Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Døgnrytmeforstyrelser

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
WilloSoF
Forum-indlæg: 65
Område: KBH
Dato: 23/2 2009 15:11

Jeg har lidt af de værst tænkelige døgnrytmeforstyrrelser, ever! Og har haft dem de sidste 8 år, og i den tid har der simpelthen ikke været det tidspunkt jeg (ikke) kunne sove eller være vågen på.
Det første jeg kunne huske var at jeg havde en døgnrytme hvor jeg sov 3-4 timer om natten, og det stod på i lidt over to måneder, så kunne jeg ikke dét mere. Så har jeg prøvet en 2-døgnsrytme, hvor jeg sov i 18 timer og var vågen i 30 timer, og det kørte over 48 timer, og det holdt vidst en måned...
Det bliver værre...!
En dag (eller faktisk to!), sov jeg uafbrudt i 30 timer!! Uden at vågne...troede først jeg havde sovet i 6 timer, men så var det søreme torsdag, og ikke onsdag...
Har også prøvet den anden vej, at være vågen i 60 timer i træk, og jeg drak ikke kaffe (har jeg aldrig gjort, er koffeinsensitiv), eller cola...og var heller ikke til LAN-party eller noget vildt, jeg gik bare på HF...uden at sove.
Og sådan har det været hele vejen igennem, skiftet konstant, selv i de sidste par uger her, hvor jeg er skiftet mellem at sove fra 21-3:30 og 6-10, og 0-10, vanvittige skift fra dag til dag...

Jeg ville høre om der er nogen af jer som selv har døgnrytmeforstyrrelser som bare kommer i nærheden af alt dette??
Og hvordan håndterer i det?
Mie
Forum-indlæg: 77
Område: Århus
Dato: 23/2 2009 17:54

lyder lidt vildt :o
nej, har jeg ikke prøvet.
DDB
Forum-indlæg: 298
Dato: 23/2 2009 18:07

Det er nogle lidt syge oplevelser, du har haft - håber du har brugt de vågne timer godt så ;)

Jeg har selv haft nogle døgnrytmeforstyrrelser.. dog ikke så ekstreme som dine!
Oftest har det været, når jeg ikke har gået i skole/haft et arbejde... ved ikke om du laver noget i øjeblikket?
Det kan måske spille en lille faktor?
Jeg har selv oplevet at kunne være vågen til kl. 05.00 og så sove til kl. 11.00... 6 timer - slet ikke nok til mig.
Jeg har også prøvet at sove den halve dag væk - og stadigvæk være træt, hmmmm..

Men hvis man spiser for meget sukker i løbet af dagen - eller inden man lægger sig til at sove - så har man 100% svært ved at sove... noget jeg selv har oplevet alt for ofte :$
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 23/2 2009 18:22

Det lyder alligevel meget ekstremt Willo :@

Har ikke lige noget triumf-kort til bedre søvn til dig, har tit svært ved at sove selv..

Jeg sover som regl 6-7 timer.

Hvilket gør at jeg tit sidder og sover i skolen, men hey, jeg har jo heller ikke brug for matematik, billedanalyse, tysk... pfff..
Hvis jeg går for tidligt i seng kan jeg ikke sove, har prøvet rigtigt mange ting, men der er ikke noget der hjælper, skal helst være helt smadret inden jeg går i seng ;)

Kender godt det du har skrevet Thinka.
antihero
Forum-indlæg: 67
Dato: 23/2 2009 21:38

Wow.. lyder vildt.
Jeg har kun haft underlige rytmer når jeg har været på antipsykotisk- eller antidepressiv medicin. På anti-dep var jeg kun vågen et par timer om dagen. På antipsyk sov jeg helst 12-14 timer... altså hvis jeg blev vækket!
Da jeg stoppede med det sidste medicin her for et par uger siden, sov jeg kun 3-5 timer om natten i 7 dage.
Men det har jo en årsag..
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 23/2 2009 22:51

Har du prøvet lytserapi? - måske er du meget sensitiv overfor lys også.

Jeg har købt et lysterapi-væggeur, det virker ret godt på mig. Jeg skal så bare lige lære ikke at sidde foran computer eller tv efter aftensmaden, for så har jeg balladen! Det er værst i vinterhalvåret. Måske fordi kroppen bare skriger på lys, så der ikke skal så meget til før den nægter at føle træthed og hellere vil sidde og lysbade forand en skærm eller lignende i den ellers mørke tid? Jeg har mest problemer med at vågne og føle mig frisk først på dagen, men altså lysterapi-væggeuret hjælper en del på mig.

Det er ofte serotonin-ballancen der er i uorden, når man har problemer med døgnrytmen. Det er også mange teenageres problem, fordi deres hjerne producerer for meget/for lidt serotonin, om morgenen og om aftenen, hvilket gør at de ikke kan sove før langt ud på de alt for sene timer og vågne før langt op ad formiddagen (nogle gange eftermiddagen). Serotonin-produktionen kan du påvirke med lys, så prøv og se om det virker. :)

God fornøjelse!
WilloSoF
Dato: 23/2 2009 23:55

Thinka - Ja syge oplevelser kan jeg vidst ikke nægte at have haft en del af...:D
Hmmm...altså, jeg studerer på uni, men har lige nu kun én lektion om ugen...så kan jo egentlig stortset sove når jeg vil, hehe...MEN, da jeg havde undervisning dagligt sov jeg alligevel over mig, OG der har alligevel været en uge, hvor jeg ikke havde noget specifikt at stå op til, men hvor jeg stod tidligt op alligevel, rimeligt tidligt endda, så ved ikke rigtigt hvor stor relevans det har, når det kommer til stykket...;)
Ja...computer og sukker inden man sover (eller burde gøre det...) er jo en herlig cocktail for at blive et par ekstratimer oppe...og nu sidder jeg og skriver det kl...ja, man kan se det når dette indlæg er sendt, men det er i hvert fald over midnat, sådan går det når man skal vaske tøj...:$

Tama - Hehe, kunne du tænke dig at prøve noget programmering, animations-teknik eller filmkunst istedet? ;)
Hver hellere glad for at du ikke har matematik på mit niveau, det får mig til at misunde dem der kun har det på A-niveau(!), det var så nemt dengang...:D;)
Jeg plejer nogengange at gå en lang tur, før jeg sover, det hjælper nogengange :)

Antihero - Har aldrig prøvet antipsykotisk/depressiv medicin, men prøvede i en kort periode melathonin og perikon. Melathonin er det hjerne-hormon som regulere ens døgnrytme og humør. Da jeg prøvede det fik jeg grineflip i ½ time i træk og faldt i søvn bagefter...lidt sjovt men også lidt for sygeligt ;)
Så det turde jeg ikke rigtigt fortsætte med...there must be another way...

Millacam - Det kunne da være en idé, for har været meget sensitiv overfor lys før i tiden i hvert fald, men hvorfor ikke? Normalt er det blevet brugt til vinter-depression, og troede egentlig kun det var til det :D
Hvor i alverden får man sådan et lysterapi-vækkeur?? Tja, et vækkeur der fungerer på mig kunne i sig selv være rart ;)
Men helt sikkert det skal da prøves! :D

millacam
Dato: 24/2 2009 12:27

Jeg købte mit lysterapi-væggeur i Kvickly på tilbud til 700,- kr. :D Der er også radio og lysdæmper i, så du kan bruge det som natlampe/læselampe - og i øvrigt selv indstille hvor meget lys det skal tænde med, når det vægger dig. Det starter med at lyse svagt 30 min. før alarmen lyder og øger så lysstyrken gradvist over de 30 min.

Jeg er åbenbart ekstremt lysfølsom, for der står i brugsanvisningen, at lysstyrken skal stå mellem 7 og 12 (tror jeg nok det var), men jeg har kun mit lys på 2, og det vægger mig fint før alarmen.

I starten fik jeg for meget lys. Det følts som om jeg havde drukket en hel kande kaffe. :D Så man skal lige finde balancen i starten, men så virker det også helt fantastisk. :)

Jeg skal måske også lige nævne, at jeg har kunne sove fra hvilket som helts andet væggeur jeg har haft, :$ men det her virker overraskende godt. Og jeg er ret sikker på, at det er fordi det ændrer på serotonin-produktionen - også selvom man har lukkede øjne! Lyset trænger nemlig gennem øjenlågene, det er ret smart. :D

Så nu mangler jeg bare lige at lære det med at gå i seng i ordentlig tid. :$ ;)

Har du ellers lagt mærke til om det også er vinterhalvåret der er værst for dig?

Man har kunnet købe lysterapi-væggeure i både Kvickly og El Giganten, men jeg har lige kigget på deres hjemmesider, og det ser ikke ud til at de har dem på nettet mere. Men måske har de nogle tilbage i butikken... Ellers prøv at søge på google eller lignende her på nettet. Måske kan du finde et godt tilbud nu, da sæsonen er ved at være ovre for lysterapi-produkter.
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/2 2009 12:32

Jeg går til "søvndoktor" for tiden hehe.. Jeg er udpræget senfase (B) menneske og døjer med søvnløshed. Jeg skifter for det meste imellem slet ikke at sove og at sove i lang tid og have svært ved at vågne.. jeg kan godt ligge en hel nat uden at falde i søvn, hvilket kan være MEGET belastende.

Det er meget svært at passe en normal arbejdsdagligdag ind i sådan et mønster, og jeg har også afprøvet rytmer som fx at sove to gange i døgnet eller sove hver anden nat, men det dur ikke rigtigt.. nu holder jeg pause fra mit arbejde og kan endelig få lov at sove, når jeg er træt og vågne når jeg er frisk (de fleste dage i hvert fald) i stedet for at skulle møde på arb kl. 8 hver dag og derfor gå i seng, når fornuften siger, man skal - og så alligevel ligge søvnløs og derefter være smadret og en dårlig og stresset lærer dagen efter suk.. Jeg skal vist blive aftenskolelærer eller lign i stedet for :)

MillaCam - det vækkeur du taler om, er det det fra Phillips, der øger lysintensiteten 30 min før det vækker? Jeg har tænkt på at skaffe mig et, da jeg også tror det kan hjælpe mig, men jeg har dog hørt, at der ikke er nok lux i pæren, til at det kan anvendes til lysterapi. En lysterapilampe skal helst være på 10.000 lux siger lægen.

Jeg afprøver også melatonin for tiden, men har svært ved at sige om det har en effekt - men heller ingen grineflip, det lyder ellers skægt :D

DDB
Dato: 24/2 2009 12:33

Nu ved jeg ikke, om du er så meget for din læge.. men måske skulle du tage og besøge ham?
Du kan jo komme ind på et søvnlægecenter eller lignende?

Det kan også være, at du er et ekstremt B-menneske? ;)
LaKris
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 4
Dato: 24/2 2009 13:13

Enig med Thinka, søvnløshed kan skyldes mange ting, både psykiske og fysiske. Hvis du har en ordentlig læge, så prøv at få en seriøs snak med hende/ham.

Der er alt muligt der funger i forhold til at rette op på det lige fra akupunktur og urtemedicin over yoga og selvhypnose til psykofarmaka og sovepiller, så mon ikke du kan finde noget der passer til dig :D

Hvis det er slemt, kan søvnproblemer simpelthen stjæle ens tid og dermed ens liv. Jeg har været der...
LaKris
Forum-indlæg: 39
Opskrifter: 4
Dato: 24/2 2009 13:36

-og måske sku du ta og se DR2 kl 20:40 i aften...
millacam
Dato: 24/2 2009 13:45

Sidsel: Ja, det er et Philips Wake-up Light jeg har. Jeg har oven i købet kun lysstyrken på 2 - og det går op til 15 eller 20 (kan ikke lige huske det, da jeg aldrig bruger det på så kraftig en lysstyrke). Det er muligt at lægen mener noget andet, men min personlige erfaring er, at det har redet mig fra en vinterdepression samt er det eneste, der kan vægge mig om morgenen med en rimelig garanti for, at jeg også rent faktisk står op. ;)

WilloSof: Jeg kom også i tanke om en anden ting, som jeg gjorde meget før i tiden i vinterhalvåret. Jeg dyrkede en del motion om aftenen! Især om torsdagen, hvor jeg kørte en hel times spinning om aftenen. Når jeg kom hjem var jeg lige til at putte i seng og sov som en sten hele natten og vågnede frisk næste morgen. :) Der var også et år hvor jeg løb meget om vinteren og dyrkede aerobic, hvor jeg heller ikke havde problemer med hverken vinterdepression eller døgnrytme. Så motion tror jeg også er et rigtig godt redskab!
Tidsel
Dato: 24/2 2009 15:14

Millacam - det lyder godt. Jeg har også MEGET svært ved at stå op, og er én af dem, der har tre vækkeure stående rundt omkring i soveværelset, bare for at være nogenlunde på den sikre side. At det så kan lykkes mig at sove over ind i mellem alligevel, er lidt skræmmende hehe.. men det lyder som om du kender det :)
Jeg tror også at lægen mente, at 10.000 lux er det, der bruges i professionel behandlingsøjemed.. derfor kan mindre vel også have en virkning. Hvor var du heldig at få den så billigt!!
Tidsel
Dato: 24/2 2009 19:39

Så er det nu! DR2 dokumentaren søvnløs i New York, som nævnt længere oppe :)
WilloSoF
Dato: 24/2 2009 22:40

Jeg havde skræmmende mange ligheder med ham Alan Berliner fra DR2-dokumentaren!
Jeg har også tanker og idéer som ikke kan stoppe, jeg er også kreativ, og har for det meste været det om natten, hvor jeg har lavet det meste af mit musik, eller også har det været der hvor jeg har skrevet stile eller opgaver, det er som om at kreativiteten flyder om natten, ved ikke hvorfor det er sådan...nogen af jer der har det sådan??
Havde også andre ligheder, har aldrig rigtigt drukket kaffe, men har prøvet det måske 2 gange i hele mit liv! Og med god grund...sidste gang jeg prøvede det studerede jeg både japansk OG Medialogi på 3. semester, så jeg var i skole fra 9-21:30 i hverdagene! Jeg fik måske kun 3 timer om natten, jeg fik en form for tinitus, og jeg var så lydfølsom at jeg ikke kunne holde ud at høre lyden af min egen stemme, og jeg begyndte at hallucinere de japanske hiragana-tegn, se dem overalt, og alle former begyndte at ligne de tegn...tilgengæld lærte jeg 46 tegn på ét kvarter, og jeg kan dem stadig, så det er ikke fordi at min indlæringsevne fejler noget :D
Tilgengæld kan jeg ikke stoppe min hjerne...

Millacam - Iiih, jeg må se om jeg kan få fat i sådan et vækkeur, må lige undersøge det...har det ligesom dig med almindelige vækkeure, hvis jeg ikke har sovet ud kan jeg ikke vækkes ;)
Og ja...motion, jeg går faktisk nogle lange ture, og de kan godt hjælpe nogengange, elsker at gå ture :)
Jeg prøvede dog også at løbe, men der var simpelthen for glat, så jeg røg på røven...så tror jeg venter til foråret ;)

Sidsel - Din døgnrytme lyder meget a la min...det gik også hæftigt udover uni, selvom jeg faktisk har gennemført 5 semestre, uden at gå nogle semestre om...ved ikke rigtigt hvordan det kan lade sig gøre med min døgnrytme! :D
Men det blev alligevel for meget i længden, så jeg fik skrædersyet et år, hvor jeg faktisk kun har én-to lektion(er) om ugen, såå det er lige til at overkomme, så mister jeg ikke nogen lektioner på grund af søvnmangel, håber jeg ;)
Hvordan kører det med Melatoninen, fungerer det for dig?

Thinka - Jeg flyttede til Ballerup d. 27/12 sidste år, men da det også er den by jeg voksede op i, har jeg faktisk fået de selv samme læger som jeg havde da jeg var lille, og de kan sjovt nok huske mig! :D Har hilst på dem igen, og de virker faktisk rigtigt flinke! Har allerede en tid, så vil da lige bringe dét på bane, og se hvad de siger til dét.
Jeg må ærligt indrømme at selvom der umiddelbart er en del af os som er natteravne, så tror jeg ikke helt på at vi er delt op i A- og B-mennesker. Min overbevisning stammer faktisk fra min storebror, som har haft det ligesom mig, men som er gået fra ekstremt B-menneske til ekstremt A-menneske, og har været begge dele i flere år, så tror det er nogle andre ting som spiller ind! :D

LaKris - Jeg har prøvet stortset alt muligt, men tror egentlig at det bunder i mit daglige sukkerindtag i så mange år (og nu forsøger jeg at holde en pause fra det), computeraktivitet, det er number one døgnrytme-stjæleren...og min hjerneaktivitet, som konstant kører derudaf...jeg kan slukke for min computer, men ikke for min hjerne! ;)
Ellers god dokumentar, man er ikke ene om at have det på denne måde! :D

Faktisk overrasker det mig lidt at der egentlig er så mange af os som har søvnrytmeforstyrrelser...hvad kan det mon skyldes, siden vores hjerne er biologisk programmeret til ikke at have det?
Tidsel
Dato: 24/2 2009 23:41

Hmm.. jeg tror at samfundet, medierne osv bidrager til nogle af forstyrrelserne - medierne fx lukker jo aldrig ned, og der er tilbud døgnet rundt til dem, der er lette at friste ;) Desuden stress, som rammer flere og flere pga store samfundsmæssige krav, familie, arbejde mv.. til sidst kosten - mange stimulanser som fx sukker, kaffe, alkohol, der stresser kroppen...

Bortset fra det, har søvndoktoren, som jeg kalder ham (ja jeg har sovet med elektroder ligesom i dokumentaren hehe) diagnosticeret mig "senfase" - et fint ord for b-menneske.. b-menneske bruges i øvrigt i flæng af personer, der godt kan lide at sove længe hehe og lyder også lidt andenrangsagtigt, så senfase er fint for mig :D Og han mener, at jeg i fremtiden vil få mere livskvalitet ved at forsøge at tilpasse mint arbejdsliv efter min døgnrytme, i stedet for at forsøge at tilpasse min døgnrytme efter mit arbejde. Jeg har ikke trivedes særlig godt med 25 søde, men dog støjende indskolingsbørn kl. 8.00 hver morgen.. har været irritabel, er blevet stresset osv i al for høj grad, fordi jeg ikke får nok søvn, når jeg skal stå op 6.30 suk..
Og jeg ved at han har ret. Jeg har ofte tænkt på det, men har slået det hen, fordi det virker så drastisk at skifte job pga sin søvnrytme.. men nu studerer jeg på deltid og er flyttet ud til min familie midlertidigt, mens jeg overvejer, hvad der så skal ske. Og jeg sover rent faktisk rimelig godt de fleste dage.. med mørklægningsgardin og nogle gange ørepropper.. og uden kaffe og sukker inden sengetid.. og fjernsynet er flyttet ud af soveværelset haha.. ja der er mange ting, der kan spille ind :(

WilloSof - jeg er også et kreativt natmenneske.. Melatoninen.. jeg har svært ved at bedømme virkningen lige nu, da jeg i forvejen sover nogenlunde godt for tiden pga større frihed og mindre stress.. jeg har ingen bivirkninger, men er altså stadig lidt usikker på om det har en virkning..har også kun prøvet en uges tid :)

DDB
Dato: 25/2 2009 00:20

Det er da skønt med de samme læger... ret vildt at de stadig kan huske dig - altså når man tænker på, hvor meget man forandrer sig fra en lille bebs til en halvvoksen/voksen/kald-det-hvad-du-vil menneske :D
Men fedt at de virker flinke!

Helt klart! Der er altid flere faktorer, som spiller/vil spille ind!... nu er vores hjerne jo ret kompliceret, så... man kan aldrig vide ;)
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 25/2 2009 05:55

Jeg har altid været udpræget "senfase-menneske" (fedt udtryk, Sidsel;)), men det skiftede for 5-6 år siden, og nu er jeg virkelig "tidligfase" GG - det er altså underligt, men også rigtig dejligt :D
Nu får jeg lavet en masse ting, hygget osv. i de stille morgentimer lissom i de sene nattetimer før i tiden.
Må være noget med alderen.....og det er altså ikke, fordi jeg er blevet nattepisser;)
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 25/2 2009 15:01

Arj Per, du kan ligeså godt indrømme det nu ;)
Sider: 1 2 > >>