Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Får ondt i hovedet af vegetarkost

Sundhed

Niclas Pedersen
Forum-indlæg: 4
Område: Århus
Dato: 13/6 2018 15:11

Hej alle

Jeg har fraholdt mig kød i snart 4 uger. Men i løbet af de 4 uger har jeg haft enormt ondt i hovedet. Er det noget nogen af jer oplever? Jeg kan ikke ikke finde ud af om det er fordi, at jeg ikke får nok protein. Det føles nærmest som en migræne, og jeg har svært ved at koncentrere mig på arbejde og i skole. Har læst lidt om migræne piller men er i tvivl om de virker og om det er løsningen (https://doc24.dk/migraene-piller/) Hvad er jeres erfaring med ondt i hovedet og vegetarlivet?
Mic
Forum-indlæg: 165
Område: KBH
Dato: 13/6 2018 22:02

Lyder ikke rart :(

Tjek disse sider

http://imomtips.com/vegetarian-headache/

https://www.veggieboards.com/forum/57-transitioning-vegetarian/66880-new-veg-splitting-headaches.html

https://www.happycow.net/forum/health/headache-when-switching-to-vegan/609

https://www.veggieboards.com/forum/14-general-health-discussion/37361-headaches-since-going-veg.html

Håber det gå :)
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1339
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 17/6 2018 06:59

Kan være afgiftning af kroppen
KerstinN
Forum-indlæg: 20
Dato: 18/6 2018 16:05

Jeg vil give dig ret. Kunne godt lyde som en udrensning.

Det er da bare helt vildt at det skulle vare i fire uger :/ Mon det er værd at besøge lægen?

I øvrigt er der noget der ikke stemmer overens med din profil Rasmus ;)
Zhcoop
Forum-indlæg: 607
Opskrifter: 9
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/6 2018 20:38

Vand? - det har været temmelig varmt på det seneste, så tænker det kunne være en mulighed. Plus, generelt drikker folk for lidt vand og for meget vanddrivende (kaffe, sort te, alkohol, energidrinks..)

Hvis du spiser bønner, linser, kikærter, broccoli, bladgrønt, så tror jeg ikke det kan være protein mangel - måske mangel på magnesium, som findes i det meste grønt og nødder. Valnødder til hjernen :]

Det kan også være spændinger i nakke/skuldre/øjne... der er så mange muuuuligheder :P
Jeg er en smule nærsynet (-0,5), så hvis jeg sidder længe bagerst i lokalet, så kan jeg også få ondt i hovedet af de spændinger der skabes omkring øjnene, når jeg kniber dem sammen for at se :D (deraf har jeg fået anskaffet mig nogle briller til den slags beskæftigelser)

Håber du finder vejen ud af hovedpinen :]

JensCH
Forum-indlæg: 2
Område: Odense
Dato: 5/7 2018 19:55

Hej Rasmus,
uden at vide hvad du spiser til daglig, kan jeg ikke være sikker, men;

jeg fik migræne af magnesiummangel.
Det var ikke til at afsløre via blodprøve,
og hverken min læge eller den neurolog jeg blev henvist til,
nævnte magnesium som mulig grund på noget tidspunkt.

Jeg fandt selv ud af det efter 2 år med migræne, samt at;
hen ved 75-80% af den danske befolkning har magnesiummangel i en eller anden grad.
Det er nærmest umuligt at få magnesium nok via mad.
Græskarkerner er det eneste der er nok i, men jeg vil tro det er de færreste som har mave eller pengepung til at spise 100-200 gram om dagen.

Efter et par uger med magnesiumtilskud, kunne jeg mærke at det sted i hovedet, hvor min migræne plejede at starte, fik det bedre. Der plejede at være små mærkelige smerter, der var ligesom en knugen/murren/pressen, men det begyndte at forsvinde, og efter ca. en måned var smerterne der ikke længere, og jeg havde heller ikke haft nogen migræneanfald siden jeg startede.

Nu er der gået 3 år, alle symptomer er væk, og jeg sover desuden meget bedre (en anden positiv virkning af magnesium).

Jeg bør måske lige nævne; hvis man tager for meget magnesium siger kroppen stop: man får en kortvarig diarré. Normal daglig dosis er 300-800 mg, alt efter ens vægt.
Jeg blander magnesiumoxid med danskvand, men de piller man kan købe på apoteket burde virke lige så godt.

En sidste ting: Det tager tid at komme over magnesiummangel, især hvis man har haft det det meste af livet, så man skal huske at tage det hver eneste dag.
Jan Jægermark
Forum-indlæg: 6
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 14/7 2018 22:02

Hej Rasmus

Jeg oplever i mit arbejde typisk to årsager til hovedpine (eller tre, hvis man tæller det at blive slået i hoved med :P )

Det kan være udrensningssymptomer, som andre er inde på, fordi du potentielt har taget et skridt mod en sundere kost.

Det kan også være det omvendte, dvs. at det er symptomer på, at du indtager noget, der skaber hovedpinen, det kunne fx være flere mejeriprodukter.

Protein fra animalske fødevarer er stærkt syre- og slimdannende - særligt i mejeriprodukter (og kød)! Og disse kan skabe smerte og tryk i hovedet (og andre steder i kroppen). Så det er bestemt ikke pga. mangel på protein, du mærker disse symptomer. Protein gør det værre! Mejeriprodukter giver den værste migræne, og mange slipper helt af med migræne ved at kvitte mejeriprodukter.

Jeg ser ofte, at folk, der går fra en traditionel kost til en vegetarisk kost, på trods af at de stopper med kødindtag (hvilket jo er positivt) samtidigt begynder at indtage flere mejeriprodukter (specielt ost), og det kan gøre tingene værre. Måske det kunne være dette i dit tilfælde.

Hvis det var mig, ville jeg forsøge at undgå mejeriprodukter helt eller stærkt minimere indtaget af dem samt eventuelle andre animalske fødevarer. Mere (friskt) frugt og grønt.

Uanset hvad, så er det 100 % kostrelateret efter min erfaring.