Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Sygdom

Sundhed

FieL
Forum-indlæg: 1
Område: Fyn
Dato: 22/6 2018 18:04

For ca. 1 1/2 år siden gik jeg fra at være pescetar til at være vegetar. NOTE jeg spiser meget lidt ost, ingen mælkeprodukter ellers og æg fra egne høns i sommerhalvåret. Jeg ved ikke om der er en forbindelse men efter ca. 1 år ramte vinteren mig hårdt jeg blev syg med feber ca. 8 gange på ca 5 måneder. Jeg fik taget blodprøve som viste at mine jerndepoter var tømte og at jeg var lav i D vitamin.
Jeg tog derefter et tilskud med begge dele (tager i øvrigt daglig et vegansk vitamintilskud) og begyndte igen at spise fisk. Egentlig ville jeg gerne leve tæt på vegansk, men har droppet det efter min forskrækkelse.

Er der nogen der har lignende erfaringer / råd?
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 586
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 24/6 2018 08:01

Jeg tror ikke, at du har været den eneste, som blev ramt hårdt af vinteren 2017/2018, for det var en lang, våd og til sidst også meget kold vinter. Samtidig var sommeren 2017 også elendig, og mange fik derfor ikke fyldt D-vitamindepoterne op ved at være ude i solen.

Derudover er mine egne erfaringer, at jeg optager D-vitamin langt bedre på en plantebaseret kort end på almindelig dansk normalkost. Jeg har, inden jeg omlagde til plantebaseret kost, haft en alvorlig D-vitamin mangel, men nu på plantebaseret kost (og selvfølgelig vitamintilskud), er mine blodværdier langt bedre, end de var på almindelig kost plus tilskud. D-vitamin niveauet i blodet afhænger ikke kun af, hvor meget man indtager, men i høj grad også af hvor meget man er i stand til at optage - og så er vi ovre i tarmfunktion, som jo bl.a. er afhængig af gode contra dårlige tarmbakterier, som igen er afhængig af den kost, vi spiser....

Jeg har ingen konkrete råd til dig, for jeg er ikke uddannet diætist eller kostvejleder - men måske det var en idé at høre, hvad en diætist siger om det (vel at mærke en diætist som ikke på forhånd er negativt indstillet til plantebaseret kost)?
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1339
Opskrifter: 13
Dato: 24/6 2018 15:55

Bare lille sjov ting ost er et mælke produkt vis lavet fra produkt fra et dyr
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1339
Opskrifter: 13
Dato: 24/6 2018 16:00

Tag D vitamin efterår og vinter kun der et 75mg og en vegansk multi vitamin tablet tag fek longo vital. Og biosym D vitamin halv det halve år. Og tá 2 DHA tang tabletter hver dag og hold dig til de tilskud. Med mindre er noget sport på Extreme seriøs plan eller sygdom gør sksl tage noget andet