating og MSG, men det er også ofte sket hvor jeg bare har spist saltede peanuts.
Steen E
Forum-indlæg: 70
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 13/4 2018 18:09

Et tilfælde, eller måske noget med 'phytic acid', der binder mineral.
https://www.marksdailyapple.com/nuts-and-phytic-acid/
filipaJN
Forum-indlæg: 4
Område: Ikke oplyst
Dato: 17/4 2018 12:40

Serenity - Jeg tror at du skal være meget (MEGET) forsigtig med at tilskrive din depression ting som du får ind i kosten, særligt hvis du pludselig føler at peanuts kan gå ind og give dig en depression med meget mørke tanker. Jo, humøret hænger sammen med at man spiser sundt og varieret -

Men det er ikke dit peanuts indtag der giver dig mørke tanker og depression. Færdig bum.

Hold en sund og varieret kost, og søg ellers professionel hjælp via de mange kontaktlinjer der findes, og dygtige psykologer som er eksperter i at behandle psykiske problemstillinger. Du skal ikke søge svaret i din kost - fordi du finder det ikke. Tværtimod kan du risikere blot at overse de virkelige løsninger til depressionen..
Serenity
Dato: 20/4 2018 09:47 | Indlæg redigeret den: 20/4 2018 09:56

filipaJN
Jo det er helt sikkert de peanuts som giver mig mørke tanker. Det er sket så ofte at der ikke længere kan være nogen tvivl. Jeg kan spise det værste junkfood og bogstaveligt talt leve af chips og sodavand og være glad, men spiser jeg peanuts(især de krydrede med MSG) går der ca. 12-24 timer før jeg har det forfærdeligt. Svaret er i kosten. Der er overhovedet ingen tvivl i dette tilfælde uanset hvor meget eller hvor lidt du eller andre tror på det. Spiser jeg peanuts i dag har jeg med meget stor sandsynlighed selvmordstanker i morgen. Ingen peanuts = for det meste glad. Hvorfor det er så svært at tro på at peanuts kan have sådan en effekt kan jeg ikke se. Vi er forskellige og reagerer forskelligt på forskellige ting. Nogle er dårligere til at konvertere betakaroten til a vitamin, nogle kan ikke så godt konvertere folinsyre til methylfolat, andre er måske dårlige til at konvertere pyridoxin til p5p og jeg bliver så åbenbart suicidal af peanuts. Vi er forskellige. Jeg vil bare gerne vide hvorfor at peanuts kan have sådan en effekt på mig.
Serenity
Dato: 20/4 2018 10:03

Steen E
Jeg har ingen problemer med andre ting med fytinsyre. Et bud jeg har læst på facebook er, at det kan være en allergisk reaktion. Det ved jeg ikke lige om det er, men jeg har hørt at neuroinflammation som autistiske mennesker(mig) ofte har meget af kan skabe depression, så min hypotese indtil videre er at peanuts måske på en eller anden både kan skabe inflammation i hjernen og dermed bidrage til depression, men hvordan ved jeg ikke. Jeg har også hørt noget om, at noget af det psykofarmaka som folk tager måske slet ikke virker ved at øge serotonin i hjernen, men at det i stedet har en effekt, fordi det mindsker inflammation.
Steen E
Dato: 22/4 2018 14:21

Jeg håber du kommer videre med dit spørgsmål. Alt det med medicin og helbred ved jeg dybest set ikke så meget om, og det er jo så egentlig det. Men lidt mystisk lyder det, at depression og jordnødder hænger sammen.
Serenity
Dato: 22/4 2018 17:36

Ja meget mærkeligt. Jeg tror at mange mennesker kunne få det meget bedre hvis de var opmærksomme på hvordan forskelligt mad påvirker dem. For mig skulle der åbenbart gå flere år før at jeg fandt årsagen til dårligt humør. Lidt komisk at en masse psykologsamtaler som jo nok er hvad mange ville anbefale slet ikke ville have hjulpet, da snak ikke ville fjerne årsagen til problemet.
Steen E
Dato: 22/4 2018 19:17

Man taler da om jordnødder. En anden ting er at gi' penge for det.. :)