Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

12-årig veganer indlagt med 80-årigs krop

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 9/6 2008 06:38

Måske har forældrene virkelig ikke givet barnet alle de nødvendige (veganske!) vitaminer og mineraler, eller måske har barnet en medfødt knoglesygdom?

Under alle omstændigheder får de det til at lyde som om forældrene tvang barnet til et liv som veganer ud af ondskab! Som om veganisme er en sygdom eller en spiseforstyrrelse.

http://politiken.dk/udland/article520653.ece

Hvad mener I om artiklen?
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Område: KBH
Dato: 9/6 2008 06:55

Den er rigtig dårligt skrevet - jeg så den godt igår, men valgte at ignorere den. Jeg er 99.9% overbevist om, at det ikke var fordi, barnet var veganer, men fordi forældre ikke kendte nok til ernæring. Den anden sag, de refererer til med barnet, der døde, fordi forældre sultede ham/hende ved kun at give sojamælk, var jo også kun en tegn på forældrenes manglende egenskaber som forælder. De gav for eksempel ikke barnet modermælk, eller frugtgrød og hvad babyer ellers få efterhånden, som de skal vokse - men kun sojamælk.
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Dato: 9/6 2008 07:22

Arghhh sikke noget fis altså. de glemmer jo så lige at sige at de her i England f.eks ikke giver D dråber til babyer som vi gør i Dk, netop for at undgå engelsk syge.. Hvis de forældre havde læst og lært om at være veganer så var det heller aldrig sket!!!
Hvor trist at det er historier som denne der kommer i avisen.. Øv!
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 9/6 2008 13:23

Øv, øv, øv! Det er lige sådan nogle historier der får ikke-vegetarere/veganere til at danne flere fordomme, og ihvertfald aldrig blive veganere, eller vegetarere.. :(
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 9/6 2008 14:13 | Indlæg redigeret den: 9/6 2008 14:16

Øv hvor er det en dum historie. Der findes jo uegnede forældre overalt, men dette er jo blevet en ren veganer-hekse-jagt. På Animas forum spørger Simon Shine, hvorfor vi ikke hører "hvor mange der før de er 12 lider af livstruende sygdomme fordi forældrene stopper flæsk ned i halsen på deres børn som var de foie gras-ænder?"

Han har helt ret. Det er meget ærgerligt. På Ekstra bladet er de i gang med at diskutere om veganere overhovedet skal have lov til at være forældre. Det er simpelthen absurd. Heldigvis blander Chris Bay sig med nogle ret gode indlæg og velformulerede argumenter. Se mere på http://ekstrabladet.dk/nationen/article1017909.ece

Jeg synes det bedste argument er denne video om veganerforældre og børn der vokser op som veganere. De ser altså mægtig sunde og velnærede ud. Jeg ville ønske at flere veganerforældre ville vise deres børn frem, så alle kan se at de har det godt.

Tamaswini
Dato: 9/6 2008 14:41 | Indlæg redigeret den: 9/6 2008 14:43

Oh, genial video!! :D
Og at veganere ikke må få børn, har jeg kun et enkelt ord at sige til -SINDSYG!!
JensD
Dato: 9/6 2008 14:58

Jep, det er en supergod video og jeg håber at så mange som muligt ser den - specielt lige nu. Jeg gider ikke lave en profil på ekstra bladet, men det kunne være fedt at smide videoen alle mulige steder på nettet.
Tamaswini
Dato: 9/6 2008 15:04

Super idé! :D Så kan det være at nogle af de snæversynede danskere endeligt får øjnene op for, at du godt kan have børn, selvom du er veganer..
Pawa
Forum-indlæg: 578
Dato: 9/6 2008 17:04

Hejsa :D

Jae, det er sgu langt ude propaganda for kødindustrien..

Den slags hopper vi heldigvis ikke på :P

Og apropro har jeg netop, uden at havet læst dette indlæg, lige været nede og købe D-vitamin dråber til vores noget så yndige nyfødte lille pige..

Alle lægerne roste hende som meget smuk, super sund og velskabt..

Hun vejede 4010 gram og var 55 cm ved fødslen, hvorfor det måske er en smule underdrevet at sige hun er en lille pige, for hun halvstor..

Ingen problemmer, ingen negative anmærkninger ved nogle tjek, et mønstereksempel :P

Jeg anser det som en dyd at være gode ambassadører for vores livsstil og det er ikke utænkeligt vi tager skridtet videre og bliver veganere når vi føler os klar..

Og så vil jeg gerne se en gennemsnits dansk piges resultat ved sundhedstjek sammenlignet med hendes når hun er 2-3-4-5-7-10 år f.eks..

Er så glad og stolt, både over den lille ny, som iøvrigt hedder Satya og over at hun er så velskabt og sund for det er som at få et 13 tal med pil op for vores livsstil.. :D

Nå, hun vågner vist nu :D

Alt Godt - Paw

JensD
Dato: 9/6 2008 17:44

Til lykke til både dig og Polly! :D
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Område: Østjylland
Dato: 9/6 2008 17:51 | Indlæg redigeret den: 9/6 2008 17:51

Først et KÆMPE tillykke til Pawa og Polly :D

Dernæst må jeg sige at debatten om pigen og hendes forældre er helt absurd! Forældrene har jo tydeligvis ikke vidst en pind om ernæring - der ligger problemet. Om man så er carnivor, omnivor eller herbivor er jo sagen uvedkommende. Hvis man f.eks. opfostrede et barn uden vegetabilske fødevarer overhovedet, ville det jo også blive fejlernæret, medmindre man kompenserede eller tog tilskud! Det handler, i bund og grund, om viden og omtanke. Jeg vil vove den påstand at (vi) veganere generelt ved en hel del mere om ernæring, end den gennemsnitlige kød og mælkeæder, fordi vi har taget et valg - ud fra netop viden og omtanke ;)
Det handler om misrøgt, ikke om kost.....

Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 9/6 2008 17:58 | Indlæg redigeret den: 9/6 2008 18:00

Ja - stort tillykke! Og sikke et smukt navn I har valgt... :D

Bibbi - Kunne ikke have sagt det bedre selv...
Tamaswini
Dato: 9/6 2008 19:01

Tillyke Pawa og Polly! Super fint navn :D
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Dato: 9/6 2008 20:24

Stort tillykke:D Hvordan udtaler man det fine navn?
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 10/6 2008 04:32

Superstort TILLYKKE med Satya :D:D:D.
Endnu en grøn sjæl er kommet til verden - åhhhhhhhhh, hvor skønt !
Dikkedik herfra :).........
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 10/6 2008 07:22

Ja det er altså trist, at det er historier som denne, der bliver fremhævet. :(
Men har i set den kommentar, der er til bloggen der er linket til? Det er da den fedeste kommentar. Er det en af jer der har skrevet den?:)

Stort tillyke med den lille ny Pawa og Polly! :D
JensD
Dato: 11/6 2008 13:15 | Indlæg redigeret den: 11/6 2008 13:15

Politiken har rettet i deres artikel om den 12-årige pige. Til slut skriver de om to sager om døde veganerbørn - men nu står der ikke længere, at de er døde af veganerkost, men simpelthen fordi de har fået for lidt mad.

http://politiken.dk/udland/article520653.ece
Tamaswini
Dato: 11/6 2008 13:26

Great, men de burde nu helt havde ændret den!
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 13/6 2008 13:59 | Indlæg redigeret den: 13/6 2008 14:00

De har vidst også ændret noget mere i den, der står ikke andre steder i artiklen at det er fordi de er veganere! Så det er jo fremgang!! :) arghh øv, så lige det stod i overskriften. men det har jo ikke noegt med det af gøre..ægerligt at de ikke ilge kunne skriev hvordan man så kan få kalk osv som veganer..
JensD
Dato: 13/6 2008 14:04

Det store problem er selvfølgelig, at det kun er politiken som har rettet deres artikel. Dernæst er der nok ikke mange som ser den "nye" artikel og alle rettelserne. Den er jo ikke længere på forsiden af politikens hjemmeside. Derfor bliver folk desværre ved med at huske alle de forkerte ting. Det er altså lidt kedeligt.....
Sider: 1 2 > >>