Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Undervægt

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
halcyon
Forum-indlæg: 98
Område: KBH
Dato: 3/1 2009 17:57

Jeg har været undervægtig i mange år grundet højt stofskifte. Min læge siger, at mit blod ser meget sundt ud og at jeg intet mangler af vitaminer og mineraler. Dog er jeg interesseret i at høre, om der er nogle der har erfaring med hvorledes man tager på - på vegansk (eventuelt rå) vis. Jeg er 178 cm og vejer lidt under 50 kg. Har prøvet styrketræning og fedekure (ved godt de ikke virker).

Håber at få respons :)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/1 2009 18:38

Har da et forslag, selvom jeg ikke selv er undervægtig - er "erotisk buttet", trods veganisme ;) Jeg spiser meget olie, nødder, kerner og f.eks. avocado, oliven, chokolade etc. Altså mange fede og kalorieholdige fødevarer. Det er måske en mindre kostomlægning du skal foretage - ændre vanerne lidt? Uanset skal du jo indtage flere kalorier end du forbrænder......

- ELSK -

halcyon
Dato: 3/1 2009 19:17

Tak for svar :)
Jeg spiser skam meget store mængder af fede, kalorieholdige ting og sørger for at røre mig dagligt. Alligevel ligger min vægt stabilt på 49 kg for tiden. Jeg spekulerer lidt på om der er træningsprogrammer/veganske madplaner, for folk der gerne vil tage på på en sund måde.
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Område: Østjylland
Dato: 3/1 2009 19:28 | Indlæg redigeret den: 3/1 2009 19:30

Hmm..øv.... Det er osse en lav vægt du har! Men når du allerede indtager mange kalorier, aner jeg ikke hvad du ellers kan gøre :( Har ikke lige nogle trænings-fif.....
Måske du skulle spørge Moonie? Han ved en masse om den slags :D
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Dato: 3/1 2009 22:59

'ey...

Kan huske, at "Becoming Vegan" (som i øvrigt kan lånes på biblioteket) har et helt kapitel for veganere, der gerne vil tage på....
Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 3/1 2009 23:37

Hello.
Jeg har selv samme problem, min læge siger dog min vægt er genetisk. (173cm og 49-51kg de sidste 4-5år) Regner med jeg har højt stofskifte. Jeg har fået at vide jeg skal styrketræne, men det hjælper ikke særlig meget, plus jeg er laktoseintolerant så kan ikke komme på en flødekur (hvilket jeg iøvret syntes er ulækkert). Dog tror jeg ikke du får ret meget ud af at spørge rundt omkring, jeg har aldrig hørt om nogen der har fundet svaret.
Hvis du finder en mirakelkur en dag så smid endelig en besked i min retning! ;)
Indtil da - held og lykke.
halcyon
Dato: 4/1 2009 09:23

Tak skal I have allesammen :) Jeg skal nok bare lære at sætte pris på den jeg er og slappe mere af omkring det, i stedet for at bekymre mig så meget om for lavt bmi og så videre.
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 4/1 2009 09:58

Som Bibbi skriver, kan jeg heller ikke se, du kan gøre meget andet end at guffe løs i oliven, avokado, chokolade, nødder og soyafløde....
Held med det hele ;)
Sally
Dato: 4/1 2009 11:57

.. Tja som du selv skriver, så ja, Accepter din vægt det kommer du nok længst med. :)
Det kan jo være vægten vender en dag og så vil du savne dine gode gamle dage.
halcyon
Dato: 4/1 2009 12:16

Hehe, jo, mit er også rent genetisk, tror jeg. Min mor og far har også altid været magre. Min mor er nærmest bare blevet tyndere med alderen. Jeg kunne nu godt tænke mig lidt flere kvindelige former.
Sally
Dato: 4/1 2009 12:28

Ja det kender jeg alt for godt.
Hvis du kender din kropstype kan du klæde dig efter den, det kan snildt hjælpe til flere "former".
Slankere kvinder skal helst have kropsnært men det ved du vel godt ;)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 4/1 2009 12:48 | Indlæg redigeret den: 4/1 2009 12:48

..jeg tog på af at blive veganer.. men det ville jeg sikkert have gjort alligevel naturligt.. synes ikke engang at jeg spiser SÅ usundt mere (det er lidt nemmere når der ikke er så meget slik tilbage at vælge mellem).. men jeg kan godt lide chips, pandekager, ting-stegt-på-pande, nødder, chokolade, poppet majs (en ny ting til listen, har lige opdaget dem), osv osv.. og så dyrker jeg for lidt mortion = faktisk intet.. det vil jeg gerne ændre på, men det bliver nok ikke i vinter.. :@

Off-topic kiggede ud af vinduet –og det sner sgu! –i hvert fald i Bølling *krydser fingre, bare 1 meter, bare 1 meter, bare…* :D -edit: jeg kan ikke lide sne, men jeg kan til gengæld godt lide når bussen jeg skal med til skole ikke kører..
Pernille
Forum-indlæg: 283
Område: Andet
Dato: 4/1 2009 15:27

soya cacaodrik <-- den er ikke fedtfattig tror jeg.... hehe den holder i hvertfald live i mine håndtag....
Sally
Dato: 4/1 2009 15:43

Jeg tror det er svært at forstå, for andre, hvad genetisk undervægt er og højt stofskifte.
Det er ret gammeldags at sige man "bare" skal fedes op, det er højest sandsynligt ikke muligt.

Styrketræning og fed og proteinrig mad og masser af det for at opbygge muskler måske. :)

.. skal nok blande mig udenom nu ;)
halcyon
Dato: 4/1 2009 16:09

Tak for alle svarene :D Jeg har ikke været aktiv på det her forum i lang tid, men er super glad for at se at her nu vrimler med mennesker. Det er da helt vildt at vi er oppe på over 400 :D

Flere og flere får heldigvis også efterhånden øjnene op for hvad kødproduktion gør ved miljøet (og sundheden osv.)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Dato: 4/1 2009 16:29 | Indlæg redigeret den: 4/1 2009 16:29

*Pernille* -mon ikke det er det høje sukkerindhold?
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 4/1 2009 17:16

Heh, jo der er en pæn slat sukker i sojakakao. Jeg tog også på som veganer, og det var nok sojakakaoens skyld, primært. Drak nok en liter om dagen i en lang periode. Men hva', jeg er også en tynd tændstik der absolut ikke tog skade af et (stort) par ekstra kilo, så jeg klager ikke. :)
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Dato: 5/1 2009 00:26

Hvis ens stofskifte bliver FOR højt eller lavt, kan det være en idé at få reguleret medicinsk.. Men I har måske allerede snakket med læger :) Ubalance i stofskiftet kan være en belastning for kroppen, så det er ikke noget, man nødvendigvis bare skal leve med..
Af og til kunne jeg godt ønske, at kiloene ikke satte sig så hurtigt på siden af mig hehe.. nu er det januar og tid til fitness suk.. ;)
Dinna
Forum-indlæg: 359
Dato: 5/1 2009 11:02

Hejsa! Jeg tog også på, da jeg blev vegetar/veganer, nok fordi jeg bare gik ud fra, at det var langt sundere end før, og så spiste jeg løs af chokolade, is, sojakakao og slik bl.a. Men det har jo ikke noget at gøre med, om man er veganer eller kødspiser, flere kalorier end man forbrænder giver overvægt. Hmm ja.. genetisk undervægt ved jeg ikke meget om, men prøv det her link. Folkene derinde ved rigtig meget om træning og kost :)

www.veganfitness.net
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Dato: 5/1 2009 16:19

Hej Enid

Jeg tror du er nogenlunde samme størrelse som min storesøster. Hun har også rigtig svært ved at tage på, men er (ligesom du!) en rigtig smuk kvinde. Jeg vil råde dig til, udover at gøre det du allerede gør, ikke at fokusere alt for meget på din badevægt, men bruge spejlet i stedet for.

… Og ja. Det er fedt vi er blevet så mange herinde! :D

Sider: 1 2 > >>