Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Om at holde sig mæt med planter

 

Sundhed

Jvb
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 1
Område: Nordjylland
Dato: 14/8 2018 13:28

Så er jeg her igen med en efterspørgsel på råd og vejledning.

Jeg oplever, at jeg ofte har svært ved at holde mig mæt som vegetar. Jeg er ofte drønsulten på en måde, som jeg ikke har oplevet, da jeg spiste kød. Jeg oplever ikke problemet hver dag, men ofte. Prøver at se, om der kan være et mønster i, hvad jeg spiser - men umiddelbart er vanskeligt for mig at finde, og jeg kan opleve det både de dage, hvor jeg har indtaget mælkeprodukter og de dage, hvor jeg kun har spist planter.

Jeg holder mig generelt fra hvidt brød og andre "tomme kulhydrater" - det eneste egentlig sukkerholdige, jeg indtager til hverdag, er frugt. Det spiser jeg til gengæld meget af, især æble, banan og melon. I det hele taget spiser jeg ret fiberrigt, også mange bønner og linser. Så jeg ved ikke, hvad der går galt. Er frugten problemet ift. sukker, eller er det noget andet?
Nogen der har oplevet det samme, og evt. fundet ud af, hvor problemet ligger?
Kappa
Forum-indlæg: 280
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/8 2018 13:58 | Indlæg redigeret den: 14/8 2018 13:59

Du skal spist det der er kendt som 'komplekse kulhydrater'. Jeg ved at bananer har simple kulhydrater. Eksempelvis havregryn har komplekse kulhydrater - så kom du muligvis ved, så er man mæt længere, hvis man spiser havregryn til morgenmad, end hvis man spiser cornflakes.

http://www.wisdombog.com/8/2014/09/simple-komplekse-kulhydrater.html

https://perspektiv.nu/da/artikler/artikler-efter-kategori/komplekse-kulhydrater-giver-stoerre-maethed-og-mindre-traethed.aspx?PID=75

https://iform.dk/sund-mad/slankekur-vaelg-de-sundeste-kulhydrater

Og omsider fandt jeg en liste med mad der har komplekse kulhydrater

http://commonsensehealth.com/complex-carbohydrates-list-of-healthy-carbs/
Hope
Forum-indlæg: 257
Område: KBH
Dato: 19/8 2018 09:25

Hvis man spiser mange frø, kerner, nødder, spirede bønner, fuldkorn så hjælper det på mæthedsfølelsen
Aros
Forum-indlæg: 838
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 19/8 2018 17:20

bananer mætter godt. men sørg for de er ordenligt modne, dvs gule med en masse sorte pletter på, så kan man også spise flere og blive mere mæt. Frugt som Durian mætter også godt hvis man kan klare lugten. Personligt synes jeg ikke det lugter grimt, men det synes mange.

angående stivelse, så mætter kartofler, brune ris, havregryn, kidney bønner, fuldkornsbrød og fuldkornspasta meget godt. Det er også muligt at du bare skal vænne dig til at spise mere.
Aros
Forum-indlæg: 838
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 19/8 2018 17:34





Her er en klip der er værd at se
Curator
Forum-indlæg: 638
Område: KBH
Dato: 19/8 2018 18:23 | Indlæg redigeret den: 19/8 2018 18:24

Topic starter ser ikke ud som om hun behøver at tabe sig.
Curator
Forum-indlæg: 638
Område: KBH
Dato: 19/8 2018 19:06 | Indlæg redigeret den: 19/8 2018 19:21

Det er et relativt komplekst spørgsmål. Der indgår flere ting i mæthed.

Men..

Studier viser at protein er den mest mættende makronæringstof via indvirkning på bla. sult-hormonet ghrelin.

Fibre er godt og allerede nævnt af andre. Men spiser jeg 500 kcal i fiberrige havregryn som ren havregrød må jeg bare konstatere at jeg er sulten to timer efter..... så fibre er blot en komponent i mæthed.

Noget fedt i måltidet kan gøre at maden opholder sig længere i mavesækken.

Jeg benytter selv om morgenen fedt og fiberrige chiafrø samt knuste hørfrø.

Spiser du salat vil jeg anbefale dig at prøve det med Balsamico Vinegar (rødvinseddike) da det øger 'satiety' så der går længere før sulten melder sig igen. Relativt simpelt (1-2 spsk) som anbefalet af Dr. Greger og det virker, imo.

Vigtig at maden tilfredsstiller dig og smager godt (her er der en subjektiv komponent), derfor findes der heller ikke nogen bedste diæt.

Jeg spiser sjældent æg, men jeg gør det til morgen hver gang jeg besøger min mor, som gør at jeg holder mig mæt til længere op af dagen (end ellers). Æg er blandt de fødevarer der scorer højest på 'satiety' indekset.


Mic
Forum-indlæg: 181
Område: KBH
Dato: 19/8 2018 21:34

Jeg synes grød er fantastisk mættende og måske den bedste måde at få sit korn på. Det være sig havre, boghvede, hirse eller quinoa.

https://www.google.dk/search?ei=Xt55W7qiOo7SwQKY7YH4Cw&q=%22m%C3%A6ttende%22+%22gr%C3%B8d%22&oq=%22m%C3%A6ttende%22+%22gr%C3%B8d%22&gs_l=psy-ab.3..0j0i22i30k1l3.3973.15206.0.15759.9.9.0.0.0.0.72.519.9.9.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.518...0i7i30k1j0i67k1.0.gxsX3UOsXVI

https://www.livekindly.co/healthy-vegan-foods-stay-full/

http://www.onegreenplanet.org/natural-health/how-to-stay-satiated-on-a-plant-based-diet/

Og hvis du synes grød ikke rigtig hjælper er der her måske lidt af forklaringen her:

http://www.mostlyeating.com/revealed-why-you-are-not-a-freak-of-nature-if-porridge-doesnt-fill-you-up

Jeg ser mavesækken som lidt i stil med en ballon. Man kan stille og roligt træne den til at føle mæthed ved mindre og mindre portioner. Der er selvfølgelig grænser, men princippet er der så længe ernæringer er i orden. Det tager selvfølgelig lidt øvelse og målfasthed ;)
Jvb
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 1
Område: Nordjylland
Dato: 19/8 2018 22:19 | Indlæg redigeret den: 19/8 2018 22:23

Tak fof mange rigtig gode input! Der blev vist halvt spurgt til om jeg prøver at tabe mig, nej, det gør jeg ikke. Det er blot at kunne holde sig mæt uden at føle at jeg skal spise konstant, idet jeg er vant til tanken om at hvis jeg er nødt til at spise mellem måltider, så spiser jeg set forkerte. Jeg tror godt en del af problemstillingen kan ligge i at vænne sig til at spise mere, måske oftere. Jeg vil prøve med grød - har ofte spist grød til morgenmad med stor succes.
Aros
Forum-indlæg: 838
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 20/8 2018 08:18

Jeg tror godt en del af problemstillingen kan ligge i at vænne sig til at spise mere, måske oftere. Jeg vil prøve med grød - har ofte spist grød til morgenmad med stor succes.


Det lyder som en god ide :-)
Greenday
Forum-indlæg: 25
Område: Ikke oplyst
Dato: 20/8 2018 15:33

Følgende hjælper på min mæthedsfølelse: Havregryn (gerne som grød), rugbrød, nødder, bønner og linser, kål og rodfrugter (f.eks. ovnbagte gulerødder og rødbeder med olie, eller suppe med knoldselleri)
Pia
Forum-indlæg: 22
Område: Østjylland
Dato: 13/11 2018 09:01 | Indlæg redigeret den: 13/11 2018 09:37

Jeg vil anbefale dig at tælle kalorier i en periode, så du finder ud af, om du får nok at spise. Og om du evt får for lidt om morgenen... Det har jeg gjort og det blev helt klart, at med 600-700 kcal fra jeg stod op og til kl 15,så får man et problem med mæthed!
Der findes nogle udmærkede apps, fx Yazio, som kan bruges. Det har hjulpet mig til at rette op på min kcal fordeling med færre blodsukkerfald og haste-sult til følge!