Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Raw food

Sundhed

halcyon
Forum-indlæg: 98
Område: KBH
Dato: 4/1 2009 10:09

Hej

Jeg påtænker lidt at begynde på en rawfood-livsstil igen, fordi jeg gjorde det et par år og havde masser af energi, men tabte mig desværre alt alt for meget. Nu er jeg "cooked" vegan i stedet. Vil gerne have respons fra alle rawfoodere derude og høre

hvor I handler (websider er velkomne)
hvad I spiser
hvor mange penge I bruger på mad (er selv ludfattig studerende, og ved hvor dyrt råt kan være)
hvad der fik jer til at gå væk fra "cooked"
hvor længe I har fulgt livsstilen (fulgte den selv i lidt over 2 år)
eventuelle problemer I har haft (tabte mig for meget og oplevede stor bekymring fra familiens side)
om I faster (mine fedtdepoter var desværre ikke store nok til at jeg kunne gøre det regelmæssigt)
og hvilke ændringer I har kunnet mærke på jeres krop efter at være begyndt på livsstilen (jeg oplevede meget højere energiniveau, var mere "klar" i hovedet, følte større empati, følte mig "høj" på livet, havde mindre søvnbehov, bedre koncentrationsevne og perfekt hud)

Desuden vil jeg gerne høre fra fruitarians (hvis der overhovedet befinder sig nogen på dette forum)! :)
Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 4/1 2009 12:17

Jeg er udvidende, men hvis man kun spiser frugt skal man så ikke tage meget tilskud?

Følger lige med tråden da jeg syntes det er ret interessant, så håber nogen kan svare. :)
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 5/1 2009 11:04

Ja jeg tilslutter mig.. det vil jeg også gerne vide lidt mere om :)
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 6/1 2009 16:10

hmm måske skulle du poste den her tråd på animas forrum, der er ihverftald flere Raw spisere osv (:
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 6/1 2009 18:08

Jeg tvivler på, der er råkostspisere herinde og især frugtarer,
så jeg vil i stedet anbefale at tjekke link-sektionen ud, i denne Facebook-gruppe:
http://www.facebook.com/group.php?gid=82409265013
Nyt dansk råkostforum: http://rawfood.freeforums.org/
ragnar
Forum-indlæg: 219
Opskrifter: 1
Dato: 7/1 2009 09:40

på grund af hjerte og karsygdom valgte jeg at blive raw, og har været det i et par år, og kan på det sterkeste anbefale dette, men samtidigt er der også en ide at vide at det er meget vansklleigt at være raw her oppe i nord, og om man udelukkende vil spise økologisk, ja så har man et storet problem, sist men ikke minst med hensyn til økonomien.
men for al del, det giver meget hurtigt resultater og den helsemessige gevinst er stor, men det krever mere end noget andet at man virkelig ved hvordan mnan skal komponere sin mad, for at få optimalt med vitaminer og mineraler, og sidst men ikke mindst, at man ikke skal spise bananer hele dagen.
komposition af måltider for at give energi nok så man altså slipper at spise hele dagen, at man får nok af b12 og vitamin D,

i dagens samfund ser jeg at mange benytter dette som en trendy vej at gå, for sin specielhed, og det er nok lidt farligt, og om man på forhånd er sensitiv, ja så kan man let udvikle allergier, og så begrenser det soig meget med hensyn til hvad man til sidst kan spise.
at man taber sig, er jo helt klart, men samtidigt så får man et mentalt løft, og man kan nyde af det, men om man taber for meget, så er det nok fordi man ikke komponerer maden ret, og selv gikk jeg ned meget i vægt de første måneder, men efter en tid hvor jeg spiste mere bevidst, ja så kom de kiloene på igen, men jeg er lidt rådvild om jeg vil anbefale dette for alle, og jeg har set en del trendy rawfoodister som har udviklet spiseforstyrrelser, og det er da skræmmende, eller måske var rawfood bare en af deres vejer at gå for at sætte fokus på sin situasion, da man får meget opmerksomhed ved at blive raw.

jeg ser mange som bliver raw, fra at være kødspisere, og det er nok også lidt freaked, for så skal man hellre gradvis forandre sin mad, med at blive vegetar først, måske, og hellre inkludere meget salader, og ikke prale med sin prosentandel af rawskab..;)
altså, ikke misforstå meg, men det jeg mener er at det krever en delk indsigt i hvad man laver, men jeg er da meget behjelpelig med at dele opskrifter, og inspiration..

så kan man i det mindste starte med en eller to dage raw i ugen..

lykke til..

ps. raw er ikke kun frugt

Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 7/1 2009 18:55

Hey Ragnar : )

Dejligt at livsstilen har givet dig meget godt! Jeg vil dog bare lige påpege, at en rawfood livsstil hverken indeholder D-vitamin eller B12-vitamin.

Solen kan du få D-vitamin og B12-vitamin skal vi over i de animalske kilder. Jeg tager gerne en venligsindet diskussion :)

ragnar
Dato: 7/1 2009 22:42 | Indlæg redigeret den: 7/1 2009 22:44

b12 henter jeg fra maca, og jeg går i badeshorts hele vinteren så jeg får nok D
that easy.

nejda, eller jo, jeg henter sandsynligvis min b12 i maca, men altså, et år eller to er ikke skadeligt, uanset, men d-vitaminet kan meget hurtigt komme i muinus, men jeg er den som ikke har kommet i minus, og mest sandsynligt på grund af sollysets gaver, men efter at jeg startede med kunlun, så må jeg altså spise "grounded food" og det er nok ud af det sporet hvor jeg har været vegansk i flere år, og altså beveger meg ud i at spise mad der indeholder mælk og æg, uden at jeg spiser den rene vare..

men altså, helsemæssigt at spise raw, ja, men i norden er det dog et stort ansvar at være raw, og derfor mener jeg det er lidt galt om det er for at være trendy, men det er jo ufatteligt dejlig mad, og det gør livet til en dans på roser...

så bliver det vel lidt fejl om man bliver raw, og spiser tilskud, så vil jeg nok hellre vælge en middelvej med mad uden tilskud.

halcyon
Dato: 7/1 2009 23:28

Hej med jer, og tusind tak for de fine svar :)

Moonie, jeg ved at du har studierne med i rygsækken, men jeg må indrømme at jeg (selvom det godt nok er flere år siden) har læst for mange længere videnskabelige afhandlinger om såvel b12 som d-vitamin i raw- og live foods - til at jeg vil tage afstand fra raw food livsstilen. Om så jeg skal gå så langt som at lade være med at vaske mine gulerødder alt for grundigt ;) Jeg tror stadig på at det er muligt at leve et langt sundt liv uden animalske fødevarer. Desuden er jeg lidt i tvivl om det overhovedet er råkostlivsstilen, du angriber - eller veganismen. Der findes jo mennesker, der vælger at være "rå" men inkorporerer rå mælk og rå fisk (og endda rå æg) i deres mad. Her er det vel muligt at få mere end nok af såvel d- som b12-vitamin, eller hvad? Så for mig at se er det mere veganismen du angriber, Moonie :) Og selv om jeg helst lever vegansk, er det her i højere grad en råkosttråd end en veganismetråd. (Undskyld hvis jeg i mit første indlæg kom til at skrive råvegansk- når jeg i virkeligheden OGSÅ gerne ville høre fra råvegetarer).

Anyhow, ragnar, jeg er glad for dine indlæg og jeg vender tilbage så snart jeg er færdig med at skrive opgave på mit studie :)

Grønne hilsner fra Ditte
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 8/1 2009 22:20

Jeg vil lige påpege at jeg bestemt ikke prøver at angribe eller nedgøre andres holdninger eller valg af livsstil.

Alt respekt til veganere, om det er som rå eller kogt : )

Jeg har bare en forkærlighed for mikronæringsstoffer og beskæftiger mig meget med dem. Prøver hele tiden at tilegne mig ny viden og blive bedre i forståelse af dem.
Jeg har endnu ikke i min litteratur søgning, fundet belæg for, at der skulle være biotilgængeligt B12 vitamin i vegetabilier eller D-vitamin (Lige med undtagelse af anologer til B12-vitamin i planter og D-vitamin i form af D2 i nogle svampe former).

Dog er disse kilder ikke egentlige kilder og derfor ikke tilstrækkelig for at møde menneskets behov naturligt.

Jeg har en del rapporter (på engelsk), som forklarer hvad forskellen er på B12-vitamin og B12-vitamin analoger. Har også en undersøgelse omkring råkost-veganere og indholdet af B12-vitamin i blodet.

Hvis det har interesse, så smider jeg gerne dem herind. Så kan i selv danne en konklusion ud fra de data, frem for mit sene natteskriveri :)

halcyon
Dato: 10/1 2009 14:35

Hej Moonie

Jeg har læst side op og side ned om B12-vitamin og B12-vitamin analoger, og selvfølgelig er jeg ikke interesseret i at ende med mangelsygdomme. Jeg er dog stadig interesseret i den råvanske livsstil og tror der er større mulighed for at hente svar på http://www.rawfoodsupport.com/list.php?2

Jeg vil også pointere at jeg prioriterer min sundhed først og fremmest og på ingen måde den opmærksomhed, du (ragnar) påpeger at der muligvis er mange der springer ud i denne livsstil er interesseret i. Jeg søger derimod de samme effekter som jeg i sin tid oplevede som råvegan - uden vægttabet selvfølgelig. Hvis det betyder, at jeg må tage en smule tilskud af en art, må jeg tage det med! :)

Tak for svarene :D
halcyon
Dato: 15/1 2009 08:38

Har været inde på diverse amerikanske raw food sider nu, og jeg vil vove at begive mig ud på råkostlivsstil (igen) uden at tænke enten/eller men derimod spise 98 % rå og tage tilskud (hvilket det lader til at mange, der kalder sig rawfoodists, gør). Jeg kan sikkert altid blive klogere på vejen. Jeg får masser af sol, så jeg kommer ikke til at mangle D-vitamin.

Så længe jeg indtager hvad der svarer til 98 % rå, kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skulle opleve samme effekter som sidste gang jeg førte livsstilen. Ej heller kan jeg se hvordan jeg skulle komme til at mangle noget så længe jeg tager tilskud :)
ragnar
Dato: 15/1 2009 08:49

jeg ønsker deg lykke til, og sig endelig fra om det er noget jeg kan bidra med..

EAT RAW LIVE LONG..
halcyon
Dato: 15/1 2009 08:59

Tak ragnar! :D Jeg er forresten meget interesseret i macarødder. Er de til at sende? Hvad koster de?

Grønne hilsner