Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Makrobiotiske retter?! Erfaringer?!

Sundhed

cyrene
Forum-indlæg: 139
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 29/10 2008 17:25

Hej

Jeg vil blot høre om der er nogen der tit laver makrobiotiske retter eller bare i ny og næ. Eller måske har interesse for det?
Der er jo en del vegetariske retter i de (få) makrobiotiske kogebøger der er. Så jeg tænkte om I måske laver dem?

Jeg vil rigtig gerne høre hvad i synes og oplever? Smagen og "udbyttet"?

Vh
Cyrene
zuenka
Forum-indlæg: 52
Dato: 1/11 2008 17:35

Jeg har en del erfaringer med makrobiotiske retter, jeg begyndte med at stifte kendskab med dem for omkring 20 år siden; jeg havde været vegetar lidt over 1 år da jeg var så heldig at møde makrobiotik, der kunne det som kemiske behandlinger ikke kunne opnå.
Det er sådan at jeg havde kronisk colitis, lægerne kunne ikke kurere den med mediciner og en diæt som var rig på kornprodukter, bønner og grøntsager burde frarådes.
Men takket være en vegetar makrobiotisk diæt i nogle måneder, havde jeg faktisk kureret min sydom og samtidigt forstærket mit immunforsvar.
Rigtige makrobiotiske retter indeholder en balance mellem yin- og yang- kræfter, er meget sunde og kan faktisk kurere langt de fleste sygdomme i løbet af noget tid.
Jeg har kun hørt mange positive erfaringer om makrobiotisk madlavning, som ikke nødvendigvis er vegetar, men kan være det.
Med hensyn til smagen er det nok et personligt spørgsmål om det man er vant til at spise; med mindre man følger en bestemt diæt og skal naturligvis holder sig til hvad der er anbefalet, kan man sagtens prøve sig frem og lære hvilke funktioner hver ingrediens har.
Strenge makrobiotiske retter laver jeg kun hvis jeg bliver syg, men må indrømme at det er sjældent nok fordi jeg har spist sundt en del år.
Du er velkommen til at spørge om mere, hvis der er.
God fornøjelse
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/11 2008 18:28

Hej med jer to!
Nu er begrebet dukket op nogle gange, men jeg må indrømme, at "makrobiotisk" mad er et nyt udtryk for mig. Hvad menes der? Handler det om sammensætning af fødevarer, om tilberedning eller? Jeg er bare nysgerrig, så hvis I har lyst til at skrive et lille oplysende indlæg, hilsner jeg det velkomment :D
Hilsen Sidsel
cyrene
Forum-indlæg: 139
Dato: 5/11 2008 11:09

Hejsa

Du kan jo google makrobiotik så kommer der en hel masse hits!

Kate Bille tror jeg hun hedder har en spænden hjemmeside om makrobiotik så kommer så det første hit.

Her er hvad der står blandt andet:

Tankerne bag makrobiotik.

Makrobiotik er en livsstil for sig, som er baseret på en holistisk tilgang til alt. En livsstil, hvor man lever i harmoni med det naturlige og følger naturens rytme.

De 5 overordnede filosofier i Makrobiotik som Sagen Ishizuka formulerede:

Maden er fundamentet for liv, karakteregenskaber, konstitution, helbred og lykke.

Syre og base er de største fjender og komplementære enheder i maden (Yin og Yang) og maden bør afbalanceres herefter.

Korn bør være hovedbestanddelen af menneskeføde.

Fødevarer skal være uraffineret, helt og naturligt.

Fødevarer skal være dyrket lokalt og spises efter årstiden.

Det kan yderligere pensles ud i nedennævnte punkter.

Tyg maden
Tyg maden godt, mindst 50 gange pr. mundfuld. Herved opnås at fordøjelsen får en god start og maden blandes godt med enzymer fra munden.

Bad
Undgå at tage lange varme bade. Med mindre du har indtaget for meget animalsk føde, som skal renses ud.

Tag jævnligt et bad i havsaltvand. (1 kg til et badekar)

Skrub og massage
Skrub og masser hele kroppen hver morgen og aften med en varm fugtig klud, indtil huden bliver rød. Slut af med hænder og fødder, incl. fingre og tæer.

Måltider
Spis ordentligt. Sid ned når du spiser og vær taknemmelig over måltidet. Man kan spise regelmæssigt 2-3 gange om dagen så meget man vil, såfremt måltidet er er balanceret rigtigt og hver mundfuld godt gennemtygget.

Søvn
Undgå at spise 3 timer før du går i seng, da det kan forårsage ophobninger i tarmene og i kroppen

Tøj
Brug helst bomuld så meget som muligt (især undertøjet). Undgå syntetiske stoffer og uld direkte på huden. Lad være med at overdrive metalsmykker på fingre armled og hals. Hold dig til simple og yndefulde smykker.

Hvile
Forsøg at gå til ro før midnat og stå tidligt op hver morgen.

Aktivitet
Vær så aktiv som muligt i dit daglige liv. Eks. Vaske gulv, pudse vinduer, vaske tøj osv. Eller dyrk regelmæssig motion via sport.

Frisk luft
Få frisk luft hver dag, i løsthæøngende tøj. Gå gerne barfodet på stranden og i græs, eller hvor måtte være muligt.

Hjemmet
Hold dine hjemlige omgivelser pæne og ryddede. Især i køkkenet, hvor maden tilberedes.

Omgivelser
Glødelamper, naturlige træmøbler, bomulds- eller uldtæpper hjælper med til at gøre atmosfæren mere naturlig.

Fødevarer
Det man spiser bør være uden tilsætningsstoffer af enhver art. Spis så tæt på råvaren som muligt. Hel og uforarbejdet. Raffinerede produkter bør helt undgås. Brug helst friske råvarer, som skal være lokalt dyrkede og tilpasset årstiden.

Madlavning
Brug Gas i stedet for elektriske artikler (mikroovn bør helt undgås)

Køkkengrej
Brug lerfade, støbejern eller rustfrit stål i stedet for plast, aluminium og teflon gryder

Elektricitet
Undgå eller begræns brugen af elektriske apparater i nærheden af kroppen. (Barbermaskiner, varmepuder, varmetæpper, tandbørster m.m.)

Fjernsyn
Hold afstand til fjernsyn og drej det lidt, så man ikke sidder i direkte bestråling. Begræns brugen af computer,

Planter
Hav nogle store grønne planter i dit hjem for at forfriske luften. Åben dagligt vinduerne og få fornyet luften. Bare i et kort øjeblik.

Kosmetik
Undgå kemisk produceret kosmetik. Til pleje af tænder, brug naturlig tandpasta eller havsalt.

Det er vigtigt at man for at opnå et godt helbred, ikke øver vold på naturen men i stedet for følger den rytme naturen byder på det sted man nu bor.

Ifølge de østerlandske vismænd er vi alle født med en vis portion QI (livsenergi) og når den er brugt op dør vi. Derfor er det vigtigt, hvis man vil leve godt og længe at tænke på at vedligeholde denne energi og ikke brænde den for hurtigt af

I vores klima, hvor vejret skifter, er det vigtigt at vi tilpasser os herefter. At vi er aktive om sommeren og sænker aktivitetsniveauet om vinteren. At vi hviler os og får en god søvn om natten (tidligt i seng og tidligt op).

Vores kost skal også tilpasses efter levevis, og det klima man opholder sig i. Kroppen skal have næring der er tilpasset om man er aktiv eller passiv, ligesom der skal tages hensyn til om vejret er koldt, varmt, fugtigt m.m.

Men også andre faktorer, som alder, køn, kropsbygning, sundhedstilstand m.m. bør der tages hensyn til når vi vælger fødevarer.

Det er heller ikke lige meget hvordan maden bliver tilberedt. Er maden eksempelvis stuvet, bagt eller langtidskogt giver det en mere varmende effekt end hvis maden blev serveret rå eller kun let tilberedt.

De 5 elementer

Alt forandrer sig. Men det gøres i faste cyklus (døgnrytme, årstider).

De gamle vismænd i østen fandt ud af at denne cyklus kunne opdeles i 5 elementer. De blev benævnt : Træ, Ild, Jord, Metal, Vand.

Også i menneskekroppen bevæger livsenergien sig i overensstemmelse denne cyklus.

De 5 organer, som er med til at fordøje maden og opretholde livet for os, samarbejder på denne måde.

Træ, som hører foråret og morgen til = Lever

Ild, som hører sommeren og middagen til = Hjerte

Jord, som hører sensommeren og eftermiddagen til = Milt

Metal, som hører efteråret og aften til = Lunger

Vand, som hører vinteren og natten til = Nyrer

............................................................

Jeg tror ikke at alle nødvendigvis udlægger det fuldstændigvis sådan og vil forklare det sådan. Det er vel med makrobiotik som det er med vegetarisme! Hvad er egentlig det helt præcist? Og hvem tilkommer det at forklare det?

Man kommer hurtigt til en videnskabsteoretisk diskussion om hvad sandheden er og fortolkeningerne af viden. At enhver form for viden vel er subjektiv?!?!?
Det handler jo om ens paradigmatiske tilhørsforhold.

Men retur til makrobiotik så er det ikke nøjagtigt det samme som syre-base.

Og jeg har ikke forståelse nok for de to principper til at kunne forklare forskellene. Slet ikke.

Jeg ser flere ligheder end forskelle.

Jeg var engang i kontakt med lederen af http://www.aima.dk/dk/e/e2.html som også er makrobiotiker og hendes hjememside er bestemt også interessant og den medtager jeg fordi den ikke lige springe op når man søger på makrobiotik. Men den er altså ret spændende også.

Hvis man er ny og gerne vil sidde med en nem lille bog der er enkel og ligetil så har jeg faktisk en titel der er super:

64.15
Olesen, Anemette (f. 1952)
Grønne kostformer / [forfattere: Anemette Olesen, Ellinor Larsen og Birgit Østergaard] ; [tegner: Mads Nørbæk Petersen]. - 1. udgave, 1. oplag. - Aars : Øster-Lars, 1985. - 61 sider : ill. ; 25 cm

Belysning af baggrunden for 4 grønne kostformer: vegetarisk kost, veganer kost, syre-base kost samt mikro-makro mad. Endvidere et afsnit om kager og brød. De enkelte afsnit er ledsaget af en række opskrifter sammensat til menuer.
Litteraturliste: side 61.
Fra 12 år.
ISBN 87-981044-8-9 : hf. : kr 68.00.

Men jeg tror at den anden der debatterde herinde er emget, meget bedre tiil at udtale sig idet vedkommende jo selv var makrobiotiker så vidt jeg forstod og derfor må være den helt rette.

Vh
Cyrene
zuenka
Forum-indlæg: 52
Dato: 7/11 2008 12:43

Jeg tror ikke jeg kan være den helt rette, for det er sådan at man bliver læge af sig ved at dyrke makrobiotik i flere år. Man siger at det tager 10 år, før man kan kurere sig selv kun ved hjælp af madvarer og 20 inden er i stand til at hjælpe andre i at blive makrobiotiker.

Det er rigtigt nok som du siger at det er svært at forstå om der er tale om yin- eller yang-krafter, men en gang at man har forstået mekanismen, er det ikke længere så svært.
Jo længere man øver sig med de to begreber, jo nemmere bliver det at finde ud af hvilke energi er der tale om.
Normalt er sygdom et tegn på at personen har fået og få for meget yin, og en makrobiotisk kur vil afbalancere kræfterne takket være den yang energi som karakteriseres for.
Men det kan også være at en person er blevet syg af at få meget yang (meget fysisk arbejde, meget saltet kød), så kan en makrobiotisk diæt også rettes op til det individuelle behov.
Generelt kan man sige at det er super godt for vegetarer og veganer at spise makrobiotisk så meget som muligt, eftersom vi er tilbøjelige til at gå glip af vigtige yang-kræfter, især når det er koldt (yin), og vores krop har brug for mere mad og mere yang, som for eks. Findes i rødder, saltet brun ris, tempeh og bagt seitan.

Jeg synes ikke det er en god ide at opstille det man kan og ikke kan i en makrobiotisk regi.
Det er fordi vi selv skal være med i at finde ud af hvad det er godt og ikke godt for os nu og i tidens forløb.

A propos noget som sandsynligvis vil overraske jer, kopiere jeg hvad jeg har fundet i den engelske wikipedia, under Macrobiotic:

Smoking and Tobacco
Leaders of macrobiotics like Michio Kushi and George Ohsawa smoked cigarettes and encouraged the use of tobacco, claiming that the practice was not harmful, and could in fact be a valuable treatment for various lung ailments.
The Kushi Institute of Europe Encyclopedia web page states:
Michio Kushi asserts that dairy food and other fatty, mucous-producing, and sticky foods are the primary cause of lung cancer and other smoke-related problems, trapping tar and other tobacco particulates in the lungs and other organs
Many contemporary people who practice macrobiotics are critical of smoking.[16] Some now claim that tobacco should be avoided because, like tomatoes, potatoes, and eggplants, it is a variety of nightshade. Even so, Kushi's son Phiya Kushi, had the following to say in on the occasions of Kushi's operation for colon surgery in 2004:
...I would like to mention publicly, having obtained Michio's permission, that in spite of years of his smoking, a fact well-known to many, recent x-rays of Michio's lungs were surprisingly clean, like that of a twenty year old (remarked his physician). This is not meant to be validation of cigarette smoking, but rather an invitation to question, in the spirit of non-credo, "proven" or "predictable" scientific facts (what system logic do you use as evidence?). Furthermore, the Caraka Samhita, ancient text from India's "Father Of Medicine" recommends smoking as curative measure for various symptoms. Again, this is not meant to be in defense of Michio's word's, cigarette smoking or an invalidation of "proven" facts of the "dangers" of smoking or corn oil or whatever the item may be but rather an invitation to be open minded about all possibilties, no matter how improbable or outlandish. [17] [18]

Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 7/11 2008 15:19 | Indlæg redigeret den: 7/11 2008 15:57

Tror jeg vil fortælle min mor næste gang hun er ved at hoste hendes lunger ud, at hun bare skal snuppe en pakke cecil til, så..
Be like Michio Kushi mommy.

Sorry, kunne ikke lade være ;)