Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

taber håret, mangler vitamin??

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Pernille
Forum-indlæg: 283
Opskrifter: 8
Område: Andet
Dato: 7/3 2009 14:13

jeg taber tit mit hår, altså ikke alt mit hår, men har meget tit løse hår der hænger på mit tøj og når jeg kører en hånd gennem det sidder der tit en lille tot hår, og jeg tror det er fordi jeg mangler en vitamin, men kan ikke huske hvilken og hvori den findes.... ved i det????????????
Stine
Forum-indlæg: 188
Område: Vestjylland
Dato: 7/3 2009 19:02

altså det er helt normalt at tabe hår op til 80-100 pr dag, så med mindre det er ekstreme mængder fejler du altså ikke noget.. Mit kommer tit i perioder og til tider skulle man næsten tro man blev tyndhåret af det, men det er nu ikke sket hi hi
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 8/3 2009 09:30

Som stine skriver det så fint, så tvivler jeg også personligt på, at dit hårtab skyldes mangel på vitaminer eller mineraler.

EN af de vitaminer der i særdeleshed har indvirkning på håret, er pantothensyre, som hører under B-vitamin komplekset. Der er dog ingen mangelsymptomer på dette vitamin, med mindre man spiser en ekstrem ensidig kost over mange år. Og det gør du absolut ikke som vegetar.
Asta
Forum-indlæg: 715
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 8/3 2009 09:46

Det kan sagtens være hormonelt betinget. Og det kan så igen være af både fysisk eller psykisk karakter.
Har du en periode hvor du ikke er helt oppe på dupperne, livet er lidt surt, spiser lidt for usundt, teenagerårene der ikke helt er overstået endnu.. Osv.
Fortvivl ikke, det kan virke voldsomt når man taber lidt hår i perioder, men det er helt normalt. Men tænk samtidig over at måden vi lever- og tænker på har indflydelse på vores krop i alle henseender. :)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 8/3 2009 12:39

Pernille:

For hyppig brug af shampoo - også naturshampoo - samt for meget sukker, salt, tobak og alkohol kan give hårtab.

Men som de øvrige ærede talere tror jeg ikke, du fejler noget. Jeg har selv to døtre (16 og 18 år), og jeg ligger mindst én gang om måneden og renser bruser-afløbet for teenage-hår!

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Pernille
Dato: 8/3 2009 14:48

okay tak for det, er mere rolig nu. (:
Lillepigen
Forum-indlæg: 37
Dato: 27/6 2009 23:03

nu blander jeg mig lige, er der slet ikke noget at gøre - udover de forslag her, for at styrke håret? Mit er meget tyndt og fint, men kan se på billeder / huske at jeg har tabt meget siden jeg var barn og teenager (23 nu). Da jeg blev konfirmeret kunne jeg flette det i 6 fletninger, nu kan jeg kun lave 3 (i samme tykkelse ja) - øv....:( Måske er det meget normalt, men synes nu det er ved at være godt tyndt! Kan måske glæde mig over at jeg har set andre med næsten ligeså tyndt; men når der nu har været mere kunne det jo være der er noget jeg kan gøre, også fordi jeg tit fælder ret meget alle steder (ja mit hår er langt så lægger nok også mere mærke til det)...kan man vaske med noget naturligt der styrker (kur) eller noget?
Pernille
Dato: 28/6 2009 08:32

lillepigen: jeg ved desværre ikke så meget om det, men har tit hørt at hvis man er stresset eller der er noget der går én på, så kan man godt begynde at tabe håret eller det bliver tyndere som du skriver. det kan sagtens være små ting, jeg kunne fx. mærke at jeg tabte mere hår i eksamens perioden, ved ikke om det kan være sådan noget i dit tilfælde? (:
Windamor
Forum-indlæg: 696
Dato: 28/6 2009 09:26

Hårtab ud over det almindelige kan skyldes stress eller hormonudsving. Min søster begyndte f. eks. at få bare pletter i hovedbunden i forbindelse med en graviditet, hvilket dog ser ud til at gro ud igen. Meget sjældent er kvinder dog så uheldige, at håret ikke kommer igen. Derfor synes jeg, at du skal tage en snak med din læge om det, hvis det altså er mere end normalt. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at finde ud af årsagen og evt. hjælpe med at behandle det, hvis det er nødvendigt.
Lillepigen
Dato: 29/6 2009 15:57

min læge tror, jeg er hypokonder. Det har hun ikke sagt, men det kan jeg fornemme. Det er jeg måske også...suk, der var andre ting jeg hellere ville bruge mine lægebesøg på de 4 gange om året hun helst max vil se mig. Kunne bare ikke lade være, i kan nok høre jeg er lidt gnaven på hende. Hormonudsving, hvordan kan man evt se/måle det? Hmm, det lyder ikke helt forkert evt. - hvad kan andre symptomer være. Men som sagt, må håret vente til fordel for andre ting, så må jeg presse citronen overfor lægen, selvom jeg ikke er så god til det.
JaneHoffmann
Forum-indlæg: 174
Område: Odense
Dato: 29/6 2009 20:19

Hårtab hænger nogle gange sammen med, hvis man får medicin, der indeholder binyrebarkhormon. Ellers kender jeg ikke til, at man kan tabe håret pga vitaminmangel. Stress kan måske godt give hårtab.

Dinna
Forum-indlæg: 359
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 30/6 2009 05:44

Lillepigen: Du skal da finde en ny læge! Det er ikke acceptabelt, at hun skal bestemme, hvor ofte du skal gå til lægen. Det er da hendes arbejde og det, som vi betaler vores skat for! :@ Undskyld mit sure opstød, men bliver så arrig over sådan nogle læger.
Ang. hårtab, så oplevede jeg også en periode med hårtab, som endda faldt sammen med, at jeg lige var blevet vegetar. Så jeg forbandt det også straks med vitaminmangel. Men nu tror jeg bare, at det har været stress, for det er gået i sig selv igen. Men det kan vel ikke skade at tage en multivitamin nogle gange om ugen, det gør jeg i hvert fald selv :)
Lillepigen
Dato: 3/7 2009 23:40

Citat Dinna: "Det er ikke acceptabelt, at hun skal bestemme, hvor ofte du skal gå til lægen. Det er da hendes arbejde og det, som vi betaler vores skat for! Undskyld mit sure opstød, men bliver så arrig over sådan nogle læger."

...Lige mine ord! Men når kærsten også siger man render til læge hele tiden så tjaah, men stod det til mig kom jeg 1 x månedligt 30 min - har jeg ikke noget at snakke om kan jeg bare melde afbud. Det er også mere fordi hun ikke vil henvise mig til neurolog, det generer mig for det er noget med min hjerne, og dén er kostbar. Jeg ved også, at min læge har tralvt....og at nogle har mere behov for det end mig. Men på den anden side ja det er sq oss sån jeg ser det: har aldrig "nasset" på samf så mine lægebesøg må jeg da kunne få for min skat. Men bortset fra det er hun ellers en sød læge - så tror jeg beholder hende må prøve at presse hende lidt - øve mig om ikke andet.. ;)
Min kæreste sagde forøvrigt lige igår: jeg tror da vidst også du har fået lidt mindre hår! (..altså på hovedet - sys ikke jeg behøver flere alle andre steder, dobbeltmoralsk som jeg jo er:D)
Det kan ikke være stress pt for mit vedkommende + det har varet gradvist optrappet over nogle år nu synes jeg. Mener der er en "hårklinik" ved århus, tror jeg vil prøve derind måske.
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 18/7 2009 19:11

Mange teorier!! prøv at spise hørfrø, det styrker håret og gør det skinnende!!
KongGulerod
Forum-indlæg: 678
Opskrifter: 7
Dato: 1/8 2009 22:18

horsetailrod er fyldt med silica, og det er kisel også, skulle styrke håret!! prøv at eksperimentere med lidt mere protein, måske har du brug for lidt mere!!
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 2/8 2009 09:18

Jeg ved at b-vitamin kan hjælpe, hvis man taber håret, men jeg ved ikke lige i hvor store mængder man skal tage det :)
Lillepigen
Dato: 5/11 2009 17:44

...lige noget andet, er der nogen der kan hjælpe:

Har taget avokadoolie i håret, og vasket ud med shampoo. Men det fedtede olie går ikke rigtig helt ud... Det er 2 dag nu efter vasken igen er det også blevet bedre i hårtoppen men de lange spidser er stadig lidt "våde" at se på.
Any good ideas? Vasker med shampoo fra Hårklinikken, måske er den ikke helt "kraftig" nok? Det går vel også i sig selv, engang :D
...I øvrigt er der nogen der har erfaringer med om Hårklinikkens produkter/"kure" virker? Eller "priorin".

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Dato: 5/11 2009 18:30 | Indlæg redigeret den: 5/11 2009 18:32

Jeg synes faktisk, mit hår er blevet kraftigere efter, at jeg er begyndt at spise veg.

Spiser en del nødder, avokado og ellers masser af grøntsager og frugt...

Får du protein nok...? - Hvad spiser du?
Malak
Forum-indlæg: 89
Opskrifter: 6
Dato: 5/11 2009 19:16 | Indlæg redigeret den: 5/11 2009 19:17

Hvis man har haft håret oppe hele dagen, og har det løst eller reder det om aftenen, kan det virker som der falder rigtig meget af på en gang, fordi hårtabet ikke er blevet fordelt over hele dagen.

Shampoo'en kan også gøre en stor forskel, det har jeg selv mærket...

Lillepigen: Jeg plejer at starte med at putte sæbe i håret, og så bagefter skylle med vand, hvis jeg har olie i håret. Ellers har jeg oplevet at det er helt umuligt at få olien ud... Ellers er håret meget fedtet ret længe bagefter :S
Nelle
Forum-indlæg: 67
Område: Århus
Dato: 5/11 2009 20:22

Jeg kan anbefale at tage Silica. De gange jeg har taget det i perioder, er mit hår vokset meget hurtigere ud.. :)
Sider: 1 2 > >>