Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

B12 ved kokosmælk yoghurt

 

Sundhed

staerkaer
Forum-indlæg: 1
Område: Sjælland
Dato: 24/6 2019 11:40

Hej Alle

Nogen der har erfaringer med at lave deres egen kokosmælk yoghurt og få nok b12 i det daglige med det som enestående eller som ekstra b12 indtag?
- I så fald hvormeget spiser i?
- Er der nogen mælkesyre bakterier som egner sig bedre til dannelsen af kokosmælk yoghurt, og til højere b12 indtag?
- Og hvilke produkter bruger i til at lave kokosmælk yoghurt? Og spæder i kokosmælk op med vand inden i sætter processen igang?

Kh Christian

KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1591
Område: KBH
Dato: 30/6 2019 19:12

Via en (indrømmet) hurtig og sjusket søgning har jeg ikke formået at finde én eneste pålidelig kilde der linker yoghurt-kulturer til biotilgængelig egenproduceret B12 i en human kontekst.
Alle studier der demonstrerede sammenhæng mellem yoghurt og effektivt B12 indtag i mennesker var baserede på studier hvor der var en animalsk kilde til B12, se f.eks https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6163222/ som nævner at:

For yogurt, the addition of starter cultures does not affect B12 concentrations but fermentation of heat-treated milk resulted in losses of 25%


Jeg fandt et enkelt studie der påstod at påvise B12 i soja fermenteret med Lactobacillus reuteri, men dette studie undersøgte ikke typen af B12 og denne blev senere konstateret inaktiv i mennesker:

Recently, Gu, Zhang, Song, Li, & Zhu (2015) claimed a B12 content up to 180 μg·L−1 in soy yoghurt fermented with Lactobacillus reuteri strain ZJ03. Earlier, feeding soymilk fermented with L. reuteri 1098 was shown to correct the symptoms of B12 deficiency in pregnant mice and their offspring (Molina, Médici, de Valdez, & Taranto, 2012). The B12 in these studies was analyzed with the microbiological assay (MBA), which lacks the specificity to distinguish the active form of B12 [with 5,6‐dimethylbenzimidazole (DMBI) as the lower ligand) from its human inactive analogues (with non‐DMBI lower ligands) (Watanabe et al., 2013). In particular, the characterization of the type of the B12 compound in fermented products is important because several microorganisms produce B12 analogues that are biologically inactive for humans (Watanabe et al., 2013). For example, L. reuteri exclusively synthesizes pseudovitamin B12 with adenine as the lower ligand (Crofts, Seth, Hazra, & Taga, 2013; Santos et al., 2007), and this B12 analogue is known to be inactive in humans (Stupperich & Nexø, 1991; Watanabe et al., 2013).


Se https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fsn3.528

Under alle omstændigheder vil det i praksis være umuligt at have nok kontrol over fermenteringen til at kunne vide noget som helst om hvilken kvantitet B12 vil være til stede. Du har dermed absolut intet grundlag for at vurdere hvorvidt du indtager tilstrækkelige mængder. Ydermere er tilskud billige og mangel alvorligt.

Hvad ville bevæggrunden være for at foretrække yoghurt fremfor tilskud? Og overlever dette ræsonnement hvis man skal testes med jævne mellemrum for at sikre sig at man ikke er endt op i en mangeltilstand?
Det er nemmere at have kontrol over hvilket tilskud du køber end hvilken test-praksis der anvendes i det laboratorie der tester dit blod (jeg er ikke bekendt med processen og hvorvidt der er fare for at der anvendes komponenter af animalsk oprindelse).

Jeg vil anbefale at du researcher det meget grundigt (meget mere end den typiske be- eller afkræftning du vil modtage på et slattent forum som dette...) inden du beslutter dig for at delvist eller udelukkende indtage et livsvigtigt vitamin via en alternativ kilde.

Skulle du falde over pålidelige kilder der demonstrerer konsistent produktion af B12-analoger, der er aktive i den menneskelige organisme og forekommer i tilstrækkelige mængder, så opdatér endelig tråden og modbevis mit hurtige indspark, men indtil da vil jeg virkelig anbefale alle at få deres B12 fra en pålidelig kilde (et tilskud).