Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Cholin

Sundhed

JensCH
Forum-indlæg: 47
Område: Odense
Dato: 22/5 2023 14:04 | Indlæg redigeret den: 27/5 2023 15:57

Hej Allesammen.

Hvordan sørger I for at få nok Cholin/Kolin?

Det er hverken et vitamin eller en aminosyre, så jeg tænker mange nok overser det.

Man kan få fedtlever af at mangle det, hvilket er svært at opdage før det næsten er for sent.
Zhcoop
Forum-indlæg: 721
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/5 2023 06:33

Hej :]

Er det ikke at spise varieret..?

Fandt dette link, der står en liste over fødevarer der indeholder kolin.
https://vegfaqs.com/vegan-food-sources-choline/

Hvordan sørger du for at få nok? :]
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 31/5 2023 14:04

Jeg troede at det var med i en multivitaminpille, fordi jeg troede det var en af b vitaminerne, så jeg har ikke været opmærksom på det. Men jeg skal vist have købt lidt Alpha GPC hvis jeg da ellers kan finde noget til en okay pris af god kvalitet. Det er lidt svært.
katchetowa
Forum-indlæg: 44
Opskrifter: 1
Dato: 20/7 2023 09:58

Cholin er et vitaminlignende næringsstof,som er beslægtet med vitamin B.Det er en vigtig komponent i fedtstoffet fosfolipid,og bruges i kroppen til at producere acetylcholin – et celle signalstof (neurotransmitter) for muskelkontrol,hukommelse og fedtomsætning.

(Kroppen danner til dels selv en begrænset mængde cholin).Du kan dog via forskellige fødevarer indtage cholin gennem kosten eller som tilskud.
Det findes i Nødder,Bønner,Broccoli,Blomkål og sikkert andet.Så som veganer har man ingen problemer med at få Cholin.Desuden nævnes det at kroppen selv danner stoffet hvis du ikke får det direkte fra kosten.Kroppen danner selv mange forskellige stoffer.Selv Calcium ud fra Kalium hvis calcium mangler i kosten og meget andet.
Pas på med kosttilskud producenterne de siger så meget for at få solgt deres produkter.Selvfølgelig er det god ide med en lille kur hvis der er stoffer som man mangler Når det bliver konstateret(Bevist)at man mangler de givne stoffer.Kosttilskud producenterne er jo også blevet en pengemaskine ligesom den almindelige medicin industri.
Zhcoop
Forum-indlæg: 721
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/7 2023 07:40

Hvis nogen er interesseret, er der en ret omfattende video om TMAO, hvor kolin spiller en rolle: