Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor findes B12 vitamin egentlig henne?

Sundhed

Sider: << < 7 8 9 10
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Område: Nordjylland
Dato: 21/6 2013 15:24

lucifer:"Det er rigtigt nina en masse kød =b 12 og så af live mangler de b 12 :-)"

Hvem?

NJ
Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 21/6 2013 15:30

Mange af dem som spiser kød
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/6 2013 15:59 | Indlæg redigeret den: 21/6 2013 16:07

nina
ja jeg vil lige undskylde en læse fejl fra min side af det du skrev.

tilbage på sporet , er det ikke rigtigt at forskning viser at der er dårlig levevis blandt fattige altså mere
af det skadelige(alkohol tobak piller osv.) og at disse ting skader futionerne i kroppen(og evnen til at optage b12). men også at man ikke kan skære alle over en kamp, at der også er fattige med lavt kød indtag som klare sig godt.

hrlysgaard

jo men jeg er altså ikke så frelst :) .

vh lu
Nina Jespersen
Dato: 21/6 2013 17:52

Lucifer,

Det at nogle mennesker kan have svært ved at optage B12, hvilket selvfølgelig forekommer, betyder jo ikke, at man ikke skal være opmærksom på at få nok B12, hvis man selv tilhører en gruppe, som statistisk set har større incidens af underindtag. Giver det mening?

De fattige jeg talte om, var ikke de socialt fattigere lag i vestlige samfund, men fattige fra den 3. verden, hvor det nok næppe er cigaretter, sprut og piller, der tynger dem.

NJ
lucifer
Dato: 21/6 2013 19:14

>Det at nogle mennesker kan have svært ved at optage B12, hvilket selvfølgelig forekommer,

det så det jeg mener er reglen og ikke undtagelsen

>betyder jo ikke, at man ikke skal være opmærksom på at få nok B12,

jeg mener slet ikke man behøver at have noget opmærksomhed her , hvis ikke man får nok så er der noget andet galt.
dermed ikke sagt at man ikke skal symptombehandle eller tage en pille hvis man har det fint med det.

>hvis man selv tilhører en gruppe, som statistisk set har større incidens af underindtag. Giver det mening?

nej jeg mener ikke der findes et underindtag af b12 men en manglene evne til at optage det, dammm jeg får nok høvl nu. :)

>De fattige jeg talte om, var ikke de socialt fattigere lag i vestlige samfund, men fattige fra den 3. verden, hvor det nok næppe er cigaretter, sprut og piller, der tynger dem.

nej dem vil jeg så sige at det nok ikke kun er b12 de mangler men mere næring , en masse gode økologiske frugt og grønsager burde de have ,om ik andet så muligheden for det og så vil det nok også gå bedre med b12 .

vh lu

hov her har jeg nok læst forkert igen, prøver lige igen.

>Det at nogle mennesker kan have svært ved at optage B12, hvilket selvfølgelig forekommer, betyder jo ikke, at man ikke skal være opmærksom på at få nok B12, hvis man selv tilhører en gruppe, som statistisk set har større incidens af underindtag. Giver det mening?

ja det giver mening, hvis jeg havde b12 mangle(manglede evne til at optage det) ville jeg nok gøre klog i at havde mit fokus omkring det .
jeg ved ikke rigtigt om det var sådan jeg skulle forstå det du skrev , men jeg har da prøvet på at svare ud fra det. :)

Nina Jespersen
Dato: 21/6 2013 23:18

Hvis du har for lavt B12-niveau, og det ikke er fordi du får for lidt i din diæt (hvilket du argumenterer for, ikke kan lade sig gøre?), så er det fordi, at du enten ikke producerer intrinsisk faktor, eller fordi din ilium er beskadiget. Hvordan er det, du foreslår, at man kurerer disse?

lucifer:"det så det jeg mener er reglen og ikke undtagelsen"

Baseret på hvad?

lucifer:"nej dem vil jeg så sige at det nok ikke kun er b12 de mangler men mere næring , en masse gode økologiske frugt og grønsager burde de have ,om ik andet så muligheden for det og så vil det nok også gå bedre med b12"

Man kan sagtens gætte, men der skal gerne være bare en smule rationale bag. Hvordan skulle fødevarer uden B12 afhjælpe B12-mangel?

NJ
lucifer
Dato: 22/6 2013 06:58 | Indlæg redigeret den: 22/6 2013 06:59

Hvis du har for lavt B12-niveau, og det ikke er fordi du får for lidt i din diæt (hvilket du argumenterer for, ikke kan lade sig gøre?), så er det fordi, at du enten ikke producerer intrinsisk faktor, eller fordi din ilium er beskadiget. Hvordan er det, du foreslår, at man kurerer disse?

stoppe med at beskadige sin krop (spis drik og tænke ordenlig) , der er selvfølgelig grænser hvis man skære en finger af gror der ikke en ny ud men man kan så afhjælpe det på andre måder.

lucifer:"det så det jeg mener er reglen og ikke undtagelsen"

Baseret på hvad?

baseret på den viden der er tilgængelig

lucifer:"nej dem vil jeg så sige at det nok ikke kun er b12 de mangler men mere næring , en masse gode økologiske frugt og grønsager burde de have ,om ik andet så muligheden for det og så vil det nok også gå bedre med b12"

Man kan sagtens gætte, men der skal gerne være bare en smule rationale bag. Hvordan skulle fødevarer uden B12 afhjælpe B12-mangel?

det er ikke at gætte , hvis vi tager udgangspunktet som er (hvor findes b12 - luft jord vand ) og du så har økologiske vare så for du også b12 , men da der ikke er nok tilgængelig næring(men får måske raffineret produkter) for de fattige så for de heller ikke b12 .

vh lu

GrønneFingre
Forum-indlæg: 6
Område: KBH
Dato: 8/3 2019 10:39

Hej jeg finder informationer omkring b12 vitamin på nutritionfacts.org og så sørger jeg for at tage et dagligt tilskud at b12 vitamin. Du kan finde inspiration til forskellige typer af b12 vitamin i guiden https://veganskeprodukter.dk/b12-tilskud/ prøver mig lidt frem for at se hvad der virker.

Spændende video om b12 :-)

Vh.

Sider: << < 7 8 9 10