Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ny i den vegetariske livsstil

Sundhed

Signeeriksen
Forum-indlæg: 2
Område: KBH
Dato: 2/10 2018 12:59

Hej alle samemen,

I mange år har jeg været afhængig af den usunde livsstil med fastfood flere gange om ugen, og "fredagsslik" hver eneste dag. Men nu har jeg taget en beslutning om at ændre min livsstil til en sundere en, da jeg kan mærke at jeg mister energi og overskud i hverdagen, hvis jeg fortsætter på denne måde. Og det er her vegetarlivsstilen kommer ind i billedet.

Jeg har førhen spist rigtig meget kød, og det har ofte været de kødbasede retter, som har indholdt flest kalorier, så derfor prøver jeg for alvor at skære ned på mit kødforbrug.
Desuden vil jeg gerne implementere flere grøntsager ind i min hverdag, men da jeg ikke er helt vild med grøntsager, vil jeg lave en grøntsagsjuice hver eneste morgen i stedet.
Men jeg er lidt i tvivl om, hvilken juicemaskine jeg skal vælge. Jeg har kigget lidt på https://forbruger-test.dk/, som har anbefalet en fra Kuvings.

Men jeg ville høre, om i havde nogle erfaringer med juicemaskiner og om i kan anbefale en helt speciel en. Desuden tager jeg i mod vegariske opskrifter med kyshånd, da jeg tænker det er den vej min nye livsstil skal bevæge sig.

Jeg håber i får en rigtig dejlig dag.

Med venlig hilsen,

Signe Eriksen
Kappa
Forum-indlæg: 263
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/10 2018 15:07

Hej Signe og tillykke med dit valg!

Jeg købte selv en juicer, uden noget specifik mål dengang. Sidenhen ønskede jeg dog at begynde at lave juice, så jeg mere eller mindre altid havde. Dette kom dog for mig som en ret stor tilrettelæggelse, så det blev hurtigt til, at jeg aldrig lavede juice.

Hvis du vil have mest muligt ernæring ud af den, så køb en slow-juicer. Kig eventuelt også efter en der kan lave is - for så kan man lave noget sundt og lækkert til fredag aften, eller hvornår man nu har lyst til noget godt.

En af mine ventinder havde stor succes med at købe en juice-kasse fra årstiderne (tror jeg det var)
Aros
Forum-indlæg: 825
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 2/10 2018 17:04

Ja tillykke med dit valg, og for at ville forandre dit liv. Jeg købte i sin tid denne her juicer:

https://www.wupti.com/produkter/husholdning/koekkenmaskine/saftpresser/centrifugal-juicer/obh-6749-prestige-saftpresser?cid=ps_950201220000&gclid=EAIaIQobChMI5-6Gg5zo3QIVCYmyCh11HQj-EAQYASABEgLR5vD_BwE

Jeg gav 800 kr dengang, men den ser ud til at være faldet en del i pris, hvis det ikke bare er et tilbud.

Jeg bruger som regel min juicer til at juice grønne grøntsager som salat, selleri osv og så komme det i en blender med nogle bananer, og lave grønne smoothies. Jeg tror at slow-juicere generelt koster lidt mere, og de er lidt langsommere, og kræver derfor lidt mere tålmodighed i forhold til den tid det tager at juice. Men som Kappa siger, har det fordel i at bevare flere næringstoffer. Men uanset hvilken juicer du vælger, vil du stadig beholde flere næringstoffer fra maden end f.eks at koge grøntsager. Jeg er selv okay til at spise frugt, men mindre god til at spise grøntsager. Her synes jeg at grønne smoothies er en god løsning.

Angående vegariske opskrifter, så tjek dem der er her på siden, der er masser. Og køb evt et par bøger, selvom det er egentlig ikke nødvendigt, der er masser på nettet :-)