Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Plantemad

Sundhed

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 26/2 2009 10:56

Hej alle!

Har lige puklet med en oversættelse af Joel Fuhrmans skema over sundhed og næringsindhold i plantemad og dyremad. Tallene er baseret på identificerede phytokemikalier og antioxidanter samt vitamin- og mineralindhold m.m. Fødevarer med højest næringsværdi er sat til 100.

100 Rå bladgrøntsager (de mest mørkegrønne har flest næringsstoffer)
Asiatiske bladgrøntsager, andre bladsalater, bladbede, friske daikonblade, grønkål, persille, romainesalat, spinat...

97 Faste grøntsager (rå, dampede eller frosne)
Agurker, artiskokker, asparges, pak choy, bladselleri, broccoli, grønne bønner, glaskål, hovedkål, okra, grøn peber, rosenkål, sommersquash, sukkerærter, ærter...

50 Ikke-grønne, stivelsesfrie grøntsager
Aubergine, bambusskud, blomkål, løg, rød og gul peber, rødbeder, svampe, tomater, vandkastanie...

48 Bønner
Azukibønner, borlottobønner, hestebønner, hvide bønner, kidneybønner, kikærter, limabønner, linser, pintobønner, sojabønner, sorte bønner, sortøje-bønner...

45 Frisk frugt
Abrikoser, ananas, appelsiner, bananer, blommer, blåbær, ferskner, grapefrugt, hindbær, jordbær, kiwi, mandariner, mango, meloner, nektariner, pærer, ribs, solbær, sharon, vindruer, æbler...

35 Stivelsesholdige grøntsager
Græskar, gulerødder, hokkaido, kartofler, kastanier, majroer, majs, pastinak, sødkartoffel, vintersquash...

22 Fuldkorn
Boghvede, byg, havre, hirse, quinoa, brune ris, vilde ris...

20 Rå nødder og kerner
Cashewnødder, græskarkerner, hasselnødder, macadamianødder, mandler, pekannødder, pinjekerner, pistachenødder, solsikkekerner...

15 Fisk
13 Fedtfattige mejeriprodukter
11 Vildt
11 Æg
08 Rødt kød
04 Mejeriprodukter
03 Ost
02 Raffinerede kornsorter
01 Raffinerede olier
00 Raffinerede sukkerarter

Værsgo og spis! Mest af det øverste, mindst af det nederste. Min personlige mening: Spild ikke din tid på det, der ligger under 20!

Listen er fra Joel Fuhrmans bog »Eat to Live«, som varmt anbefales. Følg også jævnligt med på hans hjemmeside http://www.diseaseproof.com.

Hilsen Leif

Sommerkursus uge 28: Musik, Mad, Miljø. http://www.balladeskolen.dk
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 26/2 2009 11:51

:D

Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Dato: 26/2 2009 17:36

Hm.. Troede agurker mest var vand..
Og at peberfrugter og tomater tilhører natskyggefamilien, så man måske ikke burde overdrive det vildt med dem.
Leif Varmark
Dato: 4/3 2009 07:29

Hallo Asta!

Vand er ikke usundt! Jeg tror, man bliver forvirret, fordi der ikke er ret meget tørstof i en agurk, men der er jo noget, og det er sundt. F.eks.:

A-vitamin (5,17) mere end linser og rygeost!
E-vitamin (0,15) ligeså meget som kalvekød!
K-vitamin (16,4) mere end gulerod og 55 gange så meget som æg
Kostfibre (0,747) lidt mere end polerede ris
Folat (17,6) lidt mere end kyllingebryst og hummer
Kalium (136) lidt mere end druesaft, æg og torskelever

osv.

Tomater og peberfrugter er supersunde selvom de tilhører natskyggefamilien. Det gør kartofler også...

Jeg kan anbefale følgende bog: James A. Joseph, Daniel A. Nadeau og Anne Underwood: »Kostens naturlige farvekode«, Borgen 2002, som har et væld af oplysninger om de (relativt) nyopdagede phytokemikalier.

Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Dato: 6/3 2009 16:10

Leif - Tak for information.
Men sig mig hvordan har du det med kartofler? Du har muligvis nævnt det ét sted, men kan ikke huske det så..
I antroposofiske kredse betragter man ikke kartoflen som en rodfrugt der er sund, men som en giftig rodknold.
Jeg betragter den selv som et nydelsesmiddel og ikke som et næringsmiddel; et raffineret kulhydrat der bare laver klister i tamene.
Leif Varmark
Dato: 6/3 2009 18:48

Kartofler er OK. De indeholder rimeligt med vitaminer, mineraler, phytokemiske stoffer og kostfibre. Ovennævnte bog har den da også med under de sunde ting, men samtidig nævner de, at de farvede sorter - røde, orange, gule, violette eller blå - kan være sundere pga. større indhold af pigmenter og anthocyaner.

Kogte kartofler har et glykæmisk index på 50, hvilket ikke kan siges at være særligt raffineret, og de har en glykæmisk belastning på 19, hvilket også er rimeligt. En anden ting er, at man ikke skal have for meget stivelse. Jeg tror, jeg spiser noget kartoffel-noget ca. en gang om ugen.

Din beskrivelse af kartoflen som et raffineret kulhydrat, der bare laver klister i tarmene, vil jeg tro, kartoflen ville opfatte som en fornærmelse.

Antroposofi er en religion. Den kan man ikke diskutere kemisk med.

Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
DDB
Forum-indlæg: 298
Dato: 6/3 2009 21:47

Jeg synes kartofler er vidunderlige!
Efter min mening mætter det også meget bedre end ris, pasta og lignende (også i forhold til hvor mange flere kcal der er i pasta end kartofler) ... så jeg spiser altid en masse kartofler - mums :)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 7/3 2009 15:32

Jeg hører altså også til dem som elsker kartofler. Jeg ville slet ikke leve uden, selv om der måske er noget som er sundere!
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Dato: 10/3 2009 21:53 | Indlæg redigeret den: 10/3 2009 21:55

I følge Tor Nørretranders, har kartofler alt for højt glykæmisk index til at være menneskeføde ;) - læs evt. hans bog "Menneskeføde", som kan lånes på biblioteket.

Og tak for mere oplysning Leif, godt at vi har dig! :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 11/3 2009 04:45

Er altså også kartoffelfreak, love it, og de kan bruges til alt muligt lækkert - sorry :$ ;)