Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jeg tager mere og mere på

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/6 2008 18:29

Ang. olie.....

Jeg tager 2 kapsler "Green Oil" hver dag. Det indeholder omega 3, 6 og 9 - 100% vegetabilsk :)

Stine
Forum-indlæg: 188
Område: Vestjylland
Dato: 12/6 2008 20:09

okayhvor får du de kapsler henne... alle de piller med omega3 jeg har fundet er lavet af gelantine
Bibbi
Dato: 12/6 2008 20:31 | Indlæg redigeret den: 12/6 2008 20:37

Hej Stine,

De forhandles af b.la. Matas, men du kan fine dem mange steder, også online. Firmaet der fremstiller dem hedder "Live" og der står på dem at de kan anvendes af vegetarer og veganere :)
Green Oil består af 50% omega 3, 30% omega 6 og 20% omega 9, fra hørfrøolie, rapsolie og kæmpenatlysolie. Der står gelatine i ingrediens oversigten, men det er en vegetabilsk gelatine - den ser også anderledes ud end alm. gelatine, for kapslerne er uklare på overfladen.

Jeg mener jeg købte dem online hos "Duft og Natur".

lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 12/6 2008 20:49

Jeg brugte Udo's Choice før i tiden, men jeg syntes det blev lidt dyrt, så jeg gik over til ren hørfrøolie. Så holdt jeg op i en periode, og i øjeblikket knuser jeg hørfrøene selv og blander dem i min morgenmad. Jeg ved ikke om det er nødvendigt at tilsætte olie til kosten på den måde, men på den anden side skulle hørfrø jo være godt for alt muligt, så det kan vel heller ikke skade :)
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 12/6 2008 20:52

Hm, jeg rutter måske lidt for meget med 'Fri' margerinen på mine kiks, for jeg har faktisk taget 3-4 kilo på den sidste tid. Vejer 74 kilo nu, plejer normalt kun at veje 67, og var nede på 62 for 3-4 år siden, nogen tid efter jeg var gået vegan. Så jeg har faktisk aldrig vejet så meget før som jeg gør nu. Men hva' fa'en, det er jo stadig ingen vægt for en mand på 1.87, så jeg ta'r det faktisk som noget positivt. :D
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 12/6 2008 21:03

Jeg spiser 1-1½ spiseske knuste hørfrø hver dag på min morgenmad - og så bekymrer jeg mig ikke mere om det. Der står meget mere på Dansk Vegetar Forenings hjemmeside:

http://www.vegetarforening.dk/omveg/detaljer/fedtsyrer.htm

Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 13/6 2008 07:25 | Indlæg redigeret den: 13/6 2008 07:27

Bibbi:
Ang. olie.....

Jeg tager 2 kapsler "Green Oil" hver dag. Det indeholder omega 3, 6 og 9 - 100% vegetabilsk

Er du helt sikker på, at det er vegetabilsk gelatine? Jeg spurgte engang en ekspedient fra Matas, om det virkelig kunne være rigtigt. Det mente hun bestemt, og fortalte, at det var lavet af kartoffelgelatine. Det måtte jeg jo så fortælle hende, at der ikke er noget, der hedder, da kartofler ikke har nogen knogler.
Hun ringede så til producenten for at høre. Efter at være blevet sendt videre til ca. 5 forskellige personer, der ikke vidste noget om det, sagde de, at de ville ringe tilbage efter at have talt med chefen eller en eller anden. Det er nu 2-3 år siden!

Så jeg tror ikke på, at det er vegetabilsk. Hvis man ser på næringsindholdet så er proteinindholdet på 30 % (ikke helt sikker, som sagt længe siden, jeg tjekkede, men i hvert fald unaturligt højt!!). Der skal godt nok mange kartofler til at få proteinindholdet så højt op!!

Og så forstår jeg ikke helt det med omega-9. Den er jo ikke essentiel. Og omega-6 får folk i forvejen alt for meget af. Så hvorfor ikke bare nøjes med omega-3, hvis man vil tage noget som helst?
Bibbi
Dato: 13/6 2008 07:55

Hej Maria,

Der står på pakken og i deres materiale, at det er vegetabilske kapsler og at produktet derfor er egnet til vegetarer og veganere.
At du ikke kunne få et svar fra ekspedienten/firmaet undrer mig ikke, da den danske importør jo kun er importør og "bare" bruger det materiale de får tilsendt fra producenten, til markedsføring på det danske marked. De har ikke noget med fremstilling at gøre.
At man ikke kan udvinde gelatine fra kartofler, er sandt nok. Man bruger bare navnet gelatine, da det er genkendeligt og den gummi/stivelsesmasse (nærmest kartoffelmel) man udvinder vegetabilsk, efterligner det man iforvejen kender som gelatine.

Maria-diætist
Dato: 13/6 2008 08:37

Snyn:
Maria: Hvorfra ved du at man ikke behøver at spise olier, hvis man spiser 1 spsk. knust hørfrø om dagen? Det gør jeg nemlig hver morgen, for at være sikker på at få nok omega 3. Min mor er helt hysterisk med at jeg skal sørge for at få nok fedt, så det kunne være dejligt at berolige hende lidt, men det ville hjælpe en del med noget dokumentation

Jeg har svært ved at finde evidens for, at det er sundt at drikke olier. Beviset for det modsatte er til gengæld nemt at finde.
Det er sandt, at hjerte-karpatienter har gavn af n-3 fedtsyrer, fordi det fortynder deres blod og hæmmer visse oxidationsprocesser og inflammation. Men alle har jo ikke brug for et væld af disse fedtsyrer. Vi går jo heller ikke og tænker over hver en lille aminosyre, vi skal have dagligt, selv om det også er essentielt.
1 spsk. hørfrø om dagen skulle dække behovet. Det kan jeg sagtens forstå at folk tager. Hørfrø er jo super næringsrige - på meget andet end n-3. I modstæning til olien, hvor man udelukkende får fedtet...

http://www.drmcdougall.com/misc/2007nl/aug/oils.htm

http://www.pcrm.org/health/veginfo/essential_fatty_acids.html

Der er rigtig mange kilder. Mange er bøger og lægetidsskrifter. Og så er jeg i gang med en bach. i Sundhed og Ernæring. Der er lidt svært at linke til ;)
Maria-diætist
Dato: 13/6 2008 08:39

Hej Maria,

Der står på pakken og i deres materiale, at det er vegetabilske kapsler og at produktet derfor er egnet til vegetarer og veganere.
At du ikke kunne få et svar fra ekspedienten/firmaet undrer mig ikke, da den danske importør jo kun er importør og "bare" bruger det materiale de får tilsendt fra producenten, til markedsføring på det danske marked. De har ikke noget med fremstilling at gøre.
At man ikke kan udvinde gelatine fra kartofler, er sandt nok. Man bruger bare navnet gelatine, da det er genkendeligt og den gummi/stivelsesmasse (nærmest kartoffelmel) man udvinder vegetabilsk, efterligner det man iforvejen kender som gelatine.

Jeg håber da, du har ret. Det undrer mig bare stadig, at man ikke kan få et klart svar. Og så det høje proteinindhold...

Men hvis du er sikker, er det jo fint :)
lullu
Dato: 13/6 2008 10:12 | Indlæg redigeret den: 13/6 2008 10:12

Vegansociety skriver lidt om olier i maden: http://www.vegansociety.com/food/nutrition/e_fatty_acids.php

I det hele taget synes jeg de skriver nogle meget fornuftige ting, og jeg har brug deres side før.

Helse skriver også noget om olie (og andre ting), og det kan jo være en fordel for nogen at det står på dansk :)
http://helse.dk/Default.aspx?ID=1672

På samme side står der også:

En vegetarisk kost kan sagtens indeholde de næringsstoffer, som kroppen har brug for. Det kræver dog, at man er opmærksom på enkelte dele i kosten. Desuden kan en fornuftigt sammensat vegetarisk kost være en meget sund kost, da den ofte vil indeholde:

* mere frugt og grønt
* flere kornprodukter
* flere bælgfrugter
* flere nødder og kerner

Når der inddrages flere af de pågældende fødevarer og færre animalske fødevarer i kosten, vil den indeholde flere fibre, mere umættet fedt, samt mindre mættet fedt end i en dansk gennemsnitskost.

(jeg synes jeg kan huske, at der var nogen, der ville have på skrift at vegetarisk kost var sund).

Bibbi
Dato: 13/6 2008 11:36

Det undrer mig bare stadig, at man ikke kan få et klart svar. Og så det høje proteinindhold...

Men hvis du er sikker, er det jo fint

Tjaaa, Maria, 110% sikker er man vel aldrig ;) men nu har jeg fundet producenten og vil kontakte dem på mandag. Vender tilbage med resultatet.....

TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 13/6 2008 13:29

"1 spsk. hørfrø om dagen skulle dække behovet. Det kan jeg sagtens forstå at folk tager. Hørfrø er jo super næringsrige - på meget andet end n-3. I modstæning til olien, hvor man udelukkende får fedtet... "

Hvad er der mere i end n-3?

Hm, man skal jo knuse hørfrø for at få omega 3.. Men hvad med sesamfrø? og kalken der er i, bliver den ødelagt når man opvarmer dem?
Maria-diætist
Dato: 13/6 2008 15:22

DIY:

Hvad er der mere i end n-3?

Hm, man skal jo knuse hørfrø for at få omega 3.. Men hvad med sesamfrø? og kalken der er i, bliver den ødelagt når man opvarmer dem?

Hørfrø indeholder jo et utal af næringsstoffer. Både vitaminer, mineraler, fibre, phytokemikalier, antioxidanter m.fl. Jeg mente bare, at man jo får meget mere næring ved at vælge frø over olie. Og ja, de skal knuses først, men det tager jo et split sekund.

Kalk ødelægges ikke at varme. Tænk på at mælk jo også pasteuriseres, inden den må drikkes. Men sesamfrø er meget små og derfor lettere for vores enzymer at nedbryde, hvis man knuser dem først. Eller spiser tahin.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 13/6 2008 15:27

Kan man så blende hørfrøene, eller skal de knuses i en morder?.. ;)
JensD
Dato: 13/6 2008 15:31 | Indlæg redigeret den: 13/6 2008 15:37

Louise - Jeg bruger en elektrisk kaffemølle til at knuse hørfrø. Det tager 5 sekunder. Jeg købte min i Imerco for 200kr. Jeg synes det er ret billigt for jeg bruger den hver eneste dag.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 13/6 2008 15:35

Jens: må så håbe jeg kan låne min fars, ellers fortæller jeg ham det bare ikke ;)
JensD
Dato: 13/6 2008 15:40 | Indlæg redigeret den: 13/6 2008 15:40

Louise - Bagefter hælder jeg de knuste hørfrø over mine havregryn - derfor ville jeg IKKE bruge din fars kaffekværn. Kommer hørfrøene ikke til at smage af kaffe?

Maria-diætist
Dato: 13/6 2008 15:45

Du kan også bruge en peberkværn. Bedst hvis den er ny selvfølgelig ;) Så kan du bare have den fyldt hele tide og så kværne præcis den mængde, du skal bruge.
lullu
Dato: 13/6 2008 16:25

Jeg købte en krydderikværn i Kop&Kande til 15 kroner, måske har de den stadig :)

Den virker helt fint, selv om låget på den er ved at gå i stykker. Man kan sagtes bruge den uden låg, og så synes jeg stadig at det er et godt køb, især til den pris.
Sider: << < 1 2 3 4 > >>