Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvor findes B12 vitamin egentlig henne?

Sundhed

Sider: << < 3 4 5 6 7 8 9 > >>
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Område: KBH
Dato: 21/11 2009 00:01 | Indlæg redigeret den: 21/11 2009 00:46

DR har sat håret til lejligheden ;)

Smider lige denne her også -men mest fordi det er sjovt at han vist bliver stukket af en rime/hip hop bi halvvejs haha ;)

Soma Juice
Forum-indlæg: 187
Område: Sjælland
Dato: 21/11 2009 11:05

damn durianriders er for GENIAL :D man bliver godt nok fucked af det der b12-mangel :P
Soma Juice
Forum-indlæg: 187
Dato: 21/11 2009 11:14

Okay case closed mennesker producerer tilgænglig b-12! :D
http://www.veggieboards.com/boards/archive/index.php/t-3294.html
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 21/11 2009 11:28 | Indlæg redigeret den: 22/11 2009 09:01

NIDHUG, hvis vores debat skal have noget brugbart formål for mig, så er jeg nødt til at drage en hermeneutisk parallel(da jeg ikke er kemiker) i forhold til videnskabs teori,for at finde årsagslove og møde min indre oplevelse i modsætning til teoretisk objektiv positivisme, Som bekendt kan man ikke udelukke subjektet hvis man snakker om sundhed, eller i nogen objektiv sammenhæng da VI som subjekter er forudsætningen for alle ydre iagttagelser.
Det kan selvfølgelig være at der er interessekonflikter, i forhold til behovet for at finde fejl, som indirekte skulle øge længden på en lille diller. feks at påpeje fejlen at kalde homogruppen(ha ha) for hæmoglobin. Og så må vi jo slutter her.
Hvis du kan beskrive i alle fysiologiske detaljer og processer, hvorfor jeg får det så fantastisk af at drikke grøn juice og spise som Dr. young foreslår, i forhold til kødspisning, så vil jeg ikke blot klappe i hænderne, men sige at du har gjort noget som ingen andre videnskabsmænd har kunne. Og hvis du ikke kan så vil vores dabat fortsætte i det uendelige.

Jeg er iøvrigt glad for at selv en knastør teoretiker anderkender muligheden af sund veganisme uden piller.:D

Og jeg håber at du har en pointe udover den fornævnte.

ps. en anden ting som jeg syntes er TOP relevant i forhold til hvad vi debatere, er :
Hvordan er dine iagtagelser teorier og kødspisning omsat i praksis?
Hvordan ser din fysik ud?(forhåbentlig ikke to orme)
Hvor meget energi har du? og hvordan oplever du din generelle sundhedstilstand??
Hvordan føler du dig indvendigt erfter en god bøf fyld med B12??(hvis du ved det)

Ps. skulle en læge med speciale i kræft, som ikke har andre løsninger end kemo have fat i den lange ende?? mon ikke han søger i den forkerte retning
KongGulerod
Dato: 21/11 2009 11:34

Soma juice HAH hAHHAHA!!!! helt sikkert :D :D
Nidhug
Forum-indlæg: 51
Dato: 21/11 2009 12:14

DR har sat håret til lejligheden ;)

Fyren siger at kroppen producerer nok B12, men det har vi allerede været inde på ikke, og det veletableret at det ikke er tilfældet. Han antager også at B12 kun er er at finde hos veganere, og spørger på baggrund af dette hvorfor der findes vitamin B12 tabletter i helseforretninger. Men som adskillige mennesker har pointeret her, så er både veganere og vegetarer en risikogruppe når det kommer til vitamin B12 indtag. Hans ad hominem er heller ikke særligt overbevisende: Hvis "professorne" ikke er enige med ham, så er de uprofessionelle, korrupte og hjerteløse ...

Han spørger også om hvorfor B12 bliver tilføjet til dyrefoder, men det burde være relativt åbenlyst: Dyrefoder fremstilles ofte så billigt som muligt, så det kan næppe undre at de materialer der bruges til fremstillingen ikke kan dække dyrenes næringsbehov. Specielt katte, der jo er obligate kødspisere, har brug for kød for at dække dette. Jeg faldt i øvrigt over dette forum-indlæg, da jeg forsøgte at finde en næringsindholdsoversigt over forskellige typer kattemad, og her kan jeg ikke se at vitamin B12 er blevet tilsat i nogen tilfælde: http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=177372

Selv "Whiskas ® Torrfoder Senior med Lamm & Grönsaker och Köttfyllda Duobitar", der primært indeholder korn, indeholder ikke tilsat vitamin B12. Dette skyldes måske at det også indeholder lever (4%), hvilket er en fremragende kilde til vitamin B12. For eksempel så indeholder kyllinge/gåselever 50-100 gange så meget vitamin B12, som kødet alene (kilde: USDA National Nutrient Database).

Og på trods af at det skærer mig i hjertet (:D), så skal hans anbefaling omkring oral-sex som en kilde til vitamin B12 næppe tages seriøst. Dette må jo komme fra et eller andet sted fra, så det er hjælper kun hvis kæresten spiser kød eller tager tilskud.
Nidhug
Dato: 21/11 2009 12:22

Til Soma Juice:
Okay case closed mennesker producerer tilgænglig b-12!
http://www.veggieboards.com/boards/archive/index.php/t-3294.html

Der gives to referencer, en til en artikkel i Journal of Clinical Investigations, og en til en artikkel i Scandanavian Journal of Clinical Laboratory Investigations.

Disse referencer er dog noget misvisende: Titel på den første artikklen er \"Transcobalamin II in Human Seminal Plasma\" ikke \"Vitamin B-12 in human seminal plasma\", og Transcobalamin II er et protein der binder cobalamin (vitamin B12), ikke vitamin B12 selv. Det er koncentrationen af disse der er 10 gange så høj i sæd som i blod. Forfatterne selv skriver at:
The function of the unusually large seminal transcobalamin II pool in reproduction is unknown, but seems unlikely to be related cobalamin transport needs, at least within the male reproductive tract itself.

Ydermere var det faktiske vitamin B12 indhold i sæd kun 88-699 picogram/ml, og var primært bundet til andre faktorer end transcobalamin. Så lad os lave et lille regnestykke: Det er varierende hvor meget man ejakulerer, men så vidt jeg kan se, kan der være tale om op til 10ml ejakulat per omgang. Lad os sige at vores daglige behov for vitamin B12 er 1 microgram, og at der er 700 picogram/ml i ejakulatet. I så fald skal du indtage (1e-6 gram)/(700e-12 gram/ml) ~= 1430 ml sæd om dagen, eller ca. 1.5 liter, hvilket svarer til at udføre minimum 143 blowjobs. Det tror jeg ikke at kæresten ville sætte pris på i længden. :D

Note: XeY = X * (10 opløftet i Y\'ende potens).

Titlen gives ikke på den anden artikkel, og denne er \"Cobalamin binding proteins in human seminal plasma\". Ligesom før er der tale om indholdet af blandt andet Transcobalamin, ikke vitamin B12 selv.
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 21/11 2009 13:16

Ydermere var det faktiske vitamin B12 indhold i sæd kun 88-699 picogram/ml, og var primært bundet til andre faktorer end transcobalamin. Så lad os lave et lille regnestykke: Det er varierende hvor meget man ejakulerer, men så vidt jeg kan se, kan der være tale om op til 10ml ejakulat per omgang. Lad os sige at vores daglige behov for vitamin B12 er 1 microgram, og at der er 700 picogram/ml i ejakulatet. I så fald skal du indtage (1e-6 gram)/(700e-12 gram/ml) ~= 1430 ml sæd om dagen, eller ca. 1.5 liter, hvilket svarer til at udføre minimum 143 blowjobs. Det tror jeg ikke at kæresten ville sætte pris på i længden. :D

Alt andet lige er det vel heller ikke sandsynligt, at der ville komme 10 ml ud hver gang efter så mange gange? :D
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Dato: 21/11 2009 13:55

.....jeg så engang en video med sarah young og en masse mænd og et champagneglas.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/11 2009 13:56

Hvorfor er det nu, folk synes vegetarer er skrupskøre?
Pawa
Forum-indlæg: 578
Dato: 21/11 2009 21:21

Det bliver heller ikke bedre af at manden skulle forsyne både sig selv og sin dame sådan evolutionært set, lol...

@Nidhug:

Dette må jo komme fra et eller andet sted fra, så det er hjælper kun hvis kæresten spiser kød eller tager tilskud.

Men lidt længere oppe med dine egne ord:

Som Moonie har skrevet, så findes der nogen produktion af vitamin B12 af sted i menneskets fordøjelsessystem.

Men det kan være du kan finde noget forskning i hvor mange doser, LOL :D

Nidhug
Dato: 21/11 2009 22:05

Til Pawa:
Men lidt længere oppe med dine egne ord:
Som Moonie har skrevet, så findes der nogen produktion af vitamin B12 af sted i menneskets fordøjelsessystem.

Prøv at læse hele paragraffen:
Som Moonie har skrevet, så findes der nogen produktion af vitamin B12 af sted i menneskets fordøjelsessystem. Men dette finder sted i et område hvor optagelse af vitamin B12 ikke finder sted, så det er ikke til megen gavn for os.
Pawa
Dato: 21/11 2009 22:16 | Indlæg redigeret den: 21/11 2009 22:19

Skulle måske lige havet taget det hele med, du/vi snakkede om oral-sex, extern optagelse ;)

Og på trods af at det skærer mig i hjertet (stort smil), så skal hans anbefaling omkring oral-sex som en kilde til vitamin B12 næppe tages seriøst. Dette må jo komme fra et eller andet sted fra, så det er hjælper kun hvis kæresten spiser kød eller tager tilskud.

[q]Men det kan være du kan finde noget forskning i hvor mange doser, LOL :D [citat/]
Nidhug
Dato: 21/11 2009 22:18

Coprophilia er så vidt jeg ved ikke et eksempel på oral-sex. ;)
mumitrold
Forum-indlæg: 1236
Opskrifter: 13
Dato: 21/11 2009 22:20 | Indlæg redigeret den: 21/11 2009 22:21

Nu påstår jeg lige nogle ting helt ud i det blå...

Altså..hvis man hælder saftevand i tanken på en bil -eller hvad som helst som ikke er LIGEPRÆCIS det den er ment til at køre på- og så bagefter undersøger om den er egnet til transport -Så er der jo en risiko for at man finder en uegnet til formålet.

Det samme med mennesket.

Det er en af grundende til at jeg ikke giver det helt store for alle de her forskning resultater. For de er udført på mennesker som ikke har levet som vi er ment til at gøre (IMO!).
At jeg så også tror at det er så komplekse sager at videnskaben ikke kan nå hele vejen rundt (og nok aldrig kommer til det), er så en anden sag.

Lige i denne her forbindelse kunne man jo fx påstå, at de bakterier som danner b12 i vores slimhinder, bruger kulhydrater som brændstof. Når mænden af fedt i kosten går op, går mængden af kulhydrater ned, og sulter dem dermed. Derudover lægger fedtet en hinde over de famøse steder hvor b12 skal optages. De to ting parret giver den meget uheldig b12 situation.

Så ja, hvis man går og tror på at vi kun er beregnet til at indtage 10% fedt (eller mindre!!), så giver resultater lavet på gennemsnits fedtindtaget for den vestlige verden ikke den store KAPAW :D

PS HAHAHAHA Leif, ja det må guderne vide!! .....Beklager at min video blev startskud til en lummer drejning på b12 debatten ;)
Pawa
Dato: 21/11 2009 22:30

Nej, men det gør anilingus ;)

Men ok, skal vi satse på det ikke er, har været eller vil blive vores primære kilde til b12, LOL
KongGulerod
Dato: 22/11 2009 08:53

Nå Nidhug var det en for stor mundfuld at skulle beskrive alle fyiologiske processer, for at vide hvad der er godt for en??
KongGulerod
Dato: 22/11 2009 21:25 | Indlæg redigeret den: 22/11 2009 21:39

Okey Nidhug, så lad os gøre det på din måde for jeg nyder din udfordring:)
Dissikere og kommentere lad og se hvad der kommer ud af det, sjovt at prøve :)

Ingen af de links jeg har givet, siger så vidt jeg kan se det er "umuligt". Forskellen ligger i at have en pålidelig kilde til vitamin B12, og her er der ingen kendte kilder ud over dem de førnævnte. I øvrigt er påstande ikke så meget værd. Der er for eksempel også mennesker der påstår at de kan leve på luft og lys alene ...

Dejligt at høre videnskaben ikke har udforsket nok til at konkludere umuligheden, præcis min pointe!
Hvordan kan du med ord bevise at der ikke findes enkelte mennesker som er i stand til at leve på luft alene??

Jo da. Men hvis påstande strider imod veletablerede viden, så er god grund til at være skeptisk.

Sund skepsis er vel godt nok, modsat får man aldrig NY viden hvis man ikke modstrider den etablerede, så får man kun en overbygning på den gamle.

For hvert geni der kommer med revolutionær ny viden, så er der tusinder af tosser der intet har at byde, og mindst lige så mange mennesker der blot tager fejl. Hvis du ønsker at argumenterer for at Young hører til i den første kategori, så er det din opgave at løfte bevisbyrden, ligesom bevisbyrden ligger hos dem der påstår at have foretaget revolutionære opdagelser.

Giver Dig ret i at man må sortere og ikke alle er Genier,Jeg ønsker ikke at bevise noget for det kan jeg jo ikke, jeg ønsker blot at man prøver tingene af før, man kan have en komplet/gyldig holdning til det.

Young påstår at han får resultater, men jeg kan ikke finde nogen kontrollerede undersøgelser af hans påstande, og forholder mig derfor yderest skeptisk. Det er let at komme med påstande og anekdoter, men det er videnskabelig data der tæller, og her har Young intet at byde på.

Tillad mig også at fortælle dig om Nicholas Gonzalez, en person der påstod nogenlunde det samme som Young omkring sin kur, og i øvrigt stadig påstår det[1]: En kontrolleret undersøgelse af hans behandlingsmetode fandt at patienter der undergik denne overlevede under 1/3 så lang tid som patienter der fik konventionel behandling (4.3 mod 14.0 måneder), og i øvrigt havde det af helvede til[2].

DIN EGEN kilde siger at han er respekteret af hele verden som top videskabs mand, og at hvis han kan bevise teorien ville det revolutionere hele verdens biologi og medicin.

Ja det gør den. Jeg valgte netop den kilde fordi den er sympatisk mod manden, men der er intet der underbygger den påstand at maden er højt respekteret (måske bortset fra blandt andre naturapater), og da slet ikke at han er læge. Han er faktisk tidligere blevet anholdt for at praktiserer medicin uden licens[3]. Den samme side påstår i øvrigt også at Young er blevet inviteret til at være del af NASAs "Vegetarian and Fasting Committee", men ingen sådanne komite eksisterer.

O hvis han er en højt respekteret mikrobiolog, hvor er så hans publikationer i anerkendte mikrobiologi journaler? Hvis han er højt respekteret læge, hvor er så hans publikationer i anerkendte medicinale journaler? Manden har intet ud over nogen få publikationer i et par Alt.Med. journaler, og den første publikation der bliver nævnt har han ikke engang selv skrevet (den er skrevet af en vis Beverly Rubik). Og for den sags skyld er ingen af hans bøger er blevet udgivet af akademiske trykkerier ...

Og af en "højt respekteret" forsker har han godt nok også holdt lav profil. Det eneste jeg kunne finde ud fra en LexisNexis[4], ud over fyrens egne pressemeddelelser, var 2 referencer til hans diæt bøger, 1 reference til hans diæt, og 1 reference til et helseprodukt han sælger ... Til sammenligning kunne jeg finde over 30 referencer til Marc D. Hauser, en evolutionær biolog hvis arbejde omkring evolutionen af moralske sanser interesserer mig. Der er endda flere referencer til Stephen J. Gould, en anden evolutionær biolog, inden for de sidste år alene, og det selv om manden døde i 2002 ...

Igen sund skepsis er vel altid et godt filter, dog mener jeg ikke at videnskabelige data er afgørende for folks velbefindende, selvom man selvfølgelig kan måle på diverse stoffer stresshormoner osv. Jeg mener at mennesker er det bedste bevis, og der er tonsvis af mennesker som stiller sig frem og sværger at hans diet har fået dem fra uhelbredelige sygdomme til sundhed. Det syntes jeg ikke man skal neglicere. Og jeg tror også godt du ved hvor meget man skal dokumenter for at blive respekteret, det tager årevis. i forhold til Nicholas Gonzalez så er det jo en anden diet og han har måske ikke fanget de essentielle faktorer som giver den afgørende forskel.

Det syntes en uddannet læge med speciale inden for kræft. Og jeg som gik og troede at Young var højt respekteret.

JA!!!! jeg har ingen respekt for en læge med speciale i kræft og kemo, sådan en læge ved alt om sygdomme som han ikke kan helbrede, og kun kan give neandertaler nødløsninger på , og han ved intet om sundhed, jeg har respekt for sundhed.

Du skrev at "klorofyl har identisk molekylestruktur med hæmogoblin undtagen en enkelt magnesium atom i stedet for et jern", og ingen af de kilder du angiver er understøtter dette. For det første så forveksler du hemegruppen i hæmoglobin med hæmoglobin, og Den store danske skriver jo blot at klorofyl "ligner" denne hemegruppe, ikke at de er identiske.

Det billede du linker til er i øvrigt et godt fund, da det er lettere at se ligheder og forskelle mellem de to molekyler, og understøtter min pointe om at de ikke er identiske, selv hvis man ignorerer ionet. Det lader til at dit billede viser klorofyl a, og hvis du kigger på dette billede af det samme (hvor C20 halen er tegnet med) så burde det være klart hvorfor jeg ikke valgte nettop dette molekyle som værende nærmest hemegruppen i hæmoglobin:

Ja jeg har lavet en fejl, da jeg intet aner om biologi. Men jeg tænker selv og oplever det vildeste boost af grønne klorofyl juice, og mangler INTET hos doktoren, heller ikke B12 eller D vitamin, plus jeg er en flot fyr :D. hoho
Fundere lidt over om klorofyl har noget med d vitamin at gøre, da jeg læste noget om en sammenhængen mellem planters optagelse af sollys, i forhold til klorofyl.... det ved du sikkert mere om.

Du har misforstået min pointe ... jeg var nok ikke klar omkring hvad jeg mente. Sagen har ikke noget at gøre med om din oplevelse ultimativt er subjektiv eller objektiv, men at du ikke kan konkluderer noget omkring effekten af behandlingen ud fra dine oplevelser alene. Da vi ikke har noget at sammenligne med, er det ikke muligt at isolerer effekten af behandlingen, såfremt der faktisk var en.

Der er jeg dybt uenig for min pointe er at det eneste jeg med sikkerhed kan forholde mig til er når teori er testet af min egen subjektive oplevelse, alt andet er hypotetisk tågesnak.

Nidhug
Dato: 22/11 2009 21:53

Nidhug, hvis vores debat skal have noget brugbart formål for mig, så er jeg nødt til at drage en hermeneutisk parallel(da jeg ikke er kemiker) i forhold til videnskabs teori,for at finde årsagslove og møde min indre oplevelse i modsætning til teoretisk objektiv positivisme,

Jeg er bange for at jeg må bede dig forklare hvad du mener udtrykket "teoretisk objektiv positivisme". Det er ikke en variant af positivisme jeg mindes at have stødt på før.

Som bekendt kan man ikke udelukke subjektet hvis man snakker om sundhed, eller i nogen objektiv sammenhæng da VI som subjekter er forudsætningen for alle ydre iagttagelser.

Moderne videnskab, og i denne sammenhæng lægevidenskab, har netop den form den har fordi man er klar over de effekter observatøren og subjektet har på resultater. Effekter der typisk resulter i et stærkt bias hen imod positive resultater, uafhængigt af den reelle effekt. Det er på baggrund af dette at jeg pointeret at anekdoter er ubrugelige hvis man skal bestemme effekten af en behandling, diæt eller andet.

Det kan selvfølgelig være at der er interessekonflikter, i forhold til behovet for at finde fejl, som indirekte skulle øge længden på en lille diller. feks at påpeje fejlen at kalde homogruppen(ha ha) for hæmoglobin. Og så må vi jo slutter her.

Jeg er ked over at høre at at du ikke er villig til at tage intellektuelt ansvar over for dine egne udsagn, specielt når du fremfører en ubrugelig hovsa-løsning til en alvorlig mangelsygdom. Og når du ukvalificeret skriver at "flere kilder siger det samme" (mht. klorofyl), så må du naturligvis forvente at jeg tager udgangspunkt i hvad du havde skrevet.

Hvis du kan beskrive i alle fysiologiske detaljer og processer, hvorfor jeg får det så fantastisk af at drikke grøn juice og spise som Dr. young foreslår, i forhold til kødspisning, så vil jeg ikke blot klappe i hænderne, men sige at du har gjort noget som ingen andre videnskabsmænd har kunne. Og hvis du ikke kan så vil vores dabat fortsætte i det uendelige.

Jeg er glad for at høre at diæten gør dig godt ... Her er nogen andre der har haft succes med en diæt:
Jeg kan tilføje at vi her hjemme bruger [diæten] flittigt og er vældig tilfredse med resultatet!
Den første uge er meget hård, mens kroppen skal "vendes rundt", men derefter får man et rigtig stort overskud og masser af energi.
Kan kun anbefale kuren.
Jeg er en af de personer, der har prøvet [diæten] - og tro mig, det virkede!
[...]
De første 5 uger fulgte jeg programmet, [...] Følgerne heraf blev et flot resultat. Jeg tabte ikke så meget på vægten, tilgengæld en masse cm i taljen, på lårene m.v. og derudover fik jeg en gevaldig energi og ikke de store udsving i mit blodsukker.
Jeg har det fint i min krop - har tabt 2 kg på 5 dage - har masser af energi og er IKKE sulten - end ikke lækkersulten.

Kan du gætte hvilken diæt der er tale om? Det er næppe er populær diæt herinde ... jep, det er Atkins diæten[1]. Tro mig når jeg siger at man kan finde folk der fået det "fantastisk" af en hvilken som helst specifik diæt, lige meget hvor idiotisk den måtte være (en betegnelse der om noget på passe på Atkins diæten!).

Selv Nicholas Gonzalez har på sin hjemmeside en række af succeshistorier, og en nyligt udgiven bog indehold interviews med personer der sværger at hans kur helbredte dem[3], men se bare hvad der kom frem i lyset da hans kur blev underkastet en videnskabelig undersøgelse. Det er derfor at jeg efterlyser kontrollerede undersøgelser, specielt da Young's idéer strider i mod megen veletableret videnskab som jeg tidligere har pointeret.

Du skriver også at du "får det så fantastisk af at drikke grøn juice og spise som Dr. young foreslår", men din anekdote er mig ingen grund til at konkluderer at dette er et produkt af noget specifikt ved Young's diæt, ud over mulige effekter ved blot at spise vegetarisk. Indtil der er grund til at tro at det faktisk er tilfældet at Young's diæt har en sådanne effekt, så er der intet at forklare. Og da slet ikke ud fra den absurde standard du forlanger.

Det er mig også uklart hvorfor du mener at din anekdote skulle være brugbar i den sammenhæng. Du skrev at Young mener at vores bakterieflora kan danne danne de nødvendige vitaminer, og at du tror på dette på grund af den tilsyneladende positive effekt som diæten har haft på dig. Men du skrev også at du selv tager vitaminpiller, men da det er ikke tilfældet at man får mere energi af at overskride sit daglige behov for vitaminer, hvordan kan du så gøre dig nogen konklusioner omkring Young's postulater på dette område? I dine egne ord:
Lever man i denne tidsalder og tror på den absurde linære årsag effekt forklaring, eller bare vil være på den sikre siden så snup en pille! Hvilket jeg også gør!

Jeg er iøvrigt glad for at selv en knastør teoretiker anderkender muligheden af sund veganisme uden piller.

Selvfølgelig er det en mulighed, da den egentlige kilde til vitamin B12 ikke er animalsk. Men det burde også være åbenlyst at bevisbyrden ligger solidt på skuldrene af enhver der påstår at have fundet en alternativ (pålidelig) kilde til vitamin B12. Vegetarer og veganere med anæmi eller nerveskader udgør næppe en god reklame.

Og jeg håber at du har en pointe udover den fornævnte.

Jeg har haft en del pointer efterhånden. Skal vi gennemgå nogen af dem?

1. At vitamin B12 er livsnødvendig, hvis du ønsker at bevare et godt helbred.
2. At der kun er få kilder der beviseligt kan dække behovet pålideligt, og den eneste ikke-animalske kilde er tilskud lavet på bakterier.
3. At der intet evidens er for at din bakterieflora kan dække behovet for vitamin b12. Snarere lige det modsatte, da vegetarer og veganere alle er i risikogruppen for vitamin B12 mangel. Dette gælder også raw food veganere[2].
4. At en række faktorer ud over vegansk/vegetarisk diæt øger risikoen for vitamin B12 mangel, via et reduceret optag: Alder, alkohol indtag, sygdom, osv.
5. At andre dyr har kilder til vitamin B12 ud over de førnævnte: For eksempel deres tarmflora, afføring, intracellulære symbionter, med mere.
6. At Robert O. Young efter alt at dømme er en ukvalificeret kvaksalver, og hverken er højt respekteret, læge, eller har bidraget med nogen forskning publiceret i relevante journaler.
7. At anekdoter og påståede mirakuløse helbredelser ikke er brugbar evidens, og da slet ikke en erstatning for videnskabelig undersøgelser (jf. Gonzalez).

ps. en anden ting som jeg syntes er TOP relevant i forhold til hvad vi debatere, er :

Og må jeg spørge hvorfor du syntes det?

Referencer:
[1] http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=12&conference=27&posting=41021
[2] http://www.veganhealth.org/b12/raw
[3] S Somers, "Knockout: Interviews with Doctors Who Are Curing Cancer--And How to Prevent Getting It in the First Place", Crown, October 2009.
Nidhug
Dato: 22/11 2009 22:33

Faldt i øvrigt lige over en anmeldelse af Young's bog "The pH Miracle for Weight Loss" fra American Dietetic Association, som jeg tænkte kunne være af interesse: http://www.eatright.org/ada/files/PhMiracle.pdf
Sider: << < 3 4 5 6 7 8 9 > >>