Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

D-vitamin

Sundhed

Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 30/6 2008 17:24

eftersom der ikke findes D-vitamin i nogle vegetabislske fødevare, hvad skal man så gøre? har læst at man får tilstrækkeligt D-vitamin, hvis man oholder sig i solen 15 min hver dag. kan det virkelig passe? og hvis man skal have D-vitamin tilskud er det vel også lavet af animalske produckter?
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/6 2008 17:47

Hej Pernille - og velkommen til :D

Det er et generelt problem at få D-vit. nok her i norden, uanset hvad man spiser!
Mit råd er at tage en vitaminpille hver dag, så man er på den sikre side. Jeg tager selv "Maximum". Det er Danmarks mest omfattende tilskud - indeholder udover vit. og mineraler også flere urter og ginseng. Desuden tager jeg 2 kapsler "Green Oil" for at få tilstrækkeligt med fedtsyrer (de er 100% vegetabilske) - så med de 2 præparater er der ingen fare for underskud af nogen art ;)

Knus!

Pernille
Dato: 30/6 2008 17:54

tak :D okay det vil jeg gøre, for at være på den sikre side :P er alle de piller du nævner 100 % vegetabilske? og køber man dem bare på aboteket?
Pernille
Dato: 30/6 2008 17:57

http://www.vegetarkost.dk/D_vitamin.htm kan det virkelig passe? er enormt forvirret :S
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 30/6 2008 18:40 | Indlæg redigeret den: 30/6 2008 18:41

Jeg får mit D-vitamin udelukkende via solen (ahh, også en smule gennem mælk og æg). Danmark er godt nok et nordisk land, men vi kan alligevel syntetiserer D-vitamin fra midten af april til midten af oktober.

Typisk er det rigeligt til at få dækket dit behov. Dog er ældre, børn, sengeliggende og religiøst klædte i risiko for mangelsymptomer.

Bibbi
Dato: 30/6 2008 18:59

Pernille - du kan købe Maximum og Green Oil i Matas - og sikkert mange andre steder!

M.h.t. at få D-vit. gennem mælk og æg (som Moonie nævner) har jeg ikke den mulighed, da jeg er veganer :) Desuden er min hud extremt sart og jeg er derfor ikke den store lidenskabelige soldyrker....Derfor: Tilskud!

Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 1/7 2008 03:52

Hejsa Pernille & velkommen til :D !
Check lige http://www.vegetarforening.dk/omveg/detaljer/d-vitamin.htm .
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Dato: 1/7 2008 07:44

Lækkert...

Jeg vidste ikke de udvandt det på fåreuld... Jeg agter dog at fortsætte med at dryppe d-dråber i munden på Satya, jeg ville ikke turde at undlade den del af "hendes kost" nu hvor hun ikke må komme i solen endnu, og hvor optagelsen af d-vitamin og kalk er så primært for hendes udvikling...

Hvis nogen ser nogle vegetariske/veganske udgaver af d-dråber til spædbørn, vil jeg naturligvis gerne hører om det... Umideelbart kan jeg ikke finde nogle oplysninger om det...
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Dato: 1/7 2008 10:36

Nej jeg kan desværre heller ikke hjælpe, for herovre giver man ikke børn D dråber..
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 1/7 2008 10:46

Jge tager calcium og magnesium med D-vitamin i - men jeg var af den opfattelse at det var 100 % vegetabilsk. Kan det passe at der ikke finde vegetabilske kilder til D-vitamin? Mellisa påstår at en af deres cremer indeholder D-vitamin fra avokadokerner!

http://www.med24.dk/plejeserier/mellisa/ansigtspleje/mellisa-d-vitamin-creme-50ml/product_info.php/cPath/257_198_199/products_id/3799

Moonie
Dato: 1/7 2008 14:10

D-vitamin findes ikke i vegetabilier, så nej, heller ikke i avocadokerner.

Vi kan syntetiserer det gennem solens stråler, eller spise det fra dyr, som har syntetiseret det selv.

JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 1/7 2008 17:08

Moonie - hvad så med de firmaer som påstår at deres vitaminpiller er veganske?

Jeg havde overvejet at købe fra The Vegan Society, men hvis de alligevel ikke er 100% veganske, så vil jeg da lige overveje, om jeg ikke lige så godt kan købe mine vitaminpiller på apoteket.
Bibbi
Dato: 1/7 2008 18:21

D-vitamin kan fremstilles syntetisk ;)

Moonie
Dato: 1/7 2008 22:43 | Indlæg redigeret den: 1/7 2008 22:43

Nemlig bibbi, som med alt andet : )

Men her er lige hvad jeg kunne finde i min bog (NNR 2004): "Vitamin D2 or Ergocalciferol formed by UV irradiation of ergosterol from yeast (gær) is used as a pharmacological preparation of vitamin D."

Næste sætning i bogen er dog lidt mere interessant: "The requirement for vitamin D3 can be completely satisfied by solar exposure of the skin. Experience demonstrates, however, that under our living conditions and at the latitude of the Nordic countries vitamin D deficiency may occur if the diet is devoid if the vitamin".

Dette bringer også lidt næring til bålet om hvorhvidt vi mennesker er kødspisere eller ej? Det kan jo hævdes at mennesker der bor meget nordligt, som fx. nord-Norge, Island og Grønland ikke kan syntetiserer D-vitamin i ret stor grad og derfor er den eneste måde de har kunne overleve på, har været at spise fisk.

Hvis nogle af de engelske ord drille, så kan jeg anbefale: http://www.ordbogen.com
Og hvis nogen skulle være interesseret i bogen: http://www.bogpriser.dk/isbn-9789289310628/

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Dato: 2/7 2008 18:47

Hm, virker lidt fjollet at putte UV-filter i D-vitamin creme... :-S

Altså, man fjerner muligheden for at lave D-vitamin selv, og tilfører samtidig noget D-vitamin kunstigt. Men OK, hvis man er bange for at få rynker af sollyset, så er det måske måden at gøre det på.
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 3/7 2008 21:02

Det er jo også for ikke at få hudkræft at man tager solcreme på :)
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Dato: 4/7 2008 01:36

Minder mig om en interessant kurve jeg lige så på en side om UV-lys til krybdyr:

Der er åbenbart en hårfin ballance imellem hvornår UVB er DNA-skadeligt, og hvornår det er D3-vitamin-gavnligt. Sollys ligger lige præcis der hvor det skal i bølgelængde, så det ikke skader DNA, men alligevel danner D3. Det er ikke sikkert solarier er så perfekte. Så jeg tror ikke at sollys udgør nogen stor risiko, hvis man ikke er overdrevet meget i solen eller har unormalt følsom hud. Det skulle da lige være fordi ozonlaget er for tyndt... :-/