Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor findes B12 vitamin egentlig henne?

 

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 17:51

Jeg vil meget gerne høre noget mere om de der prøver og deres forskellige resultalt!!! Meget meget meeeget gerne.
tlykke
Forum-indlæg: 342
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 19:13 | Indlæg redigeret den: 13/11 2009 19:14

når man kun kan finde b12 i animalske produkter . lort og jord hvordan laver de så b12 vitamin piller og af hvad ?
-Helle-
Forum-indlæg: 490
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 19:32

He he... skummelt spørgsmål dér, Tlykke. Er ikke sikker på om jeg vil høre svaret :)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 19:55

Fra Wikipedia:

Industrial production of B12 is through fermentation of selected microorganisms. Streptomyces griseus, a bacterium once thought to be a yeast, was the commercial source of vitamin B12 for many years.The species Pseudomonas denitrificans and Propionibacterium shermanii are more commonly used today. These are frequently grown under special conditions to enhance yield, and at least one company, Rhône-Poulenc of France, at one point used genetically engineered versions of one or both of these species.
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 20:07

griseus og genetisk manipulation lyder begge farligt!
tlykke
Forum-indlæg: 342
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 20:30

ja synes forstavelsen gris virker bekendt . det må være farligt når de kun tør skrive det på engelsk .
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 13/11 2009 21:25

Tak Gulerod! :$

Der er masser af god læsning i tråd med det jeg skrev-kan anbefale fx http://soilandhealth.org/( Ross Horne- Health and survival in th 21 centery og The health revolution ) og www.rawfoodexplained.com (ikke kun om rå mad, men tager hele turen rundt om natural hygiene livsstilen i en rimelig let form)

:) Er det ikke et gammel ordsprog det med møddingen? Kom vist op i mit hoved fordi jeg har en tria mio mia bananfluer i huset lige pt og spæner rundt efter dem hæhæ
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 14/11 2009 00:58 | Indlæg redigeret den: 14/11 2009 08:48

Den med møddingen siger det hele, den snu gennemskuer at evolutionen har klaret sig uden en pille som har været på banen i hvad 50 år, og at man måske ikke kan bruge linær tænkning til at forklare fænomenet B12 mangel tilfredsstillende.

forskerne prøver at blive kloge på livets mirakel ved at skære kroppens univers op i små isolerede bidder, og forklare hvad der sker i tid og rum, for at genskabe isolerede reaktioner.
Måske er det en isoleret og todimensionel forståelse, som giver udslag i tåbeligheder, som feks at spise medicin som man ikke bliver rask af plus medicin til bivirkningerne, eller sprøjte hele verden fuld af pestisider for at undgå skadedyr.

Hvis vi nu i stedet forestiller os en sund krop, som en symfoni der spiller perfekt sammen imellem alle instrumenterne, millioner af kemiske reaktioner sker samtidig med perfekt timing og rytme, og vi ved at vores kroppe er istand til at producere alverdens stoffer (Incl.B12) som alle indgår i en større sammenhæng med en intelligens vi ikke fatter.

Hvis rytmerne bliver forstyrrede og kroppen ikke længere fungere optimalt, finder man måske mangel af diverse stoffer, ergo det er ikke fordi stofferne ikke er tilstede at rytmen bliver forstyrret, men manglen på balance som skaber forstyrrelser.
Og løsningen med at spise en pille eller en lort for at kompencere, virker lidt for to dimensionel.

Igen bare lidt tanker.
Og det kan da stadig godt være en god ide at sluge pillen, hvis man ikke har begreb om hvordan man balancere sin krop, har akut mangel el. bare vil være på den sikre side.

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 14/11 2009 08:36

På GrønJuice.

Dejligt med et fysiologisk eventyr :), men det ændre stadig ikke på, at vitaminet cobalamin (b12) indgår i en række essentielle processer i den menneskelige organisme, og at anbefalingen er 2 mikrogram om dagen.

Dette kan erhverves gemmel animalier eller som kosttilskud. Hvis ikke, så vil man udvikle perniciøs anæmi med tiden.
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 14/11 2009 08:52

griseus og genetisk manipulation lyder begge farligt!

ja synes forstavelsen gris virker bekendt . det må være farligt når de kun tør skrive det på engelsk


I har ikke lagt mærke til at flere af ordene er latinske? Griseus betyder såmænd bare grå på latin...
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/11 2009 09:20

Jeg fik konstateret perniciøs anæmi i sommers og min behandling/bedring trækker i langdrag. Tilstanden er ret ubehagelig og kan gøre temmelig meget skade, så HUSK NU DE TILSKUD!!!!!!

KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 14/11 2009 10:29 | Indlæg redigeret den: 14/11 2009 10:32

moonie Yes yes. det var nu ikke for at lege H C andersen men for at illustrere en pointe, prøver lige igen og formulere det denne gang lidt mere enkelt;)
Hvordan kan det være at nogle langtids veganere, som hverken spiser lort eller piller, ikke mangler noget??
feks ham her!

Heisenberg
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 14/11 2009 11:13

"griseus og genetisk manipulation lyder begge farligt!"

Hvad angår "griseus" er der ingen grund til bekymring. Det betyder grå: http://en.wiktionary.org/wiki/griseus
tlykke
Forum-indlæg: 342
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 14/11 2009 12:25

nåe jeg kan ikke så meget latin og engelsk bop bop kun lige til en lettere samtale .Men jeg hælder mest til kong gulerod filosofien
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/11 2009 13:24

Der kan gå mange år før man kommer i B12 underskud/mangel.....
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/11 2009 13:39

Kong gulerod - jeg har min helt egen private teori om, hvorfor nogle langtids-veganere ikke mangler b12: jeg tror ikke at de drikker alkohol!!! Alkohol dræner kroppen for b-vitaminer og jeg tror det er grunden til, at nogen mennesker kommer til at mangle b12. Hvis man ikke drikker alkohol, så bruger man kun meget lidt fra kroppens lager og der skal ikke fyldes ret meget på.

Jeg kan også godt forestille mig, at folk som ikke har så meget b12-vitamin i kroppen(f.eks. veganere), kun skal have meget lidt alkohol, før der opstår mangelsygdomme.

Som sagt er det min egen private teori, men jeg synes det ville være spændende, hvis nogen ville forske lidt i sammenhængen mellem alkohol og b12-mangel.
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 14/11 2009 15:23

Jens: jeg er ret sikker på at der allerede må være forsket i alkohol og b12 mangel; alle de steder der kom frem da jeg googlede sagde at for meget alkohol kunne være skyld i b12 mangel. Nu har jeg ikke adgang til de store, fancy databaser, men det er der jo sikkert andre herinde, der har :)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/11 2009 19:54 | Indlæg redigeret den: 14/11 2009 20:39

Jeg drikker ikke specielt meget alkohol ;)

N.B.: Man ved, at B12 mangel kan føre til demens senere i livet.....

Better safe than sorry, I say :D



KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 15/11 2009 11:33 | Indlæg redigeret den: 15/11 2009 11:59

Jeg tror at vi er inde på noget, mit bud er at mangelsygdomme ikke skyldes veganisme, men mangel på at leve sundt nok, hvilket er let i dagens DK, hvor vi er mentalt pressede med præstation(uddannelse, job) følelsesmæssigt(fastlåste ideer om parforhold og tilhørende regler) osv osv.
Sidst og bestemt ikke mindst dårlig ernæring, da der stadig er mange gade hjørner fyldt med hurtige dårlige løsninger som chips pizza sodavand død chokolade, og to salatblade som er døde af grin.

Heldigvis er det ved at ændre sig, men der er ingen nemme langtidsholdbare løsninger, vi er nød til at have fokus på at få nok frisk uforarbejdet varieret næringsfyldt mad, HVER DAG! Og tage fat i andre sundhedsrelaterede aspekter af vores eksistens.
den med pillen er selvfølgelig god nok som helgardering, men skal ABSOLUT IKKE erstatte sund livsstil, det svare til at drikke sig fuld og tage hovedpine pillen dagen efter.

enLouise
Forum-indlæg: 179
Område: Århus
Dato: 16/11 2009 11:05

B12 findes i gærflager og ølgær.


Men jeg fik engang at vide af en kvinde som var uddannet et eller andet som har med piller og vitaminer at gøre, at man ikke kan optage B12 alene, men at man skal tage et multi B-vitamin.
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>