Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Jern og jernmangel

 

Sundhed

Emiliie
Forum-indlæg: 10
Område: Sjælland
Dato: 7/11 2008 21:46

Hej alle jer derude!

Jeg er ny herinde. Jeg hedder Emilie, er 17 bliver 18 snart :D, går i 2. g, bor i Nordsjælland og har levet vegetarisk i lidt over 2 måneder.

Men mit spørgsmål er hvordan får I dækket jeres jernbehov? Hvad er godt/nemt at spise?
Det er jo rimelig vigtigt at få jern, så jeg ville synes det var virkelig dejligt, hvis der var en nem måde ;)

Jeg ved at c-vitamin fremmer indtagelsen og kalk gør det sværere at optage ikke?
Lige i øjeblikket spiser jeg havregryn og hørfrø. Men jeg mangler sådan lidt en ide om, hvor meget eller hvad jeg skal spise, før jeg får nok jern.
Men ja igen: Hvad gør I?;)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 7/11 2008 22:05

Velkommen :)

Der står noget om jern her:

http://www.vegetarkost.dk/jern.htm

Jern er dog ikke noget problem at få nok af, no need to worry. Det er ligesom den med at vegetarer ikke kan få protein. Jeg har aldrig spekuleret over om jeg får jern nok. Mest fordi at kost ikke rigtigt interesse mig så meget..

Jeg tænker egentligt ikke meget over det med vitaminer. Nu spiser jeg også multi-vitamin piller, for at få mine forældre til at holde kæft, men selvom jeg ikke gjorde det, ville jeg ikke rigtigt tænke over andet end D- og B12 vitamin.

Andre vil måske modsige mig, men lad være med at bekymre dig om vitaminer, i hvert fald når du ikke er veganer –ikke sagt at du ikke skal tænke over det, men det er ikke nødvendigt at veje din broccoli af for at regne ud hvor mange mikrogram calcium der er i ;)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 7/11 2008 22:34

Jeg har altid spist mange kornprodukter (rugbrød, havregryn osv), men det er nu mest fordi jeg kan lide det, ikke fordi jeg er bange for at lide af jernmangel :)

Ind i mellem har jeg også taget en vitaminpille, men nu har jeg også haft perioder, hvor jeg ikke har spist særligt sundt :)

Vegan Society skriver noget om jern her:
http://www.vegansociety.com/food/nutrition/iron.php

JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/11 2008 23:33 | Indlæg redigeret den: 7/11 2008 23:38

Hej Emiliie.
Jeg tænker aldrig på at få vitaminer nok. Jeg er ret sikker på at det bliver dækket via min kost - men jeg spiser også en vitaminpille en gang i mellem.

Hvis du er bekymret for jern, så vil jeg anbefale marcipanbrød. ;)

Okay, det lyder som en joke. Jeg bruger jævnligt fødevaredatabanken til at se hvilke fødevarer der indeholder hvilke næringsstoffer. Når man søger på jern, så får man en liste hvor man kan se hvilke fødevarer der indeholder mest/mindst jern.

http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0061

Som du kan se ligger marcipanbrød meget højt oppe på listen. Men det gør hørfrø også. Jeg spiser hørfrø(som jeg knuser i en kaffekværn) på min morgenmad hver morgen, da det også indeholder omega3.

På listen kan man også se, at sojabønner, linser og kikærter indeholder mere jern end rå æggeblomme. Så er jeg ret sikker på at jeg er dækket godt ind.
HEKSEN
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 8/11 2008 00:30

Hej :)

Det er godt du er opmærksom på, om hvorvidt du får dine behov dækket i forbindelse med din kost.

Jeg har været vegetar i mange år og min blodprocent ligger over gennemsnittet,så jern behøver bestemt ikke være noget man kommer til at mangle.

Min egen bekymring er også snarre om jeg får nok med omega fedtsyre, samt de typer B-vitaminer man som vegetar, skulle have svært ved at få dækket, men jeg må tilstå at jeg også for en sikkerheds skyld supplerer op med en enkelt multivitaminpille, der stod engang på dem at de var velegnede til veganere og vegetare, det står der ikke længere på produktet, men jeg håber da forsat at det er tilfældet.



Anne....
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 8/11 2008 02:27

Ihh, Jern og kød er sådan en idiotting.

1. Ja, piger har et højere jern behov, da de bløder 1 gang om måneden.

2. Biotilgængeligheden af jern er bedre når den spises gennem kød, end gennem planter.

3. Men, Jern findes som non-hæm jern i vegetabilier og 62 % af vores daglige indtagelse af jern erhverves fra cerialier og grøntsager, resten fra animalier.

Opsummering:

Kan du få jern anæmi som vegetar? Ja
Kan du få jern anæmi som kødspiser? Ja

For alle danskere, er deres største kilde til jern, PLANTER. Dernæst kød. Derfor kan en vegetar uden problemer få rigeligt med jern, da deres kost består af planter. Dog kan det være et problem, hvis man spiser en ensidig vegetarisk kost. Er man i tvivl, så få taget en blodprøve.

Mvh
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/11 2008 10:11

Så vidt jeg husker øges optagelsen af jern hvis man får c-vitamin, ligesom D-vitamin og kalk hænger sammen..
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 8/11 2008 11:20

haha, nu kan jeg se jeg lige skrev et svar i mine j-dags stiveret!

: )

Jow, c-vitamin er med til at øge optagelsen af jern. Nu hvor vi er ved kalk også, så er kalk faktisk med til at nedsætte optagelsen af jern.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 8/11 2008 14:41

Moonie/the expert, er brændenælde te en gammel skrøne, eller er der jern i?
AnjiAizac
Forum-indlæg: 3
Område: KBH
Dato: 8/11 2008 18:32 | Indlæg redigeret den: 8/11 2008 18:52

anbefales bl.a. til gravide grundet det høje

indhold af mineralet: JERN

TE :

se den røde skrift Brændenælde te
=>

http://www.dsgnet.dk/Sites/jacart/Br%C3%A6nden%C3%A6lde.asp




=>
http://www.sortmaane.dk/artikler/urter/news.display.php?id=9

http://www.daninfo.dk/ss941.sspx


angående kødspisere :

så tænker de først: KØD, men... findes jo i alt muligt andet jo

http://www.bloddonor.dk/fileadmin/Fil_Arkiv/PDF_filer/Pjecer/Kost_pjece_godkendt_til_nettet.pdf



hvis jeg ikke lige orker at gå ud at plukke brændenælder,

så køber jeg en pose økologisk brændenælde-blade i Helsekost

og så tilsætter jeg lidt i madlavningen... smager kanon-godt

;-) Go for it ... grønne linser og også en god kilde


ang. SVAMP i rosiner/ tørret frugt .. så KAN de jo skylles godt

( hæld f.ex. kogende vand over dem og si dem inden de fortæres )



¨¨¨¨¨¨¨
¨¨¨¨¨¨¨


Rosiner



- Jern og kraft til dig



De tørrede druer er sprængfyldt med energigivende sukkerarter.
Ud over kulhydrater indeholder rosiner masser af værdifulde mikronæringsstoffer,
bl.a. væskeregulerende kalium, og det for blodet så vigtige ;) jern ;)
Druernes naturlige farvestoffer, der opkoncentreres i rosinerne, gør desuden den lille,
rynkede frugt til en af de mest immunforsvarsstyrkende fødevarer overhovedet.
Rosiner er fremragende sukkererstatning i havregryn, grød o.l,
men passer også godt til salater og bagværk.



Næringsindhold pr. 100 g: Energi: 1446 kJ

Protein: 3,5 g

Kulhydrat: 78 g

Kostfibre: 3,6 g

Fedt: 1,6 g






Emiliie
Forum-indlæg: 10
Område: Sjælland
Dato: 8/11 2008 23:03

Ajj tusind tak for alle de gode svar :D

Ved slet ikke hvad jeg skal skrive. Men det er rigtig dejligt med så mange gode indlæg ! :D ;)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 9/11 2008 22:45

Hey Tasmawini.

Sikkert i planten, men som the, der bruges kun små mængder, så du skulle sikkert drikke spandevis for at få dækket dit jernbehov sådan.

Grove grøntsager og korn er vejen frem : )
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 10/11 2008 15:30 | Indlæg redigeret den: 10/11 2008 15:31

Hey Moonie

Damn, ærgeligt, havde lige håbet på at der var en fair jern indhold i..
Din vej frem lyder.. knap så sjov ;)