Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Mild slankekur/opstramnings kur?

Sundhed

Sider: 1 2 3 4 > >>
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 7/7 2008 20:44

Ja, jeg ved ikke om det er den rigtige tråd jeg skriver i, men ellers må I sige til ;)

Nu er der så det problem at jeg tror jeg lever for godt. Hvordan det? Jo, den kære og berygtede mave-delle har vokset sig lidt for stor og stærk -og selvom jeg elsker at lave joke's med den (læs: delle-talk osv.), ja så må jeg indrømme at den ikke just begejstre mig..

Jeg tror mine syndere er for meget sukker (læs: jeg har en del søde tænder, faktisk en hel mundfuld), og for meget fedt, men er der ikke nogen der kan komme med nogle tips til en sundere kost?

Min kondi er ca. minimal lille, jeg hader alt form for sport, især det med en boldt, og kondien er for dårlig til løb (samt at det er irriterende at løbe UDEN mål).
Jeg er desuden virkeligt KLODSET, så cykling er bandlyst: tjaa, er der nogen ikke-holdsport der kan dyrkes for 0 kr. tilbage?

Skal siges at der er tendens til fedme i min familie, så det skal til at være nu vanerne skal ændres!

Hvis der er mere i skal vide for at give bedre råd, så sig til ;)

På forhånd tak for hjælpen.. :D
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/7 2008 06:22 | Indlæg redigeret den: 8/7 2008 06:24

Som jeg er inde omkring i tråden Oh What A Wonderful World kan jeg stærkt anbefale en rask gåtur i friskt tempo. På med et par gode sko og så derudaf, så man sveder og bliver lidt forpustet. Det er ukompliceret, koster intet, kan gøres alle steder og i stort set al slags vejr, man gør noget godt for sig selv, får frisk ilt i lungerne, ser dyreliv, natur, mennesker, himlen, farver, dufte osv. osv. :).
Og så har man det super dejligt, når man kommer tilbage.
Derforuden må du prøve at skrue lidt ned for det søde/fede :(.
Familietendens til buttethed plejer at bunde i skæv kost og manglende bevægelse.
Så på med skoene, Tamaswini, og derudaf !!! ;)
Tamaswini
Dato: 8/7 2008 07:02

Har du nok ret i ;)

Kunne være jeg skulle prøve det, måske kunne nogle gåture hjælpe på min ikke-eksisterende kondi?
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 8/7 2008 10:12

Ja det kan sagtens hjælpe på din kondi at få nogle gode gåture, bare på niveauet over slentre...

Jeg har tabt mig 17 kg den sidste måned, så mangler kun 6 kg før jeg når min "før graviditets vægt"
Jeg må ikke træne endnu, men frygter da lidt at det bliver nødvendigt at skulle lave mavebøjninger for at dejklumpen bliver strammet nogenlunde op... Da jeg på ingen måde er særlig sporty, men plejer at have en okay kondi fordi jeg cykler og går ret meget (dog mest for at komme fra A til B)

Kvinderne i min familie er MEGET overvægtige, men mellem os er det bestemt ikke gulerødder de er blevet tykke af... Det er vel ikke for sjov at jeg er den eneste der ikke er?

Jeg sætter min lid til at jeg bliver fit, ved at amme og slæbe rundt på Satya og gå ture med bæreselen på eller barnevognen (damn det er hårdt op d bakke)
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 8/7 2008 14:18

Jeg hørte engang, kan ikke huske hvor, at det er langt vigtigere for overvægt, om du spiser for mange kalorier, end om hvor meget motion du dyrker. Det kunne jo tyde på, at det er de søde tænder du skal tale med først og fremmest.

På den anden side er manglende motion faktisk værre end overvægt, hvis vi lige ser bort fra den kosmetiske side af det. Jeg har selv altid været tynd, som barn og ung var jeg ligefrem mager. Derfor troede jeg længe, at jeg var så heldig at jeg ikke skulle dyrke motion. Men så let skal jeg åbenbart ikke slippe. Jeg trøster mig med, at jeg cykler de fleste steder hen. Næste projekt er astanga-yoga, som i hvert fald giver god kondi.

Er du virkelig sukker-junkie? Der er de sidste år mange - især i Sverige og USA - som har talt om, at et højt sukkerforbrug er en afhængighed på linie med tobak og alkohol. Hvis det er sådan du har det, er du nødt til at tage det alvorligt, og decideret afvænne dig selv. En god bog er "sig mig hvad du spiser" af Jonna Deibjerg. Du kan bestille den på biblioteket, eller gå ind på bibliotek.dk og bestille den hjem til dit lokale bibliotek.
Tamaswini
Dato: 8/7 2008 16:56 | Indlæg redigeret den: 8/7 2008 16:57

17 kg, på en måned? GODT gået, Polly! :D

Så må jeg nok hellere komme igang, for alle på mins fars side af familien er "runde" ink. min mor, så jeg er bange for at hvis jeg ikke kommer igang så rammer det også mig..

Ja Marianne, jeg er bange for at jeg nok er en smule sukker-junkie.. Jeg vil lige kigge på den bog når jeg kommer hjem fra et familie besøg i KBH, for det lyder som en god ide ;) Jeg synes bare at det kan være svært at komme igang med sport (især når jeg ikke er til holdsport), men det er nok mest en masse undskyldninger jeg selv kommer i tanke om der bremser mig.

TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 8/7 2008 19:09

Jeg har også været en sukkerjunkie, men har altid dyrket meget motion så har ikke mærket særlig stor forskel på kroppen, andet end humørsvingninger.. Og så var der en periode på næsten to år hvor jeg ikke dyrkede motion, og der mistede jeg mine muskler og fik lidt mere fylde på maven. Det var ret sjovt at prøve i starten, hehe. Men når man godt kan lide at være i god form og føle sig stærk og frisk, så kan det kun anbefales at dyrke motion :)
Jeg selv kan godt lide at danse, det kræver ikke mere end en god cd' og du behøver ikke at danse helt vildt, alt motion er bedre end ingen motion.
Lige for tiden der er jeg i gang med at prøve træningsdvd'erne min mor har fået med sit iformblad.. Så i går var det yoga, og forleden noget pilates. Og så har jeg en chai-chi som jeg købte i Mexico med noget kornflakes (mangler desværre 2'eren og 3'eren øv..) Jeg har også været ude og løbe i år, men der var min kondition ikke så god.. Såe, det blev ikke så fedt resultat.. Udover det laver jeg nogle mave, ryg, arm og ben øvelser for at opbygge muskler igen :)
I fx pandekager der behøver man ikke sukker, banan og krydderier er godt! :) Hm, og frugt generelt er jo 10x sundere end slik!! :D Det kan godt være der er mange kulhydrater i, men der er også mange vigigtige vitaminer og mineraler som kroppen har brug for.
Du kan lave en smoothie om morgenen, med frugt jeg bruger for det meste banan og frosne jordbær eller hindbær.. Når jeg laver uden banan putter jeg to 'kugler' frossent spinat i :) Når jeg spiser det som et måltid laver jeg ca.6 deciliter, ud af det er 1½ vand eller juice for at gøre arbejdet lidt lettere for stavblenderen..

Du kan jo også prøve at spille batminton eller noget andet med dine venner, eller benytte varmen som undskyldning for at svømme lidt :)
http://www.gomotion.dk/ på denne side er der nogle gode træningsøvelser :)
Ellers kan du bare søge på nettet efter nogle ideer. Hm, kan du huske nogle motionsformer du godt kunne lide da du var yngre?
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 8/7 2008 19:11

Og så en MEGET enkel ting som er vigtig, at spise fuldkorn i stedet for hvidt brød, pasta, ris, det er bare tom energi uden at kroppen får særlig meget næring eller bliver mæt af det, det er derfor man kan spise så meget.. Det smager lidt anderledes i starten men nu synes jeg det smager meget bedre!
Tamaswini
Dato: 8/7 2008 20:51

Lyder ret simpelt, tror jeg vil prøve det, men er på ferie nu, så vil kigge på det når jeg er hjemme ;)

Problemet er nok at jeg aldrig rigtigt har dyrket motion.. :(

Overskudet om morgenen rækker kun til at klaske noget hurtigt samme, altså at tage noget ud af skabet..
Kilroy
Dato: 9/7 2008 04:01

DIY, du har helt ret i det med fuldkorn og frugt.
Jeg starter tit dagen med fedtfattig yoghurt med enten bær, frugt, speltflakes eller muesli i. Frisk frugt. Rugbrød med ost eller bønnepostej eller lignende på. Masser af te plus evt. juice/vand. Desuden elsker jeg tørrede abrikoser som snack i stedet for slik og chokolade. Nu er jeg også heldig kun at have en enkelt sød tand (kun til chokolade eller lakrids indimellem), har aldrig brudt mig om kager/småkager (bare tanken om flødeskumslagkage kan få det til at vende sig i mig ;).
Føler jeg mig fristet af et-eller-andet, tænker jeg på, hvor meget motion, jeg skal lave for at forbrænde "fristelsen", og mange gange hopper jeg så over, for det er bare ikke det værd - så hellere vente med at "synde" til det er noget RIGTIG lækkert, jeg fristes af........
Tamaswini
Dato: 9/7 2008 08:11 | Indlæg redigeret den: 9/7 2008 08:14

Hehe ja det er så heller ikke flødeskumskager der frister -de er altså en smule vamle ;)

Men DIY det yoga for begyndere ser nu ret godt ud -altså dvd'n :D
Tamaswini
Dato: 9/7 2008 18:38

Ja, jeg har så været med min moster i et fitnes-center (hun skulle til en slags masage) og fik alt i alt roet, cyklet og løbet lidt over 9 km.! Var virkeligt stolt bagefter ;)

Har så ødelagt lidt af det sunde med 2 stk. chokolade, men ellers har jeg faktisk været sund idag, surprise :D
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Dato: 9/7 2008 19:03

Wow, sejt :D

Det plejer at give en rigtig god fornemmelse..

Tror ik de 2 chokolade gør så meget, værdien af at yde sådan en indsats er 1000 gange mere værd..

Big Up Tamaswini, du er sgu sej :D
Tamaswini
Dato: 9/7 2008 19:38

Mange tak Pawa, ja, det giver bare en vildt dejlig følelse bagefter :D

Af en eller anden grund kan jeg kun løbe ca. 100 meter udenfor løbebåndet før det er pausetid, men det er ligsom noget andet når kalorie-forbræningen + fart + antal meter der er løbet kan ses for så er motivationen højere. Og så hjælper tv en del på det (man kunne endda skifte kanaler!) :)
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 9/7 2008 22:31

Haha, jeg har osse taget på her på det sidste, og synes det er lidt sjovt, fordi jeg altid har været tynd som en pind. Jeg er også temmelig glad for sødt, og har frådset med Naturli' sojakakao og rapsolie i maden og magerine og sukkersødt musli osv. Jeg cykler en del, og så tænkte jeg bare på sukkeret som brændstof, og at alt var fint så længe man ikke fik mere end man brændte af. Men her på det sidste har jeg nok alligevel fået en del mere end jeg brugte, ups... :-P Såhhh, jeg er faktisk begyndt at frådse lidt mindre med kakao og olie. Ikke at det gør noget for en størrelse som mig at ta' lidt på, men altså, det skal jo heller ikke bare fortsætte i den retning. :)

Du må da ha' lært at cykle lidt! Hvis jeg boede derovre west-'å, så skulle jeg nok få taget nogle cykelture rundt i landskabet, der er meget federe natur med herlige krybdyr derovre, end her i nærheden af Århus! :D
Kilroy
Dato: 10/7 2008 03:00

Det lyder godt, Tamaswini, at du er kommet pænt igang :D, og det er nemlig rigtigt, man har det altså super dejligt bagefter (lidt lissom at holde op med at slå hovedet ind i en betonmur - ej, just joking :)). Nu kan det jo godt være, du bliver lidt øm hist & pist de næste par dage, men det er jo kun de første få gange, man starter på en ny fysisk aktivitet.
De par stykker choko gør vist ikke den store forskel, så længe det var to tern og ikke to plader ;).
Keep up the good work !!!
Tamaswini
Dato: 10/7 2008 09:01 | Indlæg redigeret den: 10/7 2008 09:03

Mange tak, nu er jeg så nød til at finde noget motion at lave derhjemme i det mørke jylland -eller tigge om at mine forældre vil betale et kort til motionscentret i Skjern (eller ønske mig det i fødselsdagsgave, engang i oktober).. ;)

Ja, jeg burde cykle, men min klodsethed er i vejen. Samt min fobi for hunde, der er nogle der løber frit omkring (fordi deres ejer ikke kan finde ud af at passe på dem, det kan ikke være meningen at 2 hunde bare ligger på vejen!), ja jeg ved det er en omgang dårlige undskyldninger :)
Mine forældre prøver at få mig til at cykle, så hvis jeg nu begyndte, ville jeg have tabt min stædige kamp om ikke at cykle -indrømmer gerne, at den undskyldninger er endnu dårligere end de andre.

Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 10/7 2008 09:23

LOL! Ja, det er dejligt med nogle dårlige undskyldninger, især når man godt selv kan se de er dårlige, haha!! ;)

Det med hundene kan jeg faktisk godt lidt forstå. Jeg blev engang bidt af netop sådan en hund der bare sad løst midt på vejen hvor jeg cyklede. Så den undskyldning var jo faktisk ikke helt fjollet. Og det er en rigtig møgsituation, for man kunne godt melde det til politiet og klage, men det medfører muligvis at hunden bare bliver aflivet... :( Jeg ringede selv til politiet da den samme hund var efter mig for anden gang, dog uden at fange mig. Og så fik den mundkurv på i nogle dage efterfølgende. Men kun i nogle få dage, så var den væk igen. Nu kører jeg en anden vej (det er på vej til job), så nu ser jeg ikke mere til den, så jeg ved ikke hvad der er sket.

Hm, det var vist ikke ligefrem en historie der hjalp på cyklelysten, doh!
Tamaswini
Dato: 10/7 2008 14:04

Hehe nej, den hjalp nok ikke lige så meget.. ;)

Men en dag om ikke så længe er jeg nok nød til at revudere min cykel og jegs hadforhold, og se om det ikke kan vendes til kærlighed..
Nu må vi se :D
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Dato: 10/7 2008 15:25

Lige et råd ang. søde tænder fra min side. Jeg har haft god succes med tea. Fx. mandeltea smager fuldstændig som marcipan, derudover er der chokoladetea og lakridstea og mange flere slags. Og en varm kop tea er nu engang noget kun sundere end diverse former for slik og kage :-)
Sider: 1 2 3 4 > >>