Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor findes B12 vitamin egentlig henne?

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 7 > >>
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 16/11 2009 12:05

Hmm ja, mentalt pres -vi lever i vores hoveder det meste af tiden gør vi ik....
At opdage at ordet stress ikke engang eksisterer på nogle sprog kan også sætte nogle tanker i gang...vi har ordet, og det ligger sjældent på hylden længere tid af gangen....!
Windamor
Forum-indlæg: 696
Opskrifter: 1
Dato: 16/11 2009 13:05

når man kun kan finde b12 i animalske produkter . lort og jord hvordan laver de så b12 vitamin piller og af hvad ?

De fleste B12-vitaminpiller bliver fremstillet syntetisk, men producenter, der går ind for det naturlige og/eller økologiske, bruger stadigvæk naturlige råvarer til produktionen. Problemet med de naturlige vitaminpiller er, at det ofte enten er animalsk eller analoger, som kroppen ikke kan bruge rigtigt. Den perfekte løsning ville jo være, hvis man gav de B12-producerende bakterier mulighed for at producere dem i et vegansk miljø. Jeg ved ikke, om det er standarden nogle steder? Endvidere ville det være muligt, hvis forurening og industriel produktion i landbruget ikke ødelagde den naturgivne beholdning, at få B12 via økologiske grøntsager, da der på disse vil være mikroskopiske jordpartikler. Om det er muligt i dag blot ved at have egne økologiske grøntsager, ved jeg ikke. Der er mange, der mener, at sprøjtegifte og andet menneskeligt ragelse er ved at ødelægge den mulighed.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/11 2009 14:15

1 Det er noget forbandet ævl, at langtidsveganere ikke mangler B12. Det gør de, og det er der masser af undersøgelser over - undtagen de ca. 10-20 % særlige undtagelsesmennesker, som man finder alle steder, f.eks. den friske 90-årige bedstefar, der har røget og drukket hele sit liv, eller de der irriterende typer, der æder og æder uden at tage på.

»Some people eat according to their philosophy and belief of what is natural, and this may be an impediment. For example, the black Hebrews, a group of African-Americans who have migrated to Israel, have horrendously high levels of infant B-12 deficiency, as well as adult B-12 deficiency. They did not believe in taking supplements. Data in a 1982 study showed that of the infants who were breastfed for three months, and then were given diluted homemade soymilk for three months to one year, 25 of them (a significant percentage) had protein deficiency, iron and B-12 anemia, as well as zinc deficiency. In the 1982 study, three of the infants were dead on arrival, five more died within a few hours of hospital admission, despite treatment. Serum levels were low in 9 of 15 cases and undetectable in three of them. I don\'t feel this is a very good example of what we want to show to the world in the way we want to treat our children.« Kilde: se nedenfor.

2 Det er noget forbandet ævl, at der findes b12 i planter, tang, gær, soja, surdej og hvad folk gennem tiderne ellers har klynget deres spinkle håb til. Nogle undersøgelser siger det ene, nogle det andet, og nogle noget helt tredje, nemlig at der er B12-analoger. Her siger nogle, at de også er gode, mens andre siger, at de går ind og spærrer for optagelsen af de rigtige B12-viraminer. Intet er afklaret her.

Gabriel Cousens er et værre fliphoved. Han er veganer på 35. år og råveganer på 25. år, og han dyrker yoga, meditation og alt muligt andet »spirituelt« flower-power-halløj. Men han er også læge, og når han udtaler sig om B12, så er det lægen, der taler:

»There are many ideas of vegan foods that have active B-12, but few are proving to actually raise B-12 or prevent its loss. The research has shown, for example, that tempeh does not supply human active B-12. Research in both the U.S. and the Netherlands has confirmed this. There was one paper that showed that tempeh from one particular source in Thailand did have some B-12, but what they basically found was that fermented soybean did not contain B-12. Other foods such as barley, malted syrup, sourdough bread, parsley, shitake mushrooms, tofu, and soybean paste, had some B-12 in them. Amazake rice, barley miso, miso, natto, rice miso, shoyu, tamari, umeboshi, and a variety of nuts, seeds and grains did not contain any elements or even any detectable B-12 analog. My study using the earlier gold standard test for B-12 active bacteria did show indeed that arame, dulse, kelp, kombu and wakame had significant human active B-12. Other studies have shown that dulse did have a certain amount of B-12 analog per serving. Until research is done to see if it actually lowers the methyl malonic acid levels, the question has to be raised that we can\\\\\\\'t assume that because a food has human active B-12 it will help avoid a B-12 deficiency, because the actual non-human active analogs may be blocking the human active B-12. The same question arises now with the aphanizomenon flos-aqua and spirulina, as well as chlorella. So, until we actually do the gold standard test of these, through the methyl malonic test, to see if it actually lowers the methyl malonic acid, I think it is reasonable to eat these foods, but not expect that they are actually going to raise your human active B-12.
...
This is the first time in history that we can be completely successful live food vegans. What I mean by being successful is completely healthy, including no B-12 deficiency and no elevated homocysteine levels. It is my medical opinion, as a vegan since 1973 and live fooder since 1983, and as a person committed to supporting all those who choose to become healthy live food vegans, that it would be wise to incorporate some B-12 supplementation in your diet. I believe it is more natural to be healthy than it is to be anything less than that.« Gabriel Cousens, M.D., M.D.(H), Dip. Ayurveda.

JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 16/11 2009 17:48

Louise - efterhånden er der vist lavet mange undersøgelser som viser, at der ikke er b12 i hverken gærflager eller ølgær. Det er uheldigvis en sejlivet myte i vegetarmiljøet. Jeg kunne desværre ikke finde et fornuftigt link, men det kunne Leif heldigvis.

Derudover har/havde jeg en god veninde som er ansat i et firma der fremstiller kosttilskud. Hun underviser deres sælgere og rådgiver kunder som ringer til firmaet. Det hedder sig at hun har en eller anden uddannelse i "piller og vitaminer", men den "uddannelse" består altså kun i at hun har læst firmaets egne reklamefoldere. Må jeg lige gentage: hun "underviser" firmaet sælgere og rådgiver kunder!!!!

Dette firma bruger netop den teknik du beskriver, hvor de fortæller kunderne at man er nødt til at tage alle mulige piller fordi de arbejder sammen - og på den måde får de alle kunder til at købe for en mindre formue. Efter min mening er det helt klart bondefangeri. Jeg har ikke en skid respekt for den slags mennesker og den slags firmaer. Jo mere jeg har hørt om hendes arbejde, jo mere forarget er jeg. Jeg ville aldrig tro på den slags mennesker, med mindre jeg vidste præcis hvilken uddannelse vedkommende havde. Og så ville jeg nok stadig være skeptisk. ;)
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 16/11 2009 22:07 | Indlæg redigeret den: 16/11 2009 22:26

Så så leif! pas på helbredet, der er lavet undersøgelser om sammenhængen mellem at bande i vrede og øget indehold af kortisol i blodet ;)
Hvem i alverden bekymre sig om" B12 mangel", hvis man er sundere, raskere, stærkere, og smukkere end resten af befolkningen, og bliver ved med at være det :)
Er man blandt de "dårlige gener" ,hvis man tror på den forklaring(offerolle), så spis en pille, hvis man tror det gør forskellen, eller kig dig selv efter i sømmende og få dig et RIGTIGT sundt liv.

Har lige et spørgsmål til dig Leifi Hvilken kost tror du personligt er genetisk bestemt mennesket??

Jens ellers interessant nok med alkohol teorien:)
Heisenberg
Forum-indlæg: 74
Dato: 16/11 2009 22:48

"Hvem i alverden bekymre sig om" B12 mangel", hvis man er sundere, raskere, stærkere, og smukkere end resten af befolkningen, og bliver ved med at være det lille smil "

Fedt! Du kan simpelthen konkludere ud fra din nuværende tilstand og livsstil at du aldrig kommer til at lide af B12-mangel?

Jeg er i live nu. Deraf udleder jeg at jeg altid vil forblive i live.
Leif Varmark
Dato: 16/11 2009 23:39

@Prins Knud...

Leifi Hvilken kost tror du personligt er genetisk bestemt mennesket?

Plantemad. I øvrigt er spørgsmålet irrelevant, da moderne videnskab utallige gange har vist, at plantemad er sund og sygdomsbekæmpende, medens kødmad er usund og sygdomsskabende.

(Fra Prins Knuds tænke(?)tank): Jamen, hvorfor er der så ingen B12 i planter?

Det har der aldrig været. B12 produceres af bakterier, der lever i jorden, vandet og luften, men de er i dag stort set dræbt af forurening, pesticider og rensevæsker. I øvrigt er spørgsmålet irrelevant, da moderne mennesker i dag selv kan bestemme, hvilken mad vi vil spise for at redde planeten, dyrene og os selv.

(Fra Prins Knuds tænke(?)tank): Jamen, hvorfor er der så ingen D-vitamin i planter?

Det har der aldrig været. D-vitamin produceres af solens UVB-stråler, men de er ikke stærke nok på vores breddegrader, ikke engang selv om vi har smidt den sorte pels. I øvrigt... Årh, skråt op! Go home, white monkey!
KongGulerod
Dato: 17/11 2009 08:20 | Indlæg redigeret den: 17/11 2009 08:24

Heisenberg: Lidt overilet konklusion, jeg snakker om denne her flotte fyr som har været veganer i 24 år, ellers tak for komplimenten.

Leifi: spørgsmålet er nok mere relevant end du lige i rusen fangede, hvem ønsker ikke at vide hvad vi er kodet til og hvis det (ifølge dig) i menneskets natur er plantemad som er genetisk betinget bedst, så har det været sådan langt længere end moderne videnskab, Simpel logik.
Iøvrigt troede jeg bakterien dannes i tarmen og ikke jorden, kilde Pawa(som virker til at have et skarpt hoved og godt styr på tingene)
Forresten hvad er din videnskabelige forklaring på de 20% langtids veganere uden B12 mangel??

Og leifi det var ikke noget personligt angreb, kender dig jo ikke personligt, så tør øjnene;)
mumitrold
Dato: 17/11 2009 10:19 | Indlæg redigeret den: 17/11 2009 10:51

Troede da at B12 var alle de steder, hvor der er bakterier som producerer den -dvs i luften, i vandet, i jorden, i slimhinderne (ikke kun tarmen) og ja, også i planter. Spørgsmålet er mængderne...

Og ja, jeg tror også at hvis fx ens slimhinder er i tip top form som fx mange long time (rå)veganere, så klarer man sig med mindre udefra...

Mener da også at Dvit findes i planter, fx svampe. Igen et spørgsmål om mængderne..
Men hvad ved jeg....:)

tlykke
Forum-indlæg: 342
Opskrifter: 2
Dato: 17/11 2009 10:43

vi har folde tænder ,jeg mener også at de andre primat arter har foldetænder .Foldetænder betyder ar vore tænder genetisk er lavet til at kværne korn og frø og planter .Chimpansen spiser også kød .Selv om det er en væmmelig tanke så har naturen måske ville det sådan at vi i vores kamp på protein er egnede til osse at spise kød .Det der er meget forfærdeligt idag er at vi på unaturligt vis har lavet nogle fabrikker af dyr .kød protein med uendelig adgang til kød . måske har naturen tiltænkt os at ha muligheden for at få dækket en lille del af vores proteinbehov via kød men nu via den unaturlige uendelige mænge af kød nu truer vores sundhed , og vores klima .Det er ikke en fortaler for kød og absolut ikke en fortaler for den måde vi mishandler dyr på i vores dyrefabrikker .Det er bare min forklaring på virkeligheden sådan som jeg ser den .
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 17/11 2009 11:17

mumitrold - Man har påvist at svampe danner D-vit. på samme måde som mennesker, ud fra solens stråler. MEN det er kun vilde svampe der indeholder D-vit., for dem vi køber er dyrket i mørke.....

mumitrold
Dato: 17/11 2009 11:42

Ja, underlig ide at dyrke ting i mørke.Mennesker er sgu underlige! :)

Her er en anden flot fyr -som ovenikøbet siger noget om protein
Mener det er 30. år som råveganer han er på nu..

#

Man kan snige sig ind på ham til sommer på freshfoodfestival på lolland -og sparke til ham og ser om han ramler sammen af B12 mangel ...hvem ved;)

Er det ikke pudsigt, at dem som spiser sundest ud af landets befolkning, er dem der bekymrer sig mest om ernæring? Altså -synes det er en god ting..men pudsigt!
Leif Varmark
Dato: 17/11 2009 15:55

Jaaahhh... gang i den igen!
Så så leif! pas på helbredet, der er lavet undersøgelser om sammenhængen mellem at bande i vrede og øget indehold af kortisol i blodet

og
Og leifi det var ikke noget personligt angreb, kender dig jo ikke personligt, så tør øjnene

Jeg føler mig ikke angrebet eller noget. Jeg skriver jo som bekendt selv frækt og utvunget for at krydre mine ellers tørre og supersaglige oplysninger med lidt sjov, så jeg har ikke noget at komme efter... Det ser jo oven i købet ud til, at du har det på nogenlunde samme måde, så det er jo helt fint...

Den med »Go home, White Monkey« syntes jeg selv var enormt morsomt fundet på i forbindelse med D-vitaminmangel hos os nordboere og samtidig en saglig kommentar til, at det aldrig har været meningen fra naturens side, at der skulle bo mennesker på disse ugæstmilde breddegrader. Det gør der så alligevel, og det må så henhøre til kultur, men det gør det jo ikke meget bedre...

Leifi: spørgsmålet er nok mere relevant end du lige i rusen fangede, hvem ønsker ikke at vide hvad vi er kodet til og hvis det (ifølge dig) i menneskets natur er plantemad som er genetisk betinget bedst, så har det været sådan langt længere end moderne videnskab, Simpel logik.

Sorry! Her forstår jeg simpelthen ikke, hvad du mener. Eller jeg kunne også sige: ja, og hva så? Men hvis jeg må gentage mig selv på en anden måde, så mener jeg, at da vi i dag véd, at det hverken er nødvendigt eller sundt at spise kød, men til gengæld sundhedfarligt, miljøødelæggende og ekstremt modbydeligt morderisk, hvorfor i hede hude helvede sku vi så gøre det?

Forresten hvad er din videnskabelige forklaring på de 20% langtids veganere uden B12 mangel?

Der er ingen videnskabelig forklaring på dette. Det er jo derfor, at det er en undtagelse, mand! Til gengæld er der masser af videnskabelige forklaringer på de andre 80% med B12-mangel. Det er derfor, det er videnskab (ho, ho...).

Mumitrold: Jeg vil så forfærdeligt gerne have et par videnskabelige kilder til udsagnene om, at vores slimhinder producerer B12. Jeg kan ikke finde nogle, hjælp mig!

Der er ikke D-vitamin i svampe. Der er ergosterol, som er et forstadie til D2-vitamin, som er mindre end en tredjedel så kraftigt som D3 og som virker i kortere tid. Den kemiske industri har i de seneste år haft gang i nogle eksperimenter med at bestråle svampe, bl.a. champignon, med høje doser ultraviolette B-stråler, og det er i nogen grad lykkedes dem at få dem til at producere noget D2-vitamin. Det er det hele. Svampene er ikke i handelen endnu, og du får ingen D-vitamin af at gå i skoven og samle kantareller eller Karl Johan-er.

Tlykke - »Chimpansen spiser også kød.« Arrrhh, det er sgu så sjældent, at det næsten er løgn. De æder en gang i mellem et par larver og insekter, og det er da også konstateret, at en gammel sur hanabe kan kaste sig over en irriterende unge og flænse et par bidder i sig. Men deres 99,99% ædemønster er frugter og blade, hvor de ofte går flere kilometer for at få fat i de rigtige. Det giver derfor et skævt billede af virkeligheden at sige, at chimpansere også spiser kød. Men bevares, det er »logisk« korrekt. Og igen: og hva så?

Er det ikke pudsigt, at dem som spiser sundest ud af landets befolkning, er dem der bekymrer sig mest om ernæring?

Lad os vende citatet om: Det er dem, som bekymrer sig (jeg ville nu skrive »véd«) mest om ernæring, der er de sundeste.

Nidhug
Forum-indlæg: 51
Dato: 17/11 2009 17:18 | Indlæg redigeret den: 17/11 2009 17:40

Til Leif Varmark:
»Chimpansen spiser også kød.« Arrrhh, det er sgu så sjældent, at det næsten er løgn. De æder en gang i mellem et par larver og insekter, og det er da også konstateret, at en gammel sur hanabe kan kaste sig over en irriterende unge og flænse et par bidder i sig. Men deres 99,99% ædemønster er frugter og blade, hvor de ofte går flere kilometer for at få fat i de rigtige. Det giver derfor et skævt billede af virkeligheden at sige, at chimpansere også spiser kød. Men bevares, det er »logisk« korrekt.

Der er jeg bange for at du tager grueligt fejl: Ikke alene spiser chimpanser kød, de går endog på jagt efter dette, og det er for eksempel blevet observeret at hanner bytter kød for sex med frugtbare hunner[1-3]. For nu at citerer en relevant artikel, så bemærkes det at \"Wild chimpanzees, Pan troglodytes, frequently hunt and share meat\"[1].

Målet for disse jagter er oftest Colobus badius (en art abe), og disse sker med en frekvens på 4-10 gange om måneden og en succesrate på over 50%. Disse jagte finder sted alene og i flok, og både opportunistisk og præmedieret [1-2]. Så det er ikke blot \"»logisk« korrekt\" at chimpanser spiser kød, det er et veletableret og velundersøgt fænomen. Det er også dokumenteret at for eksempel Bonoboer spiser kød[4-5]. Spørgsmålet er selvfølgeligt hvilke konklusioner vi kan drage ud fra dette, og så skal også bemærkes at der er uenighed om hvorfor dette finder sted (jf. for eksempel [3]).

Referencer:
[1] JC Mitani, DP Watts, \"Why do chimpanzees hunt and share meat?\", Animal Behaviour, Volume 61, Issue 5, May 2001, Pages 915-924.
[2] K Hosaka, T Nishida, M Hamai, A Matsumoto-Oda and S Uehara, \"Predation of Mammals by the Chimpanzees of the Mahale Mountains, Tanzania\", All Apes Great and Small, 2002, Chapter 8, Pages 107-130.
[3] CM Gomes and C Boesch, \"Wild Chimpanzees Exchange Meat for Sex on a Long-Term Basis\", PLoS ONE, Volume 4, Issue 4, April 2009, e5116.
[4] M Surbeck, A Fowler, Deimel C, Hohmann G, \"Evidence for the consumption of arboreal, diurnal primates by bonobos (Pan paniscus), Am J Primatol, Volume 71, Issue 2, Febuary 2009, Pages 171-4.
[5] G Hohmann, B Fruth, \"New records on prey capture and meat eating by bonobos at Lui Kotale, Salonga National Park, Democratic Republic of Congo\", Folia Primatol (Basel), Volume 79, Issue 2, 2008, Pages 103-10.
Windamor
Forum-indlæg: 696
Opskrifter: 1
Dato: 17/11 2009 17:39

Her er nogle flere links om B12:

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/B12-vitamin.asp

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitaminb12.htm

Det tyder på, at hvis man skal have B12 igennem tang og havalger, skal det være frisk pga mikroorganismerne, og der synes ikke at være nogle konkrete beviser på, at der så alligevel er nok til at fodre et menneske tilfreds i B12.
KongGulerod
Dato: 17/11 2009 18:29

Hey Leif, måske var det mig som havde gang i en tolkning der, og syntes også selv jeg er gevaldigt morsom, nogle gange på andres bekostning, så du er ikke den eneste som har den brist ;)

tlykke
Forum-indlæg: 342
Opskrifter: 2
Dato: 17/11 2009 18:41

tak for link til at chimpansen går på jagt og spiser kød og også at de angriber andre grupper af chimpanser med det formål at spise dem , jeg var godt klar over det men havde ikke nogen link at henvise til .
Nal
Forum-indlæg: 67
Dato: 17/11 2009 19:18

Sikken en masse forskellige svar og vi kommer da vidst også lidt rundt omkring :D Rigtig hyggeligt og lærerigt!
Nidhug
Forum-indlæg: 51
Dato: 17/11 2009 21:42

VeganHealth.com har også en række dybdegående artikler om emnet, og deres konklusion er så vidt jeg kan se det samme som hvad Leif Varmark har pointeret:
Claimed sources of B12 that have been shown through direct studies of vegans to be inadequate include human gut bacteria, spirulina, dried nori, barley grass and most other seaweeds. Several studies of raw food vegans have shown that raw food offers no special protection.

Reports that B12 has been measured in a food are not enough to qualify that food as a reliable B12 source. It is difficult to distinguish true B12 from analogues that can disrupt B12 metabolism. Even if true B12 is present in a food, it may be rendered ineffective if analogues are present in comparable amounts to the true B12. There is only one reliable test for a B12 source – does it consistently prevent and correct deficiency? Anyone proposing a particular food as a B12 source should be challenged to present such evidence.

http://www.veganhealth.org/b12/
Leif Varmark
Dato: 17/11 2009 21:44 | Indlæg redigeret den: 17/11 2009 22:44

Ha, ha.. det anede mig, at jeg kunne lokke dig på banen, Nidhug! Men mon ikke kødspisning er noget, aberne er begyndt på af nød efterhånden som vi har minimeret/ødelagt regnskovene og abernes naturlige fødegrundlag? De gør bare det samme som menneskene i sin tid har gjort, de er bare lidt langsommere om det...

Det er ikke noget, jeg prioriterer. Sundhed nu og her!

(Red.: Havde fjernet en morsomhed, men da nu Nidhug nedenfor refererer til den, må jeg hellere genindføre den for den almindelige forståelses skyld):

Forresten: Mennesker har 6 gener, der styrer fordøjelse af stivelse, andre primater har kun 2. Er det ikke noget?:D

http://www.nytimes.com/2007/09/10/science/10starch.html?ref=science

(Red. slut)
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 7 > >>