Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Berigelse af fødevarer

Sundhed

-Mette-
Forum-indlæg: 390
Område: KBH
Dato: 13/2 2009 11:34

Ernæringsselskabet holder en række foredrag og kost.

Det første fandt sted for nylig og handlede om berigelse af fødevarer med d-vitamin.
Kort fortalt gik diskussionen mellem eksperterne på, hvorvidt det ville være en god eller dårlig ting at berige brød med d-vitamin.

3 af 4 eksperter var for berigelse.

Jeg havde møde med en flok diætister (jeg er diætist) i går som også alle var for. Deres argumenter var, at store dele af befolkningen havde for små depoter af d-vitamin.

Jeg er imod berigelse af fødevarer.....
- fordi det er unaturligt (at pille ved naturen),
- det kan betyde at nogle grupper får ekstremt meget d-vitamin, hvis de spiser meget brød
- jeg synes det er den enkeltes ansvar at sammensætte sin kost så de får hvad de har brug for.

Hvad synes i?????
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/2 2009 12:43

Jeg er helt klart også imod.
Det er (som du skriver) unaturligt :(.
Istedet gælder det da om at spise det rigtige og få det derigennem, således får man også den bedste kvalitet af f.eks. vitaminer, samt man får så mange andre gavnlige ting som fibre, antioxidanter, sporstoffer osv. osv. samtidig.
Vi vil ikke have industrifremstillede piller, vi vil have rigtig & sund mad - the REAL thing ;););)
Prag
Forum-indlæg: 40
Område: Nordjylland
Dato: 13/2 2009 12:52

Jeg er både for og imod.
På den ene side er det fuldstændigt åndssvagt at det fx. skulle være lovligt at fylde vingummi eller sådan noget op med vitaminer, som så ville vildlede folk til at tro at det var sundt.

Dog synes jeg det ville være superrart hvis man man måtte berige visse fødevarer med B12, så jeg som veganer ikke behøvede at tage tilskud. Jeg synes også det er helt fint at det meste salt i Danmark er beriget med jod.

I stedet for at skulle berige alle mulige varer med vitaminer & mineraler skulle man nok sætte større kræfter ind på at informere folk om hvad en sund kost egentlig er.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Område: KBH
Dato: 13/2 2009 18:04

Jeg er bange for, at begynder man først at berige, får det ingen ende, og pludselig er vores fødevarer fyldt med en masse (for de flestes vedkommende) overflødige vitaminer og mineraler præcis som det er tilfældet i USA, hvor det kan være en jungle blot at finde havregryn med kun én ingrediens = havregryn!
Desuden viser studie efter studie, at det slet ikke er sundt (A-vitamin som tilskud er potentielt kræftfremkaldende) for os at koncentrere vitaminerne på den måde. Altså isolere dem og dermed ikke få dem på naturlig vis, hvor de indgår i samarbejde med andre mikronæringsstoffer, antioxidanter og fibre.

Jeg kan ikke se problemet med, at dem, der gerne vil have ekstra vitaminer, simpelthen køber en vitaminpille. Done. Så kan vi andre få lov at få vores vitaminer på natulig vis.