Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kernesund?

Sundhed

Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 29/5 2008 19:18

Har her til aften set en debat på dr2 som omhandlede Ninka-Bernadette Mauritsons bøger ”Kernesund familie – sådan” og ”Kernesund mad”. Jeg har ikke selv læst bøgerne, men har hørt dem omtalt i medierne. Jeg kunne ikke rigtig finde ud af hvad alt postyret handlede om, men efter at have set debatten er jeg blevet meget nysgerrig efter at læse hendes bøger.

Hun (Ninka) virkede så utrolig fattet og ret så skøn at se på. Flere af hendes meddebattører forholdt sig nysgerrige om end lettere forbeholdne overfor hendes bog. Camilla Plum derimod virkede næsten aggressiv i sine udtagelser! Hun snakkede en del om angst i forhold til livsstilen som Ninka anbefaler. Angst for at blive gammel, tyk og usexet! Det var bare så tydeligt en projektion fra Camilla Plums side. Har egentlig altid godt kunnet lide Camilla Plum, men hun viste sig ikke ligefrem fra sin bedste side her til aften. Svedig, tyk og tydeligt desperat efter at forsvare sin egen (åbenlyst usunde) levevis.

Har nogen herinde læst hendes bøger? Og i så fald hvad synes I om hendes kostråd som blandt andet skulle udelukke sukker, mælk og gluten? Er der desuden nogen der ved om familien Mauritson er vegetarer?
Rumvæsenet
Forum-indlæg: 88
Område: KBH
Dato: 30/5 2008 08:32 | Indlæg redigeret den: 30/5 2008 10:29

DR2 programmet DEBATTEN kan vist ses her:

http://www.dr.dk/dr2/debatten?play=%2FForms%2FPublished%2FPlaylistGen.aspx%3Fqid%3D684947

;)

He he, "Håber ikke at nogen fik Matador Mixen galt i halsen!.."
var værtens sidste bemærkning...

Sikke dog et "retsalsdrama" eller åndelig gyserkrigsfilm om bevidsthed /Oplysthed kontra mørke/uvidenhed/kaos, det stakkels stenalderkødhovede, og "STORE" madskribent Camilla Plum talte nærmest som var hun besat, eller "den store stygge ulv",
der prøvede at få den sødeste, mest uskyldige, Harmoniske og Barnlige Sjæl - forfatteren Ninka til at fremstå som en heks, selvom Ninka måske var den mest engleagtige, og OPLYSENDE BANEBRYDER /"HIMMELPORTS ÅBNER" af dem alle ???????

* Gud er den Sundeste, - og Guds Visdom er englenes Brød? :D
Lotte1
Forum-indlæg: 14
Dato: 30/5 2008 08:53 | Indlæg redigeret den: 30/5 2008 08:56

Jeg har bogen Kernesund familie - sådan og er egentlig forholdsvis begejstret for den, eller måske skulle jeg sige visse dele af den. Jeg tager lidt mine forbehold, fordi der er meget fokus på protein og dermed også kød (de er på ingen måde vegetarer), men samtidig er der også i høj grad lagt op til, at man bruger det fra bogen, der nu passer til en. Personligt følger jeg mest rådene om at skære ned på sukker og mælkeprodukter, men spiser nu altså stadig gluten. Deres nye kogebog kunne jeg til gengæld ikke drømme om at investere i, fordi jeg ikke kan bruge alle kød- og æggeretterne til ret meget.

Bogen indeholder også en masse gode råd om, hvordan man undgår kemikalier, rydder op i sit liv, økologi osv., og der er faktisk rigtig mange brugbare ting, selv hvis man som jeg tager det lidt mere afslappet og ikke følger deres livsstil slavisk. Personligt kan jeg i hvert fald mærke, at det er en rigtig god ting for mig helt at skrotte mælkeprodukterne og skære kraftigt ned på sukkeret, og jeg er også blevet meget bedre til fx at slukke for flimmerkassen og få lidt mere ro på.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 30/5 2008 14:02

Jeg synes, bogen har mange gode pointer omkring økologi og motion og den tager fat om nogle vigtige problemstillinger - såsom at kosten har større indflydelse end mange tror.

MEN men men. Der mangler virkelig belæg for en masse af de underlige ting, der står beskrevet i den. Og det er for mig at se en sygelig livsstil med alt for meget fokus på, hvad man må og især SKAL spise. Som f.eks. at skynde sig at spise et par æg, hvis sukkertrangen skulle melde sig. Ad da. Det er da sygt! Og de er jo helt besat af (animalske) proteiner og olie. Hvordan kan det nogensinde blive naturligt at hælde både proteinpulver og olier i alt hvad man spiser og drikker. Det giver jo ingen mening. Og hvorfor skulle det også være sundt!?

Temaet i bogen er jo lidt at holde et stabilt blodsukker. Tja.. det er der jo klart fordele ved, men det skulle vel helst ikke være på bekostning af ens krops helbred. Altså at fylde sig med kød (selv om det er øko!) er jo skadeligt og bevist i talrige undersøgelser! Og hvorfor skulle mennesket have behov for at drikke massevis af olier hver dag for at bevare et ungt udseende, nære huden og cellerne? Forklar lige hvordan vores forfædre fixede den?

Undskyld, men jeg synes, den forvirrer mere end den gavner. Og der er altså noget Atkins over den med alt det kød og olie. Hvis man nærlæser den, så er der virkelig mange selvmodsigelser og fejl. Hmn.. ja, jeg er ikke imponeret. Dog er jeg begejstret for, at den går imod mælk. Der mangler bare det videnskabelig bag, så folk bliver overbevist. Ørebetændelse og snotnæser er jo rigtigt, men der mangler lidt videnskabsbaseret teori bag, som kan gøre det troværdigt.
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Dato: 30/5 2008 15:25

Jeg så programmet online og sikke en heksejagt. Jeg synes det var vildt flot at Ninka blev ved med at bevare roen og være så fattet. Jeg var sgu blevet gal..
Jeg synes det er trist at vi stadig er så langt bagud at de fleste tror vi SKAL have mælk for at få kalcium osv, det kan jo fåes fra så mange andre kilder!!! De følger jo åbenbart ikke med i den nyeste forskning der viser at komælk er direkte dårlig for os..
Nå men det var et spændende program, men trist at de ligefrem beskyldte hende for at udgive en bog der er FARLIG, uuuuuuuhhhh, for børn..
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 31/5 2008 16:04

Jeg så også programmet og det var virkelig spændende. Jeg har ikke læst bøgerne, men jeg har selvfølgelig hørt meget om dem alle vegne.

Jeg synes bestemt ikke Ninka klarede sig ret godt. Hun virkede umoden, barnlig, usikker og useriøs. Det var jeg ret skuffet over. Når hun blev kritiseret havde hun ingen argumenter og derfor forsøgte hun i stedet at latterliggøre de andre deltagere med pinlige parodier. Jeg synes det var flovt.

Jeg er også enormt skuffet over Camilla Plum. Jeg har altid været så vild med hende, og jeg havde virkelig forestillet mig, at hun var mere åbensindet og progressiv. Men der tog jeg fejl. Sjældent har jeg mødt nogen der var så stok-konservativ. Hun største kritik af "Kernesund familie" var, at den ødelægger det sociale fællesskab omkring vores madkultur. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad hun så mener om veganere og vegetarer!

Jeg har lidt svært ved at finde ud af, hvad Ninka egentlig mener om mælk. Det er måske fordi jeg ikke har læst bogen. Men hvis jeg forstår det hele rigtigt, så er hun slet ikke imod mælk. Hun mener vist bare at små børn skal have gedemælk i stedet for komælk. Eller hvad? Okay, jeg har alligevel ikke tænkt mig at læse bogen! :D
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 31/5 2008 18:04

De (Ninka og Thorbjörg, som er "ernæringseksperten" bag bøgerne) er imod kasein, som er hovedproteinet i komælk. Men smør synes de er okay, og valleprotein (det andet protein i komælk) anbefaler de ligefrem. Meget mærkeligt.
De er ikke imod gedemælk. De taler om gedemælk som et muligt alternativ til modermælkserstatning baseret på komælk. De er dog, så vidt jeg har forstået, ikke imod modermælk. Heldigvis!

I det hele taget anbefaler de kun at droppe mælk m.m., hvis man mærker, at man få det bedre uden. Ret tosset. Alvorlige sygdomme er jo ofte symptomløse lige indtil det går galt (f.eks. at man får hjertestop). Der er jo ingen, der har godt af mælk. Hvad enten man kan "mærke" det eller ej.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 1/6 2008 16:17 | Indlæg redigeret den: 1/6 2008 16:18

Maria - tak, nu forstår jeg det lidt bedre! :D

Men jeg tror naturligvis heller ikke, at man har brug for mælk!
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Dato: 1/6 2008 18:15

ehhh altså, hvis kvinder dog bare ville amme i de to første år, så er der jo slet ingen problemer. Så behøver de jo ikke mælk derefter.