Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

taber håret, mangler vitamin??

Sundhed

Sider: << < 1 2
Lillepigen
Forum-indlæg: 37
Område: Sydjylland
Dato: 5/11 2009 21:11

Forøvrigt, tak for alle da gode råd der er kommet i tråden :)

Black: Nej, jeg får ikke protein nok, men det undrer mig bare, at mit hårtab først er startet for nogle år siden, da jeg har været veg. fra barndommen og altid har haft stort (dog fint og skandinavisk) langt hår. Kan virkelig se og mærke, at der er kommet mindre på det sidste. Og er da trods alt begyndt, at spise meget mindre ensidigt og også noget protein nu, samt i perioder uden sukker.. Har altid spist meget frugt og rå grønt, nødder spiser jeg også nu, ris, pasta, brød, kartofler, efterhånden kogt grønt (wok), er begyndt med olier (oliven, hørfrø) og lige påbegyndt æg også..
Vil gerne have noget shampoo der ikke er "usundt"; pt bruger jeg PH shampoo fra Hårklinikken, da de mente jeg havde lidt ssvamp/skæl i hovedbunden. (erfaringer herfra modtages gerne, de mener jo, deres planteekstrakter kan hjælpe på det). Shampooen har også hjulpet, men sys stadig jeg taber håret. Især efter føntørring, og i bruseren, kan jeg samle op eller hive en håndfuld på 10-20 hår ud i snit. Det sætter sig også ofte på mit tøj hvis det er løst, hvis jeg har fleecejakke til at lægge på en kontorstol, kan der komme 10-20 hår til at ligge på den. :-S

Malak: aaah, se det var nok det der var tricket, må prøve i morgen - tak :) Kan måske være noget med, hvor ofte man børster håret også? Og derved hiver "døde" hår ud. Gad vide hvor ofte, det er bedst.
Silica mener jeg er i de vitaminer jeg har købt, eller hmm, må lige tjekke.
Fandt forøvrigt noget der hedder PCO, ved et tilfælde, men håber da ikke det kan være det. Tror jeg ikke, men der taber man håret og får mere behåring i bl.a. ansigtet - dér sys jeg tilgengæld ikke jeg har hårmangel. :( Er også en smule misundelig på trådstarter, der har en del mere hår end mig kan jeg se. ;)

Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/11 2009 21:55 | Indlæg redigeret den: 5/11 2009 21:56

Jeg tror det er helt normalt at det er svært at vaske olie ud uanset hvilken shampo man bruger.. jeg sover ind i mellem med olivenolie i hårspidserne som hårkur, og det tager også to hårvaske at få ud.. Men da jeg kun bruger det i spidserne, lægger man ikke så meget mærke til "vådeffekten" hvis håret er sat op :)
Jeg har i øvrigt også svingende hårpragt - tror helt bestemt det handler om hormoner og/eller stress..
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 5/11 2009 22:08 | Indlæg redigeret den: 5/11 2009 22:09

Der er åbenbart rigtig mange piger, som har PCO, ifølge 24-timer skulle der være 300.000.

Der var jo også Lillian, der gik helt amok her på siden, som havde PCO...

Men hvis du spiser mere sundt nu, så bliver dit hår sikkert også kraftigere :)
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 6/11 2009 08:40

ej tror nu ikke at pernille har PCO, bare ud fra billedet at dømme. Der er synlige kendetegn på piger med PCO :)

Men du skal først være bekymret, hvis du tager dig hår i totter, altså fra samme sted på hovedbunden. Hvis det bare er fordi du fælder meget, så kan det også være fordi det skifter i vejret nu! Tror ik du skal være bekymret.

fia
Forum-indlæg: 1
Dato: 7/4 2013 19:07

-her er så lige en anden ide (fra en som lægen også var træt af -og det var skam gensidigt;)
træthed, mavepine, energiløshed, hovedpine HÅRTAB ect...-små irriterende ting, som ikke er alvorlige i den forstand, men hvad er det nu man siger..."mange bække små"...?
-Det ENESTE som jeg "fejlede" som var at finde var jernmangel (og nej det var ikke en læge her i dk som var kvik nok til at finde ud af det) -men så spiser man jo jern! Fik en fin lang forklaring på, at man tit ser udtynding/diffust hårtab ved jernmangel. Det hjalp faktisk også, bare aldrig særligt længe ad gangen...har så endeligt fundet ud af, at al den tilbagevendende jernmangel/vitaminmangel skyldes noget så "simpelt" som gluten-allergi! -Noget som rigtigt mange har, men her i dk er man bare ikke særligt opmærksom på det, kontra andre lande...Men det gør jo at man (så længe man spiser gluten) skader mavsen lidt indvendigt, så man ikke optager alle de gode sager:)
-fik bare lige lyst til at dele, nu hvor emnet ligesom lidt var på bordet:)
Ellers har jeg hørt om en del der haft gavn af hårklinikken? -men som det første og mest ukomplicerede -få tjekket for vitamin/mineral-mangel (de udføre vist tests i diverse helsekostbutikker for et mindre beløb også)
tuni
Forum-indlæg: 152
Område: Sjælland
Dato: 8/4 2013 13:37

Man kan sagtens have PCO selvom man ikke har alle de typiske kendetegn derpa. Jeg er selv ret slank og har ogsa tabt en del har og fik konstateret PCO. Maske verd at tjekke.
Manuka
Forum-indlæg: 3
Dato: 5/9 2019 09:27

Hårtab kan have mange forklaringer. Alt fra arveligt, til stress og til mangel på vitaminer og mineraler. Specielt d-vitamin mangel kan give tab af hår. Jeg har selv haft problemer med mit hår og min hovedbund. Har haft meget skæl i hovedbunden, men det hjalp efter at jeg stoppede med at bruge min normale shampoo. Bruger nu i stedet en ler shampoo, og vasker kun hår 1 gang om ugen. Ofte kan det godt betale sig at tage kosttilskud som fx vitaminer til håret. Læs evt her om emnet http://bit.ly/vitaminer-til-håret. Jeg tror desværre rigtig mange spiser alt for få grøntsager og kost generelt med gode vitaminer og mineraler. Får man for lidt frugt og grønt så kan det sagtens give udslag i hårtab. Får man rettet op dette med en god kost eller vitamintilskud, så kan man godt få hårvækst igen:) Håber mit indlæg kunne hjælpe nogle af dem der lider af hårtab. For mit vedkommende har det hjulpet at få mindre stress (bedre søvn) og en sundere anti-inflammatorisk kost :-)
Sider: << < 1 2