Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvordan tackler I allergi på en vegetarkost?

Sundhed

cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 21/10 2008 16:48

Hejsa

Jeg vil blot gerne høre hvordan dem af jer der har en eller flere allergier forener det med vegetarisk eller vegansk kost.

Personligt har jeg måttet vinke farvel til vegansk levevis hvilket jeg er virkeligt ked af. Meget!
Men jeg forsøger da at tænke positivt og fokusere på muligheder frem for begrænsninger for det er helt klart min overbevisning at sådan skal man helst gribe livet an.
Jeg har alvorlig soja/bælgfrugt-allergi og når man har det har man også allergi for jordnødder da det jo også er en bælgfrugt.
Jeg har voldsom allergi for amarant og torskefisk kunne man se i blodprøverne som man tog på det tidspunkt - og dengang havde jeg altså aldrig spist de to ting.
Jeg har græsallergi så der er krydsallergi med en del. Det er især appelsin der volder mig problemer.
Men også en række andre ting. Især nødder. Men dem kan jeg så klare hvis jeg skolder dem eller rister dem.
En del eksotisk frugt tåler jeg helelr ikke. Men det gør mig ikke så meget da det efter min opfattelse ikke er lig den bæredygtige tanke at spise det (i det daglige).
Æg er jeg ikke allergisk for jf. den måde man måler for i den medicinske verden men både læger og alterantive behandlere er helt enige om at jeg skal undgå det da jeg kaster op og får mavekramper af det.
Så det er ekstremt svært med min kost synes jeg. Men jeg gør mig stor umage. Min mave fungere dårligt må jeg erkende. Men jeg får desværre også meget medicin pga. medfødt sygdom og mén efter alvorlige ulykkestilfæde.

Nu lider min datter så af krydsallergi overfor birkepollen og får en masse udslæt ved at spise tomater og hun får kløe i munden ved at indtage en række eksotiske frugter. Æble og pære skal hun undgå har vi fået at vide. Hun kan kun tåle nødder hvis vi skolder dem eller rister dem men vi ved jo ikke om man ideelt set bør undgå dem.
Vi har ikke haft succes til at få hendes hud fri af knopper. Og det skal bemærkes at alle sæber, shampoo og vaskepulver m.v. er øko eller biod. Og det samme er mad og drikke i 90 - 95% så vi gør alt for at hun ikke får grimme E-numre og tilsætningsstoffer.
Vi har ikke prøvet udelukkelsesdiæter. Der er jo mange ting som man kan have krydsallergi med hvis man som hun er allergisk overfor birkepollen. Det er jo en sej omgang. Har nogen erfaring med det - med et vegetarisk/vegansk barn?

Hvad er jeres erfaringer med at leve på en vegetarisk/lakto-vegetarisk kost eller andre former for grøn kost og få jeres behov dækket når I har allergi?

Har I gode råd? Eller tips - lige fra mht. madlavning til hvad man skal være opmærksom på eller hvor man kan søge hjælp.
Tager I tilskud?

CH
Cyrene
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/10 2008 08:54 | Indlæg redigeret den: 22/10 2008 08:57

Jeg har høfeber og kan ikke tåle specielt mange rå frugter, men tåler dem glimrende hvis de er blevet opvarmet... Æbler er det der helt sikkert er værst, det er total NO GO i rå tilstand og jordnødder SKAL være ristet.... Nu har jeg så sjovt nok aldrig været begejstret for nogle af delene ;)

Og faktisk kan jeg bedre lide grønsager end frugt....

Mælk kan jeg velsagtens tåle, men har aldrig drukket det andet end i mad eller kaffen...
Det danner mega meget slim, men det er vist ikke allergi, men bare en naturlig reaktion...

OG hvem kan tåle mange æg... De der tror sikkert at reaktionen i maven er normalt fordi de putter en masse andet skidt derned.... Så diverse maveprobs er daglig dag....
AnjiAizac
Forum-indlæg: 3
Dato: 24/10 2008 18:06

de fleste nødder & tørrede frugter har desværre svampe på sig,
ofte derfor at allergikere ikke tåler dem og at dyppe dem i
kogende vand gør dem tålelige...

jeg har fanget mig noget kryds-allergi overfor bl.a. kirchebær.
Men jeg bemærkede at jeg KUNNE spise VILDE kirchebær,
plukket fra et vildt kirchebærtræ i en mark i smørum.
Der hændte faktisk det stik modsatte end allergi ved at spise dem
Jeg blev top frisk af dem og fik en masse energi.

mht allergi overfor vegansk mad / soya... så er det lidt det samme?
Prøv f.ex. Bonsoys luksus BIODYNAMISK soya-mælk;
ellers er der jo det at man kan rense & lægge mandler i blød,
hvorefter de smuttes og blændes med lidt vand.... til mandelmælk.
Det smager supergodt og er supersundt.
Solsikke-frø / Nødder osv er også en mulighed at lave "mælk" af

Hirsegrød & Boghvedegrød smager godt med mandelmælk over.
Havregryn og kornflakes kan også spises m mandel / solsikke-mælk

Man skal bare ikke opgive, der er masser masser af alternativer,
der både smager kanongodt og er vildt sundt ;-) ;-) bedre faktisk!

cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Dato: 24/10 2008 22:04 | Indlæg redigeret den: 24/10 2008 22:05

Hej

Jeg forsøger at støtte mig allermest til Eva Lydekings mange bøger og Rie Møllers - er der nogen der har erfaring med deres bøger om allergi? Jeg synes de virker rigtig gode i det store og hele. Især fordi de går ind for vegetarisme. Det er jeg da meget glad for.

Ellers så har jeg læst en del i Ellen Møllers bog blandt andet.

Jeg ved ikke helt hvad næste skridt skal være for mit eget vedkommende: Rotationsdiæten eller udelukkelsesdiæt.

Jeg har læst Edith Moes bog om roatinsdiæt og udelukkelsesdiæt hvor man så gradvist provokere er jo beskrevet i adskillige bøger.
Jeg vil gerne høre om erfaringer med begge dele?

Når det gælder at få opskrifter til en skånsom kost hvor de allergener jeg allerede nu har fået udelukket vha. læge og hospital så er det jo bare om at låne en hel masse kogebøger og få fundet nogle gode erstatninger men jeg synes da bestemt ikke det er let. I forhold til gerne at ville leve så grønt som muligt gør det da bestemt vanskeligere at få dækket sine behov når en hel række gode fødeemner bliver sorteret fra.

Der er også en lang række kogebøger og opskriftshæfter til allergipatienter - tit er hver titel målrettet en bestemt allergiform eller de oftest forekommende.

Jeg er helt enig i at man skal gå efter de reneste råvare fordi de som regel muliggør at man lettere kan tåle en given fødevare. Men jeg har faktisk eksempler på at det ikke altid bare er så enkelt. Desværre.
Jeg lider jo af voldsom soja-allergi og det betyder at jeg ikke kunne leve vegansk. Så måtte jeg til at indtage mejeriprodukter. Når jeg så fik en capucino med mælk på en cafe eller en moccahino blev jeg syg og forstod jo ikke hvorfor. Allergilægen kunne hurtigt fortælle at det er fordi at konventionelle køer spiser masser af soja-kager som jo går direkte i mælken. Logisk nok!
Så jeg holdt mig til økologisk og biodynamisk mejeriprodukter som vi jo bestemt også foretrækker herhjemme. Men så efter et stykke tid var den altså gal igen. Det var blevet sommer. Op til allergilægen igen. Forklaring: du lider af græsallergi og nu spiser køerne der er så heldige at være økologiske masser af denne så derfor får du mavekramper af den.

Jeg har alt i alt tit maveproblemer. Mavetarmlægerne kan ikke rigtigt finde en årsag men peger på min voldsomme allergi de kan se i blodprøverne og forhøjede infektionstal igen og igen. Så vi leder altså med lys og lygte efter hvad der tricker min mave eller rettere sagt mave- og tarmsystem.
Jeg vil helt sikkert opsøge en ernæringsteraput når det bliver muligt og jeg kan finde den rette for mig.

Tæker da meget på om den mælk bare skal skrottes og hvad så når man heller ikke kan indtage æg og bælgfrugterog amarant?
Så lige nu holder jeg mig til et råd om at spise øko. elelr bio. syrnede mælkeprodukter.
Jeg ville gerne prøve at gå over til gedemælksprodukter men kan ikke købe dem her i Sydvestjylland så vidt jeg selv kan finde frem til.
Har nogne prøvet at gå over til gedeost og den slags? Er det bedre for fordøjelsen og velværet? Og hvor køber i det?
Og hvorda mht. fåremælk og -ost? Hvad er erfaringerne med det?
Jeg synes litteraturen er meget positiv i forhold til det.

jeg er skrevet op til en laktose-intoleranstest. Den skulle jeg have haft lavet i foråret men så kom strejken.

Allergi er altså ikke lige det emne jeg har dyrket mst må jeg blankt tilstå. Jeg har bare forventet at kroppen sagde ja tak med glæde når jeg nu bød den gode og sunde sager overvejende. Mon ikke mange har det sådan.
Jeg synes allergi er dybt frustrerende og kommer i vejen for mit ønske om at leve så grønt som jeg gerne vil. Det er jeg da ked af. Hej

Jeg forsøger at støtte mig allermest til Eva Lydekings mange bøger og Rie Møllers - er der nogen der har erfaring med deres bøger om allergi? Jeg synes de virker rigtig gode i det store og hele. Især fordi de går ind for vegetarisme. Det er jeg da meget glad for.

Ellers så har jeg læst en del i Ellen Møllers bog blandt andet.

Jeg ved ikke helt hvad næste skridt skal være for mit eget vedkommende: Rotationsdiæten eller udelukkelsesdiæt.

Jeg har læst Edith Moes bog om roatinsdiæt og udelukkelsesdiæt hvor man så gradvist provokere er jo beskrevet i adskillige bøger.
Jeg vil gerne høre om erfaringer med begge dele?

Når det gælder at få opskrifter til en skånsom kost hvor de allergener jeg allerede nu har fået udelukket vha. læge og hospital så er det jo bare om at låne en hel masse kogebøger og få fundet nogle gode erstatninger men jeg synes da bestemt ikke det er let. I forhold til gerne at ville leve så grønt som muligt gør det da bestemt vanskeligere at få dækket sine behov når en hel række gode fødeemner bliver sorteret fra.

Der er også en lang række kogebøger og opskriftshæfter til allergipatienter - tit er hver titel målrettet en bestemt allergiform eller de oftest forekommende.

Jeg er helt enig i at man skal gå efter de reneste råvare fordi de som regel muliggør at man lettere kan tåle en given fødevare. Men jeg har faktisk eksempler på at det ikke altid bare er så enkelt. Desværre.
Jeg lider jo af voldsom soja-allergi og det betyder at jeg ikke kunne leve vegansk. Så måtte jeg til at indtage mejeriprodukter. Når jeg så fik en capucino med mælk på en cafe eller en moccahino blev jeg syg og forstod jo ikke hvorfor. Allergilægen kunne hurtigt fortælle at det er fordi at konventionelle køer spiser masser af soja-kager som jo går direkte i mælken. Logisk nok!
Så jeg holdt mig til økologisk og biodynamisk mejeriprodukter som vi jo bestemt også foretrækker herhjemme. Men så efter et stykke tid var den altså gal igen. Det var blevet sommer. Op til allergilægen igen. Forklaring: du lider af græsallergi og nu spiser køerne der er så heldige at være økologiske masser af denne så derfor får du mavekramper af den.

Jeg har alt i alt tit maveproblemer. Mavetarmlægerne kan ikke rigtigt finde en årsag men peger på min voldsomme allergi de kan se i blodprøverne og forhøjede infektionstal igen og igen. Så vi leder altså med lys og lygte efter hvad der tricker min mave eller rettere sagt mave- og tarmsystem.
Jeg vil helt sikkert opsøge en ernæringsteraput når det bliver muligt og jeg kan finde den rette for mig.

Tæker da meget på om den mælk bare skal skrottes og hvad så når man heller ikke kan indtage æg og bælgfrugterog amarant?
Så lige nu holder jeg mig til et råd om at spise øko. elelr bio. syrnede mælkeprodukter.
Jeg ville gerne prøve at gå over til gedemælksprodukter men kan ikke købe dem her i Sydvestjylland så vidt jeg selv kan finde frem til.
Har nogne prøvet at gå over til gedeost og den slags? Er det bedre for fordøjelsen og velværet? Og hvor køber i det?
Og hvorda mht. fåremælk og -ost? Hvad er erfaringerne med det?
Jeg synes litteraturen er meget positiv i forhold til det.

jeg er skrevet op til en laktose-intoleranstest. Den skulle jeg have haft lavet i foråret men så kom strejken.

Allergi er altså ikke lige det emne jeg har dyrket mst må jeg blankt tilstå. Jeg har bare forventet at kroppen sagde ja tak med glæde når jeg nu bød den gode og sunde sager overvejende. Mon ikke mange har det sådan.
Jeg synes allergi er dybt frustrerende og kommer i vejen for mit ønske om at leve så grønt som jeg gerne vil. Det er jeg da ked af.
Måske det engang kan vendes til noget godt at jeg nu bliver tvunget mig til også at sætte mig ind i dette stofområde fagligt.
Men jeg er da bitter på mine forældre der har fyldt mig med dårlig mad lavet på halv- ohelfabrikata især og masser af steg, sauce og så var kartofler i centrum. Det samme var squash, jolly cola, jolly time, Fun Light og regnbueis når det skulle være festlig og masser af friture mad og gammeldagsretter i bedste Gris på gaflen stil! Mine forældre røg cigaretter som to skorstene, bød aldrig min søster eller mig på frugt og sådan kan jeg blive ved og ved. Men nej, det var da afgjort ikke for at at volde os ondt. Slet ikke. Det var bare manglende omtanke i svær grad. men hvor er jeg ked af det og ærgerlig.
Så alt i alt tackler jeg vist allergi rigtig dårligt. Og det gør nok ikke min situation bedre. Man kommer klart længst med positiv tænkning.

VH
Cyrene