Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarer underernærede...? nahh

Sundhed

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 19/5 2008 22:33

Fik lige en link her fra VegSingles, med besked om at give den til folk der tror vegetarer ikke får næring nok, haha!

http://news.bbc.co.uk:80/2/hi/south_asia/7384920.stm
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 20/5 2008 06:47

Wow - han er godt nok stor! Han spiser da vist sine grøntsager... hehe
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Dato: 20/5 2008 15:30

Hmm ja ved ikke hvor folk har det fra...

Jeg har taget voldsomt meget på de sidste 8½ måned og den ufødte bæbs vejer en del over gennemsnittet ...
Så lidt næring er der da i vegetarisk kost!!!
HelenaM
Forum-indlæg: 2
Område: Nordjylland
Dato: 22/5 2008 15:33

Hej det kunne være I så kunne hjælpe mig. Jeg er lige blevet vegetar (blev det i april) Og folk har fortalt en masse skrækhistorier om hvordan vegetarer ikke får det rigtige, og taber håret osv. Jeg kan ikke tåle nødder og bælgfrugter (dvs ærter og bønner), men jeg spiser masser æg og ost og mælk, og rigeligt med tørret og frisk frugt, og de enkelte nødder jeg kan spise, dem spiser jeg også. Bør jeg tage nogle kosttilskud (så som jern?) eller er der noget andet jeg skal være opmærksom på ifbm mangelsygdomme?
Knoldselleri
Dato: 22/5 2008 19:52

Helena

Bælgfrugt er jo et vidt begreb...
Der er jo utrolig mange af dem...?
Vil sige at hvis du ingen af dem kan tåle i nogen som helst form, kan det godt være problematisk...?

Jeg spiser selv æg og mælkeprodukter, men synes at man bør begrænse det til et absolut minimum, eller under alle omstændigheder ikke basere de produkter som hovedkilde til protein i kosten..

HelenaM
Forum-indlæg: 2
Område: Nordjylland
Dato: 22/5 2008 20:48

Ja, der er ingen bælgfrugter jeg kan tåle. Jeg jo meget obs på at få proteiner nok, og jeg har altså sat min lid til ost mælk og æg, tre ting som jeg altid har spist meget af, så jeg ved ikke om det i sig selv kan skade (hvis det kunne, ville jeg da allerede være skadet). hmm ja,
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Dato: 22/5 2008 21:05

Det er nok en god ide at spise tofu, hvis du kan tåle det? Den gode af slagsen er der mange proteiner i.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Dato: 22/5 2008 21:34

Hm, ja hvis man ikke kan tåle bønner, så er tofu og andre sojating måske udelukket. Bønner og nødder er jo gode proteinkilder, så det er lidt træls ikke at kunne tåle det. Sidder lige og kigger lidt i det program jeg lavede engang, og kan se at kornflakes indeholder ret meget jern. Og grønt som spinat og grønkål er der kalk i. Hørfrø er der jern og omega-3 fedtsyre i. Bare et par løse eksemper.

Man kan søge inde på foodcomp.dk efter fødevarer og ingredienser. Det er de samme data mit program bruger, det ligger på nettet her:
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/KostList.zip
Man skal lige gøre et par småting for at få det til at køre.
Knoldselleri
Dato: 23/5 2008 11:08 | Indlæg redigeret den: 23/5 2008 11:12

Jeg tror jeg ville have noget postej med naturris, nødder og/eller kerner, løg, squash/gulerødder, kokosmælk og noget hørfrøskum og putte det ind i ovnen og bage i 25 min. tid....
Skulle være et glimrende proteinrigt alternativ på noget godt brød istedet for ost og æg eller til kartofler/pasta osv....

Det skulle nok kunne lade sig gøre, at få de rigtige gode og sunde ting alligevel, prøv dig frem...
Mito
Forum-indlæg: 94
Opskrifter: 2
Dato: 23/5 2008 19:15

Hvis man ellers spiser varieret, og du også får mælke produkter og æg burde du ikke få et problem med protein mangel.

Men hvis det er noget du er nervøs for kan du jo altid supplere med lidt valle protein (fås i de fleste helsekost forretninger) i en smoothie et par gange om ugen.

Drikker selv en smootihe med soja protein hver gang jeg har været i træning centret, bare for lige at få lidt ekstra til motoren. ;) =

Med hensyn til jern er der ret stor mængde i tørrede abrikoser, spinat og broccoli.
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 27/5 2008 18:51

Dem der spiser råt de spiser en masse bananer for at få proteiner, det er også en idé. Både i smoothies, og pålæg :D Hvad er bedre end en rugbrødsmad med bananskiver?!
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Dato: 27/5 2008 22:28

Hejsa :)

Jae, jeg må indrømme at jeg tror det gør det lidt sværere ikke at kunne tåle bælgfrugter..
De er efterhånden blevet min bedste ven..
Men til trods for det synes jeg absolut du skal fortsætte, sålænge du er obs på det..
Med tiden finder du vel flere gode alternativer..
Jeg vil anbefale noget der hedder Quarn, som er et produkt baseret på en svamp..
Jeg poster lige et indlæg, som jeg hapser fra et andet sted (af en der har hapset det et andet sted :)
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Dato: 1/10 2008 08:27

Jeg har lige - efter 20 år som vegetar - fået testet bl.a. mit B12- og proteinniveau hos lægen. Der var INGEN problemer jubii :D Ikke at jeg regnede med problemer, men folk er jo ofte skeptiske og kommer med mange kostspørgsmål. Og jeg kunne da godt lige blive lidt usikker på proteinerne ind i mellem. Ret fedt nu at kunne sige, at jeg får det jeg skal have - også uden kosttilskud ;)

Mandler er min bedste ven, men ærgeligt, hvis man ikke kan tåle dem.. Jeg kan også godt lide Quorn, men vil nok alligevel holde lidt igen - det er jo ikke økologisk, og som jeg kan læse et andet sted her på siden, så er der ikke helt åbenhed omkring fremstillingsprocessen. Jeg spiser meget fuldkorn, til trods for at mange folk efterhånden er blevet så brød og pasta-forskrækkede - den bider ikke på mig. Man kan jo ikke vælge alt fra :D
Knoldselleri
Dato: 1/10 2008 18:52

Det er nemlig rart at få at vide....

Jeg blev testet da jeg var gravid og der manglede jeg heller ikke noget usædvanligt, dog måtte jeg tage jern og kalk SOM rigtig mange gravide generalt gør....