Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Døgnrytmeforstyrelser

Sundhed

Sider: << < 1 2
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 25/2 2009 15:54

Kilroy: Ja der sker noget med hormon-balancen i "din alder", sorry. ;) Det er ikke kun kvinder der kommer i overgangsalderen! :D

WilloSof: Jeg er også meget kreativ - og har i øvrigt for nylig opdaget at jeg har tourette i meget mild grad, som er med til at give disse døgnrytmeforstyrelser og øget kreativitet, udover den minimale smule tics jeg har. Jeg lider i øvrigt også af migræne (også typisk for en med tourette) en sjælden gang imellem. Er det noget du også har/får? Jeg drikker heller ikke kaffe, da jeg også bliver totalt hyper, som ham i dokumentaren - det var sjovt at se, jeg kunne fuldstændig mærke hvordan han havde det! Og jeg påvirkes også af sukker og stress... men det er også typisk for en med tourette... eller en af de andre AST'ere (Autisme Spektrum Tilstande), som ADHD, ADD, Asbergers, DAMP, Autisme, ja og så Tourette. Men disse har netop også at gøre med ubalancer i hjernens hormoner eller i en lille kerne i hjernen hvor der er ubalance - særligt Dopamin, Serotonin og Endorfin er indblandet. Og dopamin er det man har meget af når man er meget kreativ. :)

Åh, det er så spændende, jeg kunne fortælle en masse mere, men må hellere stoppe her. ;)

Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/2 2009 16:48

WilloSoF og Sidsel - tag med på Vejlø til sommer... Så kan I lære at sove godt. :)
Ved ikke om det er fordi der ikke er noget strøm derude, ingen fjernsyn, computere, klokradioer, mobiler eller noget... :) Til at forstyrre ens hjerne med..
Hm.. Eller måske er det bare alt det friske luft, svømmeturene og lidt rødvin ved bålet der gør det. :D
Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 25/2 2009 17:48

Asta: Hvad sker der i Vejlø? :)

Willosof: Jeg ville helt klart også høre lægen, hvis jeg var dig, ligesom du også har tænkt dig.. Det lyder meget ekstremt!
Jeg ved ikke om man kan kalde det jeg har søvnforstyrrelser, men sover bare helt utroligt meget. Jeg kan sagtens sove 12 timer om natten, og så sove til middag om dagen, ofte falder jeg i søvn, når jeg sidder og læser fx, og så kan jeg stadig uden problemer sove om aftenen igen. Det er virkelig irriterende, fordi det også går ud over mit studie, at jeg sover for meget og dermed ikke har så meget tid til at læse. Jeg læser psykologi, så har pænt meget læsestof. Og samtidig har jeg koncentrationsbesvær, så synes ofte det kan være en kamp at komme igennem det, man skal nå. Har skåret ned på fagene som resultat af alt dette, og det har da også hjulpet lidt, men stadig synes jeg, at det er noget, der præger mig meget i hverdagen.
Egentlig vildt, så mange der oplever en form for søvnforstyrrelser! Gad vide, hvad det skyldes.. måske sukker ja!
Og må helt sikkert også anskaffe mig et lysterapi vækkeur, det lyder som en rigtig god ide. Hvis nogen finder et sted, hvor man kan købe et, så sig endelig til :)
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Dato: 25/2 2009 21:49

MIllaCam - AST, ja det er meget spændende. Hvordan fandt du ud af, hvad din diagnose var? Hvis du har lyst til at fortælle om det.. evt. i en privat besked, hvis det er bedre. Jeg har gjort mig nogle overvejelser og har læst lidt, men ikke nok :) Jeg har jo været med til at beskrive en del børn i forbindelse med henvisninger til PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og det har givet stof til eftertanke ind i mellem, når at jeg oplever at genkende mig selv i nogle af beskrivelserne hehe.. Men selvfølgelig - hvad er normalen? - vi er vel alle lidt afvigende på forskellige måder, men jeg vil gerne vide mere!

Dinna, jeg har set vækkeuret på Wupti.com og i Nrgi-butikkerne - billigst på nettet, da jeg sidst kiggede efter :)
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Dato: 26/2 2009 10:16

Asta - tak for invitationen :) Det lyder meget hyggeligt, MEN med mindre I lover mig at gå i seng FØR mig, og derefter ikke snakker i jeres telt eller står op for at tisse, så tror jeg desværre, at jeg sover bedre herhjemme hehe.. det er ikke kun "moderne/teknologiske" medier, der forstyrrer min søvn, det er al lyd og bevægelse uanset hvor naturlige de så er :@ Men ja, det er rigtigt, at masser af frisk luft og motion kan gøre det nemmere at falde omkuld.. man skal udmatte kroppen så meget, at den vinder over den stædigt vedholdende hjerne ;)
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 26/2 2009 13:48

Sidsel: Jeg fandt ud af det efter min søn fik diagnosen Tourette... og jeg fik denne folder om det:

http://www.tourette.dk/documents/EnVejledningForForaeldre_001.pdf

Da jeg tænkte videre over det, kunne jeg også se flere andre i min familie - også i flere generationer - som har/havde tourette eller andre slags AST (i mild grad selvfølgelig, derfor er det aldrig blevet "opdaget" tidligere). Der er en overvejende genetisk faktor i det, men nogen mener også at bl.a. sprøjtegifte og azo-farvestoffer er med til at lave rod i vores DNA, og der derfor er flere og flere som får AST.

Azo-farvestoffer er påvist at påvirke især mennesker med AST til at blive hyperaktive - men også mennesker uden AST påvirkes, det ses bare tydeligere på en som i forvejen har f.eks. ADHD, som så springer endnu mere uudholdeligt rundt eller en med tourette, der får de vildeste tics.

Min søn drak engang ved en "fejl" en halv cola (halvdelen af en 25 cl flaske!), som en ven bød på mens de rendte og legede en aften ved Sankt Hans bålet. Da vi kom hjem, syntes jeg godt nok, at han virkede forvirret, overgearet og lavede nogle sjove spjæt... Da jeg skulle putte ham i seng, kaldte han kort efter og sagde, at hans øjne nærmest åbnede sig selv hele tiden. Det tog flere timer for ham at falde i søvn, og han vågnede mange gange i løbet af natten. Dagen efter fortalte han sådan lidt halv-flovt, at han havde drukket næsten en halv flaske cola, og spurgte om det kunne være derfor, at han havde fået det så underligt. ;) Klog knægt, siger jeg bare! :D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 26/2 2009 16:03

Hej Millacam!

Kender du Kenneth Bock: »Healing the New Childhood Epidemics - Autism, ADHD, Asthma and Allergies«?
Bock nævner ikke Tourettes syndrom, men jeg har forstået, at der er nogle fællestræk med autisme og ADHD m.m. Han skriver da også om mange af de samme ting, som du nævner, bl.a. tics, sukkerproblemer, dopamin og forstyrrelser i hjernesignalerne. Måske er det noget? Han virker meget seriøs på mig, fordi han graver helt i dybden for at finde de egentlig årsager til disse tilstande, og han har mange forslag til forbedringer.

Og her er et citat fra Carsten Vagn-Hansen på http://www.dsgnet.dk/ (søg på Tourette):

»Proteinintolerans
Under normale omstændigheder nedbrydes ved en god fordøjelse mælkeproteinet til højst 2 sammenhængende aminosyrer, som kan gå igennem tarmslimhinden til blodet. Ved dårlig nedbrydning af protein, så slutproduktet er mere end 2 sammenhængende aminosyrer, dannes der små kæder af aminosyrer i form af peptider med morfinlignende virkning. De kaldes kaseomorfin. Ved utæt tarm (leaky gut), blandt andet på grund af sukker og raffineret kost, optages disse kaseomorfiner og kan være årsag til sygdomme som DAMP/ADHD), Tourette syndrom, epilepsi, skizofreni, læseforstyrrelser mm.

Samme problem kan skyldes gluten/gliadin, først og fremmest fra hvede.
Kaseomorfiner og gluteomorfiner (peptider fra gluten) udskilles i urinen hos nogle autister i store mængder. Kaseinfri og glutenfri kost har vist sig at give signifikant reduktion af autistisk adfærd, i forhold til kontrolgruppe. (Ann-Mari Knivsberg, Karl-L. Reichelt et al).«

Fra anden læsning ved jeg, at den genetiske faktor sjældent i sig selv gør skade. Der skal samtidig være en udløsende faktor - trigger - og det kunne måske være animalsk protein og/eller gluten?

Hilsen Leif

WilloSoF
Forum-indlæg: 65
Dato: 26/2 2009 19:07

Sidsel - Så er det godt nok heldigt jeg aldrig ser TV eller følger særligt meget med i hvad der foregår i verden (folk fortæller mig det alligevel...), lever for det meste i min egen verden :)
Og så drikker jeg heller aldrig kaffe og meget sjældent alkohol ;)

Det lyder da interessant med den søvndoktor (hvorfor har jeg aldrig tænkt over at der eksisterede sådan en...?) Hmmm...at tilpasse ens liv efter ens døgnrytme end omvendt, hmmm...noget jeg selv har tænkt over, men er dog lidt svært når man tager en uddannelse (det er dog lykkes alligevel), og nu er det sådan set fint, da jeg i dette år kun skal have 1-2 lektioner om ugen, så det går lige :D
Men når det slutter vil det være meget svært uden en normal døgnrytme, så det er godt nok lidt af et dilemma...men jeg kunne da i hvert fald forsøge at tilpasse min døgnrytme efter mit studie, når det påkræves, og se hvad jeg gør efter dette...men jeg skal da helt sikkert prøve en søvndoktor, lyder interessant...med elektroder i hjernen og det hele ;)
Hvilket jeg allerede hár prøvet, men det var da jeg skulle prøve at skrive på en skærm, bare ved hjælp af mine hjernebølger, og det virkede! :)

Kilroy (dræb røg) - Du er ligesom min storebror...bortset fra at det ikke kan have noget med hans alder at gøre...han starter ud tidligt ;)

millacam - Okay...jeg tror vidst jeg ér afsløret, jeg har Aspergers Syndrom :D
For dem der ikke ved det er Aspergers Syndrom = Højt-fungerende Autisme.
Jeg får faktisk også tics i ansigtet.
Så vi er jo næsten i familie, hehe...;)
Men jo, serotonin og melatonin balancen er anderledes for aspergere, og vi producerer også mindre melatonin, så ens døgnrytme bliver mere styret af ens rutiner, end af ens behov for at sove...
Kunne være vi skulle lave en ny tråd, kunne være der var flere med diagnoser, hehe :D

Asta - Det kunne være det skulle prøves, lyder ret lækkert faktisk! :D

Dinna - Ja meget læsestof er du vidst ikke ene om at have. Jeg studerer Medialogi, og jeg måtte lave et specielt år hvor jeg kun har programmering og matematik, for at kunne overskue det...har kun programmering én dag om ugen, men det skal man ikke tage fejl af, skulle læse intet mindre end 300 sider til sidste gang, så forstår hvad du mener ;)

Leif - Den genetiske faktor spiller en ret stor rolle, men der er andre faktorer der afgør hvor vidt disse gener kommer til udtryk eller ej, hvilket man har set hos tvillinger. Min udløsende faktor har dog næppe ligget i kosten, hvis man kigger langt tilbage, tilgengæld fik jeg en fødselskade, som formentlig har været en trigger for min autisme.
Sider: << < 1 2