Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Penicillinkur

 

Sundhed

Dorthe
Forum-indlæg: 80
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 28/10 2009 13:02

Jeg har desværre måtte begynde på en penicillinkur og vil høre jer om I har nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at hjælpe tarmfloraen til at få det godt igen. Jeg er kun stødt på, at jeg skal spise surmælksprodukter, men det synes jeg nu ikke så meget om. Ved I om sojayoughurt har samme effekt? Og har i andre tips ud over selvfølgelig en sund kost?
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 28/10 2009 13:03

Green juices :)
Dorthe
Forum-indlæg: 80
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 28/10 2009 13:13

Mumitrold. Jeg ved ikke helt hvad green juices indeholder:D
Windamor
Forum-indlæg: 696
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 28/10 2009 13:30 | Indlæg redigeret den: 28/10 2009 13:30

Prøv med sursojaprodukter. Man kan både købe økologisk sojayoughurt og -creme fraiche. Er på tilbud i Rema 1000 i denne her uge til 15 kr for hver.

Fælles for surmælksprodukter og -sojaprodukter er, at de begge indeholder kulturer. Jeg ved ikke, om der er forskel på kulturerne, og om det gør en forskel, hvis der er. Jeg kan bare forestille mig, at producenter foretrækker at lave sojaprodukterne, så de har samme fordele som mælkeprodukterne...Eller måske er de endda bedre, hvem ved? ;)
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 28/10 2009 13:47

Kong Gulerod har en god opskrift på sin profil
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 28/10 2009 13:54

Du kan youtube "the trught about your food" af BBC. Der laver de nogle forsøg med surmælk versus grønt.
Så kan man jo vælge om man synes det ser troværdigt ud :)

Så vist jeg husker siger de at forskellen mellem surmælk og grønt er at surmælken tilfører nogle bakterier, mens grønt er med til at skabe betingelserne for at systemet selv kan skabe dem der er brug for -også på længere sigt...
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 28/10 2009 14:09

Dorte, hvis du drikker mælk, så er mælkekefir fyldt med gode mælkesyrebakterier og andre bakterier der er godt for tarmfloran. Ellers er vandkefir uden mælk, men stadig med de gode bakterier. Det kan man selv lave af kefirgryn som man kan købe over nettet.

Det er rigtig godt for mave/tarm systemet, da det bliver fermenteret. Du kan evt se på kefir på youtube.

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/10 2009 15:30

Er probiotika fup?

http://24.dk/article.jsp?articleId=7189
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 28/10 2009 16:08

Min mening er ..JA!

Min helt private lommefilosofi er at det handler om at skabe de rette betingelser for det bakterierne, ikke bare at poste det stof man mangler ind i kroppen.

Lidt som en sø der fx uden liv -så hjælper det jo ikke at kyle en masse planter og fisk ud. Det som batter, er at skabe et miljø hvor liv kan trives.

Desuden tvivler jeg meget på at de probiotika der er i mælkeprodukter er præcis den slags vi har brug for..og det med syrnede og fermenterede produkter kan jeg bare ikke tro er sundt.