Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

TILBUD: GRATIS kostvejledning!

Sundhed

Ildflue
Forum-indlæg: 252
Område: KBH
Dato: 14/4 2010 09:07

Sammen med 4 andre, skal jeg lave et kostvejledningsforløb. Det er i forbindelse med mit studie Ernæring og sundhed. Jeg er færdiguddannet om ½ års undervisning, lidt praktik + opgave, de 4 andre er færdige om under 2 måneder + opgave. (Jeg er lidt "bagefter" dem pga barsel).

Vi skal vejlede en person, hvor forebyggelse kan være relevant at arbejde med. Det kan være en person der på grund af forekomst af overvægt eller fedme, type IIdiabetes, hjertekarsygdom, osteoporose eller andre forhold ønsker vejledning i forhold til evaluering/ændring af sin kost.

Jeg regner ikke med, at være så heldig, at finde en der er aktiv herinde, som lever op til ovenstående. Da de aktive på dette forum dog generelt interesserer sig meget for sundhed, også andres sundhed, kan det være at du har en mor, farbror, mormor, veninde eller lignende, som du synes kunne have brug for lidt hjælp. Personen skal selvfølgelig også selv være interesseret.

Det ville helt klart være en fordel hvis personen bor i nærheden (eller i) København.

Vejledningerne vil være 100% gratis, og meget professionelle. Vi har dog ikke autorisation og kan derfor ikke udskrive supplerende medicin (kan være aktuelt ved eks type 2 diabetes). Vurderer vi at "problemet" er større end hvad vi er i stand til at gøre noget ved udelukkende med kost (evt motion), så vil vi henvise vedkommende til en uddannet diætist eller en anden fagperson. Er vi usikre på noget, har vi to professionelle vejledere, tilknytte vores studie, vi selv mødes med løbende under forløbet.

Vi er selvfølgelig omfattet af tavshedspligt. Personen vi vejleder vil være anonym i den opgave vi skriver over vejledningen, og opgaven vil ikke være tilgængelig for andre end de der skal rette/vurdere den.

Vejledningen vil bl.a. indeholde

- Vurdering af personens aktuelle helbredssituation
- Hensyntagen til eventuelle specielle krav til kosten, f.eks. pris, indkøbs- og tilberedningstid, religion, kultur mv.
- Kost- og fysisk aktivitetsregistrering
- Beregning af energibehov
- Kostvurdering af indtag (makro- og mikronæringsstoffer, måltidsfordeling) i forhold til behov
- Kostforslag for 3 dage

Meld endelig tilbage snart. Vi regner med at vejledningen vil finde sted i slutningen af uge 16 eller i uge 17 (også alt efter hvornår vores frivillige kan...)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 14/4 2010 09:29 | Indlæg redigeret den: 14/4 2010 09:36

Æv, jeg kunne faktisk godt bruge noget vejledning, men falder nok ikke helt inder under nogle af kategorierne ;)

(bortset fra det kender jeg en, som ville være et godt emne, men spørgsmålet er om vi kan få ham lokket helt til København...)
Ildflue
Dato: 14/4 2010 09:38

Man skal være i risikozonen for at få en livsstilssygdom - eller have én.

Men man skal nu ikke være ked af ikke at fald ind under ovenstående :)

Men du må gerne sende mig en mail/besked herinde, hvis du vil have noget "almindelig" vejledning. Jeg svarer gerne på spørgsmål. Det bliver dog ikke noget nær så omfattende som ovenstående. Det har jeg desværre ikke mulighed for... Men ellers kan du oprette en tråd om det. Der er jo en del herinde der har en meget stor viden om ernæring...
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 14/4 2010 09:45

Det kan godt være jeg skriver til dig, har nemlig lige et par spørgsmål... og så har jeg lige sendt det her videre, fordi jeg kender én som passer fint ind i kategorierne og som også gerne selv vil have lidt hjælp til forebyggelse, så jeg håber han er interesseret :)
Skipper Skræk
Forum-indlæg: 1232
Opskrifter: 1
Dato: 14/4 2010 09:47

Så kan man jo spørge indtil hvor meget livsstilssygdomme egentligt dækker over. Iflg. Syre/base teorien og tilhørende ærede læger er det jo nærmest alle sygdomme.
Ildflue
Dato: 14/4 2010 10:01

Ja. Livsstil har indflydelse på udviklingen af virkelig mange sygdomme. Vi er mest interesseret i ovennævnte, da det er dem vi har størst viden om. En meget speciel og sjælden kronisk sygdom man har fået pga arv/gener er det begrænser hvad vi kan gøre med kost, og hvor godt et overblik vi har over sygdommen ikke mindst.

Det er væsentligt at man forebygge sygdommen og/eller udskyde indtrædelsen af følgesygdomme/komplikationer ved at lave ændringer i livsstilen (kost, motion osv).

20 kg overvægt, og et tilfælde af type 2 diabetes i familien er f.eks. en glimrende "case"...
Ildflue
Dato: 21/4 2010 18:03

Så er det sidste chance.
Jeg skal vide i morgen, ved middagstid, hvem der skal være vores såkaldte case person.

Så hvis nogen vil udnytte denne chance for at tilbyde en bekendt gratisk kostvejledning, så skynd jer at poste et indlæg!
DBC
Forum-indlæg: 33
Dato: 21/4 2010 22:34

Jeg har sendt en PM.
Vil hellere holde det lidt privat, når det nu ikke er mig selv den er gal med...