Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kosttilskud eller ej?!

Sundhed

cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 26/10 2008 01:09

Hejsa

Ja jeg sad jo og rodede inde på DSGnet som jeg rimeligvis er glad for at bruge og får input, viden og stof til eftertanke fra så jeg til stadighed må undersøge nye aspekter at livet og hvordan det leves og bør leves.

Jeg har en fornemmelse af at der her på formummet tit er en eller anden lille debat kørende inddirekte om hvorvidt man skal tage kosttilskud eller få ens behovdækket via ens kost.

Det ville jo have været super hvis jeg så havde fundet et kanon godt indlæg der belyser emnet fra flere sider af og går i dybden med det.
Men det har jeg let ikke.
Kun et lille indlæg der i korte og præcise ord fortæller at dem og dem de skal altså værsgo og købe kosttilskud og indtage disse for deres eget bedste.

Jeg har også den oplevelse af at flere medlemmer af Vegetarkontakt gerne indtager kosttilskud men der vist ingen tvivl om at meningerne er delte. Så lad os prøve at tage en stille og rolig debat. Måake med udganspunkt i det indlæg jeg har sat ind og andre indlæg vi finder og sætter ind - det tror jeg er lettere at forholde sig til end påstande.

Jeg føler selv at der er rigtig svært at sammensætte min og min families kost meget alsidigt og varieret hver dag året rundt og også med hensynstagen til at nogle i perioder er lidt kræsne eller småtspisende elelr hvad det nu kan være. Så vil jer gerne have en super vitamin- o gmineraltablet med ALT hvad der er behov for. Men sagen er jo den at vi ikke har adgang til sådan en magsik tablet og vi ved slet ikke hvad vi optager. Så selvom en tablet kanvære en garant og en sikkerhedsventil kan den også blive en sovepude. Og det er farligt. Den må aldrig være skyld i at vi slækker på vores store arbejde med at sammensætte næringsrige morgenmåltider og gode, spændende og lækre frokoster med alt hvad hjertet kan begære inkl. brød, postej, vegetter, råkost, frugt og ost m.m.

Der er ingen tvivl om at kosttilskudene IKKE er lige gode. Slet ikke. Det viser en række tests. Så man må være varsom. Tit er det bedre at forsøge at få det i sin kost.

Der er også lavet undersøgelser af den service og vejledning kunder får i Helsekostbutikker og der var fokus på kæden Helsam som jeg ellers troede var den bedste. Men også Matas kom under lup.
Alle butikekr uanset kæde vejledte kunderne fuldstændigt forkert. Ingen sagde det sammen. Den samme kunde kom ud af alle testbutikkerne med fuldstændigt forskellige præparater og dem der forsøgte at vejlede og råde kom med nogle råd der var helt ude i skoven - som viste at de ikke havde nogen basisviden om krop, kost, ernæring og humna fysiologi.

Så man skal være forsigtig og ikke tage det første og bedste ned fra hylderne. Læs gerne mange forskellige steder på internettet og forhør hos flest muligt.

Og køb nogle gode opslagsbøger der er helt elementære uden hokus pokus. Her kan boghandlen hjælpe og hvis du gerne vil være velforberedt til at træffe dit valg så lån forskellige på biblioteket først.

Men her kommer så et råd fra Carsten Vagn der er lægen og tilhænger af det alternative:

Opdateret d. 30-04-2008

Vegetar og kosttilskud
At du er vegetar, kan betyde, at du mangler B12-vitamin. Ideelt set bør du have målt indholdet af B12-vitamin, homocystein og folinsyre i dit blod, før du begynder at
tage tilskud.

Desuden kan du risikere at komme til at mangle svovl, så jeg vil råde
dig til at tage tilskud af MSM, to gram to gange dagligt. Det er et naturligt stof, der
både er godt for dine led og for din tarmslimhinde, og det modvirker allergi. Du kan købe det som kapsler på www.nutrion-Trade.co.uk, eller på telefon 5932 1074.

Du kan også som vegetar komme til at mangle selen, der er et livsvigtigt antioxidant og har mange vigtige funktioner i kroppen. Du skal tage 200 mikrogram selen dagligt (gerne Seleno Precise).

Mange vegetarer mangler også zink, der er del af mere end 300 enzymer i kroppen.

Vegetarer er også i risiko for at komme til at mangle de livsvigtige fedtsyrer, blandt andet DHA, hvis de ikke spiser fisk. Så det er især veganere, de er i fare for at mangel DHA.
Børn af mødre, der er veganere, kan risikere at komme til at mangle både B12 og DHA,
der er nødvendige for den bedst mulige udvikling af hjernen og nervesystemet.

Forfatter:
Læge Carsten Vagn-Hansen
Carsten Vagn-Hansens Hjemmeside
--------------------------------------------------------------------------------
DISCLAIMER!
Jeg vil gerne gøre opmærksom på, at jeg ikke er ansat eller på anden måde økonomisk involveret i nogen form for helsekost-, medicinske eller naturmedicinske virksomheder. Carsten Vagn-Hansen
--------------------------------------------------------------------------------

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 26/10 2008 12:05

Et spørgsmål.

Hvor naturligt er det at have en livsstil, hvor man bliver nød til at supplerer med kosttilskud for at overleve?

Onsdag uge 46 holder jeg et foredrag om vegetarisme, hvor jeg sætter fokus på blandt andet DHA fedtsyreren og andre næringsstoffer der kan virke problematiske i forhold til en vegetarisk/vegansk kost.

Skal nok lige smide info om hvor/hvornår her senere. Nu skal tømmermændende ud og finde chips : )
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 26/10 2008 18:09

hvor naturligt er det en livsstil hvor man er nød til at suplere med et kosttilskud for at overleve?
hmm jeg syntes at det er mere naturligt og har det bedre med det end hvis jeg spiser æg og mælk. jeg tager Maximum ligesom Bibbi og det er en naturlig pille....
Pernille
Dato: 26/10 2008 18:10

men jeg mener at der inde på forummet på dansk vegetar forening, er nogle veganere der lever helt uden at tage vitamin piller, men er ikke sikker...
cyrene
Dato: 26/10 2008 19:06

Hej

Jeg er da som udganspunkt enig med dig - men du kender mig og mit forsigtighedsprincip ;-)

Jeg er sikker på at vi kommer meget, meget langt med sund kost, motion, sex, musik, hjernegymnastik og hvad forskningen eller har vist er godt for sundheden! Lad os da endelig gå til makronerne. Hvad kan være bedre eller mere dejligt?
Jeg hilser det velkomment og forsøger at leve efter det. Men jeg skeler også til andre lærdomme, "skoler", ældre filosofier og gamle religioner så jeg tror også alt det løse så som på urternes kraft (helbredens kraf - lægeurter - de er jo faktisk en art helsekost/kosttiskud) og jeg tror på gamle husråd a la at lave maden i jerngryder (så behøver man ikke jerntilskud), at lave brød uden gær eller med mindst muligt, at spise grød og spise suppe, at samle hvad naturen giver osv.

Livet skal jo også nydes og der skal også være plads til andet end hele tiden at tænke i "hvad har min krop brug for" så en gang i mellem synder vi vel alle? Og sprøgsmålet i den henseende er så om visse kosttilskud kan udgøre en "redningskrans"?! Jeg tror ikke så meget selv på den tanke. Men ved at nogle gør. Jeg tror det bedste er en sund basis 6½ dage om ugen. Så går det nok.

Faktisk mener jeg at ordet synd og også ordet burde skal væk fra vores vokabular fordi der er så meget negativt behæftet med dem. Vi skal da unde os lidt godt i ny og næ uden at kalde det for "at synde". Så for fremtiden vil jeg skrive "at nyde" i ny og næ. Det er meget mere mig! Jeg synes nemlig at man skal elske sig selv og holde af sig selv - og ikke være på nakken af sig selv hvis man ikke 100% lever op til ens ideal om råkost, hjemmelavet hummus, svampepostej lavet på svampe man samlede i Guds fri natur, grønstagssupper fra bunden og rugbrød lavet på sin egen surdejl. Mindre kan også gøre det. Heldigvis. Ens helsekost kan hjælpe sig et langt stykke på vejen. Både hvad angår maden men også hvis man føler usikkerhed omkring den og gerne vil sikre sig med en lille grøn pille ;-) Et KOSTTILSUD.

Man skal aldrig underkende den værdi der ligger i at en vitaminpille giver glæde og tryghed ved den der tager tabletten. Det synes jeg faktisk er okay.
Måske vil nogen sige at det er som med den der om at religion er opiom for folket?! Ja jeg tænker måske lidt sjovt.
Men hvis en vitaminpille gør sig tryg og glad så er det da bare om at snuppe den lille fætter. Den kan da ALDRIG skade. Så skal man da spise dem så var det små M & M´s. Og det er de da alt for dyre ti.
Derimod peger al forskning og også al litteratur jeg lige kan få fat på at vitaminpillen er fornuftig at tage. Den er gavnlig for de fleste. Og dem der ikke har brug for den lider ikke skade idet mængderne af de forskellige tilskud er så små at man ikke kommer til at få for meget hvis man ellers lever bare nogenlunde normalt.

Flere og flere behandlingsinstituioner bruger kosttilskud. Det fortæller da meget. Det er både indefor børn med DAMP, unge kriminelle, personer med hjerneskader og andre rehabilitereingspatienter, psykisk syge voksne, gravide der er i risiko for at føde for tideligt, patienter med PCOS, patienter med kolesterol.
Det er hvad jeg selv har læst om. Der findes sikkert mange flere hvor man anvender kosttilskud som en del af behandlingen.

Men hvorfor skal vi der er vegetare tage ksottilskud når vi spiser sundt og varieret??? Her er mit personlige bud:

Jeg vil da påpege at når flere og flere peger på at vi er nødt til at indtage kosttilskud så skal det ses i lyset af at mulighederne for at skaffe sig ordentlige fødevare end ikke er tilstede!!! Det gør mig meget harm at jeg i Danmarks 5. største by ikke kan købe et bare nogenlunde udvalg af økologisk frugt og grønt. Så hvordan er det ikke for alle andre ude i provinsen??? Jeg tør slet ikke gætte.
Biodynamisk frugt og grønt kan jeg slet ikke købe. Hverken her i byen eller få via abonnementsordnigner og jeg kan heller ikke støve et bio. landbrug op indefor milevide kredse!!!! Hvor er det dog grotesk.
Enhver ved da at sporstoffer, mineraller, vitaminer og mange andre gode ting forsvinder når man siger ja tak til det konventionelle.
Og gedemælk eller fåremælk kan man heller ikke købe.
Helsekosten har stort set ikke frost eller køl. Det er så forsvindende lille et udvalg. Og meget er slet ikke øko. selv om det er i en helsekost!
Der findes heller ingen øko. eller bio. bager i byen. Skandaløst!

Så kan ellers tage til takke med vaskede og skyllede grøntsager i klare plastposr udsat for sollys som ødelægger utallige vigtige ting i vores grøntsager. Det er jo forfærdeligt. Og udvalget er jo heller ikke engang bredt og varieret. Slet, slet ikke. Der er da utallgie gode og værdifulde grøntsager og frugter vi aldrig ser i butikkerne.
Og det er desværre ikke meget bedre når vi går til Aarstiderne. Gudskelov er det økologisk. Men ikke bio/demeter. Og hvis man sætter sig ind i øko versus bi. vil man græde!!!
Der er da meget der er som er skyllet og vasket. Det er synd og skam. Meget. Det går ud over næringen og værdien til fulde. Vi kan godt blive specifikke og nævne en masse fine ord og gøre det verdensfjernt men hvad får vi ud af det? Fakta og status er og bliver det samme: man mister en masse næringsstoffer når man ikke omgås de dyrbare og sårbare frugter og grøntsager med respekt og omtanke!
Hvis nogen ønsker det skal jeg gerne tage et par bøger og skrive et par alen lange stykekr om hvad der sker på mikroplanet.

Alle der beskræftiger sig med kost er enige om at menneskerne mister en hel masse fordi fødevarene bliver mere og mere forarbejdet. Det ved vi. Men også når vi går ned i detaljen og ser hvad forskellen er på om gulerodden ligger i en papirspose med jord på og med top på (og i efteråret og vinteren over har lagt i en kule med sand) er langt mere værd end den du finder i supermarkedet i en plaspose skyllet og vasket og udsat for neonlys. Og er det ikke logisk?

Når vi ser på hvad Aarstiderne levere så er det jo stadig overvejende det danskerne kender og tager imod med glade miner fordi de kender det og ved hvad de kan gøre ved det. Aarstiderne er efter min klare opfattelse meget, meget forsigtige med at sende alle de gode gamle grøntsager ud til forbrugerne fordi de så vover pelsen. Så hvor bliver strandkålen af, hvor er alle de mange slags roer, hvor er de hele rødbeder med toppe og anvisninger om at rødbedetoppene da snildt kan bruges på præcis samme måde som spinat - og forklaring om at toppene er utrolig næringsrige, og tør de sende skvalderkål ud i kasserne, og hvad med brændenælde, og hvor er skorzonerrødder, hvornår får vi en gang frisk kørvel osv.
Jeg oplever en overvægt af det (vel-)kendte. Så man er sikker på sine kunder.
Men vi skal jo da have variation og masser af det. Jo mere jo bedre. Så kan vi godt undvære kosttilskud. Det er jeg faktisk helt enig i. Men jeg føler ikke at jeg får den mulighed.
På frugtsiden er billedet fuldstændigt det samme. Jeg behøver ikke engang eksemplifisere det. Kan kun sige at jeg forbander at man smidder en masse eksotiske frugter i og jeg aldrig ser alle de pragfrulde bær fra Danmark og de øvrige skandinaviske og nordiske lande. Men jeg ved da også godt at det til dels handler en hel del om de meget høje lønninger der i Danmark. Der er da billigere at få en plukker ud i Sydeuropa eller på den anden side af jordkloden. Men jeg tror altså på at vi ernærignsmæsssigt set har brug for at få tilført alt det gode som der er i de frugter og bær m.m. der er i vores eget land og de nært omgivende.

Så bare når vi ser på udbudssiden og adgangen til fødevare så er det vel oplagt for de fleste med et minimum af viden om ernæring at det er uhyre svært at skaffe sig de optimale fødevare med flest mulige vitaminer, mineraler, sporstoffer etc.

Så er det i øvrigt også synd at vores gamle tradioner med at bruge naturens spisekammer er gået tabt. Mon ikke der var en god grund til at man spiste hvad naturen bød på? Jeg mener absolut at der er evidens for at vilde svampe, agern, nødder, urter og mange, mange andre ting absolut gør stor gavn for menensket.
Dermed ikke sagt at jeg gerne vil bo i en hule og sige farvel til alle mine bekvemligheder og al luksus. Jeg mener bare ikke at det ene udelukker det andet. Og når det gældr vores sundhed så kan vi sagtens selv på rimelig enkel og let vi få fat i gode naturlige tilskud frem for at tage kosttilskud. Men det kræver en indsats. Men det er altså også herligt med sin egen hybensuppe og sine egne agernkiks.
Jeg kan anbefale Annemette Olesens kurser. De er meget gode som indgang til det lidt mere alternative men trods alt jordnære. Vi kan høste mangt og meget fra naturen. Ikke bare konkret i form af føde - men også i fom af sundhed, velvære og pragtfulde og livsgivende oplevelser som vi aldrig siden vil være foruden.
Så lad da endelig naturens skatkammer være et godt, gratis og nemt "kogttiskud". Det er mit bud.
Men det kan ikke stå alene. Eller erstatte en vitaminpille hvis man så de fleste af os ikke har adgang til ordentlige fødevare eller ikke har tid til at lave frisk mad hver dag. Og med det hentyder jeg til at mad taber værdi og kraft når det ikke er nylavet. Det skal man også huske.
Men jeg ved da godt at hvis man er sund og rask så kan ens legeme klare mangt og meget. Men jeg mener alligevel ikke at man skal gå på kompromis men deriomd til stadighed søge det bedste og sundeste. Det kan så også indimelle være at det bedste i en given situation er at man går på kompromis. Jeg synes det er fuldt ud legitimt at være pragmatisk. Og jeg tillader mig det netop fordi jeg tager et kosttilskud. Men jeg vil aldrig bruge en formue på kosttilskud og bruge et kvarter morgen og aften på at sluge ti tabletter når jeg istedet kunne tygge et par fed hvidløg frem for fx. at tage 4 hvidløgskapsler. Det er i mine øjne ikke ideelt, naturligt eller naturligt - for mig. Og sådan er der mange kosttilskud jeg har det med. Jeg siger fra overfor ingefærskapsler, grøn the på kapsler og alle mulige andre urter og ting jeg meget, meget nemt selv kan sørge for at få i min kost.
Men hvis det gælder noget jeg ved jeg har ringe adgang til at få eller desværre personligt er dårlig til at få spist så må jeg jo overveje kosttilskud.
Og jeg læser da også med interesse og sund skepsis de forskellige bud på hvad man bør tage som vegetar. For der er mange bud i de respektive bøger. Det jeg havde sat ind her for at starte en tråd op om kosttilskud var jo særligt ved at være skrevet af en læge (tilhørende videnskaben) der også er alternativ - med anre ord en person i begge lejre. Og jeg kunne af gode grunde ikke indsætte de ellers mange gode bud der er i mine bøger.

Men det var nogle ord om mine tanker vedr. kosttilskud.
Jeg er ikek som sådan endeligt afklaret. Det er ikke et emne jeg har brugt oceaner af tid på. Det er super spændende og jeg vil gerne høre jeres bud. Derfor denne tråd!
Sammenfattende må jeg sige at jeg er virkelig varm fortaler for det naturlige som er at spise løs af de gode sager men jeg er mere og mere tvivlende overfor om vi får det vi skal have med de grøntsager, frugter og de kronprodukter vi får (kornet/mel/gryn er jo sjældent ret friskt og jeg har personligt ikke en lille mølle herhjemme - men køber da helst fra Aurion men tit bliver det da bare Urtekrams produker og de er da næppe særlgit friske men nok stadig meget bedre end mange alternativer).

Lyder spændende med dit foredrag. Held og lykke med det.

Og så var der den drilske lille nisse der sagde: Hvor sund er en livsstil med tømmermænd og chips?!?!

De bedste hilsner
Cyrene
(som også elsker en drink i ny og næ - men holder sig til de hjemmeproducrede rodfrugtechips i ovn)
Moonie
Dato: 26/10 2008 22:26

Halløjsa i 2 : )

Haha Cyrene, ja du er fuldstændigret, alkohol og chips gavner ingen steder. Er nok de 2 mørkeste sider af min livsstil.

Nu læste jeg hele dit indlæg med stor fornøjelse. Det var fint og dejligt med en masse stof til eftertanke.

Vil lige kommenterer på dette udsagn som du nævner: "Enhver ved da at sporstoffer, mineraller, vitaminer og mange andre gode ting forsvinder når man siger ja tak til det konventionelle."

Det håber jeg for guds skyld ikke at enhver "tror" på. For det passer ikke. Indholdet af vitaminer og mineraler er stort set den samme i økologiske og konventionelle. Dog er der et øget indhold af non-nutritive planteindholdsstoffer i økologiske fødevarer. Så jow, økologi er bedre, men konventionelle fødevarer er stadig sprængt fyldt med vitaminer og mineraler.

Kosttilskud. Der bliver anbefalet (NNR 2004) at veganere tager 2 mikrogram b12 vitamin om dagen. Vegetarer får det gennem mælk og æg.

Du har ret, kosttilskud skader ikke nogen, tja og så jow. Der har været lidt usikkerhed ved D-vitamin i nogle forsøg, men altså, små tings afdelingen. Så hvorfor ikke tage det?

Hvorfor ikke lade være? Alt det vi behøver er i den almindelige kost og solen.

Jeg gider simpelthen ikke spise en kost, som ikke dækker mine behov og derfor gør mig nødsaget til kosttilskud. Fair nok for dem der gør det og sover bedre om natten. Jeg er bare ikke en af dem : )

Men vil da indrømme, at jeg ofte i kostvejledninger anbefaler nogle grupper at tage kosttilskud. Men jeg anbefaler bare ikke mig selv der ;)

Nat nat
Moonie
Dato: 26/10 2008 22:27

Hej Pernille : )

Jeg finder æg super naturligt og spiser dem med stor glæde. Det er jo en smagssag om man kan lide æg og kan leve med den måde høns bliver behandlet på.
cyrene
Dato: 27/10 2008 12:08

Hej

Ja vi ser jo nok forskelligt på konventionelt og øko samt bio/demeter men jeg kan finde tallige steder hvor det er anbefalet at man vælger sidstnævnte af den grund jeg har skrevet - men du har da ret i at jeg har formuleret de upræcist. Selvfølgeligt er det ikke så graverende fat at der slet, slet ikke er noget tilbage i det konventionelle. Det er der da heldigvis.
Så lad mig bare sige at det ikke er optimalt og i relation til at få dækket de anbefalede behov og give den bedste næring så peges der fra flere forskellige sider på at man skal spise alt andet end konventionlet - som jo også i langt højere grad ophber gifte m.m.

Men jeg har noget andet jeg gerne vil bringe på banen.

Jeg tror jeg på devisen om at vi ikke er hvad vi spiser men derimod hvad vi optager. Både mht. kost og også kosttilskud.
Og der er mange aspekter knyttet til det. Hvis man fx. er på den fedtforskrækkede bølger (hvad jeg engang selv hopppede på i ligheder med mnge andre der ikke vidste bedre) så risikere man at man slet ikke kan optage de fedtopløselige vitaminer men alvorlige bivirkninger til følge. Det er simpel viden.
Hvis man ikke tygger sin mad ordentiligt så risikere man også at en masse gode sager aldrig bliver optaget - fx især bælgfrugter og nødder/kerner/frø - så sidtsnævnte kan det tit være en super god ide at støde/knuse i en morter eller kværne eller i det mindste hakke.
Og lær/øv da at tygge maden. Jeg synes selv det er svært.
Og så er der en del regler om hvilke vitaminer og mineraler der gå imod hinanden og ophæver hinanden og hvilke der støtter hinanden. Men det kan være ret svært at holde tjek på.
Og selve forarbejdningen og tilbredningen af maden er jo også super vigtig i forhold til optagelsen.
Sådan kan der skrives side op og side ned.
Det er også kendt at rygere ikke optager kosten på samme vis som ikke-rygere men jeg ved ikke hvorfor - umiddelbart vil mit gæt være noget med iltoptagelsen???
Syge og raske optager ikke på sammen måde - og de syge skal jo igen deles op jf. hvad de fejler. En med en svag tarm har jo svære ved at optage maden det er klart. Og en med mavesår har en speciel problematik med al den mavesyre vedkommende kæmper med.

Det er sådan at de fleste praktiserende læger kan nikke genkendende til at kosttilskud ikke optages lige godt. En klassiker som vi nok er mange kvinder der kender er jo jerntilskud. Der er nok mindst 25 præparater nede i Matas eller i helsekosten men når vi spørger lægen så er sikkert som ammen i kirken at han holder sig til de samme to, tre præparater fordi han oplever igen og igen at de andre ikke bliver optaget i kvindernes kroppe og bare ender i toilettet til ingen glæde eller gavn.
Og sådan er det med de fleste kosttilskud fortæller ejeren af byens Helsekost. Pointen er ikke om de har en god dekleration og lover noget godt: men om de holder det - forstået på den måde om hvorvidt brugerne vitterligt optager det der er i tabletterne. Det er sagens kerne.

Som jeg skrev går mange vitaminer og mineraler hånd i hånd. Og omvendt. Nogle kan ikke afsky hinanden. Det skal sætte sig ind i.
Man skal jo ikke sluge alle kosttilskudene på samme tidspunkt og det er ikke lige meget hvad man skyller hele sit batteri af kosttilskud ned med.

Jeg synes det er fornuftigt med en bredt dækkende multi-vitamin og mineralpille der passer den gruppe man selv er i.
Men jeg har da tænkt på at den aldrig må blive en sovepude for selv at gøre en indsats for at få masser af frugt og grønt.
Så kosttilskud skal aldrig være en udskyldning for den ægte vare. Men det ene udelukker jo ikke det andet.
Man kan sagtens gå med livrem og seler.
Vi kan her i det mørke Jylland. Og det tjener os nu meget godt.

Vh
Cyrene

cyrene
Dato: 27/10 2008 12:30

Et endet bud på om man skal tage kosttilskud eller ej.

I fin forlngelse af hvad jeg selv står for.

Vh
Cyrene

Kosttilskud:
Skal en sundt og raskt person, der spiser og drikker sundt og varieret, efter din mening, tage kosttilskud - og i givet fald hvilke ?

Hvis personen virkelig spiser sundt, med mindst 600 gram grønt og frugt af god kvalitet dagligt, undgår mad med en masse forskellige kemiske tilsætningsstoffer og sprøjtemidler mm., undgår at drikke en masse sodavand, kaffe, alkohol og andre mere eller mindre kunstige drikke, undgår stress og lever økologisk langt ude på landet i frisk luft, ikke bruger lægemidler eller har været syg, så kan vedkommende sikkert godt klare sig uden kosttilskud.

Det er imidlertid ultra få, der lever på den måde. Vi lever i en kemisk verden, hvor vi ikke kan undgå at blive udsat for en masse kemiske stoffer (på danske arbejdspladser anvendes ca. 100.000 kemiske stoffer, og det er højt et par tusinde, man kender til de skadelige virkninger af) i mad, luft, vand, bla. fra sprøjtemidler. Vi har brug for kosttilskud for at kunne modvirke de skadelige virkninger af alle de kemiske stoffer, hos syge og ældre også fra lægemidler. Mange børn, unge, midaldrende og ældre spiser en dårlig og utilstrækkelig kost, og de ældre spiser ikke nok til at få alle de ting, de har brug for. En trediedel af de unge i Århusområdet har fx kalkmangel i deres knogler.

Som minimum anbefaler jeg en god vitamin-mineraltablet.

Man skal ikke ukritisk fylde sig med vitaminer, mineraler, antioxidanter og andre kosttilskud, men tage bestik af, hvorfor man har brug for bestemte kosttilskud, blandt andet ud fra arvelig tilbøjelighed til bestemte sygdomme. Derefter skal man læse i gode bøger om vitaminer og mineraler for at tage dem på den rigtige måde, så de ikke kommer i vejen for hinanden. Eller man kan snakke med en ernæringsekspert, fx en fra DET – Danske Ernæringsterapeuter. Har man brug for en ernæringsekspert kan man ringe til foreningen Danske Ernæringsterapeuter - DET - i Hørsholm på tlf. 45 86 99 55. Ernæringsterapeuterne, som de helst vil kaldes, er uddannet på Institut for Optimal Næring ved Eva Lydeking Olsen, skriver Anne van der Merwede til Spørg om sundhed. Har man brug for en ernæringsterapeut, ringer man til hende, der er sekretær for DET, og bliver henvist til den ernæringsterapeut, der bor nærmest ens egen adresse.

Jeg vil gerne tilføje, at der jo også er andre, der kan vejlede om ernæring. Drejer det sig om kost ved specielle sygdomme, kan det være godt at snakke med en klinisk diætist. De findes ofte på sygehusene, evt. i lægehuse, og nogen har privat praksis. Foreningen af kliniske diætisters sekretariat har tlf.nr. 3332 0039, dgl. 13-17.

Det findes også dygtige ernærings- og husholdningsøkonomer samt husholdningskonsulenter.

Forfatter:
Læge Carsten Vagn-Hansen
Carsten Vagn-Hansens Hjemmeside
Pernille
Dato: 27/10 2008 16:51

til Moonie: jeg kan ikke så godt lide æg og heller ikke måden hønsne bliver behandlet på, derfor droppede jeg det og må så leve med at tage en vita pille :b