Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

B12 mangel

 

Sundhed

MilleCamilla
Forum-indlæg: 1
Område: Midtjylland
Dato: 22/4 2018 19:55

Hej :)
Jeg har været vegetar i 8 år.. Vil lige prøve at høre herinde, om der er nogle af jer som har/har haft B12 mangel. Har I fået B12 indsprøjtninger? - hvor mange indsprøjtninger og hvad er jeres erfaringer med det?
Og kunne i opretteholde jeres B12 på et sundt niveau bagefter gennem vegetarisk/veganst kost?
søren
Forum-indlæg: 4
Område: Fyn
Dato: 5/5 2018 22:04

Hej MilleCamilla !

Vegetarer har ikke B 12 mangel. Nogle veganere derimod har, i nyere tid, fordi de færreste
nu er i kontakt med jord. Jeg har været glad vegetar i 79 år, og aldrig manglet B 12.
Kan også fortælle, at min mor var vegetar i 101 år, og har aldrig manglet hverken B 12,
kræfter eller godt humør.
Klø bare på ! - livet er herligt.
Kærlig hilsen
Søren.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 5/5 2018 23:01 | Indlæg redigeret den: 21/5 2018 11:40

Du svarer ikke på hendes spørgsmål. Du er uinteressant for det hun spørger efter som er vegetarer der har prøvet B12 mangel.

Desuden viser undersøgelser tydeligt at vegetarer kan have B12 mangel. Ligesom kødspisere kan have lav B12 og må tage injektioner. Livet og evolutionen bekymrer sig mindre om enkeltindivider kradser af.
veggie33
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 19/5 2018 11:29

Jeg har været vegetar siden 2004, altså 14 år. Ja jeg har for nogle år siden haft B12 mangel.

Fik B12 tilskud i tablet-form. Har siden taget B12 tilskud i tabletform hver dag. Kan købes hos Matas.

Har et par gange fået checket hos lægen om B12 niveauet var ok, det var det.


venlig hilsen veggie33
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 19/5 2018 13:51 | Indlæg redigeret den: 22/5 2018 22:11

Hvis man spiser vegansk eller kun lidt animalsk vil jeg anbefale at tage det som tilskud, som jeg også selv gør.
Det gør ingen skade, i modsætning til kød-, mælke- og æggeindustrierne hvis man får det fra animalske kilder, som i øvrigt meget vel netop er fra dyr der har fået det som tilskud, så man alligevel tager tilskud indirekte.
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 20/5 2018 00:24

Nogle ganske få mennesker er slet ikke i stand til at optage B-12 fra kosten eller ved piller. Det er ca. under 3% af befolkningen, og det uanset om det handler om kødspisere, veganere eller vegetarer.

For de mennesker er en indsprøjtning med B-12 ca. fire gange årligt hos lægen eneste udvej. Dette får B-12 niveauet op i det normale felt, men depotkapslerne med vitaminet er dyre her i landet. Mange køber dem derfor på nettet i Tyskland til en brøkdel af prisen. Ja, nogle læger opfordrer ligefrem til denne billiger løsning :)

B-12 indsprøjtninger medfører ikke, at ens krop senere bliver i stand til at optage vitaminet på normal vis. Du må nok regne med, at indsprøjtninger er en nødvendig og permanent fremgangsmåde.

https://www.google.dk/search?ei=z50AW__hE4XewQLekYjQAQ&q=b-12+vitamin++til+indspr%C3%B8jtning&oq=b-12+vitamin++til+indspr%C3%B8jtning&gs_l=psy-ab.3...19332.19332.0.19542.1.1.0.0.0.0.70.70.1.1.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.gjeupkEyWsE

Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 21/5 2018 11:36 | Indlæg redigeret den: 21/5 2018 11:57

Uha, Mic, tak for dit indlæg, men jeg synes slet ikke at de under 3% befolkningen, er så få mennesker endda, taget i betragtning af hvor alvorligt B-12 mangel er.

Jeg tvivler ikke, men hvilken reference har du på de under 3%?

Jeg har også hørt fra nogen der kan absorbere B12 via kosten, fortælle de mærker og måler positiv effekt på løbetider af at få B12 injektion. Følger for tiden en londonbaseret youtuber og triatlet som går til en læge (tidl. top-triatlet) der gør sig i B12 injektioner og andet. Kunne godt tænke mig at prøve sådan et shot.
Mic
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 23/5 2018 23:27 | Indlæg redigeret den: 25/5 2018 21:38

Jeg kan desværre ikke huske, hvor jeg har tallet fra Curator :/ Tror desværre jeg har glemt at bogmærke siden.

Det var en artikel der fortalte om, hvordan det vigtige protein IF - instrinsic factor nedsættes eller næsten forsvinder ved forskellige sygdomme.

Det var nogle autoimmune sygdomme som cøliaki, Crohns, samt ubalance i mavesyren, gastrisk bypass, ileostomi.

Næsten en trediedel af befolkningen over 50 år lider i en eller anden grad af atrofisk gastritis, der er en fortynding af mavesækkens slimhinde. Det medfører en nedsættelse af evnen til at optage B-12.

B-12 sugepiller, der lægges under tungen kan hjælpe, men det er så lidt - kun ca.1% af vitaminet optages - så løsninger er afgjort indsprøjtninger. B-12 niveauet er virkelig noget alle bør få tjekket hos lægen.

Der er skam dem som, selv om de kan optage B-12 på normal vis, alligevel vælger indsprøjtninger. Det skulle gi´ et lille ekstra "kick" i dagligdagen :D