Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Raw Food - dyr livsstil!

 

Sundhed

DDB
Forum-indlæg: 298
Område: KBH
Dato: 12/12 2008 13:33

Det er noget tid siden, at jeg støtte på Raw Food-livsstilen.
Jeg syntes/synes, at det lyder meget interessant - og jeg har endda købt bogen: Ani Phyo's Raw Food.
Mange lækre opskrifter findes i den bog... MEN!
Priserne løber altså hurtigt op!

Prisstigningen er især på grund af nødderne - man bruger hurtigt 500 g mandler (som koster omkring 55-60 kr! og det er for uøkologiske!)
Jeg har ikke rigtig noget problem med, at det helst skal være økologisk, man skal købe, i hvert fald ikke når det har med frugt og grøntsager at gøre... men med nødder er det en anden snak - man får jo som vegansk råkostspiser sine proteiner derfra.

Er det bare mig - eller bliver det ikke hurtigt en ret dyr livsstil?

Mit andet spørgsmål er som det altid omdiskuterede B12-vitamin.
Jeg har vist allerede stillet et B12-vitamin spørgsmål tidligere: dengang var det ang. den veganske livsstil.
Men helt ærligt!
Hvorfor skal professorer og læger sige, at B12-vitamin er så vigtigt for dig - hvis det ikke er?
Det er sgu da dybt latterligt - så enten taler de usandt eller også, har nogle mennesker åbenbart fået en eller anden åbenbaring om, at mennesket ikke behøver B12??!
hmmm....
Så... hvordan kan det være sundt at være 100% råkostspiser/raw food'ist?
...
Det kan godt være, at der engang fandtes B12-vitamin i grøntsager og frugter - men efter hvad jeg har læst, så findes det ikke i de mængder vi behøver i dag!
Jeg har læst, at det kan tage 10-15 år (nu skal jeg ikke mene, at jeg ved det 100% ;)) før, at ens B12-vitamin lager er løbet tør - og når det er løbet tør, kan det i ekstreme tilfælde gøre, at man får gang- og koordinationsbesvær med spastisk lammelse (læst på netdoktor.dk)
Bliver vi hjernevasket til at tro, at man behøver B12 eller, bliver vi hjernevasket til at tro, at man ikke behøver B12?

Hav en dejlig dag :)
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/12 2008 14:10

Imens du venter på at finde dem økologiske, så har Netto alm. hasselnødder i halv kilo poser til 30kr nu her.
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/12 2008 16:46


!!!Tag tilskud!!!

- Så kan man bruge sin kostbare energi på vigtigere ting..... :D

Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/12 2008 17:02

Jeg vil ikke tage stilling til, om B12-snakken er misvisende fra den ene eller anden kant - det har jeg ikke belæg for, men det er da interessant!
Men jeg fulgte det link til hvor man i Tyskland kan købe nødder og mandler raw via nettet, og det er ret overkommeligt prismæssigt synes jeg. Hvis man køber 2,5 kg øko mandler er prisen incl fragt omkring 65 kr pr 500 g. Alm ikke øko herhjemme er vel oftest omkring 55 pr 500 g.
2,5 kg lyder af meget, men de bliver jo alligevel spist..
Jeg tager ikke tilskud, men jeg spiser også æg ind i mellem..
ragnar
Forum-indlæg: 219
Opskrifter: 1
Område: Andet
Dato: 12/12 2008 17:47

man må ikke spise nødder om mna er raw...

selv bliver jeg tjekket hele tiden på min b12 verdi i kroppen, og ved at jeg ihvertfald spiser meget macarødder, så er der ingen mangel på b12..

http://www.macaroot.com/
DDB
Forum-indlæg: 298
Område: KBH
Dato: 12/12 2008 20:13

Lyder lækkert med alle de nødder - jeg må vist hellere gå på rov, når jeg igen har nogle penge til det :D

Bibbi: Jeg tager også lidt vitamin- mineraltilskud i ny og næ - men tanken om at leve af en 'tilskudsgivende kost' (ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det ;)) er bare mere tiltalende...

Ragnar: Man må da godt spise nødder som råkostspiser - man må bare ikke spise nogle, som er blevet behandlet. Desværre er de ubehandlede nødder vist ret dyre? har ikke tjekket det.

Tak for svaren :D
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 12/12 2008 21:54

Bestanddele og forstadier til b12-vitamin i planter.

Men ikke biotilgængeligt b12-vitamin. Der skal vi hen til de animalske kilder eller kosttilskud. Vi lever (desværre) ikke i stenalderen mere, hvor vi spiste jord, vores egen afføring og andet, som på den måde tilfredsstillede vores behov for dette essentielle næringsstof.

Spis kød, æg eller drik animalsk mælk for at få b12-vitamin. Veganere anbefales at tage kosttilskud på 2 mikrogram b12-vitamin dagligt.

Det er rigtigt, at kroppen er dygtig til at genbruge b12-vitamin og vores lever har et kæmpe lager at dette vitamin. Det siges, at mennesket kan leve 3-5 år uden b-12-vitamin - men der er også rapporteret tilfælde, hvor folk har gået længere endnu, flere årtier. Dog vil størsteparten opleve mangelsymptomer efter nogle år, ved afholdelse af b12-vitamin.

1. Vitaminet findes ikke i planter
2. Du dør uden det

Derfor kosttilskud eller animalske kilder.

Videnskabelige undersøgelser af B12-vitamin (ikke nogen mirakel doktor her)


En rapport om B12-vitamin status i rå-kost veganere:

Vitamin B-12 Status of Long-Term Adherents of a Strict uncooked Vegan Diet ("Living Food Diet") Is Compromised

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/125/10/2511.pdf
(højre klik, "gem som", eller "save as")


Information om B12-vitamin:

The functional cobalamin (vitamin B12)–intrinsic factor receptor is a novel

http://bloodjournal.hematologylibrary.org/cgi/reprint/103/5/1573.pdf
(højre klik, "gem som", eller "save as")
DDB
Forum-indlæg: 298
Område: KBH
Dato: 13/12 2008 15:17

Hej moonie!

Tak for links'ene - de var virkelig interessante, og så selv om jeg ikke forstod nogle af ordene :) - og svaret!
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 13/12 2008 16:57

Selv tak thinka : )

Forstår heller ikke alle ordene. Men bare man lige forstår hovedpointerne, så er man godt rustet i forståelsen dette vitamin.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 15/12 2008 00:29

Lige lidt mere litteratur, før denne tråd går i glemmebogen : )

En meget god og lidt mere letlæselig undersøgelse af B12-vitamin i forhold til produktion af vitaminet i tarmen og B12 analoger i planter.


Vitamin B-12 plant sources, requirements, and assay

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/48/3/852.pdf
(højre klik, "gem som" eller "save as")