Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Klaps til den danske mælkemafia....

Sundhed

Sider: << < 1 2
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 2/3 2009 18:47

Hey Leif, lige et sidste spørgsmål: Hvor skal man så få B12 vitamin fra? - så økologisk og vegetabilsk som muligt.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/3 2009 19:44

hi, hi...

det har jeg lige skrevet til dig under vores anden debattråd Føj og adr... i Produkter

http://www.vegetarkontakt.dk/?-foej-og-adr=3296

Hilsen Leif
Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Dato: 3/3 2009 00:59

Tak for dine indlæg leif :D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 3/3 2009 10:25

Selv tak, eller rettere: Tak jer selv! Jeg er bedst, når jeg får lidt modstand og nogle svære modspørgsmål. Her er et eksempel:

Den kronik, som Bibbi linkede til i trådstarten, har godt nok sat lidt debat i gang, men den er ikke helt så god, som man skulle tro. Den omtaler Lars Ovesens undersøgelse i nærmest hysterisk rosende vendinger, og det er efter min mening stærkt overdrevet. Kronikørerne konkluderer begejstret: »Ovesen har således ikke skævvredet rapportens fund for at tage hensyn til Mejeriforeningen.«

Men det er lige netop, hvad han har gjort! Sandheden er, at han har udeladt en stor gruppe forskningsresultater for at få et resultat, som Mejeriforeningen kan acceptere. Her er min analyse:

Ovesens rapport konkluderer, at man ikke rigtig kan sige noget: »Med hensyn til brystkræft har re-sultaterne været inkonsistente... Højt indtag af mælk og mejeriprodukter nedsætter risikoen for tyk-tarmskræft... Et højt indtag af mælk kan muligvis øge risikoen for blærehalskirtelkræft... Der er ikke fundet konsistent sammenhæng mellem indtaget af mælk og mejeriprodukter og æggestokkræft« osv. Hvis der overhovedet er nogen tendens i undersøgelsen, er det nærmest, at mælk er sundt.

Hvordan kan der være så store forskelle på de danske og de internationale undersøgelser om mælk? Jo, man kan drive forskning på mange forskellige måder. Tre udbredte forskningsmetoder er:

• Epidemiologiske undersøgelser, som undersøger befolkningsgrupper med forskellige madvaner og kulturer.

• Case-control undersøgelser, hvor man sammenligner en gruppe mennesker med sygdom og en gruppe uden. Deltagernes madvaner undersøges bagud ved hjælp af spørgeskemaer.

• Kohorte-undersøgelser, hvor man følger to grupper over tid, registrerer hvad de spiser og ser på resultater mange år efter.

Det er normalt, at man i videnskabelige undersøgelser må afgrænse sit emne, for at det ikke skal blive for omfattende eller uoverskueligt. I sin undersøgelse »Indtag af mælk og mejeriprodukter og sygdomsrisiko« skriver Lars Ovesen i indledningen: »Kun prospektive undersøgelser er medtaget. Den prospektive kohorteundersøgelse er et bedre design end retrospektive case-kontrol-undersøgelser, da risikoen er stor for, at personer med sygdom vil rapportere deres indtag anderledes end raske (”recall bias”), og da det ofte er vanskeligt at inkludere en sammenlignelig kontrolgruppe (”selection bias”) i denne type undersøgelser.

Lars Ovesen har udeladt de epidemiologiske undersøgelser, altså netop dem, der viser den tydeligste sammenhæng mellem mælkeprodukter og en lang række sygdomme...

Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 3/3 2009 16:33

Tak Leif, for dine gode indlæg. :)
Og som zoneterapeut vil jeg sige, at jeg igennem årene har haft rigtig mange mennesker i behandling, hvor det garanteret har været -mælkeforgiftning- der har givet snot og slim i luftvejene og dårligt fungerende tarmsystemer og hormonforstyrrelser og nyre/blærer ubalancer, mm...
Sider: << < 1 2