Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Steger du i olie? - Pas på med det!

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
millacam
Forum-indlæg: 114
Opskrifter: 12
Område: KBH
Dato: 11/3 2009 00:10 | Indlæg redigeret den: 11/3 2009 00:14

Flerumættede fedtsyrer bliver kræftfremkaldende, når de varmes op.

Jeps! Det hele kunne næste stå i beskrivelsen. :D

Fedtsyrer er molekyler, der består af lange kæder af atomer. Atomerne bindes sammen i nogle bindinger, som for flerumættede fedtsyrers vedkommende består af flere dobbelt-bindinger, på de steder som bestemmer at det er en flerumættet fedtsyre. Der er så 4 "arme" (mere) på de to atomer (som er bundet sammen af dobbelt-bindingen), hvoraf to af dem er bundet til andre atomer, og 2 af dem stritter ud på samme side af bindingen. Når man varmer en sådan fedtsyrer op til stegetemperatur, så brydes dobbeltbindingen ganske kort og samler sig igen, men med de 2 "tomme" arme ud på hver sin side af dobbeltbindingen. Dette bestemmer at fedtsyren nu er en transfedtsyre. Transfedtsyrer angriber kroppens celler og giver kræft.

Derfor: Steg ikke i olier der indeholder mange flerumættede fedtsyrer!

Det er her, at kokosolie er en god ting for veganere. Og ellers kan man bruge f.eks. olivenolie eller smør.

Det er stadig sandt at mættet fedt i store mængder kan give hjerte-kar-sygdomme, men som veggie får man ikke de store mængder mættet fedt, som kødspisere får gennem/sammen med deres kødindtag, så man skal godt nok stege meget, hvis man skal spise sig til en blodprop som vegetar/veganer. Derimod ses det forholdsvis ofte at veganere/vegetarer får kræft - så her er formentlig årsagen.

I Sverige blev der for nogle år siden lavet et forsøg på nogle plejehjem, hvor man det ene sted kun brugte olier, margarine og lignende umættet fedt i madlavningen - de gamle dèr havde de flotteste cholesterol-tal, men døde desværre som fluer af kræft! Det andet sted brugte man smør, fedt og lignende mættede fedtstoffer i madlavningen - og de døde naturligvis overvejende af blodpropper, mens ingen udviklede kræft.

Tankevækkende... og måske meget rart at vide som veggie!

Prøv evt. at google på: trans cis fedt. Så kan du se billeder/tegninger, der viser det jeg her har forsøgt at beskrive med ord - og evt. læse mere... :)

millacam
Dato: 11/3 2009 00:11

Ha, der blev jeg snydt! Beskrivelsen vises slet ikke. :@ ;) :D
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 11/3 2009 00:49

Derimod ses det forholdsvis ofte at veganere/vegetarer får kræft

Kunne godt tænke mig at se en kilde på det? :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/3 2009 04:43

Tak for info, Milla :)
Jeg bruger næsten udelukkende olivenolie til alt, elsker smagen.
Forsøger ikke at stege/riste for hårdt, ved godt det ikke er sundt, men kan nogle gange ikke helt lade være :$
Kokosolie/mælk bruger jeg sjældent, det er jo overvejende mættet fedt, altså det usunde...
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 11/3 2009 06:21

Millicam:

I Sverige blev der for nogle år siden lavet et forsøg på nogle plejehjem, hvor man det ene sted kun brugte olier, margarine og lignende umættet fedt i madlavningen - de gamle dèr havde de flotteste cholesterol-tal, men døde desværre som fluer af kræft! Det andet sted brugte man smør, fedt og lignende mættede fedtstoffer i madlavningen - og de døde naturligvis overvejende af blodpropper, mens ingen udviklede kræft.

Den her giver ikke rigtig mening for mig. Trans-fedtsyrer har jo netop den ulempe, at de hæver LDL cholesterol samtidig med, at de sænker HDL cholesterol (dvs. hæver det samlede cholesterol). Dermed ville dem på plejehjemmet iflg. denne logik jo have et ret højt cholesterol... hmn... Millicam, vil du ikke skrive dine kilder på? Det er altid fedt at komme til bunds i så noget.

Men ja, trans-fedtsyrer er klart noget, vi alle skal undgå. Heldigvis har Danmark som det første land sat en max grænse for trans-fedt i alle produkter på 2 %.
DDB
Forum-indlæg: 298
Dato: 11/3 2009 10:24

Hmm... jeg har hørt, at man helst ikke skal bruge olivenolie og smør til stegning - men hellere bruge rapsolie, da det kan tåle de høje temperaturer.
millacam
Dato: 11/3 2009 12:05

MissVegan: Er det ikke almindelig kendt at vegetarer/veganere oftere får kræft end blodpropper? - dermed ikke sagt at vi får kræft oftere end det store befolkningsgennemsnit! - det er bare utrolig sjældent at veggier får blodpropper i forhold til gennemsnitsbefolkningen, hvorimod antallet af kræfttilfælde ikke er tilsvarende lavere end gennemsnitsbefolkningens, dog er det stadig lavere, bare ikke lige så meget lavere... fik du det? (Sorry, lidt indviklet at forklare.) Ellers prøv selv at søge i statistikker, jeg kan ikke huske hvor jeg læste om det, men det overbeviste mig, da jeg gjorde. Især også fordi jeg har den personlige erfaring at kende flere (kødspisere), som efter at have haft en blodprop, er gået over til at stege i det man kalder "tynde olier" - altså overvejende flerumættet fedt - og efter få år har de så fået konstateret kræft.

Maria: Jeg har min viden om fedtsyrer fra laborantskolen i Hillerød, hvor vi arbejdede meget med emnet. Jeg ved ikke hvor min lærer havde sin viden fra, men det er formentlig fra forskningsverdenen, da hun var meget engageret i sundhed - hun var blandt andet med til at starte det økologiske kollektiv "Svanholm" op...

Her kan du læse lidt mere om fedtsyrer (husk: hærdning = opvarmning):

http://www.altomkost.dk/Viden_om/Fedtstoffer/Hvad_er_fedtsyrer/forside.htm

Der findes rigtig mange sider om fedtsyrer, og ikke alle er lige pålidelige, men ellers kan du prøve at låne en gymnasie-kemibog på biblioteket, der står også en del om fedtsyrer, da det ofte er med i pensum. Jeg vil også gerne høre mere, hvis du/I finder den rapport fra Sverige, som jeg omtaler at være blevet undervist ud fra af min lærer på laborantskolen.

Det folk ofte ikke tænker over er, at de køber en lækker koldpresset olie med en masse sunde flerumættede fedtsyrer i, og så går de lige hjem på stegepanden og laver den om til en kæmpe bombe transfedt.

Det er sandt at mættet fedt heller ikke er sundt i store mængder, men vegetarer/veganere er meget sjældent i farezonen for blodpropper, da vegetariske fødevarer indeholder overvejende umættet fedt. Hvor imod kød indholder både overvejende mættet fedt og transfedt = den sikre vej til en blodprop. ;)

Vegetarer har alene ved at fravælge kød næsten elimineret chancen for blodpropper, derfor behøver man ikke at leve som om man lige har haft en blodprop, når man er vegetar, og man kan derfor godt forebygge risikoen for kræft ved at bruge mættet/enkeltumættet fedt til at stege i.

Forsøget fra Sverige viste også, at risikoen for at få kræft af transfedt er større end risikoen for at få en blodprop af transfedt, da forsøgspersonerne jo fik markant forbedrede cholesteroltal (selvom de var kødspisere!) og altså fik kræft i stedet for.

Jeg har tit fået smidt i hovedet at "vegetarer får altså også kræft, Paul McCartney's kone (Linda McCartney, vegetar og kogebogsforfatter) døde af kræft!". Og de har jo faktisk ret, nogle af os får kræft, men stadig ikke lige så mange som blandt kødspisere/gennemsnittet. ;) Men jeg aldrig hørt om en vegetar der har fået en blodprop, har du? Derimod har jeg kun hør fra samtlige vegetarer/veganere, som har fået målt deres cholesterol-tal, at det så mere end almindelig godt ud. Derfor mener jeg, at det må være mere sikkert for en vegetar/veganer at stege i mættet eller enkentumættet fedt - Enkeltumættet fedt kan alle bruge, da det hverken øger risikoen for kræft eller for blodpropper.

millacam
Dato: 11/3 2009 12:24 | Indlæg redigeret den: 11/3 2009 12:24

Thinka: Måske har du ret, jeg lærte bare, at det sikreste valg, mht. at forebygge kræft, var netop olivenolie og smør. Olivenolie er især god, fordi den indeholder overvejende enkeltumættede fedtsyrer, en lille smule mættet fedt og endnu mindre flerumættet fedt. Jeg har også hørt andre steder, at der er noget med olivenolie og opvarmning, men jeg har aldrig rigtig kunnet få en forklaring på hvad det er. Nogen kloge hoveder på, hvad det lige er "folk" hentyder til, når de siger, at man ikke skal stege i olivenolie? (Jeg har en mistanke om, at det kun har noget at gøre med smagen og ikke så meget sundheden? - men overbevis mig gerne om noget andet!) :D

En tommelfingerregel, som jeg lærte på Laborantskolen, er: Steg ikke i olier der stadig er flydende ved køleskabstemperatur - olivenolie stivner/bliver tyk og grødet i køleskabet, så den skulle være god nok (hvis altså man køber en ordentlig kvalitet!). Jo mere mættet fedt, des mere fast konsistens i køleskabet, men altså det sundeste skulle være at gå efter overvejende enkeltumættet fedt med en lille smule mere mættet end flerumættet fedt - da det mættede fedt går ind og enkeltmætter de flerumættede fedtsyrer og dermed også selv bliver enkeltumættede ved opvarmning.
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 11/3 2009 12:36 | Indlæg redigeret den: 11/3 2009 12:36

Jeg kender en vegetar der har fået en blodprop!
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 11/3 2009 14:21

Uhh jeg kunne skrive en lang "smøre" her : ) Men er lige på arbejde, så må vente til senere.

Men stop nu med det kokosolie snak og lad Lene Hansson om den slags alternativ heksekunstner :)

Vegetare har lavere dødelighed af iskæmisk hjertesygdom - ellers dør vi stort set af det samme som kødspisere. Jeg skal nok linke til videnskabelige artikler når jeg kommer hjem i grotten.

Mvh
millacam
Dato: 11/3 2009 16:05

Maria: Jeg faldt lige over denne side: http://www.hjernetips.dk/index.php?f=2&id=332

Det står lidt om transfedt under "Skadelige stoffer" (bare rul lidt ned på siden).

Og denne: http://www.bionordic.dk/page.asp?id=108

Rul lidt ned igen til "Monoumættet fedt" samt til "Planteolier" og "Margarine og kager" og "Fedt".

På denne side står lidt om hvordan kræft udvikles: http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/aarsager+til+kraeft/

Og her er lidt om, at netop rapsolie danner transfedtsyrer ved opvarmning: http://www.dsgnet.dk/sites/artsym/brystkræft%20og%20fedtsyrer.asp

millacam
Dato: 11/3 2009 16:12

Polly: Tak! - ved du hvad der var årsag til blodproppen? - var det kostvanerne som var årsagen?
millacam
Dato: 11/3 2009 16:13

Moonie: Hvem snakker om kokosolie og Lene Hanson? - jeg forstår ikke hvad du hentyder til?
Maria-diætist
Dato: 11/3 2009 18:37

Hej Millicam

Jeg er godt bekendt med de sider, du henviser til, har desuden selv læst biokemi og kemi, så jeg ved det grundlæggende om fedtsyrer og trans-fedtsyrer. Men fint at få dem med alligevel.

Jeg forstå dog ikke, hvad du mener med "hærdning = opvarmning"... Det er da slet ikke det samme. Det er sandt, at man skal opvarme olien for at hærde den, men jeg er ret overbevist om, at der skal ret høje temperaturer til. Ellers ville alle ikke-koldpressede olier jo være fulde af trans-fedtsyrer og dermed ikke kunne sælges i butikkerne efter lovgivningen omkring grænseværdier for de fedtsyrer.
Nu skal det ikke lyde som om, jeg stoler blindt på mine lærere, men de lærere, jeg har haft i både biokemi og kemi, har alle sagt, at olierne skal varmes betydeligt mere op end normal stegetemp. for at danne trans-fedtsyrer.

Men under alle omstændigheder er opvarmning af olier ikke sundt. Med opvarmningen følger oxidation, lipid peroxider og frie radikaler, jo mere varme jo værre bliver det. Biprodukterne fra lipid oxider er potentielt kræftfremkaldende.

Og lige en ting til. Jeg synes, det er synd og forkert, at alle vegetarer går under ét. Man kan ikke sige, at en vegetar har lille risiko for blodpropper m.m. ifht. en kødspiser. At være vegetar fortæller ikke noget om, hvad man spiser, kun om hvad man ikke.
Gennemsnits-vegetarer må dog alligevel være sundere, det viser mange studier. Men som vegetar kan man jo stadig fylde sig med fede mælkeprodukter, som faktisk er hovedkilden til mættet fedt i den danske kost. Så bytter man blot kødet ud med mælk og æg, så hjælper det jo nok ikke så meget...
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 11/3 2009 18:37

Moonie, det kunne være spændende at høre hvad du ved.
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Dato: 11/3 2009 18:47

Maria; jeg kender ingen vegetarer der ikke spiser næsten vegansk, eller ægge- og mælkeprodukter i meget begrænset omfang, så jeg synes at det er en påstand at alle vegetarer skifter kød ud med animalske produkter, men kan self. godt være at du har oplevet det modsatte, det ved jeg ikke ;)
Asta
Forum-indlæg: 715
Opskrifter: 1
Dato: 11/3 2009 18:53

Maria - "At være vegetar fortæller ikke noget om, hvad man spiser, kun om hvad man ikke spiser."

Det er jo nemlig rigtigt. ;)

Og ses jo tydeligt i dette forum hvor forskelligt nogen af os lever kostmæssigt, selvom vi har det til fælles, at vi ikke spiser kød..
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 11/3 2009 21:14

Maria: Lige som Asta faldt jeg også over den sætning: "At være vegetar fortæller ikke noget om, hvad man spiser, kun om hvad man ikke spiser". Det er en rigtig god formulering!

Tama: du har ikke læst Marias indlæg ordentligt. Hun skriver HVIS man udskifter kød med æg og fede mælkeprodukter...! Og jeg må så indrømme, at det gjorde jeg faktisk da jeg var vegetar - altså før jeg blev veganer! ;)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Dato: 12/3 2009 11:11

Hej!

Her er vist pludselig akkumuleret flere spørgsmål op, end ti vise kan svare på. Den salomoniske løsning på dette problem er: Glem alt om olier. Lad være med at bruge dem!

Ingen olier er sunde. Olier udtrækkes fra nødder, frø og kerner. Under processen bliver sunde stoffer som ligniner (en slags kostfibre), flavonoider, anti-oxidanter, steroler og phytokemikalier tilbage i nøddemassen og kommer ikke med over i olierne.

Det er stort set kun kalorierne, der kommer med. Én spiseskefuld olie, ligegyldig hvilken, indeholder ca. 500 kilojoule (i gamle dage = 120 kalorier). Olier, alle olier, er altså kalorierige, næringsfattige og uden fibre. Hvis du vil være sund, skal du gå efter præcis det modsatte: næringsrig, fiberrig og kaloriefattig mad.

Moralen er: Spis ikke olier, men hele nødder, frø og kerner, ca. 25-30 gram om dagen, hvis du vil holde den slanke linje, gerne mere, hvis du motionerer eller vil tage på i vægt. Hørfrø skal helst knuses, før de spises, da de er svært fordøjelige.

Angående Omega-forvirringen har jeg følgende ufuldstændige notater liggende:

Folk spiser alt for meget Omega 6 i forhold til Omega 3 (10-15 gange så meget). Det bedste forhold er 2-4 gange så meget Omega 6 som Omega 3. Nedenstående skema angiver de bedste olier: jo lavere tallet er under 4, jo bedre er olien:

Bedste olier:
Hørfrøolie (0,24)
Bladmynte(perilla)olie (0,27)
Rapsolie (2,0)
Sennepsfrøolie (2,6)
Hampeolie (3,0)
Valnøddeolie (5,08)
Macadamiaolie (?)

Bedste nødder, frø, kerner:
Hørfrø, Sennepsfrø, Valnødder (4,2), Macadamianødder (6,3)

Andre nødder og kerner er også OK, men af andre grunde, f.eks. mandler og græskarkerner.

Omega 3-olier (ovennævnte) tåler ikke opvarmning særlig godt. Hvis man absolut vil stege sine grøntsager i olie, er de »bedste« olivenolie (den klassiske, 6/3-forhold 13,1) og avocadoolie (den fra New Zealand, 6/3-forhold 13,0). Alt bør være økologisk jomfruolie.

Nogle påstår, at kokosolie og smør er det bedste at stege i. Det er teknisk rigtigt, men ernæringsmæssigt forkert. De kan tåle høje varmegrader, men indeholder en masse mættet fedt = blodpropper.

Ang. dressinger: Det bedste er iflg. ovenstående ikke at bruge oliedressing. Det bedste er at drysse en skefuld knust hørfrø, sesamfrø, hakkede nødder etc. ud over sin salat. Dette er også godt til müsli og brød (de kan lige klare varmen inde i brødet). Det næstbedste er at bruge hørfrøolie til dressing, men det smager ikke særligt interessant. Jeg bruger derfor macadamiaolie, hampeolie og valnøddeolie til mine få dressinger.

Endvidere: Steg så lidt som muligt. Kog eller damp! Det, som kan spises råt, bør spises råt. En god politik er: 500 gram rå og 500 gram kogte/dampede grøntsager om dagen. Plus masser af frugt.

Omega 3-olier skal i køleskab, da de er hurtige til at harskne. Det gælder ikke Omega 6-olier som olivenolie og avocadoolie.

Omega 3 beskytter mod diabetes, hjertesygdomme og kræft.

Vegetarer/veganere mangler ikke Omega 3-fedtsyrer, hvis de spiser a la ovenstående. Det gælder mere om at nedsætte sit Omega 6-forbrug for at nærme sig det sunde 2:1-forhold.

Min kilde er hovedsagelig den amerikanske læge og ernæringsforsker Joel Fuhrman:

http://www.diseaseproof.com

Søger du på »oil« her, får du tonsvis af fornuftigt materiale.

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik • Mad • Miljø http://www.balladeskolen.dk
Maria-diætist
Dato: 12/3 2009 12:01

JensD og Asta. Hehe, ville ønske, jeg kunne tage credit for den sætning, men den er tyvstjålet fra Jeff Novick, RD ;) Den passede bare så godt ind her.

Tama: Som Jens siger, så misforstod du min sætning. Men jeg vil vove at påstå, at det faktisk for mange (de fleste - who knows) forholder sig sådan i starten. Især hvis man er usikker og derfor støtter sig op af, hvad ens forældre, læge eller måske endda (!) diætist fortæller en. Nemlig, at "uuhha nej, hvis ikke du spiser kød, så må du altså sørge for at få alle dine livsvigtige proteiner via masser mælk og æg hver dag, ellers bliver du tynd, bleg, mister håret" - og what not". Hehe, noget af en generalisering, men har bare hørt den SÅ mange gange fra de nævnte fagfolk.

Og så synes jeg egt., at Leif opsummerer essensen i problematikken ret godt; hele (vegetabilske) fødevarer godt, raffinerede skidt. Nødder - hele, olier - raffinerede.
Sider: 1 2 > >>