Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Selvmord med junkfood

Sundhed

Serenity
Forum-indlæg: 1654
Område: Nordjylland
Dato: 25/9 2018 09:01 | Indlæg redigeret den: 25/9 2018 09:03

Hvilke meget nemme opskrifter ville i anbefale til en som er godt i gang med at begå selvmord med chips og sodavand, og som har haft mulige tegn på blodpropper, men ikke gidet at få det tjekket fordi man er totalt ligeglad. Jeg spiser ikke hvad jeg betragter som urent, hvilket blandt andet inkluderer bønner og linser, som det ser ud til der ofte sidder snavs på, havregryn som der kan være æg fra mider i(og levende mider), hirse som ikke ser rent ud og sikkert også andre ting jeg ikke kan huske. Selv frosne ærter gennemgår jeg grundigt for misfarvninger(muligt snavs), men jeg spiser dem dog gerne. Frugt mætter ikke nok, og jeg vil derfor stadig spise en pose chips, uanset hvor meget frugt jeg har spist. Jeg vil betegne afhængigheden som ca. på niveau med dem der er på heroin.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 599
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 26/9 2018 12:03 | Indlæg redigeret den: 26/9 2018 12:33

Smooties? Kan laves, så de skjuler mange sunde ting og alligevel smage, som var det slik.

Salater med quinoa og forskelige grøntsager?

Salater toppet med hampefrø, græskarkerner og lidt nødder?

Grød lavet på quinoa? Toppet med bær?

Grønne gryderetter med ris eller quinoa til? Evt. en blanding af ris og Quinoa?

Spiser du hummus? Hummus på brød eller hummus til salater?

*Tilføjer: Bønnepasta/linsepasta/ærtepasta med tomatsauce/grøntsagssauce?

Og ja, afhængigheden af søde sager, salte chips og andet junk food er en megastærk faktor, som det kræver ufattelig megen vilje og stædighed at modstå. Og uanset hvad der i smarte opslag påstås om at trangen forsvinder efter 4 uger eller 3 måneder uden sukker og uden chips, så nej, måske hos nogle, men ikke alle, jeg kæmper på 6. år og trangen er der stadig. Selv om jeg ikke har søde sager eller chips i huset, kan jeg fare rundt efter noget, som kan lindre min trang, og alt det lækre grønt og frugt i køleskabet har bare INGEN interesse, jeg ender som regel med nogle dadler og en håndfuld nødder, og ja, det er bedre end slik eller chips, men jeg ved også at det bedste ville have været nogle gulerodsstænger og lidt pære! Se på dine sejre i stedet for at gå ned på dine nederlag - et sundt måltid, ER ET sundt måltid, et godt valg ER ET godt valg .... og et knap så godt valg er stadig bedre end et dårligt valg. Jeg tror, at det - i hvert tilfælde for mig - er en livslang udfordring, som jeg hver dag må arbejde på.
Serenity
Dato: 29/9 2018 19:20

Smoothies gør mig ikke rigtigt mæt. Salat holder jeg mig fra, da det er for tæt på jorden og nemt har meget snavs på sig. Quinoa ser det ikke ud til at jeg kan fordøje, og bær holder jeg mig også fra, da jeg ikke ser dem som rene, og at de lynhurtigt kan være fyldt med svamp. Jeg købte i går en masse tofu, som jeg vil spise i den næste uge. Ofte har jeg så lidt energi, at jeg ikke engang orker at tilberede det, men bare spiser en blok direkte fra køleskabet med ketchup til. Jeg vil ideelt også forsøge med kikærter, da de mætter godt og fjerner den værste trang til chips. I dag smed jeg en af mine chips i skraldespanden, som jeg tænker skal erstattes af en super sund kræftforebyggende valnød. I morgen kan det så være to jeg smider ud.
Curator
Forum-indlæg: 623
Område: KBH
Dato: 30/9 2018 13:44 | Indlæg redigeret den: 30/9 2018 13:47

Serenity, jeg har tidligere set dig lænke til en video om AMLA (pulveriserede indiske stikkelsbær).

Jeg har set endnu nyere video af Dr. Greger om at dette indiske naturmedicin kan sænke total-kolesterolen med 25-35 procent i løbet af 3 uger! Den dramatisk indvirking opnås med bare en halv teske om dagen. Det koster under 50 kroner om måneden. Tillige forbedrer AMLA glukosekontrol, faktisk tyder flere studier på at AMLA overgår diabetesmedicin - uden bivirkninger.

Auyvedisk naturmedicin omtaler AMLA som en "single-bullet" mod livstilsygdomme. Der er tale om den måske mest antioxidentrige madvare i hele verden.

Dr. Greger bruger det meget når han er ude at rejse og ikke kan spise optimalt.

Det ville næsten være dumt for dig ikke at implementere dette simple tiltag.

I øvrigt vil jeg opfordre dig at søge hjælp for det mentale.
Serenity
Dato: 30/9 2018 13:58 | Indlæg redigeret den: 30/9 2018 14:00

Ja det amla er vist ret godt. Jeg har også set hans videoer om det og længe haft et link gemt med en side hvor man kan købe det. Jeg er lidt skeptisk mht. den ide mange har om at alle antioxidanter er sunde så jeg tror ikke man bare blindt skal gå ud fra hvor mange antioxidanter noget har. Men amla ser ud til at være godt. Mht. det mentale så har jeg tidligere snakket med en psykolog som ingen effekt havde overhovedet. Men det ser ud til at kosten har meget at sige for min psyke. Peanuts med msg er fx ren gift og gør min deprimeret dagen efter. Virkelig deprimeret som i seriøse konkrete selvmordstanker men med få undtagelser så sker det ikke uden at have spist en af de ting som trigger det.
Reader25
Forum-indlæg: 15
Område: Ikke oplyst
Dato: 30/9 2018 17:51

Ved godt at du spørger efter opskrifter, men stod jeg i din situation ville jeg sætte alt ind på, at få bearbejdet dine tanker og problemer omkring nogle ellers yderst sundhedsfremmende fødevarer. Selvfølgelig med hjælp fra en professionel. Jeg kender selv til folk med fobier, tvangstanker, OCD eller lign. der har oplevet gode resultater med tankefeltterapi, hvis du kender det. (bare et råd og aner ikke om forskning bakker det op)
Jvb
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 1
Dato: 30/9 2018 22:23 | Indlæg redigeret den: 30/9 2018 23:06

Nu har jeg siddet her og kigget lidt på dit indlæg et par gange og overvejet, hvad jeg skulle svare, men nu kan jeg se, at andre har svaret i den retning, jeg også gerne ville, derfor tænker jeg, at jeg kan tillade mig at give mit besyv med.

Det virker til, at du har nogle tanker, der gør det besværligt for dig at leve dit liv som du gerne ville, og jeg ønsker virkelig for dig, at du finder ud af, hvordan du kommer af med de tanker, så du kan tage fuld kontrol over dit liv uden at lade dig styre af dem. Det lyder ikke rart at gå og bekymre sig så meget om madvarer, som du gør.

Ligesom de to andre her vil jeg ikke anbefale dig opskrifter, men derimod anbefale dig at rette opmærksomheden mod at bearbejde de tanker og bekymreringer, du går med, og hertil får du nok brug for hjælp. Jeg kan læse, at du har været til psykolog før, og at det desværre ikke har hjulpet dig. Som kandidatstuderende i psykologi ved jeg, at det er noget, psykologer ofte hører fra klienter, og at klienterne derfor tror, at ingen kan hjælpe dem. Det er ikke heldigvis ikke rigtigt, men ærgerligt, at så mange tror det. Psykologer er vidt forskellige som mennesker og arbejder meget forskelligt, derfor kan alle psykologer ikke hjælpe alle personer - desværre, det ville ellers gøre vores job meget nemmere. Jeg tror godt, du ville kunne få hjælp af en psykolog.

Et forslag kunne være at gå til din læge og fortælle om hvordan du har det, og om de tanker, du har. Hvis lægen har nogen forstand vil denne nok give dig en henvisning til en autoriseret psykolog (så får du lidt rabat!), og så vil mit forslag være at kigge efter én, der har forstand på at arbejde med angst og tvangstanker.

Hvis du vælger at give terapien en chance til, og det så viser sig at du har en dårlig kemi med psykologen eller at du ikke føler, det hjælper, så vil jeg også anbefale dig at fortælle det til vedkommende.

Serenity
Dato: 1/10 2018 14:13 | Indlæg redigeret den: 1/10 2018 14:16

Jeg mener ikke, at det er OCD. Jeg spiste havregryn for nogle uger siden, men det at de kan være fyldt med æg fra mider, som så bliver til levende mider der kravler rundt i skabet, hvis de står længe og har fået bare en lille smule fugt er ulækkert. Jeg har før åbnet sådan en pakke fyldt med mider. Aldrig igen. Bær ser ud til at være meget sunde, og hvis jeg selv kunne plukke dem spiste jeg dem sikkert gerne, men det som står i butikkerne, hvor jeg ikke ved hvordan de er blevet håndteret, og om folk der har plukket dem havde rene hænder holder jeg mig fra. Der har været for mange historier om folk som er blevet syge af at spise sådan noget. Så sent som denne måned har Lidl haft hindbær som der måske er noro virus i. Mht. ærter så er der ofte nogle få i en pose som ser virkelig ulækre ud, så dem synes jeg det er logisk at gennemgå og kun spise dem som ser gode ud. Linser er bare for små til at sortere og ikke så gode, så dem spiser jeg ikke. Så hellere nogle kikærter.
Zhcoop
Forum-indlæg: 620
Opskrifter: 9
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/10 2018 21:57

Det lyder som en ubehagelig oplevelse at åbne en pakke havregryn med mider i, tænker den må ha været alt for gammel eller temmelig uheldig batch. Øv bøv :\

Vi spiser rigtig mange havregryn herhjemme og har aldrig oplevet mider - vi spiser også en pakke havregryn hurtigt, så pakkerne står ikke så længe.
Da vi har haft problemer med melmøl har jeg noget mel og frø/kerner i glas - du kunne evt hælde dine havregryn over i en tæt beholder af fx glas eller plastisk for at undgå der kommer noget udefra. Og så spise dem hurtigt, så de ikke står får længe og bliver gamle.

Jeg smed noget mel ud forleden da jeg ryddede op i skabene i køkkenet, da der var kommet små biller i :\ den slags sker, så det skal man ikke være bange for - selvfølgelig var den pakke mel ikke i glas, som det andet mel jeg har. Du kan evt købe konventionel producerede varer da de ikke indeholder insekter/insektæg, så vidt jeg ved.

Jeg tænker en mulighed kan være at sorterer og skylle dem inden kogningen (bønner, linser, osv) evt skifte kogevandet ud undervejs og så skylle med vand efter kogningen, så må de da være rimelig rene. Jeg skyller ikke altid røde linser, da jeg er doven :P men tror de har godt af det, men de smatter hurtigt ud, så de er lidt svære at skylle under/efter, hvor derimod grønne linser, delikatesse linser og sorte linser er nemmere, da de holder formen bedre. Ellers er flækærter også super nice, synes jeg :] jeg kan godt li når de smatter ud og bliver til en slags grød, men tror også man kan koge dem så de forbliver forholdsvis faste, så man evt kan skylle dem efter kogningen... (har ikke prøvet det selv)

Har du prøvet at se nogle dokumentarer og andre videoer om forskellige spisevaner/spiseforstyrrelser?
Sidder og ser nogle forskellige videoer på youtube, har dog ikke fundet noget jeg tænker passer helt til den måde du ser fødevarer på... men interessant viden :] fx den her:

Serenity
Dato: 2/10 2018 00:38

Jeg har måske lidt hvad nogle ville betegne som contamination OCD. Jeg vaskede hænder meget ofte da jeg var ung, men for mig var det bare logisk, at når man har rørt ved en hund som aldrig kommer i bad, så vasker man hænderne bagefter. Jeg undgår også generelt at røre ved de samme ting som andre, da jeg nemt bliver syg. I år har jeg nok været syg i ca. en måned. Mht. havregryn så kommer æggene et sted fra, og de er der nok når man køber dem. jeg spiser ikke æg. Konventionelle kunne måske være en løsning, hvis sprøjtemidlerne er effektive nok til at fjerne insekter. Det ser ud til at der er relativt lidt rester af dem i det færdige produkt. http://www.whatsonmyfood.org/food.jsp?food=OA Linser kommer jeg nok aldrig til at spise. Det tager simpelthen for lang tid at kigge på dem alle sammen.
Zhcoop
Forum-indlæg: 620
Opskrifter: 9
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/10 2018 18:58

Kan sagtens følge dig i at vaske hænder efter at have klappet en hund :] også selvom den måske lige har været i bad, hehe. Jeg vasker også ofte hænder efter at have købt ind, da jeg ved at fødevarerne bliver rørt mange gange inden jeg får dem i hånden og de har ikke altid været de mest rene steder, så det er meget rart at vaske hænder inden man sætter dem alle mulige steder - man må jo gerne tænke sig om, det skal bare helst ikke blive til en byrde, så man stopper helt med at gøre noget som helst ;] hehe.

Jeg tror at reglerne er lidt anderledes i dk, så ved ikke om man kan regne med tal fra nordamerika. Det er ikke nemt at finde gode og rene fødevarer, men tænker at hvis det forhindre dig i at få noget ordentligt at spise, så er det en forhindring for dig, en klods om benet, som du er bedre foruden.
Jeg faldt over denne video i min søgning i går, og synes faktisk den var meget god :]

Jeg tænker at du ikke behøver at kigge på hver enkel linse eller bønne, men hvis du kommer dem i en si og skyller dem under rendende vand, så kan du hurtigt få et overblik og rode lidt rundt i dem, så du kan sorterer de snavsede fra og se om du evt kan vaske snavsen væk eller om det er noget mere permanent. Hvis du vælger store bønner er det nemmere til at starte med, så du kan vende dig til at kigge på mange bønner på en gang, fx heste/fava eller lima bønner (butter beans).
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1586
Dato: 2/10 2018 20:15 | Indlæg redigeret den: 2/10 2018 20:46

Hey Serenity.

Jeg ved jo at du har været her på siden længe - også før din nuværende bruger blev oprettet - så det er ikke første gang at jeg læser en tråd om dine varierende kost-relaterede problemer. Mht. dit tilsyneladende kroniske overforbrug af sukker- og fedtholdige forarbejdede produkter skal der nok mere end lidt tilfældige tråd besvarelser til at rette op på det. Om du selv kan finde den nødvendige disciplin/vilje eller om der skal professionel assistance til skal jeg ikke kunne sige, men hvis situationen er så alvorlig som dit indlæg indikerer vil jeg råde dig til at tage problematikken alvorligt.

I mellemtiden kan jeg supplere et par modargumenter der, forhåbentligt, kan udfordre nogen af dine argumenter for at eliminere specifikke fødevarer fra din kost.

Jeg skyller selv linser inden brug, hvilket er kutyme. Særligt ved grønne linser kigger jeg i den forbindelse - på baggrund af et par uheldige episoder over de sidste ~10 år - efter små sten når jeg hælder dem over i skålen jeg skyller dem i. Det er hurtigt klaret og små sten og evt. agglutineret ler tager >2 minutter at fjerne. Jeg er mindre opmærksom ved røde linser, da forekomsten af sten generelt er lavere, men deres farve burde gøre det endnu nemmere at identificere de fleste fremmedlegemer og/eller misfarvede eksemplarer.

Ris bør også skylles for at undgå at de klumper sammen under kogning, som følge af ekstra (pulveriseret) stivelse i kogevandet. Kikærter og bønner er relativt store og endnu nemmere at eksaminere og begge fødevarer skal under alle omstændigheder udblødes.

De fleste løse biologiske partikler bør flyde ovenpå og forsvinde når du har skiftet vandet en gang eller to. Desuden er der jo i alle ovenstående tilfælde tale om fødevarer der koges i en længere periode, så resultatet er jo praktisk talt sterilt.

Så ja, linser, ris, kikærter og bønner synes jeg ikke burde være et problem. Uddyb gerne dine bekymringer såfremt mit indspark ikke påvirker din nuværende opfattelse af de omtalte fødevarer (medmindre du ikke stiller samme krav til forarbejdede produkter bør det i øvrigt ikke resultere i en tidsmæssig byrde i forhold til status quo).
Supplerer du 2-3 af mine nævnte eksempler med en moderat mængde vegetabilske olier (som jeg ikke fornemmer at du har bekymringer omkring), grøntsager (der er mange grøntsager som er nemmere at præparere end ærter, som du selv nævner, f.eks. grove rodfrugter etc. som du hurtigt kan skrælle) samt nødder og kerner (som jeg ud fra dit indlæg ligeledes antager at du gerne indtager) kan du relativt nemt sammensætte en sund og varieret kost. Mht. opskrifter vil jeg referere til den eksisterende database her på siden.

Velbekomme og held og lykke med det.
KeepTexasBeautiful
Dato: 2/10 2018 20:25 | Indlæg redigeret den: 2/10 2018 20:26

Ellers er jeg meget enig med Zhcoop :) Jeg kan også finde på at vaske hænder efter at have været i kontakt med f.eks. en hund og hvis jeg er på et tvivlsomt offentligt toilet bruger jeg gerne et stykke papir når jeg åbner døren på vej ud.
Balancen er nok at foretage den slags handlinger når det kan gøres hurtigt, uden den store tankevirksomhed, men undgå at det bliver til en byrde og/eller noget man SKAL gøre.

Serenity
Dato: 3/10 2018 02:05 | Indlæg redigeret den: 3/10 2018 02:08

Problemet med linser er at de ofte har hvad der ligner misfarvninger som jeg ikke ved hvad er, plus hvis der kan være sten i dem hvad kan der så ellers være? Så linser skal ikke være en del af min kost. Det gælder så også andre ting som er så snavsede at det skal skylles. Ris har jeg vist aldrig skyllet da de(de hvide) ser meget rene ud, men der er bare så meget arsenik i at det holder jeg mig fra. Så hellere søde kartofler som energikilde. Der er en del fødevarer som jeg holder mig fra men også rigtigt mange som jeg gerne spiser. Jeg har fx lige spist æbler, valnødder og hasselnødder. Mht. ikke at røre ved de ting som andre rører ved oplever jeg det ikke som et problem på nogen måde. Det er bare helt naturligt for mig at der skal være en barriere mellem fx hånden og dørhåndtaget på et offentligt toilet. Det er ikke så slemt endnu at jeg bruger handsker hvis jeg løfter vægte :D
KeepTexasBeautiful
Dato: 9/10 2018 19:38

Well med lidt opfindsomhed, søde kartofler, kikærter, bønner og en masse grøntsager kan man også komme ret langt (kikærter og bønner skal udblødes, ikke skylles ;) ).

Måske var det naivt af mig at antage at der ville være et nogenlunde stringent ræsonnement bag dine valg. Baseret på dine indlæg virker det - i min optik - ret arbitrært hvad du betragter som acceptable fødevarer. Hvad er din process f.eks. når du åbner en pose chips? Tror du kvalitetskontrollen her er højere end hvis du skyller nogen linser og fjerner de 5 værste eksemplarer du lige opdager i farten?

Anyway, jeg har mine egne irrationelle tendenser til tider (det har de fleste nok) så nu skal det jo heller ikke lyde alt for helligt og belærende... Men selv en ændring til en relativt monoton kost, bestående af de elementer jeg nævnte i dette indlægs første sætning, vil tilsyneladende være en kæmpe forbedring i forhold til den nuværende situation.
Hvis dit helbred oprigtigt er i fare som følge af dine kostvalg håber jeg da at indlæggene du har fået kan være et lille skub i den rigtige retning.
Veggiemanden
Forum-indlæg: 2
Område: Sydjylland
Dato: 11/10 2018 12:24

Hvad med at købe nogle sunde og veganske måltidskasser, hvor der medfølger lette og lækre opskrifter
Serenity
Dato: 13/10 2018 20:26

Generelt spiser jeg gerne ting med en skræl. Så chips er okay bortset fra de ulækre af dem som ikke er skrællet før de er friturestegt. Jeg tror at jeg vil forsøge at spise lidt søde kartofler hver dag. Jeg er så småt begyndt at kunne mærke lidt trykken omkring hjertet og har også haft hvad der føltes som blokeringer i venstre underarm og højre fod, men den smerte forsvandt igen. Søde kartofler hver dag i bare en uge ville være en kæmpe sejr.
Serenity
Dato: 16/10 2018 03:27

Jeg prøvede lige med ærter, og efter en grundig sortering hvor jeg fjernede dem med snavs på skyllede jeg dem flere gange, da jeg kunne se lidt jord i den skål som jeg brugte til sortering. Den var nyvasket, så det jord kom fra ærterne. Selv efter flere skylninger knaste det da jeg tyggede dem. Så slut med ærter, med mindre de er i en bælg når jeg køber dem. Nu skal jeg have fundet en ny proteinkilde. Jeg tror det bliver tofu og måske sojabønner, edamamebønner og de der brune bønner. Jeg regner også med at købe noget ikke økologisk havregryn. I dag spiste jeg søde kartofler :D