Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Torskelevertran. Forvirret

 

Sundhed

Serenity
Forum-indlæg: 1701
Område: Nordjylland
Dato: 29/9 2021 15:57 | Indlæg redigeret den: 29/9 2021 16:00

Jeg har lige haft en snak med en om indholdet af A vitamin i torskelevertran, fordi jeg var bekymret for om han får for meget, hvilket kan være skidt for knoglerne(han har knogleskørhed). Han har taget en skefuld om dagen som ifølge cronometer(USDAs database) skulle indeholde 450 % af det anbefalede indtag per skefuld, eller 150 %(4500 IU) hvis man tager de anbefalede 5 milliliter som skulle svare til ca. en teskefuld. Men ifølge etiketten skulle Møllerstran kun indeholde 31 % (250 IU) af det anbefalede daglige indtag. Kan det passe at der kan være så stor forskel på indholdet af A vitamin i de forskellige levertran? Rite aid cod liver oil på Cronometer siger 133 % og Carlsons cod liver oil siger 28 %. Jeg er forvirret. Nogen der har en forklaring?

Kender i andre ting som skader knoglerne som bør undgås, eller som kan hjælpe leddene? Der er tale om knogleskørhed hvor leddene mellem knoghlerne i rygsøjlen så vidt jeg har forstået er ved at falde sammen. Han skal til knoglemineralskanning til Januar, og lægen sagde at det skal stoppes, da han kiggede på det sidst. Der har været sygedage fra arbejde på grund af det. Sygedage for en meget hårdfør person der har det sådan at hvis han ikke er syg nok til ikke at kunne stå op så er han der. Så det må have været ret slemt.

Han vil reducere indtaget af Møllerstran til den anbefalede teskefuld, og så har jeg anbefalet at få det sidste omega 3 som han mangler fra valnødder eller Udo's choice olie.
Jeg nævnte også D vitamin som er meget vigtigt for knoglerne, men den multivitamin han tager skulle indeholde 500 % af det anbefalede som jo er oven i det han får fra Møllerstran.
Jeg nævnte også magnesium da mange åbenbart mangler det, og det er vigtigt for knoglerne.

Andet man kan gøre?
Zhcoop
Forum-indlæg: 695
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/9 2021 17:19

Tjah, der er vel forskel på de forskellige mærker ? Jeg går ud fra at man har taget et produkt og målt på, og går ud fra det. Torsk er vel også forskellige afhængig af hvor de er fanget, om det er opdræt eller hvordan det er forgået..?

God idé med D og magnesium. Her står der også K-vitamin: https://www.netdoktor.dk/sygdomme/knogleskoerhed/knogleskoerhed-knoglevenlig-kost.htm

Sund kost og motion virker på det meste :P
(... så kan man altid diskutere en "sund kost" og hvilken slags motion der er bedst...)

Jeg spiser bukkehornsfrø, gurkemeje og andre krydderier og urter for mine led, jeg ved ikke om der er evidens for at det virker. Måske noget anti-inflammatorisk mad kan hjælpe på det.
JensCH
Forum-indlæg: 35
Område: Odense
Dato: 8/10 2021 05:51

På egen krop har jeg oplevet, at der skal kompleks-bundet calcium til, for at det kan optages, f.eks. calciumcitrat.
Vil man klare det billigst muligt, kan man spise mælkebøtteblade og -rødder, eller kalkpiller og citronsaft.
(hvis man er i kraftig calcium-underskud, bør man nok gumle kalkpillerne lige efter citronsaften, da den kan ætse tænderne lidt, hvis man ikke er god til at hælde den direkte ned i maven)

Man skal som nævnt også sørge for at få D3-vitamin nok i vinterhalvåret, og jeg vil endda sige det bør være i olie og ikke i tørre piller.

Også meget vigtigt er K2-vitamin (som engang blev kaldt Wulzen-faktor). Man kan f.eks. få det fra surkål, og en skefuld om dagen er tilstrækkeligt, så et stort glas surkål holder nemt en måned.
Ellers er der kosttilskud hvis man ikke er til dén slags.