Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jeg tager mere og mere på

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 14/6 2008 06:23

Mange tak for alle de gode links.

Og til hørfrøene. Jeg er lidt doven, så jeg køber mine knuste, det er jo også en mulighed:)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 14/6 2008 07:30

Jeg tror at hørfrøene holder sig længere, når de er hele, hvis ikke jeg tager helt fejl?
(eller også er der et eller andet godt ved at købe dem hele, som jeg lige har glemt ;))
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 14/6 2008 09:49

Mon ikke det er ligesom med eks. krydderiere, der smager af mest/indeholder mere af de sunde ting end når de har ligget kværnet i en pose i langt tid? :)
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 14/6 2008 11:09

Fedtstofferne i frøene hærder hurtigere, når man køber dem knuste. Og siden man køber dem for at få gode umættede (uhærdede) fedstoffer, mistes pointen lidt, hvis man vælger de knuste.
Alternativet er at købe knuste frø, og så snart posen er åbnet, lægger man dem i fryseren tæt omsluttet, hvor de ikke hærder så let.
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 14/6 2008 12:47

Der er vist også noget med at olien ikke kan tåle lys. Og at den bliver ødelagt af varme. Den er faktisk ret 'skrøbelig'. Jeg køber af og til nogle frø, og går bare og småspiser lidt af dem en gang imellem. Man skal tygge dem godt, ellers ryger de lige igennem uden man får glæde af olien. :)
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 14/6 2008 15:54

Tja, jeg har det sådan lidt, at det i det mindste er bedre end ingenting.
Jeg bliver slået ihjel hvis jeg larmer om mogenen, så jeg kan ikke rigtig knuse dem selv. Ligesom at jeg heller ikke kan lave smoothies om morgenen:(
Så at købe dem knuste er det bedste alternativ for mig. Med mindre man kunne knuse dem aftenen før? Eller mister de så også den gavnlige effekt?
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 16/6 2008 15:30 | Indlæg redigeret den: 16/6 2008 15:30

Jeg læste forleden at man når man bruger en kaffekværn til at knuse hørfrø med, så kan man lige knuse nogle ris før og efter så de ikke smager af kaffe og så der ikke kommer hørfrø i kaffen..hehe

Okay det er da lækkert, så er det jo meget nemt at bruge sesamfrøene i bagværk! :D
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 16/6 2008 15:38

Hehe, tror jeg vil bruge en morder, for har fundet ud af (hvilken overraskelse) at min far bliver mega sur hvis jeg bruger hans *dyrebare* kaffekværn til hørfrø.. ;)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Område: Østjylland
Dato: 16/6 2008 17:29 | Indlæg redigeret den: 16/6 2008 17:30

Jeg har kontaktet New nordic, producenten af "Green Oil":

"Det høje proteinindhold i produktet, skyldes den vegetabilske kapsel!"

Heldigvis fik jeg det svar jeg havde håbet på, men har alligevel spurgt hvad kapslen er lavet af :)
"Green Oil" ER 100% vegetabilsk.....

Bibbi
Dato: 19/6 2008 17:15

Så har jeg fået svar på hvad kapslerne er lavet af og hvorfor proteinindholdet er forholdsvis højt:

Hej

Vores produktion har nu bekræftet, at den kapsel for Green Oil, som du har, er en vegetarisk kapsel, lavet af tapioca. Der er sket det, at proteinindholdet ikke er blevet ændret på æsken, da vi skiftede fra gelatine kapsler til vegetariske kapsler. Det er sådan, at vi har ret til at bruge de æsker op, som er trykt på det tidspunkt, og at rettelserne kommer ind på næste tryk af æsker.

Jeg håber, dette besvarer dit spørgsmål.

Med venlig hilsen

Susanne Wibrand, Country Manager
NEW NORDIC MANUFACTURING APS
Tel +45 46 32 33 44
Fax +45 46 32 24 11
e-mail: sw@newnordic.com

Så skulle der ikke længere være nogen tvivl :D

JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 20/6 2008 13:07

Bibbi - det kalder jeg god kundeservice! :D
Bibbi
Dato: 20/6 2008 15:36

:D

Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 3/6 2009 20:24

Jeg trækker lige denne her tråd frem igen:
Kalypso: Det var godtnok mange kg du har tabt på så kort tid! Super flot! :)
Var det bare ved at droppe sukker og sødemidler? Eller gjorde du også andre ting?
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 3/6 2009 21:51

jeg er 22år øko veganer vejer 64,8 og er 1,77 høj har høj stof skifte højt forbrænding. Har siden jeg blev veganer varieret mellem 63 og 65,5kg da spiste køb vejet ca det samme moske af og til + 1 - 2 kg men det også max. tager 2 spk hør frå olie hver morgen inholder 57% omega 3 og 15% omega 6 og 0% omega 9
Windamor
Forum-indlæg: 696
Opskrifter: 1
Dato: 8/6 2009 20:16

da jeg begyndte at være vegetar, men jeg var nu også for tynd før.

Vegetarisk mad, der indeholder meget stivelse, kan give en uventet vægtforøgning. I hvert fald bliver folk, der skal tabe sig frarådet at spise for mange kartofler f.eks osv. Prøv at finde ud af, hvor stort indholdet af stivelse er i din kost og se, om det ikke hjælper at skære lidt ned på det.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 8/6 2009 23:16 | Indlæg redigeret den: 9/6 2009 08:27

En god kilde er dr. Joel Fuhrmans bog »Eat to Live«. Han anbefaler, at man først og fremmest spiser mange rå bladgrøntsager og anden råkost, dernæst dampede grøntsager, så kålsorter, farverige grøntsager, bælgfrugter samt alskens almindelig frugt, og endelig begrænser de stivelsesholdige grøntsager til max. 250 gram dagligt.

Eksempler på stivelsesholdige grøntsager er iflg. Fuhrman gulerødder, majs, sødkartoffel, alm. kartoffel, vintersquash, pastinak, græskar, majroer, kålrabi, kastanier, vandkastanier og yamsrødder - de sidste 3 næppe relavante for os. Iflg. foodcomp.dk er der dog ikke stivelse i gulerødder..?

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
Sider: << < 1 2 3 4