Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor findes B12 vitamin egentlig henne?

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>
Kilroy
Forum-indlæg: 2895
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/11 2009 10:32

Spot on, Leif !!
Veganere og os, der er tæt på, bliver simpelthen NØDT til at tage supplement...den er ikke længere ;)
Det er ikke en for-sjov mangelsygdom, som Leif fint illustrerer, og den kan tage mange år at udvikle sig...får man symptomerne, kan det mange gange være for sent at gøre noget...
SÅ : det bør tages alvorligt, synes jeg...
Windamor
Forum-indlæg: 696
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 11/11 2009 11:16 | Indlæg redigeret den: 11/11 2009 12:00

Jeg synes helt klart heller ikke, at man bør tage så let på det med B12, for det ER nødvendigt, og i første omgang er det da også bedst at være på den sikre side. Jeg er også selv i venteposition over for de nye veganske tiltag inden for B12, fordi det endnu ikke er tilbagebevist eller bevist. (vegansk forstået på den måde, at der ikke er andre "dyr" end bakterier med i produktionen)

Indtil videre tager jeg B12 syntetisk i form af piller. Mine b-vitaminpiller (Apotekets B-vitaminer, som indeholder al den B12, man behøver) er "veganske" i både produktion og indhold, men er syntetiske. Bedre kan jeg nok ikke gøre det på nuværende tidspunkt.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/11 2009 11:42

B12-vitamin

Opdagelsen af vitamin B12 er en markant og næsten dramatisk historie. Allerede i 1849 blev Addisons syge indgående beskrevet. Det er en ondartet blodsygdom, perniciøs anæmi, som dengang normalt medførte patientens død i løbet af nogle måneder. Det var derfor en sensation, da amerikanerne Minot og Murphy i 1926 viste, at de kunne holde sådanne patienter symptomfrie på en diæt, der bestod af 2-300 g rå lever/dag. Det førte til en meget intens forskning på området, og i 1929 kunne amerikaneren Castle vise, at der krævedes en intrinsic (indre) faktor, for at det virksomme stof, extrinsic (ydre) faktor, kunne absorberes i tarmen. Han tilsatte mavesaft fra raske personer til lever og oksekød og fik herved stor effekt af meget mindre mængder lever og kød.

I de følgende år blev intrinsic faktor fastlagt som et polypeptid med en molvægt på 17.000, der er en almindelig komponent i mavesaft hos raske mennesker. I 1948 blev extrinsic faktor, selve vitaminet, isoleret som nogle stærkt røde krystaller, der havde stor effekt overfor perniciøs anæmi. Først i 1955 blev vitaminets struktur fastlagt af Dorothy C. Hodgkin fra Cambridge, England. Det viste sig at være en meget kompliceret forbindelse, men med en grundstruktur, der kendes fra hæmoglobin, chlorofyl og åndingskædeenzymer m.fl. Vitamin B12 har den mest komplicerede bygning af alle vitaminer og er det eneste, der indeholder organisk bundet metal [cobolt, kaldes også kobalamin. LV]. Der gik endnu næsten 20 år, før vitaminet i 1973 kunne fremstilles syntetisk.

Stoffet er relativt stabilt, og tab ved tilberedning er små.

Vitamin B12 kan som nævnt kun absorberes under medvirken af et polypeptid i mavesaften, den såkaldte intrinsic faktor. Årsagen til perniciøs anæmi er ofte svigtende produktion af dette stof. Bundet til polypeptidet kan vitamin B12 optages af tarmepithelet, hvor det igen bindes til et specielt protein, og i denne form transporteres det med blodet. Det lagres i leveren i så betydelige mængder, at de fleste mennesker først udvikler mangelsymptomer efter adskillige år med lav tilførsel.

Manglende produktion af intrinsic faktor kan være arveligt betinget eller en følge af sygdomme i mavetarmkanalen. Glutenintolerance (cøliaki), Crohns syndrom og visse medicinformer forstyrrer optagelsen. Alkoholmisbrug angives også som årsag.

Injektion af vitamin B12 direkte i blodet benyttes nu som behandling med perniciøs anæmi. Det er konstateret, at indsprøjtning af 0,5-1,0 microgram direkte i blodbanen kan forhindre perniciøs anæmi.

Vitamin B12 forekommer kun i animalske levnedsmidler. Dette forhold har ofte været centralt i forbindelse med vegetariske kostformer. Der er også beskrevet B12-mangel hos personer på streng veganerkost. Men mangelsymptomer opstod først efter flere år på en sådan kost, og mangelen ramte især børn.

Kilde: Gustav Nedergaard: Human ernæring – grundbog i ernæringslære, 2. udgave, 1997, side 240-42.

Anbefalet dagligt indtag pr. dag:

Voksne: 2 mikrogram
Børn 2-5 år: 0,8 mikrogram
Børn 6-9 år: 1,3 mikrogram
Børn 10-13 år: 2,0 mikrogram

Kilde: Nordic Nutritional Recommendations, 2004.
Windamor
Dato: 11/11 2009 12:12 | Indlæg redigeret den: 11/11 2009 18:40

Vil lige tilføje, at almindelige blodprøver ikke kan afsløre den B12 mangel, der opstår, når analoger indtager pladsen for den rigtige B12.

Analoger er en slags B12, som umiddelbart ser ud som den rigtige B12, og der findes mange analoger i de veganske produkter, der reklamerer med B12. Derfor bør man omhyggeligt undersøge, at det drejer sig om de brugbare B12-former. F.eks. regnes alge-B12'erne for analoger. Analoger kan ikke bruges rigtigt af kroppen, men de indtager alligevel pladsen, og den rigtige B12 får ikke fat.
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Dato: 11/11 2009 12:52 | Indlæg redigeret den: 11/11 2009 13:54

Ja, Windamor, det gør det hele til en meget kompleks situation...:S

Både kilden, prøverne og forbruget af B12 har så mange faktorer. Normalværdierne er også ganske givet for høje -sat efter en befolkning som får mere end rigeligt B12.
Jeg hader piller og pulvere, men er den ting jeg tager for at være sikker. I hvert fald indtil din mors teori bliver til virkelighed, naturen har fundet sig selv og min krop og især slimhinder er i perfekt balance ...og nå ja, til jeg bor i troperne :D Så hils og sig jeg hepper på processen ;)

Tror mest jeg nævnte blodprøver fordi jeg synes det siger lidt når folk har levet vegansk, uden tilskud i 30 + år og alt ser fint ud, og ingen mangel symptomer . Desuden er b12 mangel jo ikke forbeholdt vegetarer/veganere...ja.. er sgu ikke så nemt at gennemskue.
Men hælder også bare lidt b12 i gabet ind i mellem og så går det hele jo...:)
Pawa
Forum-indlæg: 578
Dato: 11/11 2009 17:06

KG: Jeg kan godt følge dig i argumentet med hvad der ikke er sørget for af naturens vej, men egentligt er der jo sørget for det ved naturens vej, problemmet for os er blot at vi har valgt at ophøre med at følge naturens vej da vi begyndte at blive ekstremt hygiejniske.

Det er egentligt rart at vide der er sådan en naturlig metode blot ikke at vaske og tilberede sine grøntsager og at bruge vand som ikke er 100% rent, men til trods for det vælger jeg dog også vitamin pillen så længe vi lever i babylon ;)
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Dato: 11/11 2009 18:06

Jeg er ikke helt med... fermenterede produkter og og superfoods som spirulina har altså ikke noget b12 vi kan bruge til noget som mennesker (analoger?) eller hva? Nu er jeg rundtosset!
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 11/11 2009 18:17 | Indlæg redigeret den: 11/11 2009 18:20

Okey hvis det bare handler om lidt jord, syntes jeg det er at fortrække frem for en pille, og giver sku et glas øko muld smoothie til alle i underskud:) skåååll!!

Windamor
Dato: 11/11 2009 18:39

Granatæble....Jeg kan godt forstå din forvirring. Vegana Nyt har skrevet noget om emnet. Måske kan det hjælpe:
http://www.vegana.dk/blad/3-98/b12.htm
tlykke
Forum-indlæg: 342
Opskrifter: 2
Dato: 11/11 2009 18:43

hva jvis man spiser kartofler med skræld som jeg er vokset op med og stadig spiser og ikke vasker kartoflerne vanvittig grundigt da de jo koges , er b 12 så mon bevaret i jorden efter at de er kogt?
KongGulerod
Dato: 11/11 2009 19:22 | Indlæg redigeret den: 11/11 2009 20:29

Prøv at kigge på google earth, og se hvor meget uberørt natur der er i verden. mon ik der gemmer sig lidt intakte bakterier her og der, ellers ville alle dyr jo lide af mangelsygdomme, de tager mig bekendt ikke kosttilskud.
I øvrigt har naturen eksisteret i milliarder af år, uden B12 pillen, mon ikke den har styr på det hvis vi giver den lov.

Modsat må vi indlysende nok forholde os til menneskers helbred og mangel på samme, og i stedet for at kigge isoleret på problemet, som alle de "kloge" bonghoveder altid gør, når de forsker, hvad så med afklare årsagens sammenhængen og hvor naturens perfekte balance er gået skævt, samt en helheds orienteret genoprettelsen af den.

Læger kan fortælle hvordan kræftceller vokser, og hvilke stoffe med latinske navne som er involveret i processen, hvordan de kan beskydes og angribes med diverse stråler og piller, men kan de fortælle sammenhængen mellem den udløsende faktor som ligger bag, samt give en naturlig holdbar løsning uden bivirkninger.

Idealistisk langsigtet, mon så ikke vi skal kigge i en anden retning end de gængse får, som bevidstløst følger hyrdehunden, og indtil da så spise den skide pille.

endnu bare lidt tanker:)
Pawa
Dato: 12/11 2009 16:17

Jeg holder mig også til vitaminpillen da det er tvivlsomt om man ville få tilstrækkelig af bakterien.

For lige at skære det helt ud er det ikke JORD men AFFØRING som at der findes pågældende bakterie i, så dermed er der vel også lidt i jorden, men betinger sig måske mest af hvornår nogen sidst har skidt i nærheden(uanset dyr), men det klarer enhver ko jo rimeligt let ved at skide klods op og ned af sin mad, det skal tages helt bogstaveligt!!!

Ja, lyder lækkert, naturens orden ;)
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Dato: 12/11 2009 19:37 | Indlæg redigeret den: 13/11 2009 10:15

Hey Gulerod, du har stjålet min kæphest!!:)

Vi kan nemlig bruge resten af verdens historien på at diskutere hvilke stoffer vi mangler og hvilke kunstige ting vi skal tage, hvordan vi skal bekæmpe virus, infektioner, autoimmune sygdomme, degenerative sygdomme, you name it med den ene mere giftige behandling efter den anden.

Fluerne er som bekendt ikke årsagen til møddingen -så lad os holde op med at jagte fluer!

Lige nogle tanker, som blot er mine helt personlige.... nævner dem kun hvis de evt kunne være en forlængelse af Gulerods ord om at prøve at se en ny vej efter en naturlig og holdbar løsning.

En holdbar måde at kurere sygdomme på er IMO når man når hele vejen rundt. Det er ikke så kompliceret, men kan tage tid, villighed, opgør med vaner og lidt blod sved og tårer -ikke mindst pga oprydningen i det der er gået forud.
Til gengæld er det holdbart, og det virker sgu.

Man behøver ikke kende til Professor Dit og Dut og Dat s indbyrdes stridigheder om detalje A , B og C, men følge nogle rimeligt enkle retningslinjer efter bedste evne. Jeg tror nogle af de vigtigste faktorer er -

Kost -naturlig, letfordøjelig mad uden stoffer der er fremmede eller giftige for os.
Ilt -frisk luft, og ikke leve af sin egen og andres udåndingsluft. Ordenligt vejrtrækning -som jeg ikke tror mange i den vestlige
verden for alvor kender til. Jo, måske lige Stig Severinsen ;)
Vand -jeg tror at flertallet af os er konstant dehydrede.
Mentale behov-afløb for stress, nærhed, tryghed, leg ossvosv Stress hormoner trækker SÅ mange næringstoffer, sætter
fordøjelse og udrensning mere eller mindre i stå osvosv -ja det fucker systemet op, kort sagt..
Motion-ja...
Nul toxiner -ja..
Sol -solens virkning på vores hud, hormoner osv -tror der er uendelig meget vi ikke ved om den sag...!
Reel hvile og søvn -giv kroppen en chance for reperations/restitutionsarbejde

Jeg tror det gælder for de fleste at når vi føler os afslappede er vi stadig stressede, når vi synes vi trækker vejret dybt -så er det stadig ikke optimalt osvosv. Af den grund at vores pejlemærker er forskruede- vi måler efter unaturlige tilstande.

Der er ikke nogen medicin eller kur mod sygdomme efter min mening, men kroppen kan helbrede sig selv hvis den ellers får chancen. Jo, vi kan slå symptomer ned -symptomer som var et forsøg på at skabe balance -men med hvilke konsekvenser?
Kroppen dirigerer altid sine ressourcer derhen hvor behovet er størst. Så svær fordøjelig mad, stress, toxiner osvosv vil altid få fortrins ret over oprydnings og vedligeholdelses arbejde.
Kroppens forsvar mod angreb kan ende med at tage livet af os....ikke sygdommen i sig selv.

Kroppen kan selv - Det er det den er bygget til -er jo ik tilfældigt der er så hulens mange af os! Så hvis vi ellers bare kunne holde op med at tro vi er så hulens kloge at vi kan tage chef hatten på og gribe ind i den hele tiden...så kunne vi -ud over at være mange -måske også opleve den livskvalitet som egentlig var tiltænkt os.

Hvis jeg skulle blive kørt ned af en mejetræsker en dag (7-9-13) så måtte lægerne dog hjertens gerne lappe mig sammen igen. (patchworkmumitrold haha) -og tager som sagt også troligt min b12 - men ellers holder jeg mig på sikker afstand af læger og piller så vidt muligt.

Off topic-sorry... tilbage til b12
KongGulerod
Dato: 12/11 2009 21:23 | Indlæg redigeret den: 13/11 2009 11:32

Det er da noget af det mest fornuftige jeg længe har hørt mumi, håber at flere begynder at tænke, forske i den retning:)

Pawa jeg er lidt forvirret, hvor kommer bakterien fra, er den dannet inden i vores organisme, eller skal den haves udefra.

Hvis bakterien er i lort er det enten fordi man har spist noget(dyr planter el. jord) som indeholdt den, ellers danner vores organisme den selv og er ikke nødvendig udefra. ellers er det meningen vi selv skal være i stand til at danne den, og har af ukendte grunde mistet evnen til det. Sidste forklaring som jeg nægter at tro på, er at vi har bakterien i tarmene, og er nødt til at spise lort for at omlokaliserer den til andre steder i kroppen, for ikke at få mangelsygdomme??
Håber at du har sat dig ind i problemstillingen og kan kaste lidt lys, for jeg er ved at blive nysgerrig:)
KongGulerod
Dato: 12/11 2009 21:29

mumi den var forresten lige i øjet med flue møddinge analogien! har du selv fundet på den:)
Pawa
Dato: 13/11 2009 07:00

Den bliver dannet i vores tarme, men i den sidste ende af tarmene forbi det sted hvor vi er istand til at optage den..

Det er ikke så mange hundrede år siden sæben blev opfundet ;)

Men jeg er ikke ekspert, dobbelt tjek hellere alt, er bare netop det emne jeg har læst lidt tilbunds i, så tør videregive hvad jeg har læst..
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Dato: 13/11 2009 07:22

Det ville være ukonstruktivt at spørge om hvor meget af sin egen lort man skal spise for at få sit behov af b12 dækket, ikke sandt? :(
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 13/11 2009 11:19

Ukonstruktivt måske - men alligevel spændende spørgsmål, som jeg også tidligere har spurgt mig selv om. Jeg har kigget i arkiverne og fandt et bilag i et af mine tidligere opgaver.

Herbert Victor. Vitamin B-12: plant sources, requirements, and assay. The American Journal of Clinical Nutrition. 1988
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/48/3/852.pdf

Deri kan du se nærmere.

God fornøjelse :)
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 13/11 2009 14:28

Min kusine, som er veganer er netop ved at komme sig over en voldsom b12-mangel med blandt andet besvimelser.
Lægen kunne ikke se nogen mangel, da der åbenbart kræves en særlig blodprøve til veganere. Da hun endelig fik lægen overtalt til at bestille denne (dyrere) prøve, var der virkelig en stor mangel, som bl.a. skyldtes en medicin hun tager. Medicinen gør det sværere for hende at optage b-12.

Synes hendes symptomer var ret skræmmende og overbevisende. Veganere bør ikke nøjes med de anbefalede mængder, og endnu mindre folk som tager syntetisk medicin.
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 13/11 2009 15:38

Jeg har aldrig hørt at det skulle kræve en speciel prøve for at måle vitaminmangel hos veganere, til gengæld fik jeg at vide at jeg skulle have taget en af prøverne på et laboratorie, fordi prøven skulle aflæses ret hurtigt efter den var taget.

Jeg kan nu heller ikke se det store problem i at tage en vitaminpille - hellere det en vitaminmangel :)
Sider: << < 1 2 3 4 5 > >>