Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kick-ass fed mad.

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Sally
Forum-indlæg: 341
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 3/3 2009 15:03

Hej. Jeg vil gerne tage på problemet er bare hvordan!? Jeg er glad for i ikke kommer med råd som "drik fløde" :P Jeg er genetisk undervægtig (og burde træne)

Kan man lave nogle smoothies/kold suppe der er spækket med gode olier og andre sager?
Avokado - olier? - proteiner .. Jeg er ret ide forladt det skal jo også være til at få ned.

Nogen der kan hjælpe. :$
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/3 2009 16:46

Er du en stenbukkepige?
De helt ultratynde finder man ofte i dette tegn. ;)
Ja, motion giver appetit, men måske skal du bare være tynd... Det er også det sundeste. :)
Sally
Dato: 3/3 2009 17:17

Asta tak for dit indlæg. :) (Og nej jeg er Løve, men er genetisk undervægtig)

Ingen der har nogen ideer til fed god mad?
Cecilia
Forum-indlæg: 52
Område: Østjylland
Dato: 3/3 2009 17:21

Hej Mannequin.
Nu har jeg efterhånden læst mange indlæg på denne side, og har set dig nævne flere gange at du er genetisk undervægtig. Kan du uddybe det lidt? Hvad mener du med genetisk undervægtig?
Både jeg og min lillesøster har været undervægtige, men det er vi ikke mere. Min lillesøster, som var meget undervægtig, kom på "fedekur" og skulle spise flere og større måltider hver dag, i en lang periode. Nu er hun normal.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 3/3 2009 17:32

Tror du ikke du kan bruge den her, det er vist rimelig meget det samme
http://vegetarkontakt.dk/?-undervaegt=5409
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 3/3 2009 18:28

Nu har jeg ikke problemer med at jeg er for tynd, da jeg godt kan lide alkohol.

Men et godt råd til at tage på i vægt kan jeg dog. Bare hæld rapsolie ud over din mad. Blandt det i dine ris, tomatsovs, havregryn og hvad ved jeg.

Ellers spis 100 g. nødder om dagen, oven i det du normalt spiser. Så skal du nok komme der op ad :)
Sally
Dato: 3/3 2009 18:56 | Indlæg redigeret den: 3/3 2009 18:58

Cecilia - min læge mener jeg er genetisk undervægtig det vil sige at en kur ikke vil gøre underværker for mig uanset hvad for jeg skal åbenbart være tynd. (Min far er tynd og min mor var i min alder) Jeg kan være heldig at tage på en dag. Ellers skal jeg træne mig større. Håber det gav lidt mening?

Maria - Ja, jeg var selv ret aktiv i den tråd. Jeg mindes ikke der blev sagt noget jeg ikke har hørt før. :) Men tak.

Moonie - er al olie ikke godt at bruge? Fx avokadoolie, oliven osv? Spiser nødder, dadler, figner, chokolade og rosiner når jeg husker at få det købt med hjem. :D
Cecilia
Forum-indlæg: 52
Område: Østjylland
Dato: 3/3 2009 18:59

Det gjorde det, har bare stadig lidt svært ved at forstå det videnskabelige aspekt i det. Men det er træls for dig, kan du ikke gøre et eller andet for at forstyrre dit stofskifte på det groveste, så du ligepludselig tager helt vildt på? :)
Ej, det er måske et dårligt forslag. Hvordan kan det være, at du gerne vil tage på? (nu ved jeg selvfølgelig ikke om du er "uhyggeligt" tynd)
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 3/3 2009 19:07

Mannequin, hvis du spørg Maria. Så skal planteolie benyttes til at smøre ud på kroppen, og ikke anvendes i maden :)

Alt olie er fint, så længe det er 100% fedt. Men rapsolie er jo den olie, der er lavest på mættet fedt, og også grunden til at jeg lige foreslog den.
Sally
Dato: 3/3 2009 19:50

Cecilia - Man vil vel altid ha det man ikke kan få. Jeg ville bare gerne være normalvægtig. Jeg er ikke uhyggelig tynd - er vist "pæn" tynd men jeg er ked af mine stankelben. :@

Moonie - Ja okay ;) Jeg syntes olie er fint spiseligt. Jeg har længe overvejet at købe avokado olie (til ansigtet) men ja den kan jo bruges til flere formål - heldigvis.
Maria-diætist
Dato: 4/3 2009 11:56

Mannequin, hvis du spørg Maria. Så skal planteolie benyttes til at smøre ud på kroppen, og ikke anvendes i maden lille smil
Haha, så behøver jeg vist ikke sige mere.

Mannequin, jeg ville foreslå dig at drikke 1 liter juice, rismælk eller anden kalorieholdig drik hver dag ud over de 100 gram nødder, som Moonie foreslår. Hvis du gør det, udover det du normalt spiser, vil du ikke kunne undgå at tage på. Vi snakker godt 1000 kcal ekstra pr. dag, det er altså meget!! Du vil sandsynligvis hurtig bemærke den øgede energiindtag, fordi din krop nok vil prøve at komme af med de ekstra kcal i form af varme. At du får en del sukker gn. drikkene ville jeg mene, var bedre end at fylde din mad med olie... Men op til dig selvfølgelig.

En anden ting er, at folk, der har svært ved at holde vægten/er undervægtige, ofte "glemmer" at spise. Ikke at de glemmer at spise aftensmad eller andre hovedmåltider dagligt, men de tænker bare ikke så meget over at misse frokosten eller gå 3-4 timer uden at spise noget. Det er vigtigt, at du husker, at du har brug for lidt ekstra hver dag. Også hvis du har været i byen eller sent ude, så spis/drik lidt inden du går i seng. Nej, det er ikke det sundeste for kroppen, når den egt. burde hvile, men du kunne gøre det i en periode og se om det hjalp. Og ikke noget med at stå op søndag kl. 11, tusse rundt og måske - uden at tænke over det - vente til kl. 13 med at spise.
Marianne
Forum-indlæg: 404
Dato: 4/3 2009 20:43

Ha Maria, der kunne jeg lige kende mig selv. Jeg har så nemt ved at springe et måltid over, hvis det ikke lige passer ind. Jeg bliver ikke rigtig sulten, kun et let ubehag i halsen, der hurtigt går over. Og så bliver jeg irritabel og sur...men det er selvfølgelig de andres skyld, i hvert fald indtil jeg kommer i tanke om, hvor længe det er siden jeg har spist.
Jeg havde aldrig tænkt på den sammenhæng før jeg læste dit indlæg (har været "genetisk tynd"som det åbenbart hedder langt op i 20'erne).

Måske består det genetiske i en nedarvet mangel på sultfornemmelse. Nå, jeg er rigtig glad for mad nu, så er ikke længere særligt "gentisk tynd" - bare slank og det er let at være når man ikke har problemer med at være sulten...
Maria-diætist
Dato: 6/3 2009 21:44

Marianne: Ja, der er mange, der ikke tænker over det, og det er jo netop deri, problemet ligger. Men det er nu ikke kun en negativ ting, det er da rart, at mad ikke fylder lige meget hos alle i disse binge eating tider... :-S
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 8/3 2009 14:20

Peanutbutter! Siden jeg blev veg. har jeg tabt mig. Men jeg holder vægten ved lige med en daglig dosis peanutbutter, og jeg kan mærke det på vægten, hvis jeg ikke har spist det i et lille stykke tid, f.eks. fordi mors hjemmelavede sukkerfrie marmelade var sjovere at putte på brødet. Så mit forslag til noget kick-ass fed mad vil være peanutbutter, der er jo massere af fedt og kalorier fra olien og nødderne.
Og så tager jeg altså på hvis jeg spiser store måltider, og taber mig hvis jeg spiser mange små (som jeg normalt gør), bare lige som et lille indput til det med spise tidspunkterne, de andre har været inde på. Hvis jeg går en halv dag uden at spise noget, så overspiser jeg når jeg endelig får noget mad. Men hvis du ikke spiser mere fordi du har gået i længere tid, så kan jeg godt se det er et problem.
Tommy John
Forum-indlæg: 3
Opskrifter: 2
Område: Odense
Dato: 8/3 2009 19:07

Spis og/eller drik nogle syredannende fødevarer. Fx. raffineret sukker, the med honning(masser af honning og evt. lidt sojamælk med vanilie smæk... mmm lækker), en god rødvin, eller kaffe. Disse er stærkt syredannende. Jo mere syre der er i kroppen, jo mere er der i blodet, jo mere vand tilbageholder kroppen i et forsøg på at neutralisere syren. Og det er vidst noget med, at vand det vejer... og herved får du lidt guf på stankelbenene, som du så sødt kaldte dem.

Madvind til projektet, en venlig hilsen samt 4 kilo fra mig

PS: Denne idé kommer af, at har læst bogen: fit for life af Harvey og Marilyn Diamond

PPS: Er selv skind og ben eller olympisk slank... det er et spørgsmål om, hvordan vender eller drejer det.

PPPS: Hmmm... smoothies vs. kold suppe. Er det blot et spørgsmål om servering?
Samme vandige/flydende masse, men...
1) Glas og sugerør = smoothie
2) Skål og ske = kold suppe
Er det korrekt?
Sally
Dato: 10/3 2009 13:09

Jeg har desværre ikke en vægt så jeg kan tjekke om jeres råd har virket! :$ :D

Maria Jeg kan godt genkende det med at glemme at spise, jeg er total til overspringshandlinger. Jeg tænker \"Jeg skal liiiige..\" og så får jeg udsat at få mig den middagsmad eller lign. Det er dog ikke fordi jeg ikke kan spise - jeg kan næsten spise ligeså meget som min kæreste :$ Jeg plejer at drikke kakao når jeg husker det, jeg er ikke glad for syre pga mine tænder og et enormt sodavandsforbrug i mine \"unge\" dage. Tak for dine råd!! :D p.s. du nævner varme - jeg er ved at blive sindssyg (jeg er meget kold normalt (og kan li det sådan :$ )) hvor længe står det på? Altså er det kun en kort periode?

Snyn Sjovt du nævner peanut butter - vi købte et glas den anden dag fordi jeg aldrig har smagt det. Jeg har på fornemmelsen at jeg har taget lidt på (WHAT!? :D ) og det skulle undre mig hvis det var pga. peanut butter. Jeg har kun taget på en gang før i mit liv og det var da jeg var gravid så jeg tester lige senere for at være sikker, men det kunne være fedt hvis det \"bare\" var peanut butter der gjorde det :D

Tommy Tak 4kg det er lige hvad jeg mangler - tror dog det kræver lidt tid at vænne sig til en ny vægt hvis man har vejet det samme i mange år. :) Jamen jeg forstår det ikke helt, så vandet bliveri kroppen? Så tager jeg jo kun på i \"vand\"? Eller har jeg helt misforstået dig?
Hvis det er smoothie med en ske i en skål så er det dessert ;) :D
Jeg prøvede at lave kold suppe den anden dag - dte var helt forfærdeligt, jeg fulgte heller ikke en opskrift men altså - ja ved ikke helt hvad jeg syntes! hehe.
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Område: Århus
Dato: 10/3 2009 13:19

Kold suppe - det minder mig om, at jeg skal huske at få en opskrift fra en kollega.. det var noget med melon og agurk. En meget lækker og sund sommerdessert :)

Jeg er tosset med peanutbutter, hvilket måske ikke er så smart, for jeg har absolut INTET problem med at tage på suk.. med lidt øko-hindbærmarmelade på mums.. min favorit er fra green choise, som kan købes bl.a. i føtex, salling og Irma. Jeg er ikke vild med den fra urtekram, og de ikke økologiske er tilsat hærdet fedt (fx palmeolie, for at holde konsistensen fast/jævn.. Det blev til en helt lille reklame hehe..

Mht til rumtemperatur, så har jeg også hørt, at det sætter forbrændingen ned, hvis man hæver sin rumtemperatur.. og omvendt, kan sætte forbrændingen op, hvis man sænker temperaturen i sit hjem, fordi kroppen skal bruge mere energi på at holde sig varm.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 10/3 2009 14:11

Bare spis det samme som mig, jeg synes at jeg bliver VED med at tage på ;) (og høhøh, nej, jeg er IKKE gravid)
Sally
Dato: 10/3 2009 17:44

Sidsel Smid endelig en opskrift hvis du har en :D Jeg har kun prøvet den peanutbutter fra green choice, den er meget god - andet kan jeg jo heller ikke sige. :) hehe
Det "sjove" ved mig er at jeg er typen der altid har kolde hænder og hvis jeg ikke har det, har jeg det meget varmt og ubehageligt :@ Så det er lidt anstrengende at have det varmt on/off. :$
Maria-diætist
Dato: 10/3 2009 19:58

Mannequin:
Maria Jeg kan godt genkende det med at glemme at spise, jeg er total til overspringshandlinger. Jeg tænker \"Jeg skal liiiige..\" og så får jeg udsat at få mig den middagsmad eller lign. Det er dog ikke fordi jeg ikke kan spise - jeg kan næsten spise ligeså meget som min kæreste flov smiley Jeg plejer at drikke kakao når jeg husker det, jeg er ikke glad for syre pga mine tænder og et enormt sodavandsforbrug i mine \"unge\" dage. Tak for dine råd!! stort smil p.s. du nævner varme - jeg er ved at blive sindssyg (jeg er meget kold normalt (og kan li det sådan flov smiley )) hvor længe står det på? Altså er det kun en kort periode?

Selv tak, glad for du kunne bruge det lidt.
Jamen så længe du er i energioverskud, vil din krop prøve at forbrænde noget af energien som varme. Det er ret effektivt. Din energiomsætning øges med 10 % for her 1 grads tempt. stigning over 37. Ret vildt. Så du må vist holde ud ;) Men mange gange kan ens krop jo "vænne" sig til den ekstra energi/vægt og dermed vil det lykkes dig at tage på uden at have det vild varmt hele tiden.
Og i øvrigt, så er soyacacao en yderst effektiv (og lækker) måde at få et ordentligt energitilskud på :D. Så drik endelig masser af det!! Og så skulle du prøve Rice Dream med hasselnød og mandel. Det ryger altså hurtigt ned, hvis ikke man passer på :P Jaja, det skal nok lykkes at komme (lidt) op i vægt
Sider: 1 2 > >>