Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Livmoderhalskræfts vaccine?

 

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 26/11 2008 18:23

Jeg har for at par måneder modtaget en brochure om livmoderhalskæfts vaccinen, som jeg kan få gratis. Jeg er dog bare meget i tvivl om jeg vil tage imod den. Ikke kun fordi at der er gået så enormt mange dyrs liv til at fremstille den, men det virker sgu ikke helt som om at de faktisk ved hvordan den virker. Jajaj, ville de måske tilbyde den vaccine hvis den ikke var sikker? Måske?
På den anden side er kræft en frygtelig sygdom, men er det gavnligt at forbygge alt? Det er jo ikke muligt at være sikker på ikke at få alle sygdom. For vi skal jo alle sammen dø en dag alligevel. Hvis jeg ligger og er døende som 30årig, og et lille barn er ved at miste dets mor. Så ville jeg ærgre mig frygteligt over ikke at havde taget imod den. Men hvad hvis der er langsomme bivirkninger ved den? Hvis jeg sidder lam i kørestol pga. af den vaccine de måske ikke er helt så sikre på?
Det er ikke fordi at jeg inderst inde er bange for de 3 stik, det gør ikke så meget.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af det..

Hvad mener i?

-Alt godt ;)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 26/11 2008 19:02

Nu er jeg ikke pige, men ytrer mig alligevel : )

Der lægger masser af videnskabeligt arbejde i den vaccine, og alt tyder på at den kun har gavnlige hensigter.

Men som alt i livet, så er intet sikkert!

Jeg tror dog nok jeg ville vælge at benytte den, ligesom jeg ville anvende en stivkrampevaccination hvis jeg blev bidt af en hund.

delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 26/11 2008 19:52

Jeg ville helt sikkert sige ja tak til den, uden tvivl.
Det er ærgeligt den er så dyr.
Og det er selvfølgelig rigtig rigtig ærgeligt at den er testet på dyr osv, men det er kure mod kræft også, så hellere forebygge at man får det i første omgang.
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/11 2008 20:05


For 4-5 år siden fik jeg konstateret forstadier til celleforandringer i livmoderhalsen. Det var frygteligt at opleve og der er ingen grund til at leve med chancen for at det sker! Mine forstadier er heldigvis gået i sig selv igen, men hvis jeg havde haft muligheden, havde jeg bestemt taget imod en vaccine!
Min mor har også haft celleforandringer, og fik lavet et keglesnit. Der er jo også noget med arvelighed....

Tag den Tams!!! Risikoen for evt. bivirkninger af vaccinen, er mindre end risikoen for at få livmoderhalskræft! ;)



Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/11 2008 20:08

Jeg har fået den. Jeg er dog så gammel (åbenbart), at jeg selv skulle betale - dog gav mine forældre mig den, fordi de gerne ville have, jeg fik den. Min søster var med i de første forsøg med det, og hun blev i flere omgange ved med at vise celleforandringer (tegn på, at hun havde eller kunne udvikle livmoderhalskræft), så vi fik allesammen en forskrækkelse der. Hendes celleforandringer var heldigvis naturlige og ikke en del af sygdomsudvikling, men det gør da, at jeg var mere obs på at få vaccinen.
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 26/11 2008 21:29

har næsten lige fået mit første stik ... kunne næsten ikk mærke det (: jeg har valgt at være lidt ligeglad med at jeg får sprøjtet al mulige kemikalier ind i mig som måske er testet på dyr, fordi at jeg vil ikke have kræft. min venindes mormor sidder i kørestol pga hun fik livmorhalskræft og hendes mor har også fået fjernet livmoderen. og det er virkelig synd så syntes også du skal tage imod den...
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/11 2008 22:08

Jeg ville også klart tage imod den, hvis jeg fik tilbuddet. Men er desværre for gammel.
Kilroy
Forum-indlæg: 2999
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/11 2008 05:24

Helt enig - selv om jeg lige som Moonie ikke er en pige - der er så mange flere plusser end eventuelle minusser ved det.
Så: hen til fakiren med dig, Tama ;)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/11 2008 15:05

Jeg synes bestemt også du skal tage imod den.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 27/11 2008 16:01

Min stærke mistro overfor medicinalindustrien, samt min stædighed forhindre mig i at være overbevist om at det er en god ide at tage imod.
Jeg vil tænke mere over det, inden jeg beslutter mig.

Tak for alle jeres svar :)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/11 2008 16:54

Stædige apparat!!! LOL
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/11 2008 23:34

Synes også du skal tage imod den...

Du er jo også på facebook nu muhahahha

Ej tror på sigt du bliver glad for det og ret træt af din stædighed, hvis du en dag får det og du i din ungdoms OVERmod sagde nej til vaccinen,,,
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 28/11 2008 03:16

Tama, ville du heller ikke få vaccine hvis du skulle ud og rejse?
Jeg er også kritisk overfor nogen vacciner, f.eks influenza vaccinen som raske mennesker går rundt og får i stor stil selvom influenza er harmløst for unge raske mennesker, men vacciner for alvorlige sygdomme som ikke har vist nogen dårlige bivirkninger det synes jeg kun er godt at tage imod, og hellere et lille stik end at ende op med en sygdom der i værste fald tager livet af en.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 30/11 2008 18:50 | Indlæg redigeret den: 30/11 2008 20:31

Jo det ville jeg MissV.

Men der er jo en reel chance for f.eks. at få malaria i Afrika, og ja chancen for at få livmoderhalskræft er stor. Men det er jo alligevel ikke muligt at vaccinere mod alt..

Det kan godt være at jeg ville fortryde ikke at tage imod den. Hvem ved, måske tager jeg alligevel imod. Jeg har det bare ikke godt ved at fylde min krop med medicin.
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 30/11 2008 19:55

Jeg håber ikke du er seriøs tama...
Ville du hellere få gul feber, hepatitis, kolera, hjernebetændelse, polio, tuberkulose, tyfus, end du vil have et lille stik?
Jeg håber ikke du er seriøs, det er meget alvorligt at rejse uden at blive vaccineret, og det er for dumt at betale med sit liv fordi man ikke lige ville tage imod en vaccine, det er rigtig alvorlige sygdomme, og det er yderst dumt ikke at lade sig vaccinere bare fordi man ikke stoler på medicinalindustrien, og der er ikke nogen der kan tage en seriøst når man er død af gul feber fordi man ikke gad have vaccinen.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 30/11 2008 20:32

Damn.. Jeg skrev forkert, jo, jeg ville vaccineres mod eks. malaria inden jeg tog til Afrika.
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 30/11 2008 21:45

Det jeg glad for at høre tama, så jeg mere rolig ;)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 1/12 2008 00:06

Jeg ville helt sikkert tage imod vaccinen. Jeg er desværre blevet for gammel til at få særligt meget gavn af at få den, men hvis jeg havde været yngre så havde jeg helt sikkert gjort det.
danda
Forum-indlæg: 113
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 1/12 2008 15:59

Kære Tama.

Jeg kan godt forstå din betænkelighed ved at tage imod vaccinen, selvom det umiddelbart lyder som om, der er gode erfaringer med den.

Vaccinen beskytter under alle omstændigheder ikke 100 % imod alle former for celleforandringer, og den er relativ ny, så man kender ikke virkninger og bivirkninger på lang sigt.

Hvad end du beslutter dig for, så er der jo stadig tilbudet om celleprøver hvert tredje år, som du kan tage imod. I flg. lægerne skulle det have skåret en del ned på sygdommen.

Alt det bedste
Danda
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 1/12 2008 20:29

husk tam den beskytter også mod kønvorter :b hvem fanden gider gå rundt med sådan nogle? xD
Sider: 1 2 > >>