Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jeg tager mere og mere på

Sundhed

Sider: 1 2 3 4 > >>
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 10/6 2008 09:50

Efter jeg er blevet vegetar har jeg taget 5kg på!!!! Det er altså bare ikke fedt. Ikke fordi det gør så meget, men det er da irriterende ikke at kunne passe sine bukser mere.

Er der andre der har prøvet det samme?

Jeg troede jeg ville tabe mig af det... suk!
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/6 2008 10:22

Drop æg og mælk, så taber du dig! :D Hvis du allerede spiser 100% vegansk og tager på, må du skære ned på olierne. Men pas på - olierne er vigtige for dig! Hvis du begynder på fedtfattig vegansk mad, vil jeg anbefale at du tager et olie-tilskud. Jeg tager 2 stk. "Green Oil", for det indeholder omega 3, 6, og 9 - 100% vegetabilsk. Desuden 1 stk. "Maximum" og 2 stk. "Unikalk - Forte" (indeholder også d-vit.)
Spiser du meget frugt? Det kunne også være for meget sukker der er problemet.....

LoneRose
Dato: 10/6 2008 11:41

Ja men det er egentlig ikke fordi jeg spiser meget af de ting. Kun mælk på morgenmaden, ingen æg osv.. Jeg spiser frugt hver dag, men ikke vildt meget. Måske er det alt det ekstra brød og pasta osv.. Hmm det er ihvertfald irriterende, især når jeg nu skal giftes om 2 måneder:(
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 10/6 2008 12:26

Tillykke med bryluppet, Lone! :D De er SÅÅÅ romantiske -hehe jeg styrer mig for nu.. ;)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 10/6 2008 12:29 | Indlæg redigeret den: 10/6 2008 15:24

Ja men det er egentlig ikke fordi jeg spiser meget af de ting. Kun mælk på morgenmaden, ingen æg osv.. Jeg spiser frugt hver dag, men ikke vildt meget. Måske er det alt det ekstra brød og pasta osv.. Hmm det er ihvertfald irriterende, især når jeg nu skal giftes om 2 måneder

På 2 måneder kan du godt nå at blive gifte-lækker. Og tillykke for resten! ;)

Brød og pasta kunne godt være synderen. Det kan være ret svært at måle bare med øjet, så hjemme hos os vejer vi altid ris, pasta, bulgur, Quinoa osv. af inden kogning. Det startede vi med sidste sommer hvor jeg tabte mig 14 kg - blandt andet ved at veje kulhydrater af.

Vi vejer som regel 80-100 g. af til 2 personer, og bliver fint mætte når der også serveres godt med grøntsager til.

Bibbi
Dato: 10/6 2008 12:34 | Indlæg redigeret den: 10/6 2008 12:35

Tillykke Lone :D

Det nok kulhydraterne den er gal med....

Luna_Månebarn
Dato: 10/6 2008 12:34 | Indlæg redigeret den: 10/6 2008 12:35

(...) Jeg tager 2 stk. "Green Oil", for det indeholder omega 3, 6, og 9 - 100% vegetabilsk. Desuden 1 stk. "Maximum" og 2 stk. "Unikalk - Forte" (indeholder også d-vit.)

Er "Unikalk - Forte" vegansk? Jeg har knogleskørhed i familien og overvejer derfor at tage et kalk/D-vitamin tilskud. Men det skal ikke indeholde dyr!

LoneRose
Dato: 10/6 2008 13:29 | Indlæg redigeret den: 10/6 2008 13:30

Tak:)

Jeg synes bare ikke jeg bliver mæt af salat og grøntsager osv.. Hvad spiser i til frokost osv?

Gæder mig forresten slet ikke endnu fordi jeg er ved at panikke over ikke at have fundet en kjole jeg kan lide... Gisp!
Tamaswini
Dato: 10/6 2008 13:35

Åhh, er misundelig, det lyder bare som en total "lille-pige" drøm (ihvertfald for mig), det med at finde outfittet, planlægge maden osv.. :D

Of topic, hvad består menuen af? ;)
Bibbi
Dato: 10/6 2008 13:45

Luna, der står på etiketten at "Unikalk Forte" ikke indeholder stoffer af animalsk oprindelse, så den er vist go´nok ;)

LoneRose
Dato: 10/6 2008 13:53

Ja jeg har lige ændret menuen til at være 100% vegetarisk. Har ikke fortalt det til gæsterne for gider ikke høre på brok.
De havde ikke en decideret vegetar menu, men deres kok er øvet i den slags mad så jeg gav hende frit spil:) Håber hun laver en masse lækkert som vil overraske alle de kødspisere:D
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 10/6 2008 14:20

Tillykke!

Det er jo heller ikke gæsterne der bestemmer menuen. hehe :D

Det er de tunge grøntsager du skal spise flest af fordi de mætter mere. Det er alle dem der ikke er så meget vand i: gulerodder, brocoli, blomkål, rodfrugter som rødbede, selleriknold osv.. De fleste er rigtig gode til at bruge som 'fyld' i gryderetter, sovs til spaghetti eller lasagne osv sammen med de proteiner du ellers bruger i madlavningen.. og så kan du jo altid blande ærter og spinat og skære andre grøntsager småt, så du kan blande dem med risene, det gør det også meget mere spændende at kigge på :)

De mere vandholdige grøntsager er: tomater, agurker, og salater.. De er selvfølgelig også sunde, men de mætter bare ikke så meget.. :)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 10/6 2008 14:31 | Indlæg redigeret den: 10/6 2008 14:37

Til lykke med det kommende bryllup!

Jeg synes helt klart du skal følge DIY´s gode råd. Jeg ville måske også tænke lidt på kulhydrater. I stedet for almindelig pasta, så spiser jeg kun fuldkornspasta. Det smager godt og det mætter helt enormt. Jeg spiser omkring en tredjedel af den mængde som jeg plejer at spise = mindre kulhydrater! Jeg koger altid for meget pasta, for jeg kan simpelthen ikke vænne mig til at jeg kun skal lave så lidt.

Min frokost er for tiden en blandet frugtsalat(æbler, pærer, ananas, melon, blåbær, jordbær osv) med rosiner og skiftevis solsikkekerner eller græskarkerner. Dertil drikker jeg en smoothie af 2 pressede appelsiner, 1 banan, lidt ingefær og en stor håndfuld frosne bær. Det er superlækkert og det bliver man i hvert fald ikke fed af! Men jeg bliver dejligt mæt. :D

Anden yndlingsfrokost er et par skefulde hummus i bunden af et varmt pitabrød og en masse grøn salat oveni. Dertil igen en smoothie. Det mætter helt vildt, det smager godt og det er fyldt med proteiner. ;)
Tamaswini
Dato: 10/6 2008 15:01

Lyder super spændene, Lone! :D

Hvis du har lyst, skal du endligt bare fortælle mere, elsker bare brylupper! ;)
Luna_Månebarn
Dato: 10/6 2008 15:28

Luna, der står på etiketten at "Unikalk Forte" ikke indeholder stoffer af animalsk oprindelse, så den er vist go´nok

Mange tak! (Dejligt!) Dem må jeg ned at have fat i så... :D

lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 10/6 2008 16:09

Jeg tager også Unikalk Forte, men de sagde på apoteket, at man kun skulle tage dem, hvis man havde D-vitamin/kalkmangel (det har jeg så også haft). Laver samme firma ikke en udgave, som ikke er lige så stærk?
Bibbi
Dato: 10/6 2008 17:01 | Indlæg redigeret den: 10/6 2008 17:02

Jo lullu, de laver flere forskellige udgaver, også til børn :D Jeg tager iøjeblikket Forte-udgaven fordi jeg fik d-vit./kalk mangel i forb. med en operation. Vil senere skifte til den almindelige.

Luna_Månebarn
Dato: 10/6 2008 17:06

Ah... Ok. Vil spørge i Matas hvad for nogle jeg skal have. Så vidt jeg ved lider jeg ikke af mangel på noget. Er sund og rask. :)

lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 10/6 2008 18:03

Jeg fik taget en blodprøve for nogle måneder siden, og der manglede jeg d-vitamin og kalk. Min læge sagde, at hun ikke mente det havde så meget med min kost at gøre, men at det mere var fordi jeg ikke er så meget i solen. Jeg skal have taget en blodprøve igen, og så håber jeg at det er blevet bedre, også nu hvor det er blevet sommer, selv om jeg ikke kan være så længe i solen uden at bruge solcreme :)

Bibbi
Dato: 10/6 2008 18:58

Det er generelt et problem at få D-vit. nok "heroppe". Flere lande tilsætter jo osse vitaminet til fødevarer. Jeg har nu den mening at jeg hellere tager tilskud og så får "rene" fødevarer istedet.

Sider: 1 2 3 4 > >>